De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rapportage Wijkraadpleging 2017 voor Wijkraad Leidsche Rijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rapportage Wijkraadpleging 2017 voor Wijkraad Leidsche Rijn."— Transcript van de presentatie:

1 Rapportage Wijkraadpleging 2017 voor Wijkraad Leidsche Rijn

2 Inhoud Samenvatting 3 Inleiding 6 1.1 Doelstelling en doelgroep 7
1.2 Onderzoeksopzet 8 1.3 Leeswijzer 2. Wonen in Leidsche Rijn 11 2.1 Inleiding 2.2 Prettig wonen in Leidsche Rijn 2.3 Stellingen wonen in Leidsche Rijn 3. Verkeer in Leidsche Rijn 17 3.1 Inleiding 3.2 Belangrijke aspecten 3.3 Gebruik vervoersmiddelen 3.4 Reisdoelen in Leidsche Rijn 4. Bereikbaarheid en toegankelijkheid 24 4.1 Inleiding 4.2 Tevredenheid bereikbaarheid Leidsche Rijn 4.3 Tevredenheid bereikbaarheid deelwijk 4.4 Stellingen bereikbaarheid 5. Verkeersveiligheid in de wijk 33 5.1 Inleiding 5.2 Betrokkenheid ongeval 35 5.3 Tevredenheid verkeersveiligheid 5.4 Locatie onveilige situatie 5.5 Stellingen verkeersveiligheid 6. Parkeren 41 6.1 Inleiding 6.2 Eigen parkeerplek 6.3 Tevredenheid parkeermogelijkheid auto’s 44 6.4 Tevredenheid parkeermogelijkheid fietsen 6.5 Stellingen parkeren in Leidsche Rijn 7. Informatie 47 7.1 Inleiding 7.2 Tevredenheid informatievoorziening 7.3 Gewenste informatiebron 8. Achtergrond 51 8.1 Inleiding 8.2 Achtergrondkenmerken

3 Managementsamenvatting: Inleiding
Achtergrond Jaarlijks voert de wijkraad Leidsche Rijn een wijkraadpleging uit onder bewoners van hun wijk. Het centrale thema in deze wijkraadpleging is verkeer. De onderwerpen bereikbaarheid, verkeersveiligheid en parkeren in de wijk komen aan bod. Wat vinden bewoners van de bereikbaarheid van hun (deel)wijk? Hoe ervaren ze de verkeersveiligheid? En wat vinden ze van de parkeermogelijkheden in Leidsche Rijn? Waar mogelijk wordt er een vergelijking gemaakt met de resultaten van eerdere wijkraadplegingen. Doelstelling Inzicht krijgen in de waardering voor het wonen in Leidsche Rijn met de focus op de thema’s verkeersveiligheid, bereikbaarheid en parkeren. Doelgroep De doelgroep voor de wijkraadpleging Leidsche Rijn wordt gevormd door bewoners van de wijk Leidsche Rijn.

4 Samenvatting: Resultaten
Het is prettig wonen in Leidsche Rijn Wonen in Leidsche Rijn bevalt goed. De tevredenheid hierover is vergelijkbaar met vorig jaar. De buurt, groene en rustige omgeving, en de voorzieningen dragen het meeste bij aan het woonplezier in Leidsche Rijn. Ook speelt de woning, bereikbaarheid en ruimte een belangrijke rol. Bewoners die het minder prettig vinden in Leidsche Rijn geven regelmatig aan dat ze last hebben van onveilige verkeerssituaties of het gebrek aan parkeerplaatsen. Volgens de bewoners worden de verwachtingen ten aanzien van het wonen in de wijk waargemaakt. Over de mate waarin bewoners betrokken worden bij de inrichting van de wijk lopen de meningen uiteen. Dit geldt eveneens voor in hoeverre men Leidsche Rijn Centrum ziet als goed alternatief voor ‘de oude binnenstad’. Over het algemeen voelt men zich veilig in de wijk en in het eigen huis. Een kleine groep geeft aan zich onveilig te voelen. De fiets en auto worden het meest gebruikt in de wijk, met name voor boodschappen De auto en fiets zijn door bewoners de meeste gebruikte vervoersmiddelen. De auto gebruikt men voor reisdoelen voor zowel binnen als buiten de wijk, de fiets wordt vooral binnen Leidsche Rijn gebruikt. Bewoners reizen het meest met de auto en fiets in de wijk voor de dagelijkse boodschappen. Bewoners zijn goed te spreken over de bereikbaarheid van de (deel)wijk Driekwart van de bewoners is tevreden voer de bereikbaarheid van Leidsche Rijn en de eigen deelwijk. De meningen verschillen per deelwijk. Over de bereikbaarheid van de (deel)wijk per fiets zijn bewoners het beste te spreken, over de bereikbaarheid per auto is men het meest kritisch. Vooral de veranderingen in verkeerssituaties en omleiding zorgen voor onvrede over de bereikbaarheid. Ook over de bereikbaarheid van de dagelijkse voorzieningen en de sport- en recreatievoorzieningen zijn bewoners positief. Over het aangeven van omleidingsroutes en reizen tussen de deelwijken is er verdeeldheid. In hoeverre Leidsche Rijn toegankelijk is voor mensen met een hulpmiddel zoals een blindegeleidestok of scootmobiel vinden inwoners lastig te beoordelen.

