De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe maken we dat tot een succes in de regio?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe maken we dat tot een succes in de regio?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Individualiseren: Hoe maken we dat tot een succes in de regio? Voorstellen van de workshopleiders Inventariseren id zaal: Wie zijn opleiders? Wie aios? Wie ondersteuners?

2 Wat gaan we doen? Tijd Onderwerpen 8.45-9.00 Inloop 9.00 – 9.30 uur
Kennismaking uur Toelichting aanleiding en stand van zaken in deze OOR 9.40 – uur Individualisering in de medische vervolgopleidingen Project RIO en landelijke ontwikkelingen uur Zelf aan de slag: Wat gebeurt er al in de OOR? uur Pauze uur Landelijke opleidingsplannen vertalen naar regionaal en lokaal Zelf aan de slag uur Individualiseren is regionaliseren Bekwaamverklaren: hoe pak je dat aan in de regio? Samenwerken in de OOR   uur Wrap up en afsluiting 13.00 uur Lunch Voorafgaand aan een workshop vragen we altijd welke vragen er leven rondom IO in een ziekenhuis of in een regio. Vanuit het project RIO doen we ons best om hierin te ondersteunen, maar ook wij hebben niet alle antwoorden en kant en klare oplossingen. Wij hopen deze samen met het veld wel te vinden en faciliteren dit proces. Wie zou in zijn opleiding van gebaande paden willen afwijken?

3 Kennismaking Verplaats de cirkel en de vlaggen naar je eigen OOR regioa

4 Individualisering: de context in 3 minuten

5 Individualisering: Waarom?

6 Individualisering: de opdracht

7 Hoe? RIO: 3 deelprojecten
Alle regels op een rij Herhalingstraining visitatoren Onderzoek Effectieve opleidingsgesprekken Workshops ‘aios in de regie’ en ‘het opleidingsgesprek’ 6 okt 2016: Invitational Versterking opleidingsklimaat (ondersteuners) COC en bestuurders Kostprijsmodel Taakherschikking bij individualisering Best practices bedrijfsvoering Experimenten herinrichten diensten, regionale planning en randvoorwaarden en inzetten ‘scribes’

8 Hoe? IO Onderwijskundig

9 Hoe? IO Onderwijskundig

10 IO handvatten in opleidingsplannen: EPA’s! Waarom?
Vertonen video Olle min 5,40 – 9.00 : EPA’s vs Competenties Dit is een link naar YouTube. Je moet de tijdsindicatie zelf opzoeken. T.z.t. wordt het specifieke fragment beschikbaar gesteld.

11 IO in opleidingsplannen:

12 RIO: Stand van zaken revisie opleidingsplannen
Nog van start Aan de slag Pilottests EPA’s en opleidingsplan nog aanpassen Pilottests onderdelen en opleidingsplan ± klaar Opleidingsplan en besluit bij CGS Psychiatrie Revalidatie MMB Klinische genetica Plastische chirurgie Radiotherapie Urologie Neurochirurgie MDL Neurologie KNO Orthopedie Pathologie Geriatrie, Cardiothoracaal Cardiologie Dermatologie Interne Anesthesiologie Kinder Klinische chemie Long NB. Heelkunde heeft zelf e.e.a. ontwikkeld Al EPA-gebaseerd opleidingsplan: Oogheelkunde Radiologie + RIO-ondersteuning E-pf: Gynaecologie Reumatologie

13 EPA- en samen beoordelen pilots
= Kinder 11 x = Interne 16 x = Anesthesiologie 38 x: 8 umc’s + overige opleidingsziekenhuizen Afstemming en samenwerking?!

14 Wat gebeurt er al in deze OOR ?
3 flappen met vragen (zie draaiboek)volgende dia. Deelnemers plakken post-its Verplaats de kaart zodanig dat je eigen OOR in de spotlight staat.

