De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pedagogiek als beroep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pedagogiek als beroep."— Transcript van de presentatie:

1 Pedagogiek als beroep

2 Wat is ‘pedagogisch handelen’?
Dagelijks bezig met pedagogisch handelen Handelen is gericht op verandering van mensen (verhoudingen en omstandigheden)  sociaal handelen (daartoe behoort pedagogisch handelen) Altijd wederzijds handelen  het handelen is op anderen georiënteerd Er is niet 1 juiste manier van pedagogisch handelen

3 Voorbeeld Het gaat niet zo goed met Edwin. Hij is 6, net in groep 3 en zijn schoolleven vlot niet zo. Hij kan de opdrachten niet echt aan. Tegenwoordig plast hij weer in bed en heeft nachtmerries.

4 Wat zou jou eerste manier van handelen zijn?
Helpen bij zijn huiswerk Wat zou jou tweede manier van handelen zijn? Tijd nemen voor Edwin, steunen, troosten, tijd nemen voor zijn angst, praten over nachtmerries, etc.

5 Doel pedagogisch handelen
Algemeen: Kinderen positief stimuleren in hun ontwikkeling en schadelijke invloeden verre van ze houden, dus opvoeding en vorming mogelijk maken Ouders: ze lief te hebben, te beschermen, te verzorgen, te stimuleren, etc.  optimaal opgroeien en toenemende zelfstandigheid willen ouders mogelijk maken Is alle wat in de mening van ouders ‘goed is voor het kind’ dan pedagogisch?

6 Waarin onderscheidt het doel van het pedagogisch handelen zich van andere vormen van sociaal handelen? Leren Pedagogen zijn mensen die anderen, het leren mogelijk moeten maken; helpers bij het leren ‘Mens is een wezen dat genoodzaakt is tot leren’

7 Wij leren van onze geboorte tot aan onze dood, maar het meeste leren wij niet van professionele pedagogen, maar door deelname aan het gezinsleven en het leven daarbuiten, dus door ‘socialisatie’

8 Opvoeding

9 Is opvoeding nodig? Is er een verschil tussen verzorging en opvoeding. Is het voldoende een kind onderdak, voedsel en kleding te verstrekken en hen verder aan zichzelf over te laten? Conclusie: Je kunt het kind niet verzorgen zonder het in een of andere vorm ook op te voeden. (kind is op opvoeding aangewezen)

10 Wat is opvoeden? Opvoeding is een bepaalde vorm van omgang tussen volwassenen en jeugdigen die erop gericht is steun en richting te geven aan het proces van volwassenwording

11 Opvoedingsmilieu Opvoedingsdoelen Opvoedingsvoorwaarden Opvoedingsmiddelen

12 Opvoedingsmilieu Maatschappelijke context waar de opvoeding afspeelt
Allerbelangrijkste: Gezin School: School neemt steeds meer en steeds vroeger opvoedingstaken van de ouders over Leerstof en leerprestaties hebben op zich een opvoedende functie

13 Opvoedingsmilieu dia 2 De buurt, leeftijdsgroep
Overheid voelt zich (mede)verantwoordelijk voor de opvoeding van kinderen in de samenleving (leerplicht, kinderbeschermingsmaatregelen, opvoedingsondersteuning, etc.)

14 Opvoedingsdoelen Iedere opvoeding heeft doelstellingen, men is zich daar vaak nauwelijks van bewust Dus: het doel van de opvoeding

15 Opvoeders willen dat kinderen leren zich in de maatschappij te handhaven
Verantwoordelijkheid dragen voor hun doen en laten Ontplooien Ontwikkelen van een eigen identiteit Etc.

16 Opvoedingsvoorwaarden
Op de hiervoor besproken opvoedingsdoelen te bereiken zijn een aantal voorwaarden nodig. Dus: omstandigheden die door de opvoeders worden geschapen om de opvoeding mogelijk te maken.

17 Voorbeeld opvoedingsvoorwaarden
Verzorging Opvoedingsrelatie Veiligheid Uitdaging Etc.

18 Opvoedingsmiddelen Geen duidelijk grens tussen opvoedings-voorwaarden en opvoedingsmiddelen  Instrumenten die je kiest om op te voeden

19 Voorbeeld opvoedingsmiddelen
Straffen en belonen Regels stellen Onderhandelen Verantwoordelijkheid geven Actief luisteren Belonen en negeren Etc.

20 Film van Schatjes


Download ppt "Pedagogiek als beroep."

Verwante presentaties


Ads door Google