5 Samenvatting: Resultaten
Beschikbaarheid parkeerplekken bepaalt de locatie voor de boodschappen Bijna de helft van de bewoners bepaalt hun locatie voor de dagelijkse boodschappen op basis van het aantal beschikbare parkeerplekken. Het openbaar vervoer bepaalt slechts in beperkte mate de plek waar bewoners hun boodschappen doen. Tevredenheid over verkeersveiligheid loopt uiteen, vooral betrokkenen bij ongeval zijn kritisch De helft van de bewoners is tevreden over de verkeersveiligheid in de wijk. Dit verschilt per deelwijk. Vooral betrokkenen bij een ongeval zijn kritisch. Het meest veilig voelt men zich op Het Lint, fietspaden en wegen. Over de veiligheid rondom scholen en het nieuwe Leidsche Rijn Centrum is men het meest ontevreden. Voor twee op de tien bewoners bepaalt de verkeersveiligheid de wijze waarop ze zich vervoeren. Bewoners zijn redelijk goed te spreken over de parkeermogelijkheden Bewoners zijn redelijk goed te spreken over de parkeermogelijkheden voor auto’s in de wijk. Met name bij winkelcentra en hun eigen woning. Het merendeel van de bewoners met een auto beschikt over een eigen parkeerplek en gebruikt deze ook om de auto te parkeren. Over de parkeermogelijkheden voor fietsen is nauwelijks onvrede. Over het optreden van de gemeente bij verkeerd geparkeerde auto’s en fietsen zijn de meningen verdeeld. Dit geldt eveneens over het invoeren van een blauwe zone rondom winkelcentra en bij het Antonius ziekenhuis. De informatievoorziening over verkeerssituaties kan beter Bewoners zijn verdeeld over de informatievoorziening die betrekking heeft op verkeer zoals maximaal toegestane snelheden, aanpak van knelpunten en aanpassingen en snelheidscontroles. Ze willen het liefst via een flyer/wijkbericht in de brievenbus of met duidelijke borden op de betreffende plek geïnformeerd worden over veranderingen of aanpassingen in de verkeerssituatie.

6 Hoofdstuk 1 Inleiding

7 1.1 Doelstelling & doelgroep
Inleiding 1.1 Doelstelling & doelgroep Achtergrond Jaarlijks voert de wijkraad Leidsche Rijn een wijkraadpleging uit onder bewoners van hun wijk. Het centrale thema in deze wijkraadpleging is verkeer. De onderwerpen bereikbaarheid, verkeersveiligheid en parkeren in de wijk komen aan bod. Wat vinden bewoners van de bereikbaarheid van hun (deel)wijk? Hoe ervaren ze de verkeersveiligheid? En wat vinden ze van de parkeermogelijkheden in Leidsche Rijn? Waar mogelijk wordt er een vergelijking gemaakt met de resultaten van eerdere wijkraadplegingen. Doelstelling Inzicht krijgen in de waardering voor het wonen in Leidsche Rijn met de focus op de thema’s verkeersveiligheid, bereikbaarheid en parkeren. Doelgroep De doelgroep voor de wijkraadpleging Leidsche Rijn wordt gevormd door bewoners van de wijk Leidsche Rijn.

8 1. Inleiding 1.2 Onderzoeksopzet Methode
Het onderzoek is uitgevoerd middels kwantitatief online onderzoek. Bewoners konden op twee manieren de vragenlijst invullen: Ze ontvingen een uitnodigingsbrief met een link en een toegangscode die toegang tot de vragenlijst verschafte. Middels deze link en toegangscode konden zij deelnemen aan het onderzoek. Bewoners hebben de vragenlijst via een vrij benaderbare link ingevuld. Deze link is op de website van de wijkraad geplaatst. Voor toegang tot deze vragenlijst was geen toegangscode nodig. Na ongeveer twee weken ontvingen bewoners die een uitnodigingsbrief hebben ontvangen (manier 1) een reminderbrief met het verzoek om de vragenlijst in te vullen. Bewoners die niet over een internetverbinding beschikken kregen de mogelijkheid om een papieren versie van de vragenlijst in te vullen. Steekproef en respons In totaal hebben 3000 inwoners van Leidsche Rijn een uitnodigingsbrief ontvangen voor deelname aan het onderzoek en inwoners een reminderbrief. De steekproef is door de Gemeente Utrecht getrokken uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). De steekproef is representatief voor geslacht, leeftijd en verdeling naar deelwijk. In totaal hebben 695 bewoners de vragenlijst ingevuld. 426 bewoners hebben de vragenlijst via de brief met toegangscode ingevuld. Dit is een respons van 14%. In totaal hebben 270 bewoners de vrij benaderbare vragenlijst ingevuld. Veldwerk Het veldwerk heeft plaatsgevonden in de periode van 16 januari tot en 7 februari 2017.

9 1. Inleiding 1.2 Onderzoeksopzet Analyse
Voor de representativiteit van de resultaten voor de achterliggende populatie (alle bewoners van Leidsche Rijn) is er een herweging uitgevoerd op de variabelen deelwijk, geslacht en leeftijd. De referentiecijfers voor deze weging zijn afkomstig uit de database van ‘Wistudata Utrecht’. Dit is een database van de Gemeente Utrecht die beschikt over de meest recente cijfers van de verschillende wijken in Utrecht. In de analyse wordt aandacht besteed aan de verschillen in resultaten tussen deelwijken en naar leeftijd. Daarnaast worden verschillen in resultaten t.o.v. eerdere metingen beschreven.

