De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Partners Programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming

Verwante presentaties


Presentatie over: "Partners Programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming"— Transcript van de presentatie:

0 Presentatie professionaliserig jeugdhulp, beroepsregistratie en PPJ&J
Ledenbijeenkomst GGZ NEderland, 20 juni 2017 Djieuwke Verseput, GGZ Nederland

1 Partners Programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming
. Bijzonder programma – alle partners gezamenlijk in the lead

2 Hoe het allemaal begon: kinderen en jongeren die gezond en veilig opgroeien, hun talenten ontwikkelen en naar vermogen deelnemen aan de samenleving Het doel van de Jeugdwet is dat kinderen en jongeren gezond en veilig opgroeien, hun talenten ontwikkelen en naar vermogen deelnemen aan de samenleving. Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

3 Kwaliteit van beroepsbeoefening als belangrijke pijler van het nieuwe stelsel
Het verhogen van de kwaliteit van de beroepsbeoefening is één van de pijlers van het nieuwe stelsel. De professional krijgt – naast het kind en de jongere – een centrale rol. De ruimte om te handelen én de verantwoordelijkheden van de professional zijn onder de Jeugdwet groter. De Jeugdwet schaart allerlei verschillende professionals, die in verschillende sectoren werken, onder één nieuw begrip: jeugdhulp. Preventie Jeugdhulp Jeugd ggz Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

4 Gemeenschappelijke basis voor alle professionals
Professionals in het Jeugddomein werken samen aan goede en verantwoorde hulp voor kinderen en jongeren, vanuit een gedeelde gemeenschappelijke basis: Cliëntgericht werken Signaleren Versterken eigen kracht en zelfregie Veiligheid bevorderen Samenwerken Leven lang leren en reflecteren Werken vanuit een integrale blik

5 Hoe zat het ook alweer? Jeugdwet AMvB Kwaliteitskader Jeugd
De Jeugdwet verplicht aanbieders om verantwoorde hulp te leveren. Verantwoorde hulp = hulp van goed niveau, die in ieder geval: veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verleend, en die is afgestemd op de reële behoefte van kind, jongere en hun verzorgers. Aanbieders hebben de verplichting het werk zo toe te delen, dat dat ten goede komt aan de kwaliteit van de geboden hulp. Zij zetten in beginsel geregistreerde professionals in. Wat verantwoord werk toedelen is, is door gemeenten, beroepsorganisaties en brancheorganisaties uitgewerkt in het Kwaliteitskader Jeugd. Verantwoorde hulp AMvB Norm van de verantwoorde werktoedeling Kwaliteitskader Jeugd Operationalisering van de norm van de verantwoorde werktoedeling Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

6 Kwaliteitskader Jeugd

7 Kwaliteitskader Jeugd
Het Kwaliteitskader Jeugd is een leidraad bij toepassing van de Norm van de verantwoorde werktoedeling Ontwikkeld door brancheorganisaties, beroepsorganisaties, gemeenten Implementatiejaar 2015 Daarom ook: professionals zijn geregistreerd óf zorgen dat zij zijn vooraangemeld voor beroepsregistratie Moet vanaf 2016 worden toegepast door jeugdhulpaanbieders. Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

8 Voor wie is het Kwaliteitskader Jeugd bedoeld?
Aanbieders van jeugdhulp en jeugdbescherming (instellingen én zelfstandig gevestigden) Medewerkers in de gemeentelijke toegang, óók professionals die onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten werkzaamheden verrichten in de toegang! Gecertificeerde instellingen die jb- of jr-maatregelen uitvoeren Veilig Thuis Justitiële organisaties: justitiële jeugdinrichtingen, Stichting Halt, Raad voor de Kinderbescherming, Stichting Nidos Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

