De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Universiteitsbibliotheek Utrecht

Verwante presentaties


Presentatie over: "Universiteitsbibliotheek Utrecht"— Transcript van de presentatie:

1 Universiteitsbibliotheek Utrecht
‘Wat willen studenten, op het gebied van informatievaardigheden, leren van de universiteitsbibliotheek?’ Anja Bastenhof Informatiespecialist Geesteswetenschappen

2 Informatievaardigheden
LibGuides inventarisatie per faculteit kern onderwijs Wat willen studenten...

3 Beleidsplan: actiepunt 4 “Verder invullen van onze adviesrol bij zoekvragen en wegwijzen in het informatielandschap, o.a. met informatievaardigheden trainingen binnen het onderwijscurriculum.” aansluiting zoeken input verzamelen zichtbaar als partner Een aantal verkenners hebben een scenario geschetst voor de toekomst van de UB. Dit toekomstbeeld voor 2030 staat in het beleidsplan voor (#1). Dit beleidsplan is verder geconcretiseerd in 30 actielijnen. De inhoud van elke actielijn staat op een A4 beschreven (#2). Tevens worden de stakeholders benoemd, zijn de benodigdheden geïnventariseerd en is er gekeken hoe de verschillende actielijnen zich tot elkaar verhouden. Elke actielijn zal een project vormen. Dit projectinitiatiedocument hoort bij actielijn vier uit het beleidsplan van de UB. Projectleider van actielijn vier is Winnie van Westrenen-Broekmans. Projectleider van actielijn vijf is Jan de Boer. Actielijn vijf is nauw verwant met actielijn vier. Beide actielijnen betreffen het informatievaardighedenonderwijs vanuit de UB. Ze vallen onder hoofdstuk vier van het beleidsplan: “Zoeken en vinden van literatuur”. Opdrachtgever is Dorinne Raaimakers. Programmamanager van ‘zoeken & vinden’ is Johan Tilstra. Visie van dit programma is samengevat in een ‘Vision Statement’ (#17). Wat willen studenten...

4 Methodes gesprekken met studenten aanvinkvraag onder studenten
en docenten 3. aanvullende documentatie

5 1. Gesprekken categorieën en subcategorieën protocol empathy map
materiaal communicatie

6

7 Empathy map denken/voelen Wat gaat minder goed? Wat gaat goed? doen

8 41 respondenten Individueel gesprek (20 min.) - korte uitleg
- cognitive map - gesprek - beloning Verslaglegging - empathy map - audio opnames

9 2. Aanvinkvraag lijst van 18 onderwerpen robot Harrie Google Forms
communicatie Literatuur (en andere bronnen vinden) Social media gebruik Full text van een bron bemachtigen Auteursrecht Gespecialiseerde zoeksystemen gebruiken Publiceren Wetenschappelijke relevantie bepalen Google Scholar gebruik Literatuur ordenen, opslaan en bewaren Refereren Onderwerp afbakenen Data ordenen/opslaan/bewaren Datasets zoeken en vinden Zoektermen formuleren Zoekstrategie opzetten Onderwerp afbakenen Zoekresultaat optimaliseren Inhoudelijke relevantie bepalen

10 Respondenten: 150 studenten (met Harrie)
+ 204 docenten (per mail)

11 Analyse aanvinkvraag Google forms
data analyse: programma “R statistical language”.

12 Analyse gesprekken resultaten meetbaar maken: - categoriseren - behoeften coderen (+, -, ?) afstemming audio backup data analyse in ExCel

13 Resultaten gesprekken
Verzamelen en Evalueren (vakspecifieke zoekmachines, 4f) 2. Plannen en Managen 3. Identificeren en Scope Bijvangst: quotes, schrijfvaardigheden

14

15 Resultaten aanvinkvraag
Top 3 studenten: Literatuur (en andere bronnen) vinden = verzamelen Full text van een bron bemachtigen = verzamelen 3. Wetenschappelijke relevantie bepalen = evalueren Top 3 docenten: Zoekstrategie opzetten = plannen Wetenschappelijke relevantie bepalen = evalueren Allebei het laagst: Publiceren en social media gebruik Bijvangst: aanvullingen van docenten

16 studenten docenten

17

18 Resultaat & vervolg contact zichtbaar
input voor online module + LibGuides input voor gesprek met de faculteiten UU-brede samenwerking: SkillsLab Wat willen studenten...

19 Terugblik Wat willen studenten...


Download ppt "Universiteitsbibliotheek Utrecht"

Verwante presentaties


Ads door Google