10 Inleiding 1.3 Leeswijzer In deze rapportage worden de resultaten van de wijkraadpleging van Leidsche Rijn beschreven. In de hoofdstukken 2 tot en met 8 worden de resultaten beschreven. De resultaten worden ondersteund door grafieken en tabellen. De resultaten van de open vragen zijn weergegeven in verschillende figuren. Deze grafieken, tabellen en figuren geven de resultaten van de totale steekproef weer. In de grafieken worden de aantallen (n) van de ongewogen data weergegeven. Indien er relevante verschillen zijn tussen deelwijken, leeftijd en de eerdere onderzoeken worden deze resultaten beschreven in de tekst. De vergelijking met eerdere onderzoeken kan alleen gemaakt worden indien de vraagstelling gelijk gebleven is. Waar in dit rapport gesproken wordt over een verschil tussen verschillende groepen, is sprake van een statistisch significant verschil met een significantieniveau van maximaal 5%. Dit betekent dat met minimaal 95% betrouwbaarheid gesteld kan worden dat de waargenomen verschillen in de steekproef niet op toeval berusten.

11 Hoofdstuk 2 Wonen in Leidsche Rijn

12 2 Wonen in Leidsche Rijn 2.1 Inleiding
Dit hoofdstuk geeft weer hoe bewoners het wonen in Leidsche Rijn ervaren en wat hiervoor de redenen zijn. Daarnaast geven bewoners aan in hoeverre ze zich veilig voelen in de wijk en hun huis. 2. Wonen in Leidsche Rijn 2.1 Inleiding 2.2 Prettig wonen in Leidsche Rijn 2.3 Stellingen wonen in Leidsche Rijn

13 2 Wonen in Leidsche Rijn 2.2 Prettig wonen in Leidsche Rijn
Het is prettig wonen in Leidsche Rijn Wonen in Leidsche Rijn bevalt goed, 84% van de bewoners vindt het (zeer) prettig. Hoewel de tevredenheid over het wonen vergelijkbaar is met vorig jaar (88% in 2016, niet significant) zijn er wel verschuivingen tussen de verschillende deelwijken. Bewoners van Terwijde zijn positiever over het wonen in Leidsche Rijn (88% versus 76% in 2016). Daarentegen zijn bewoners van ‘t Zand iets minder positief in vergelijking met vorig jaar (81% versus 95% 2016).

14 2 Wonen in Leidsche Rijn 2.2 Prettig wonen in Leidsche Rijn
Groen, voorzieningen en bereikbaarheid maken wonen in Leidsche Rijn prettig. De buurt, groene en rustige omgeving, en de voorzieningen dragen het meeste bij aan het woongenot in Leidsche Rijn. Ook speelt de woning, bereikbaarheid en ruimte een belangrijke rol in het woonplezier. Deze factoren werden in voorgaande wijkraadplegingen (2010, 2014, 2016) ook genoemd. Het figuur hiernaast geeft weer waarom het prettig wonen is in Leidsche Rijn. Hoe vaker de reden genoemd hoe groter deze is weergegeven.

15 2 Wonen in Leidsche Rijn 2.2 Prettig wonen in Leidsche Rijn
Verkeersveiligheid is een belangrijke reden voor het minder prettig wonen. Bewoners die het wonen in Leidsche Rijn als onprettig ervaren geven regelmatig aan dat ze last hebben van onveilige verkeerssituaties of het gebrek aan parkeerplaatsen. Ook het gevoel van onveiligheid zorgt voor minder woonplezier. Daarnaast spelen bereikbaarheid, bouwwerkzaamheden en zwerfafval regelmatig een rol in de onvrede. Nevenstaand figuur geeft weer waarom het niet uitgesproken prettig wonen is in Leidsche Rijn. Hoe vaker de reden genoemd hoe groter deze is weergegeven.

16 2 Wonen in Leidsche Rijn 2.3 Stellingen wonen in Leidsche Rijn
Verwachting worden waargemaakt, gevoel van betrokkenheid loopt uiteen. Driekwart van de bewoners geeft aan dat de verwachtingen ten aanzien van het wonen in Leidsche Rijn zijn waargemaakt. Dit is vergelijkbaar met In Grauwaart geldt dit het minst vaak (62%). In ‘t Zand is men deze mening relatief vaak toegedaan (86%). Over de mate waarin bewoners het gevoel hebben dat ze betrokken worden bij de inrichting van de wijk lopen de meningen uiteen. Bewoners van Hogeweide ervaren dit het vaakst (36%). De verwachtingen dat het nieuwe Leidsche Rijn Centrum een goed alternatief is voor de binnenstad lopen uiteen. Ruim een derde verwacht dat dit een goed alternatief is, vooral bewoners van Grauwaart en jongere bewoners (18-34) vinden het vaak een goed alternatief. Dit is vergelijkbaar met 2016. 78% van de bewoners voelt zich veilig in de wijk. 14% heeft hier geen uitgesproken mening over. 7% voelt zich onveilig. Het gevoel van onveiligheid komt het meest voor in Grauwaart (19%). Bewoners voelen zich veilig in hun huis. Slechts 2% van de bewoners geeft aan zich onveilig te voelen. In Grauwaart is dit 7%. N=695