9 Werken met geregistreerde professionals
Norm van de verantwoorde werktoedeling: Aanbieders moeten werk toedelen aan geregistreerde jeugdprofessionals, tenzij zij kunnen verantwoorden dat toedeling van het werk aan niet geregistreerde jeugdprofessionals de kwaliteit niet nadelig beïnvloedt of zelfs noodzakelijk is voor de kwaliteit. Hoofdregel = geregistreerd professional met benodigde kennis en vaardigheden voor de taak Pas toe : Deel het werk toe aan een geregistreerde professional (in het kwaliteitsregister jeugd of in het BIG-register) en draag er zorg voor dat de geregistreerde professional kan werken volgens de geldende professionele standaard Tenzij = niet-geregistreerd professional Of leg uit: Deel het werk toe aan een niet-geregistreerde (BIG of SKJ) professional als je aannemelijk kan maken dat dit niet afdoet aan de kwaliteit of zelfs noodzakelijk is voor de kwaliteit Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

10 Afwegen van de inzet geregistreerde of niet-geregistreerde professional
Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

11 Cliënt en professional gerelateerde indicatoren
Cliënt-gerelateerde indicatoren vormen het uitgangspunt: Als er sprake is van: crisis OF onveilige omgeving OF levensbedreigende situatie OF meerdere problemen tegelijkertijd OF complexe problematiek waarvan achterliggende oorzaak onbekend is OF sterk wisselend verloop  ALTIJD een geregistreerde professional Professional-gerelateerde indicatoren: Als er sprake is van: een voorspelbare, veilige situatie waarbij de risico’s zijn in te schatten, dan zijn de belangrijkste randvoorwaarden aanwezig om de niet-geregistreerde de handelingen, taken, verantwoordelijkheden en activiteiten uit te laten voeren, mits deze niet-geregistreerden voldoende vakbekwaam zijn voor die werkzaamheden. Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

12 Het programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

13 Wat doet het programma professionalisering?
Doel: Het PPJ&J ondersteunt aanbieders en professionals om goede hulp te kunnen blijven bieden en bevordert de transformatiebeweging in het jeugddomein. A. Beroepsontwikkeling: Het mogelijk maken van beroepsregistratie voor alle professionals die het betreft door competentieprofielen, opleidingsprofielen en (her) Registratie-eisen te ontwikkelen B. Ontwikkelagenda Het mogelijk maken van leren en reflecteren rondom de gemeenschappelijke basis, via projecten in cliëntgericht werken en veelbelovende initiatieven in de gemeentelijke praktijk C. Kwaliteitskader in de praktijk Het volgen van de implementatie en toepasbaarheid van het Kwaliteitskader Jeugd Het samen leren over verantwoorde zorg met behulp van het Kwaliteitskader Jeugd

14 3.1 PPJ&J: Drie pijlers in het programma en een project
Kwaliteitskader in Praktijk Beroepsontwikkeling Ontwikkelagenda Beroepsverenigingen Toepassen van de norm verantwoorde werktoedeling: Samen leren toepassen van de norm van de verantwoorde werktoedeling Countervailing power tussen werkgever en professional bij werktoedeling Doorontwikkelen van en leren werken met het Kwaliteitskader Jeugd Voor alle professionals: Professioneel statuut Toelichting op beroepsethiek Folders klacht- en tuchtrecht Voor professionals op HBO-niveau (niet BIG): Beroepscode Ontwikkeling (her)registratie-eisen Competentie-profielen Opleidingsprofielen Gelijkstellingsprocedure/EVC Ontwikkeling beroeps-registratie   Inrichting bij SKJ van tuchtrecht Professionalisering in de praktijk ontwikkelen Lokale ontwikkelplaatsen bij gemeenten Ontwikkelen cliëntgericht werken samen met kinderen, jongeren en naasten Aansluiten bij bestaande kennis- en ontwikkelplaatsen. Zoals Transformatieplaatsen Jeugd Versterken van beroepsverenigingen en professionals Gezamenlijk en eigen vakmanschap van professionals bevorderen De rol, nut en noodzaak van beroepsverenigingen uitdragen Investeren in voorwaarden voor een doorgaande lijn in de hulpverlening voor kinderen en jongeren

