De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

iVRI: verkeerslichten van de toekomst

Verwante presentaties


Presentatie over: "iVRI: verkeerslichten van de toekomst"— Transcript van de presentatie:

1 iVRI: verkeerslichten van de toekomst
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 23 november 2016

2 Technologische ontwikkelingen
In-car informatievoorzieningen Coöperatieve systemen Systemen die de rijtaken van een bestuurder ondersteunen, gebruikmakend van communicatie met andere voertuigen en/of systemen langs de kant van de weg. Deze ondersteuning vindt plaats door de bestuurder te informeren, te waarschuwen of zelfs actief in te grijpen in de besturing van het voertuig. Rijtaakondersteunende systemen: ADAS (Advanced Drivers Assistance System) CCC (Connected Cruise Control) Lane Departure Warning System Communicatieprotocollen (UMTS, GRPS, GPS, WiFi, WiFi-p,…..) Inwinning data

3 Trends Trends Individualisering; informatie op maat
Vergrijzing; mobiele ouderen (Veel) meer data Eigendoms- en privacy-issues Afvlakking groei mobiliteit Meer mobiliteit op maat Van unimodaal naar multimodaal Dalende acceptatie verstoringen Sterke toename technologische mogelijkheden en (technologische) innovaties door marktpartijen Snellere acceptatie nieuwe technologie Ouderen meer autogebruik, jongeren minder (trek naar de stad, langer doorleren, internet)

4 Trends in mobiliteit Zelfrijdende auto Internet of things Mobility as a Service (MAAS)

5 Internet of things “De mogelijkheden die ontstaan wanneer fysieke objecten en de virtuele wereld samenkomen” “Ingebedde informatie- en communicatie-technologie heeft potentieel om de bruikbaarheid van objecten revolutionair te doen toenemen” In miljard apparaten

6 Landelijke ambities:

7 Andere landen: Japan

8 Andere landen: Noorwegen/Trondheim
48 VRI’s worden uitgerust met SPAT/MAP functies. Test voor cooperatieve use cases via bestaand 4G netwerk

9 Andere landen: Duitsland/Berlijn

10 Beter Benutten ITS: Talking Traffic
Beter Benutten ITS werkt aan een betere doorstroming op het wegennet. Zowel binnen als buiten de stad. Door ‘intelligentie’ toe te voegen aan mobiliteit verkorten we de reistijd van deur tot deur. Van 2015 tot en met wil Beter Benutten met intelligente transportsystemen (ITS) een flinke stap vooruit maken. Coöperatieve ITS; Auto’s, vrachtwagens, openbaar vervoer, fietsen en hulpdiensten communiceren met elkaar en met verkeerslichten en andere bakens en sensoren. Dat is de kern van C-ITS. Werkgroep Intelligente Kruispunten

11 Beter Benutten ITS 12 stedelijke regio’s & min IenM
Slimmer, goedkoper, veiliger en duurzamer reizen Efficiënt gebruik van de bestaande infrastructuur Overheden investeren 80 mln, co-financiering Meer kansen en verantwoordelijk- heden voor private sector Aantoonbare effecten op bereikbaarheid, veiligheid, leefbaarheid Resultaat gemeten in spitsmijdingen en reistijdverkorting van deur tot deur.

12 Dan doen we met een heleboel partners

13 Problemen? Werkgroep Intelligente Kruispunten

14 Kansen voor het verkeerslicht
90 miljoen euro maatschappelijke besparingen door continue aanpassing van verkeerslichten Verkeerslichten worden ‘things of internet’ Meer data geproduceerd (auto’s, smartphones) Beter informeren van de gebruiker Makkelijker prioriteren van doelgroepen Slimmer optimaliseren (lokaal en op netwerkniveau) Werkgroep Intelligente Kruispunten

15 Informeren

16 Prioriteren

17 Optimaliseren

18 Talking Traffic Cluster 1. De bestaande verkeersregelinstallaties slimmer maken Cluster 2 De data- en clouddiensten die data transporteren, verrijken, fuseren en combineren met data uit andere bronnen (publiek of privaat). Cluster 3. Informatiediensten leveren aan eindgebruikers Werkgroep Intelligente Kruispunten

19 Clusters Cluster 2 Cluster 3 Cluster 1

20 iVRI ontwikkeling Bouwen en testen van nieuwe iVRI architectuur (standaarden) Topologie (MAP) Beleidskaders opstellen Werkgroep Intelligente Kruispunten

21 Standaarden NL Functie Naam Beheerder Data: Events VRI VLOG Vialis Kruispuntconfiguratie ? ? Verkeersinformatie DATEX II MOGIN Communicatie: VRI  centrale IVERA St. IVERA centrale  centrale DVM Exchange CONNECT VRI  gebruiker KAR BISON Europa Data: Events VRI SPAT ETSI Kruispuntconfiguratie MAP ETSI Communicatie: VRI  centrale ? ? centrale  centrale ? ? VRI  gebruiker Wifi-p ETSI

22 iVRI functionele scheiding
Regelen van verkeer Veiligheid op het kruispunt Communicatie Werkgroep Intelligente Kruispunten

23 iVRI architectuur Werkgroep Intelligente Kruispunten

24 Voordelen Regelapplicaties sneller en goedkoper aan te passen
Nieuwe manieren van communicatie naar de weggebruiker Meer informatie beschikbaar over en voor weggebruikers Op termijn minder fysieke lussen in het asfalt Sneller regelen (ontruimingstijden, geeltijden) Efficiëntie in beheer en investeringen wegbeheerders Werkgroep Intelligente Kruispunten

25 Topologie

26 iVRI: Naar een regierol voor de overheid?
Kaders stellen voor het regelen en informeren van verkeer Welke doelgroep gaat voor? Verkeerskundige streefwaarden Hiërarchie in routes/wegen? Optimaliseren, prioriteren en informeren altijd op basis van randvoorwaarden van de wegbeheerder Daarom: beleidskaders nodig Uitdaging: landelijke uniformiteit Werkgroep Intelligente Kruispunten

27 Stand van zaken Opdrachten aan markt gegeven
Testen van de architectuur in de fabriek Interoperabiliteit tussen leveranciers Landelijke wordt circa 20% van het VRI areaal omgebouwd Bouwen van topologieën voor de Talking Traffic VRI’s Realiseren van de totale keten (clusters) Werkgroep Intelligente Kruispunten

28 Vragen? Vragen? Werkgroep Intelligente Kruispunten


Download ppt "iVRI: verkeerslichten van de toekomst"

Verwante presentaties


Ads door Google