17 Hoofdstuk 3 Verkeer in Leidsche Rijn

18 3 Verkeer in Leidsche Rijn 3.1 Inleiding
Dit hoofdstuk geeft weer welke verkeersaspecten bewoners belangrijk vinden, hoe ze reizen en welke vervoermiddelen zij binnen Leidsche Rijn gebruiken en waarom. 3. Verkeer in Leidsche Rijn 3.1 Inleiding 3.2 Belangrijke aspecten 3.3 Gebruik vervoersmiddelen 3.4 Reisdoelen in Leidsche Rijn

19 3 Verkeer in Leidsche Rijn 3.2 Belangrijke aspecten
Verkeersveiligheid belangrijkste aspect bij thema ‘verkeer’. Bewoners vinden ‘verkeersveiligheid’ het belangrijkste aspect binnen het thema ‘Verkeer’. 58% zet dit aspect op de eerste plek in de top 3. Vooral de groep vindt dit een belangrijk aspect (66%). Bereikbaarheid is vooral belangrijk in de deelwijken Hoge Weide en Langerak. Parkeren is het minst belangrijke aspect. Dit geldt vooral voor bewoners jonger dan 55 jaar. Logischerwijs vinden bewoners zonder eigen auto dit aspect het minst belangrijk. Bewoners hebben aangegeven hoeveel personenauto’s hun huishouden heeft. Het merendeel beschikt over 1 auto (54%). Ruim een derde beschikt over 2 auto’s. 8% heeft geen eigen auto. N=695 N=695

20 3 Verkeer in Leidsche Rijn 3.3 Gebruik vervoersmiddelen
Auto en fiets zijn meest gebruikte vervoersmiddelen. De auto en fiets worden het vaakst gebruikt door bewoners van Leidsche Rijn. De auto wordt het meest gebruikt door bewoners jonger dan 65 jaar. De fietst wordt het meest gebruikt door bewoners tussen jaar. Bewoners van Terwijde en Hoge Weide reizen relatief vaak met de trein. Dit geldt met name voor de groep van jaar. De bus wordt het minst gebruikt in de deelwijken ‘Zand en Terwijde. Ook bewoners van jaar reizen relatief weinig met de bus. Een brommer of scooter wordt het vaakst gebruikt door bewoners tussen jaar. Dit komt het meest voor in de wijken Parkwijk en Grauwaart N=695

21 3 Verkeer in Leidsche Rijn 3.3 Gebruik vervoersmiddelen
De fiets wordt het meest gebruikt voor bestemmingen in de wijk. Voor bestemmingen binnen Leidsche Rijn gebruiken bewoners met name de fiets, brommer/scooter en auto. 65+ers gebruiken de bus relatief vaak voor reisdoelen binnen Leidsche Rijn. Bewoners van ‘’t Zand reizen iets vaker met de trein naar een bestemming binnen Leidsche Rijn in vergelijking met andere deelwijken. De bus, trein en taxi worden met name gebruikt voor bestemmingen buiten Leidsche Rijn.

22 3 Verkeer in Leidsche Rijn 3.4 Reisdoelen binnen Leidsche Rijn
Boodschappen doen is het belangrijkste reisdoel in de wijk In deze paragraaf worden alleen de reisdoelen van vervoermiddelen die het vaakst gebruikt worden (n=50 of hoger) beschreven. Bewoners gaan voornamelijk boodschappen doen met de fiets (77%). Daarnaast gaat men ook regelmatig sporten (44%) en naar familie /vrienden (41%) op de fiets. Drie op de tien bewoners halen/brengen hun kinderen van en naar school op de fiets, relatief vaak door jarigen. Dit gebeurt het vaakst in Parkwijk. Bewoners gebruiken de auto in Leidsche Rijn voornamelijk om boodschappen te doen (92%). Daarnaast zijn bezoek aan familie/vrienden (37%), kinderen halen/brengen van en naar school (23%) en sporten (23%) belangrijke reisdoelen. In Langerak gebruikt men de auto relatief vaak om te gaan sporten. In Parkwijk en Grauwaart is dit het geval voor het halen en brengen van kinderen van en naar school. In Terwijde gebruikt men de auto relatief vaak bezoek aan familie/vrienden. N=613 N=367

23 3 Verkeer in Leidsche Rijn 3.3 Reisdoelen binnen Leidsche Rijn
De bus wordt in Leidsche Rijn ook voornamelijk gebruikt voor dagelijkse boodschappen (37%). Daarnaast zijn werk (32%) en bezoek aan familie/vrienden (29%) regelmatig genoemde reisdoelen. N=52

24 Hoofdstuk 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid

25 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4.1 Inleiding
Dit hoofdstuk geeft weer hoe bewoners de bereikbaarheid van Leidsche Rijn en hun deelwijk ervaren. In paragraaf 4.2 en 4.3 wordt de tevredenheid over de bereikbaarheid van Leidsche Rijn en de deelwijken beschreven. Tot slot komen in paragraaf 4.4 een aantal stellingen over bereikbaarheid aan de orde. 4. Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4.1 Inleiding 4.2 Tevredenheid bereikbaarheid Leidsche Rijn 4.3 Tevredenheid bereikbaarheid deelwijk 4.4 Stellingen bereikbaarheid

26 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4
4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid Tevredenheid bereikbaarheid Leidsche Rijn Driekwart is tevreden over de bereikbaarheid van Leidsche Rijn Driekwart van de bewoners is in het algemeen tevreden over de bereikbaarheid van Leidsche Rijn. In Hoge Weide (55%) en Parkwijk (66%) is men over het algemeen iets minder tevreden hierover. N=695