15 Programmasecretariaat
Stuurgroep Programma-manager Programmasecretariaat Programmateam Ontwikkelagenda Kwaliteitskader in Praktijk Beroepsontwikkeling Beroeps-verenigingen Communicatie Opleidings-profielen Competentie-profielen Professioneel statuut Registratie-eisen Interactie kind, jongere, naasten en professionals Lokale en regionale ontwikkelplaatsen EVC Inrichting en uitvoering beroepsregistratie Tuchtrecht Beroepscode Titel document

16 Beroepsregistratie

17 3.1 PPJ&J: Drie pijlers in het programma en een project
Kwaliteitskader in Praktijk Beroepsontwikkeling Ontwikkelagenda Beroepsverenigingen Toepassen van de norm verantwoorde werktoedeling: Samen leren toepassen van de norm van de verantwoorde werktoedeling Countervailing power tussen werkgever en professional bij werktoedeling Doorontwikkelen van en leren werken met het Kwaliteitskader Jeugd Voor alle professionals: Professioneel statuut Toelichting op beroepsethiek Folders klacht- en tuchtrecht Voor professionals op HBO-niveau (niet BIG): Beroepscode Ontwikkeling (her)registratie-eisen Competentie-profielen Opleidingsprofielen Gelijkstellingsprocedure/EVC Ontwikkeling beroeps-registratie   Inrichting bij SKJ van tuchtrecht Professionalisering in de praktijk ontwikkelen Lokale ontwikkelplaatsen bij gemeenten Ontwikkelen cliëntgericht werken samen met kinderen, jongeren en naasten Aansluiten bij bestaande kennis- en ontwikkelplaatsen. Zoals Transformatieplaatsen Jeugd Versterken van beroepsverenigingen en professionals Gezamenlijk en eigen vakmanschap van professionals bevorderen De rol, nut en noodzaak van beroepsverenigingen uitdragen Investeren in voorwaarden voor een doorgaande lijn in de hulpverlening voor kinderen en jongeren

18 Norm van de verantwoorde werktoedeling: De juiste professional op de juiste plek
Werkgever Professional Faciliteert werken volgens beroepsstandaarden Heb ik expertise van andere collega’s nodig? Juiste professional op juiste plek Werken volgens beroepsstandaard mogelijk? Ben IK de juiste persoon op de juiste plek? Wel/niet geregi-streerde professional op deze plek? Bevoegd / bekwaam? Deelt werk toe Grenzen van mijn kunnen? Werkgevers passen de ‘norm verantwoorde werktoedeling’ toe. Niet iedereen hoeft geregistreerd te zijn - dit is afhankelijk van de taken, verantwoordelijkheden en van het soort professional dat wordt ingezet. Belangrijkste vraag is ‘of de juiste professional’ op de juiste plek wordt ingezet – vanzelfsprekend ook met de juiste facilitering. Maar ook professionals moeten zichzelf vragen blijven stellen als het gaat om de toepassing van de norm verantwoorde werktoedeling in hun organisatie en op hun werkplek. Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

19 Kader beroepsregistratie in Jeugdwet
Jeugdwet, artikel 4.1.1 3. De hulpverlener neemt bij zijn werkzaamheden de zorg van een goede hulpverlener in acht en handelt daarbij in overeenstemming met de op hem rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de voor die hulpverlener geldende professionele standaard. Jeugdwet, artikel 5.1.1 3. De jeugdhulpaanbieder, de gecertificeerde instelling en het college dragen er zorg voor dat geregistreerde professionals hun taken kunnen verrichten met inachtneming van de voor hen geldende professionele standaard. Titel document

20 Waarom beroepsregistratie?
Beroepsregistratie draagt bij aan vakmanschap. Geregistreerde professionals laten zien dat ze staan voor de kwaliteit van hun vak. Ze houden zich aan de richtlijnen en beroepscode en zijn daarop aanspreekbaar. Beroepsregistratie stimuleert professionals en werkgevers om te investeren in vakbekwaamheid. Kinderen en jongeren die hulp krijgen van geregistreerde professionals, kunnen dan ook rekenen op goede hulp en ondersteuning. Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

21 Wie moet registreren? Professionals die werken op HBO niveau, WO niveau of hoger én werkzaamheden uitvoeren die in het Kwaliteitskader Jeugd de inzet van een geregistreerde professional vragen Bij SKJ of BIG Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