15 Individualisering: wat gebeurt er al?
2. Individualisering: wat gebeurt er al? Wat gebeurt er al in jouw ziekenhuis? Wat doe je regionaal? Wat moet er nog gebeuren? Nummer je post-its zoals de vragen Schrijf naam ziekenhuis bovenaan Gele post-its

16 Pauze Visitatie flap invullen

17 2. Landelijke opleidingsplannen vertalen naar regionaal en lokaal

18 Indivi- duele planning
Opleidingsplannen: wetgeving Kaderbesluit: Juridisch/regels Specifiek besluit: Juridisch/regels Landelijk opleidingsplan: Wat? Hoe op hoofdlijn details Regionaal Opleidingsplan: planning, organisatie curriculum: Hoe? Wie? Waar? Wanneer? Lokaal opleidingsplan: planning, organisatie, curriculum: Hoe? Wie? Waar? Wanneer? IOP Indivi- duele planning

19 Handreiking: kernelementen opleidingsplan:
4.Voortgang monitoren en toetsen O.a.: Gesprekscyclus, IOP, portfolio Toetsplan, incl. toetsinstrumenten 1.Uitgangspunten en verantwoording O.a. link beroeps (competentie) profiel Individualisering 2.Inhoud en eindkwalificaties O.a.: Bouwstenen Verhouding bouwstenen Onderwerpen profilering en actualiteit 5.Beoordelen en bekwaam verklaren O.a.: Beoordelingsprocedure Protocol bekwaam verklaren Richtlijnen vrijstellen, EVC, SVC 6.Regionale/lokale vertaling 3.Vormgeving O.a.: Fasering Planning Profileringsruimte 7.Kwaliteit en duurzaamheid BIJLAGEN Structuur inhoud landelijk

20 Casus Longgeneeskunde
Vertaling naar de regio: wat moet er gebeuren? Wat is je agenda met cluster/opleider? Wat is je rol als ondersteuner? (rollenkaartjes) Welke stappen in plan van aanpak ondersteuning zie je? Deelnemers hebben het plan Longgeneeskunde in de voorbereiding bekeken en een voorbereidingsopdracht gemaakt. Reflectie op rol ondersteuner Voorbereidingsopdracht in groepen uitwerken

21 Hoe ziet regionaal opleiden eruit?
Centraal deel na opdracht landelijk plan longgeneeskunde Hoe denk je dat regionaal opleiden eruit ziet? Verplaats de kaart achter de cirkel Wat hebben we nodig?

22 Uitgangspunten en randvoorwaarden

23 Uitgangspunten De aios moet de mogelijkheid krijgen op het juiste moment de juiste dingen te leren Opleiders in de regio hebben zicht op de ontwikkeling van aios Opleiders vertrouwen op eerdere beoordelingen van bekwaamheid Regionale afspraken moeten individueel opleiden mogelijk maken

24 Randvoorwaarden Het is duidelijk wat een aios in welke instelling kan leren Regio's maken hun aanbod aan DOO zichtbaar Opleidingsinstellingen zijn gelijkwaardige partners Werving en selectie van aios wordt regionaal georganiseerd Oordelend opleider zorgt voor een gezamenlijke beoordeling Bestaande regionale samenwerkingsverbanden worden benut en verbeterd.

25 Naar samen bekwaam verklaren:
Animatie Toelichten verschillende procedures

26 Naar samen bekwaam verklaren: Hoe pak je dat aan in de regio?
Wat wordt anders? succesfactoren/knelpunten Randvoorwaarden bijv. benodigde overlegstructuren Te ondernemen acties Jouw rol als ondersteuner MB Hoe ga je aan de slag in de regio? Carrousel 4 vragen op flappen

27 En wat kun je nú al doen? Voorwerk verrichten

28 Toolkit www.specialistenopleidingopmaat.nl Handreikingen SOM
Animaties individualisering en bekwaamverklaren OOR ZON Training aios in the lead Spoc supervisorrn Template regionaal opleidingsplan Workshop: uw cluster langs de meetlat

29 Wrap up, conclusies en afsluiting
Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op


Download ppt "Hoe maken we dat tot een succes in de regio?"

Verwante presentaties


Ads door Google