27 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4
4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid Tevredenheid bereikbaarheid Leidsche Rijn Bewoners zijn het meest positief over bereikbaarheid met de fiets. Bereikbaarheid per vervoersmiddel is alleen beoordeeld door bewoners die ook daadwerkelijk gebruik maken van dit vervoersmiddel. Bewoners zijn vooral positief over de bereikbaarheid per fiets (90% tevreden). Ook de bereikbaarheid per trein wordt als goed ervaren, 77% is hierover tevreden. Vooral bewoners van Terwijde, Grauwaart en ‘t Zand zijn positief. Over de bereikbaarheid per bus zijn zeven op de tien inwoners tevreden. Vooral bewoners van Parkwijk en Grauwaart zijn hier positief over. Zes op de tien bewoners zijn tevreden over de bereikbaarheid van Leidsche Rijn per auto. Bewoners van ‘t Zand, Langerak en Grauwaart zijn het beste te spreken hierover. In Hogeweide is men kritisch. N=695

28 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4
4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid Tevredenheid bereikbaarheid deelwijk Driekwart van de bewoners tevreden over bereikbaarheid eigen deelwijk. 73% van de inwoners van Leidsche Rijn is tevreden over de bereikbaarheid van hun eigen deelwijk. Een kwart is hier ontevreden over. Bewoners van ‘t Zand zijn het beste te spreken over de bereikbaarheid hun van hun deelwijk (80% tevreden). Bewoners uit Hogeweide zijn het meest kritisch (46% tevreden, 31% ontevreden). N=695

29 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4
4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid Tevredenheid bereikbaarheid deelwijk Hoogste tevredenheid over bereikbaarheid deelwijk per fiets. Bereikbaarheid per vervoersmiddel is alleen beoordeeld door bewoners die ook daadwerkelijk gebruik maken van dit vervoersmiddel. Bewoners zijn vooral positief over de bereikbaarheid van hun deelwijk per fiets (92% tevreden). Ruim tweedere van de bewoners is positief over de bereikbaarheid van hun deelwijk per trein en bus. Voor de trein geldt dit met name voor de deelwijken Terwijde, Grauwaart en ‘t Zand. Over de bus zijn vooral bewoners van Parkwijk, Grauwaart en Langerak tevreden. Over de bereikbaarheid per auto zijn zes op de bewoners zijn tevreden. Bewoners van ‘t Zand, Langerak en Grauwaart zijn het meest positief. In Hogeweide is men kritisch. N=695

30 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4
4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid Tevredenheid bereikbaarheid deelwijk Toelichtingen onvrede over bereikbaarheid deelwijk Auto “Veranderende wegen/situaties, (onnodige) omleidingen, afsluitingen, verkeersdrempels, afsluiting gele brug, 30 km zone, files vanaf A2, steeds afsluiting tunnel A2, onlogische omwegen, smalle wegen, eenbaanswegen op drukke stukken, bus sluizen, niet goed afgestelde stoplichten.” Fiets “Slechte fietsroute door scheefliggende tegels, Onduidelijke voorrangsregels op fietspaden, omfietsen omdat Dafne Schippersbrug nog niet af is, onveilige, donkere fietsroute, er is niet overal een fietspad, te weinig fietsrekken, te weinig oversteekplekken voor fietsers.“ Brommer “Onduidelijk waar je mag rijden met een brommer, met een zogenaamde ‘speed pedelec’ mag je niet op het fietspad maar de rijweg is te gevaarlijk.” Bus “‘s Avonds weinig bussen, bus rijdt niet vaak, bushalte is ver van huis, geen directe verbinding met het centrum, geen goede aansluiting, in daluren rijden weinig bussen.” Lopend “Geen voetpaden aanwezig, looproutes onduidelijk, weinig voorzieningen zijn op loopafstand, obstakels bij lopen met een rollator.” Trein “Slechte aansluiting trein/bus, station is te ver weg, treinen rijden niet frequent genoeg, vaak vertragingen, slechte aansluiting door nieuwe dienstregeling.”

31 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4.4 Stellingen bereikbaarheid
Beschikbaarheid van parkeerplekken bepaalt voor bijna de helft de locatie voor dagelijkse boodschappen. Slechts een hele kleine groep inwoners (4%) is van mening dat het openbaar vervoer de locatie bepaalt waar zij hun dagelijkse boodschappen doen. Dit betreft voornamelijk Voor 65+-ers (8%). De meningen over de toegankelijkheid van Leidsche Rijn voor mensen die gebruik maken van een hulpmiddel zoals een rolstoel, scootmobiel of blindegeleidestok zijn verdeeld. Meer dan de helft heeft hier geen mening over. Over de stelling dat de beschikbaarheid van parkeerplekken de locatie van de dagelijkse boodschappen bepaalt zijn de meningen eveneens verdeeld. 46% is het hiermee eens. Naar mate men ouder wordt is men het vaker eens met deze stelling. Dit geldt ook voor bewoners van ‘t Zand. 38% is het oneens met deze stelling. N=695