22 Titel document

23 Professionele autonomie
“Autonomie is de, binnen de geldende beroeps(ethische) normen aanwezige professionele bewegingsruimte om naar eigen oordeel maatwerk te leveren.” Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

24 Professionele autonomie
= Vertrouwen bij de werkgever = Bewustwording bij de professional = Loslaten = Verantwoordelijkheid nemen = Transparantie = Afspraken maken = Dialoog = Verantwoording afleggen = (Model) Professioneel statuut….. Belangrijk om te beseffen is dat professionele autonomie wezenlijk iets anders is als persoonlijke autonomie. Professionele autonomie wordt gekaderd vanuit beroepsstandaarden, maar ook vanuit organisatieprotocollen en niet in de laatste plaats vanuit wet- en regelgeving. Het is niet zo dat persoonlijke afwegingen (al dan niet gedeeld met collega’s en goed gedocumenteerd) voldoende is om handelen te motiveren, toe te lichten of uit te leggen. Het gaat om de bronnen die je daarbij gebruikt. Heb je je verhouden tot de kaders waarin je je als professional beweegt en afweegt? Dat is een belangrijke vraag wanneer het gaat om professionele autonomie. Je bent vakman/vrouw en doet dus niet zomaar iets, maar handelt zo omdat je op grond van kennis (evidence) of ervaring (practise) weet dat een bepaalde aanpak werkt. Daarbij zijn de beroepscode, wetgeving, richtlijnen en methodieken/protocollen en de mening van de cliënt richtinggevend. Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

25 Ontschotting, integrale hulp Krachtige professionals
Wat is de opgave Beroepsregistratie dusdanig ontwikkelen dat het de transformatie ondersteunt, o.a.: Ontschotting, integrale hulp Krachtige professionals Ambitieus, maar met voldoende aansluiting bij de bestaande praktijk Realiseren van een uitvoerbare beroepsregistratie: Geen waaier van beroepen Geen bureaucratisch circus Titel document

26 Ontwikkeling beroepsregistratie
Competentieprofiel(en) vormen de basis voor beroepsregistratie Registratie- en her-registratie-eisen EVC-procedure Beroepscode Professioneel statuut Begin 2018 moeten professionals zich kunnen registeren. Titel document

27 Ontwikkelen (her-)registratie-eisen / beroepsregistratie
Ontwikkelen eisen vooraanmelding Professionals kunnen zich vooraanmelden (Her)registratie-eisen zijn ontwikkeld, evenals andere onderdelen beroepsregistratie Ontwikkelen (her-)registratie-eisen / beroepsregistratie Professionals kunnen zich registreren Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

28 Beroepsontwikkeling: countervailling powers
Professionele standaarden bestaan uit vakinhoudelijke richtlijnen en beroepsethische standaarden (= beroepscode). Professionals dienen op de hoogte te zijn van de inhoud van deze standaarden. Ze moeten ze kennen, kunnen toepassen – en waar aan de orde er ook gemotiveerd van af kunnen wijken. Iedere beroepsgroep heeft zijn eigen professionele standaarden ontwikkeld. De eigen normen en waarden zijn vastgelegd door de beroepsgroep zelf – in een eigen beroepscode. Dat ‘opschrijven van onze manieren’ gebeurd binnen de beroepsvereniging. Met een professioneel statuut beschrijven professionals en werkgevers welke ruimte professionals nodig hebben om autonoom te handelen en wat dit van de organisatie vraagt. En ook waar zich dilemma’s kunnen voordoen. Zo is dit instrument ook verbonden aan de beroepsregistratie en aan het toepassen van de Norm van de verantwoorde werktoedeling. Het professioneel statuut beoogt een basis te bieden van waaruit de dialoog tussen werkgever en werknemer over deze professionele dilemma’s op een gelijkwaardige manier vorm kan krijgen. Voorbeeld professioneel dilemma: een professional voelt zich eigenlijk niet bekwaam om een gezin met problematiek X te helpen, maar is de enige die nog ruimte heeft in zijn caseload. Hoe ga je daar dan mee om en hoe voer je hierover het gesprek? Titel document