32 4 Bereikbaarheid en toegankelijkheid 4.4 Stellingen bereikbaarheid
Er is verdeeldheid over de wijze waarop omleidingsroutes worden aangegeven Bewoners zijn van mening dat dagelijkse voorzieningen zoals winkels, supermarkt en zorgvoorzieningen goed te bereiken zijn per fiets (89%). Dit geldt eveneens voor sport- en recreatievoorzieningen (83%). In Hoge Weide is men dit minder vaak van mening (66%). De meningen zijn verdeeld over de wijze waarop omleidingsroutes bij storingen of stremmingen worden aangegeven. 30% vindt dit goed, met name bewoners uit ‘t Zand en Terwijde. 31% is het hier niet mee eens. Vooral bewoners uit Hoge Weide en Grauwaart zijn kritisch. Er is eveneens wat verdeeldheid over het gemak waarop je tussen verschillende deelwijken kan reizen. De helft vindt het makkelijk, met name in Parkwijk en ‘t Zand. 24% vindt het niet makkelijk, dit zijn met name bewoners uit Hogeweide en Langerak. N=695

33 Hoofdstuk 5 Verkeersveiligheid in de wijk

34 5 Verkeersveiligheid in de wijk 5.1 Inleiding
Dit hoofdstuk geeft weer hoe bewoners de verkeersveiligheid in de wijk ervaren. Paragraaf 5.2. beschrijft in hoeverre bewoners betrokken zijn geweest bij een verkeersongeval. Paragraaf 5.3 geeft de tevredenheid over de verkeersveiligheid weer. Vervolgens worden onveilige verkeerssituaties besproken in paragraaf 5.4. Tot slot geeft paragraaf 5.5 een aantal stellingen met betrekking tot verkeersveiligheid weer. 5. Verkeersveiligheid in de wijk 5.1 Inleiding 5.2 Betrokkenheid ongeval 5.3 Tevredenheid verkeersveiligheid 5.4 Locatie onveilige situatie 5.5 Stellingen verkeerveiligheid

35 5 Verkeersveiligheid in de wijk 5.2 Betrokkenheid verkeersongeval
17% van de bewoners afgelopen 5 jaar betrokken bij verkeersongeval 17% van de inwoners is afgelopen 5 jaar betrokken geweest bij een verkeersongeval in Leidsche Rijn. 2% heeft hierbij te maken gehad met lichamelijk letsel, 8% met materiele schade en 2% had geen schade of letsel. 8% geeft aan getuige te zijn geweest. N=695

36 5 Verkeersveiligheid in de wijk 5.3 Tevredenheid verkeersveiligheid
Tevredenheid over verkeersveiligheid loopt uiteen. De helft van de bewoners is tevreden over de verkeersveiligheid in Leidsche Rijn, een kwart is hier ontevreden over. In Langerak (55%) en ‘t Zand (60%) zijn bewoners het meest positief. In Hoge Weide (37%) en Parkwijk (40%) het minst. Van bewoners die betrokken zijn geweest bij een ongeval ervaart een kwart het als veilig, 44% als onveilig. Zij zijn over alle verkeerssituaties minder vaak tevreden dan bewoners die niet betrokken zijn geweest bij een ongeval. Over de veiligheid op Het Lint (65%), fietspaden (60%) en wegen (57%) is men het beste te spreken. De tevredenheid over de veiligheid op busbanen, kruispunten en rondom winkelcentra is verdeeld. In Langerak zijn bewoners relatief vaak ontevreden over de veiligheid op de busbanen (31% ontevreden). Over de veiligheid rondom het nieuwe Leidsche Rijn Centrum zijn de meningen verdeeld, met name bewoners uit Grauwaart en Hoge Weide zijn kritisch. Bijna de helft heeft geen mening. Ook rondom scholen (21%) is men minder goed te spreken over de veiligheid. Vooral in de deelwijken Terwijde en Grauwaart. N=695

37 5 Verkeersveiligheid in de wijk 5.3 Tevredenheid verkeersveiligheid
Toelichting ontevredenheid Fietspaden “Auto’s kruisen fietspad te vaak, onoverzichtelijke kruisingen met schuine hoek (jazzlaan), nog steeds brommers/scooters op het fietspad, veel groen waardoor overzicht mist, fietspaden en wandelpaden lopen door elkaar, wegopbrekingen op het fietspad, onveilig op afgelegen stukken, te weinig verlichting, onvoldoende zichtbare fietspaaltjes.” Wegen “Smalle wegen, auto’s rijden te snel, onduidelijke voorrangsregels, veel drempels, onduidelijke routes, continu wegomleidingen die leiden tot onveilige situaties omdat bestuurder alleen maar bezig is met het zoeken van de weg, veel opbrekingen." Kruispunten “Licht staat kort op groen voor fietsers, onoverzichtelijk door bebouwing of groen, scherpe bochten waardoor weinig overzicht, te veel gelijkwaardige kruisingen, onoverzichtelijke kruisingen, onnodig veel stoplichten, stoplichten werken regelmatig niet, er wordt te hard gereden, verschillende voorrangssituaties.” Busbanen “Hoog risico op ongelukken doordat er maar af en toe verkeer is op de busbaan, veel kruispunten op de busbaan (lijn 28), busbanen geven overlast voor goede doorstroming verkeer, vooral bij kruisingen met fietspad, voorrangsituaties, bussen rijden te hard, bussen rijden door rood.”

38 5 Verkeersveiligheid in de wijk 5.3 Tevredenheid verkeersveiligheid
Toelichting ontevredenheid Scholen “Auto’s blokkeren de weg bij brengen/halen, chaos van auto’s, onvoldoende parkeermogelijkheden, auto’s parkeren fout en gevaarlijk bij brengen/halen, automobilisten geven geen voorrang, er wordt te hard gereden, er zijn geen zebrapaden of drempels, oversteekplaats niet altijd veilig voor kinderen, doorlopende route is via de school.” Het Lint “Racefietsen horen er niet thuis, te veel verschillende recreaties door elkaar, te veel plekken waar auto’s kunnen kruisen, auto’s verlenen geen voorrang, onvoldoende verlichting, er wordt vaak hard gereden, fietspaaltjes zijn niet altijd zichtbaar, niet overal zijn zebrapaden aangelegd. “ Leidsche Rijn Centrum “Bouwwerkzaamheden, slechte fietspaden, onoverzichtelijke situaties, geen voetganger pad, onduidelijke voorrangsituatie, routes worden onduidelijk aangegeven, smalle wegen, veel bouwverkeer, ontbrekende bewegwijzering, grote wirwar van omleidingen.” Winkelcentra “Te druk, te smalle straten, te onoverzichtelijk, iedereen rijdt door elkaar, vaak chaos omdat iedereen een plek zoekt, te kort aan parkeerplaatsen, geen zebrapaden of veilige oversteekmogelijkheden, te veel verkeer, er wordt te hard gereden.”

39 5 Verkeersveiligheid in de wijk 5.4 Locatie onveilige situatie
Meest genoemde onveilige situaties per deelwijk Terwijde Locatie: Kruising Rijnkennemerlaan - Musicallaan : Situaties: onoverzichtelijk, veel kinderen rond schooltijden. Te hard gereden. Locatie: Jazzsingel Situatie: er wordt veel te hard gereden Grauwaart Locatie: André Voltenlaan Situatie: er wordt te hard gereden Hoge Weide Locatie: kruising Kamilleweg/Laurierweg Situatie: geen borden, onduidelijke voorrangssituatie ‘t Zand Locatie: Parkzichtlaan (paperclip) Situatie: onoverzichtelijk Langerak Locatie: Langerakbaan (meerdere plekken) Situatie: onoverzichtelijk, onduidelijke voorrangssituatie, te snel rijden Parkwijk Locatie: rondom Leidsche Rijn College Situatie: meerdere malen fietspad kruisen.

40 5 Verkeersveiligheid in de wijk 5.5 Stellingen verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid bepaalt voor 22% van de bewoners de keuze voor vervoersmiddel Een op de tien bewoners geeft aan dat zij kinderen tussen 4 en 12 jaar vrij durven te laten in het verkeer. 40% is het hier mee oneens en 38% heeft geen mening. Van ouders met thuiswonende kinderen is 14% het met deze stelling eens, 57% is het oneens. Ruim twee op de tien bewoners zijn van mening dat de verkeersveiligheid in de wijk de keuze voor hun vervoersmiddel bepaalt. De meningen over de verkeersveiligheid rondom sportclubs en – accomodaties lopen uiteen, 35% vindt dit goed, 10% niet en 31% heeft hier geen mening over. Vooral in ‘t Zand is men positief hierover (43% (zeer) eens). N=695

41 Hoofdstuk 6 Parkeren

42 6 Parkeren 6.1 Inleiding Dit hoofdstuk komt het onderwerp parkeren aan de orde. Paragraaf 6.2 geeft weer in hoeverre inwoners over een eigen parkeerplek beschikken. Vervolgens wordt de tevredenheid over de parkeermogelijkheden voor auto’s en fietsen beschreven. Tot slot wordt ingegaan op een aantal stellingen over parkeren in Leidsche Rijn. 6. Parkeren 6.1 Inleiding 6.2 Eigen parkeerplek 6.3 Tevredenheid parkeermogelijkheid auto’s 6.4 Tevredenheid parkeermogelijkheid fietsen 6.5 Stellingen parkeren in Leidsche Rijn

43 6 Parkeren 6.2 Eigen parkeerplek
Ruim driekwart van de bewoners heeft eigen parkeerplek. Bijna de helft (43%) van de inwoners met één of meerdere auto’s heeft een woning met eigen parkeerplek. Voor inwoners met 2 auto’s geldt dit het vaakst (57%). 37% beschikt over een eigen parkeerplek op een gezamenlijk parkeerterrein. 22% heeft geen eigen parkeerplek. In Grauwaart (66%) en Langerak (58%) heeft men het vaakst een eigen parkeerplek (oprit/carport). In Parkwijk heeft men het vaakst een woning zonder eigen parkeerplek (47%). Het merendeel van de inwoners (80%) parkeert altijd op de eigen oprit / carport. 8% doet dit soms of nooit. De meest genoemde reden om niet op de eigen oprit/carport te parkeren is omdat er voldoende parkeerplaatsen zijn voor de deur of in de straat. Daarnaast wordt een tweede auto en dat men het zonde vindt van de plek in de tuin/oprit als reden genoemd. N=645 N=277

44 6 Parkeren 6.3 Tevredenheid parkeermogelijkheden auto’s
Zes op tien bewoners tevreden over parkeermogelijkheden auto’s Zes op de tien bewoners zijn over het algemeen tevreden over de parkeermogelijkheden voor auto’s in Leidsche Rijn. In Terwijde en Grauwaart is men het beste te spreken hierover. Bewoners met 1 auto zijn vaker tevreden over de parkeermogelijkheden in het algemeen (70%) in vergelijking met bewoners met 2 auto’s (56%). Over de parkeermogelijkheden bij de eigen woning is 65% tevreden. Een uitzondering hierbij is Grauwaart, hier is slechts 40% tevreden. Er zijn geen verschillen tussen bewoners met 1 of 2 auto’s. Dit is wellicht verklaarbaar doordat inwoners met 2 auto’s vaker beschikken over een eigen oprit/carport. Over parkeren bij winkelcentra is 62% positief. 17% is uitgesproken ontevreden. Vooral in Terwijde en Grauwaart zijn bewoners positief. Over de parkeermogelijkheden bij scholen en stations zijn de meningen verdeeld. N=695