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39 Beroepsregistratie biedt ...
Stimulans Duidelijkheid Transparantie Beroepstrots Houvast Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

40 Professionele kwaliteit: vier bouwstenen
Beroepsvoorbereiding: Vooropleiding en diploma Beroepsuitoefening: Werkervaring Beroepsontwikkeling: Deskundigheidsbevordering en Reflectie Titel document

41 Professionele kwaliteit: vier bouwstenen
Beroepsvoorbereiding: Vooropleiding en diploma Beroepsuitoefening: Werkervaring Beroepsontwikkeling: Deskundigheidsbevordering en Reflectie Titel document

42 Professionele kwaliteit: vier bouwstenen
Beroepsvoorbereiding: Vooropleiding en diploma Beroepsuitoefening: Werkervaring Beroepsontwikkeling: Deskundigheidsbevordering en Reflectie Titel document

43 Professionele kwaliteit: vier bouwstenen
Beroepsvoorbereiding: Vooropleiding en diploma Beroepsuitoefening: Werkervaring Beroepsontwikkeling: Deskundigheidsbevordering en Reflectie Titel document

44 Professionele kwaliteit: vier bouwstenen
Beroepsvoorbereiding: Vooropleiding en diploma Beroepsuitoefening: Werkervaring Beroepsontwikkeling: Deskundigheidsbevordering en Reflectie Titel document

45 Beroepsvoorbereiding - beroepsopleiding
Vooropleiding: SW met profiel Jeugd, instroom via andere routes is mogelijk maar eisen liggen dan op vergelijkbaar niveau Voor professionals die al werkzaam zijn maar zich nog moeten registreren, geldt een ruime overgangsregeling Werk je niet of tijdelijk niet, dan houd je je registratie bij door scholing Ook als je nog niet werkt kun je je met een passende opleiding registreren Titel document

46 Beroepsuitoefening - Werkervaring
Werkervaring is altijd nodig om je vaardigheden te blijven oefenen en verbeteren Taken die vragen om inzet van een geregistreerde professional De werkervaringseis is minimaal 16 uur per week. Werk je in het sociaal domein dan is de eis dat je tenminste 8 uur met jeugd werkt Ook brede werkervaring sociaal werk telt mee Titel document

47 Beroepsontwikkeling –deskundigheidsbevordering
Is meer dan scholing: ook learning on the job en andere vormen van leren Is kennis actueel houden Moet bijdragen aan het uitoefenen van je vak als jeugd- en gezinsprofessional Keuzes uit geaccrediteerd aanbod sluiten aan bij je dagelijkse praktijk en bij jouw professionele ontwikkeling. Titel document

48 Beroepsontwikkeling - Reflectie
Zelf een passende reflectievorm kiezen Drie dimensies komen aan bod : technisch instrumenteel, normatief, persoonlijk Professioneel handelen staat centraal Titel document

49 Jouw professionele kwaliteit
Zelf de vier elementen inrichten. Kiezen wat bij jouw beroepsontwikkeling en werkomgeving past. Jouw persoonlijke portfolio: welke vooropleiding heb je gevolgd; hoeveel heb je gewerkt en wat waren jouw taken; welke vormen van deskundigheidsbevordering heb je gekozen en gevolgd, wat heb je geleerd. welke reflectievormen heb je ingezet. laten zien dat je voldoende (minimaal voldoen aan de eisen voor herregistratie) hebt gedaan om jouw kennis en vaardigheden op niveau te houden en/of te verbeteren. Je mag jouw portfolio ook vullen met meer producten (bijvoorbeeld: jouw blog, een artikel dat je hebt gelezen of geschreven, jouw POP, etc.). SKJ bewaakt de kwaliteit van de beroepsregistratie. SKJ toetst of je jouw portfolio voldoende vult. Jouw portfolio moet na vijf jaar compleet zijn gevuld om jouw registratie te kunnen verlengen. Titel document