45 6 Parkeren 6.4 Tevredenheid parkeermogelijkheden fietsen
Tweederde is tevreden over parkeermogelijkheid fietsen, weinig onvrede. Tweederde van de bewoners is over het algemeen tevreden over de parkeermogelijkheden voor fietsen in Leidsche Rijn. Slechts 5% is ontevreden hierover. Over de parkeermogelijkheden van de fiets bij winkelcentra is 65% positief. 15% is uitgesproken ontevreden. In Parkwijk is men hier het meest kritisch over, een kwart is ontevreden. 62% van de bewoners is positief over de parkeermogelijkheden bij de eigen woning. 13% is ontevreden. Een uitzondering hierbij is Hogeweide, een kwart is hier slechts tevreden over. Over de parkeermogelijkheden bij scholen en stations hebben bewoners vaak geen mening. Degenen die hier wel een mening over hebben zijn over het algemeen positief. N=695

46 6 Parkeren 6.5 Stellingen parkeren in Leidsche Rijn
Meningen optreden gemeente bij verkeerd parkeren zijn verdeeld. Over de stellingen dat de gemeente voldoende optreedt bij verkeerd geparkeerde auto’s en fietsen bij winkelcentra en scholen zijn de meningen verdeeld. Daarnaast heeft een groot deel van de bewoners geen mening hierover. De helft van de bewoners vindt niet dat de gemeente een blauwe zone moet invoeren rondom winkelcentra in Leidsche Rijn. Vooral in ‘t Zand is men het hier vaak mee oneens (59%) Een kwart vindt dit wel een goed idee. Met name 65+-ers (42%). Ook lopen de meningen uiteen als het gaat om het invoeren van een blauwe zone rondom het Antonius ziekenhuis. In Terwijde zijn bewoners het vaakst eens met de stelling (35%). Ook naar mate men ouder wordt is men het steeds vaker eens met deze stelling. N=695

47 Hoofdstuk 7 Informatie

48 7 Informatie 7.1 Inleiding Dit hoofdstuk geeft weer in hoeverre bewoners tevreden zijn over de informatievoorziening met betrekking tot verkeer en via welk kanaal zij graag geïnformeerd willen worden. 7. Informatie 7.1 Inleiding 7.2 Tevredenheid informatievoorziening 7.3 Gewenste informatiebron

49 7 Informatie 7.2 Tevredenheid informatievoorziening
De informatievoorziening over verkeerssituaties kan beter Bewoners van Leidsche Rijn zijn verdeeld over de informatievoorziening die betrekking heeft op verkeer. Over informatie rondom maximale toegestane snelheden is de tevredenheid het hoogst, 34% is tevreden. 30% is echter ontevreden hierover. In Grauwaart is men het meest kritisch. Twee op de tien bewoners zijn positief over de informatie over aanpak van knelpunten en (toekomstige) aanpassingen in de verkeerssituatie in de buurt. Ruim een derde is hier ontevreden over. Vooral in Hogeweide is men ontevreden. Over informatie over snelheidscontroles in de wijk is slechts één op de tien bewoners tevreden. 44% is ontevreden. In Grauwaart is men het vaakst ontevreden. N=695

50 7 Informatie 7.3 Gewenste informatiebron
Flyer en duidelijke borden zijn de meest gewenste informatiebronnen. Bewoners willen het liefst via een flyer/wijkbericht in de brievenbus (71%) of met duidelijke borden op de betreffende plek (68%) geïnformeerd worden over veranderingen of aanpassingen in de verkeerssituatie. De VAR is voor drie op de tien bewoners een gewenste bron van informatie. Met name voor 65+-ers (59%). De Brug, en de website van de wijkraad noemt een kwart als informatiebron. Vooral 65+-ers noemen deze bronnen. N=695

51 Hoofdstuk 8 Achtergrond

52 8 Achtergrond 8.1 Inleiding
In dit laatste hoofdstuk worden de achtergrondkenmerken van de respondenten weergegeven 8. Achtergrond 8.1 Inleiding 8.2 Achtergrondkenmerken

53 8 Achtergrond 8.2 Achtergrondkenmerken
Deelwijk % Parkwijk 30% Terwijde 22% ‘t Zand 28% Langerak 13% Grauwaart 4% Hoge Weide Overig / onbekend 1% Jaren woonachtig in LR % minder dan 5 jaar 36% 5 t/m 9 jaar 30% 10 t/m 14 jaar 22% 15 t/m 19 jaar 8% 20 jaar of langer 4% Thuissituatie % Alleenstaand zonder kinderen 9% Alleenstaand met thuiswonende kinderen 3% Alleenstaand met uitwonende kinderen 1% Samenwonend/getrouwd zonder kinderen 28% Samenwonend / getrouwd met thuiswonende kinderen 49% Samenwonend / getrouwd met uitwonende kinderen 8% anders, nl 2% Leeftijd % 18-34 jaar 34% 35-54 jaar 49% 55-64 jaar 8% 65 jaar en ouder 9% Geslacht % Man 50% Vrouw


Download ppt "Rapportage Wijkraadpleging 2017 voor Wijkraad Leidsche Rijn."

Verwante presentaties


Ads door Google