50 Professionele ruimte - professionele standaard
Als professional handel je volgens jouw beroepscode en vakinhoudelijke richtlijnen Ontwikkeld met - van - voor - door professionals en vastgesteld door jouw beroepsvereniging Je kent de grenzen van jouw vakbekwaamheid en neemt die in acht Indien nodig verantwoord je jouw handelen Tuchtspraak draagt bij aan beroepsvorming en transparantie Professionele standaarden vormen de pijlers onder je vakmanschap. Het zijn gedeelde normen, waarden en ook: gedeelde kennis en vaardigheden. Zij zorgen er ook voor dat je je bewust bent van de taak die jij uitvoert en de grenzen die hier bij horen. Programma professionalisering Jeugdhulp & Jeugdbescherming

51 Actuele informatie vanaf 1 januari 2018
Actuele informatie vanaf 1 januari Wie kan zich registreren en/of herregistreren? Drie groepen professionals: Je bent al geregistreerd bij SKJ (als jeugdzorgwerker) Je bent nog niet geregistreerd, maar al wel vooraangemeld bij SKJ Je werkt nog niet in de jeugdhulp of jeugdbescherming, maar wil je als jeugd- en gezinsprofessional registeren Voor verschillende professionals gelden verschillende eisen. Die hangen af van vooropleiding en werkervaring. Wie wat moet doen is te vinden in de handreiking “Beroepsregistratie en herregistratie: wat vraagt het van jou?” Titel document

52 Eisen voor registratie en herregistratie
Interactief pdf Titel document

53 Vooropleiding HSS Social work – jeugd versus uitstroomprofielen zorg, welzijn&samenleving
Besluiten Stuurgroep . HSS SW Jeugd is basis voor beroepsregistratie als jeugd- en gezinsprofessional bij SKJ . Analyse verschil HSS SW jeugd met zorg of W&S = maximaal 45 EC = maximaal driekwart jaar studiebelasting Professionals met het profiel SW-Zorg en SW-Welzijn & Samenleving komen in aanmerking voor registratie in het Kwaliteitsregister Jeugd nadat zij de vereiste aanvullende scholing (maximaal 45 EC) hebben behaald. Aanvullende afspraken: Monitoring arbeidsmarkteffecten door Jeugdwet en besluitvorming Stuurgroep (bij profiel jeugd toegang tot registratie bij SKJ, bij andere profielen niet) Communicatie gericht op studenten die profielkeuze moeten maken Opdrachtgever- en opdrachtnemerschap: verantwoord werk toedelen onderdeel contractering Titel document

54 Een volgende keer nader toe te lichten
Kwaliteitskader in Praktijk Beroepsontwikkeling Ontwikkelagenda Beroepsverenigingen Toepassen van de norm verantwoorde werktoedeling: Samen leren toepassen van de norm van de verantwoorde werktoedeling Countervailing power tussen werkgever en professional bij werktoedeling Doorontwikkelen van en leren werken met het Kwaliteitskader Jeugd Veldnorm Voor alle professionals: Professioneel statuut Toelichting op beroepsethiek Folders klacht- en tuchtrecht Voor professionals op HBO-niveau (niet BIG): Beroepscode Ontwikkeling (her)registratie-eisen Competentie-profielen Opleidingsprofielen Gelijkstellingsprocedure/EVC Ontwikkeling beroeps-registratie   Inrichting bij SKJ van tuchtrecht Professionalisering in de praktijk ontwikkelen Lokale ontwikkelplaatsen bij gemeenten Ontwikkelen cliëntgericht werken samen met kinderen, jongeren en naasten Aansluiten bij bestaande kennis- en ontwikkelplaatsen. Zoals Transformatieplaatsen Jeugd Versterken van beroepsverenigingen en professionals Gezamenlijk en eigen vakmanschap van professionals bevorderen De rol, nut en noodzaak van beroepsverenigingen uitdragen Investeren in voorwaarden voor een doorgaande lijn in de hulpverlening voor kinderen en jongeren Titel document


Download ppt "Partners Programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming"

Verwante presentaties


Ads door Google