De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Syntus in 2018: concept mobiliteitsplan Veluwe

Verwante presentaties


Presentatie over: "Syntus in 2018: concept mobiliteitsplan Veluwe"— Transcript van de presentatie:

1 Syntus in 2018: concept mobiliteitsplan Veluwe
Arent Jan Speulman Vervoerkundige 24 april 2017 Concept vervoerplan

2 Op weg naar 2018 Concept vervoerplan

3 Het uitgangspunt Gebruik per inzetuur eind 2016 (dus nog de vorige dienstregeling) Concept vervoerplan

4 Op weg naar 2018 Gelderse OV-visie als leidraad: smaakt is anders, maar het is vooral béter! Syntus stelt 8 concrete items voor : Optimalisatie van de stadsdienst Apeldoorn Vakantie verkorten, echter frequentie in spits dan naar beneden Harderwijk: Herinrichting busdienst Nunspeet – Harderwijk – Amersfoort Noordelijk deel Zuidelijk deel Optimalisatie van de stadsdiensten Harderwijk en Ede OV-bediening Veenendaal Extra capaciteit op de Valleilijn Meer comfort voor de forens op de Veluwelijn Stedendriehoek / Het OV-netwerk rondom Twello Al deze items sluiten in onze optiek uitstekend aan op de opgaven uit de OV-visie Concept vervoerplan

5 Stadsdienst Apeldoorn
5 1 Stadsdienst Apeldoorn Kleine optimalisatie Concept vervoerplan

6 Stadsdienst Apeldoorn
Kleine optimalisatie Lijn 11 (industriegebied Noord): voorstel 15’ dienst in de brede middagspits naar station als gevolg van Aventus Lijn 12 en 16 (Ugchelen en Berg en Bos): geen ‘sprong’ in dienstregeling (altijd vertrek rond :24/54), in de avond en op zondag geen 8P bus meer, maar groter voertuig. Om dit te bekostigen op deze momenten terug naar een uursdienst. Lijn 15 (Apeldoorn – Twello): op werkdagen overdag terug naar een uursdienst vanwege gering gebruik. Op zaterdag inzet Kolibrie – analoog aan de zondag. Zie Stedendriehoek. Lijn 17 (Sprenkelaar): vanaf September via de Julianakerk 6 Concept vervoerplan

7 Streekdiensten Apeldoorn
7 2 Streekdiensten Apeldoorn Vakanties Concept vervoerplan

8 Streekdiensten Apeldoorn e.o.
Aanbod in vakanties Stopzetten tussenritten in de vakantie op lijn 102, 105, 108 (analoog aan 103 en 107 nu) vanwege gering gebruik. Als voorbeeld 102. Andere lijnen geven soortgelijk beeld. Omwille van het groeiende toerisme in de zomer wil Syntus graag in de zomervakantie op werkdagen overdag juist iedere 30 minuten rijden met 108 (Ede – Apeldoorn). Dat is nu eens per uur. Ter ‘compensatie’: de 10-weekse zomervakantie wordt een 9-weekse. Busdiensten 10, 11, 109, 200, 293 rijden (in de spits) 3 weken langer door (dus een 6-weekse vakantiebediening in plaats van 7-weekse) 8 Concept vervoerplan

9 Nunspeet – Harderwijk – Putten – Amersfoort
3 Nunspeet – Harderwijk – Putten – Amersfoort Veel reizigers maar parallel en relatief onderbezet Concept vervoerplan

10 Nunspeet – Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen - Amersfoort
Concept vervoerplan

11 Nunspeet – Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen - Amersfoort
Gemiddeld 1450 instappers per dag / deeltrajecten nog goed herleidbaar De busdienst 103 is in 2012 gerealiseerd als samenvoeging van de 101, 103, 111 en 112. Het gebruik is hieruit nog steeds af te leiden. Lijn sluit overal wel ‘ergens’ op aan, maar door het vasthouden van deze aansluitingen over de hele linie is de betrouwbaarheid niet zo goed als dan we willen bieden. Concept vervoerplan

12 Nunspeet – Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen - Amersfoort
Voorstel van Syntus NOORDELIJK deel (Nunspeet – Harderwijk) Kwartier schuiven van de tijden omwille van betrouwbare treinaansluitingen in Nunspeet. Verbinding Harderwijk – Elburg gaat hierdoor fors vooruit. Rode ritten rijden niet in de vakantie, avonden en weekenden. (Daarom) route Harderwijk – Nunspeet via Nunspeet Centrum en losknippen. Het lijnnummer wordt 111 (what’s new). Na 20:00 wordt eens per uur Kolibrie aangeboden op deze verbinding.

13 Nunspeet – Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen - Amersfoort
Voorstel van Syntus ZUIDELIJK deel (Harderwijk – Amersfoort) Het deel Harderwijk – Drielanden – Ermelo doorrijden naar Amersfoort Schothorst als Op werkdagen door naar Paladijnenweg tbv. scholieren Aansluiting in Putten op/van de 107 wordt zo in de daluren, avond en weekend in beide richtingen consequent geboden: een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

14 Harderwijk – Putten – Nijkerk – Hooglanderveen – Amersfoort Schothorst
‘ Basis’eindpunt avond en weekend Eindpunt werkdagen overdag 14 Concept vervoerplan

15 Omgeving Harderwijk / Nunspeet
Inzet Kolibrie Nunspeet e.o. op ‘nieuwe’ 111 en 112 Analoog aan 111 ook inzet Kolibrie na 20:00 en de gehele zondag op lijn 112. Onderstaand bezetting lijn 112 in één richting op zondag. 15 Concept vervoerplan

16 Stadsdiensten Harderwijk en Ede
16 4 Stadsdiensten Harderwijk en Ede Concept vervoerplan

17 Stadsdiensten Ede en Harderwijk
Harderwijk zal nooit een groot financieel succes worden, maar het weghalen van lijn 3 en de halvering van 1 en 2 heeft bijgedragen tot een veel betere gemiddelde bezetting. Bus gaat weer voor het ziekenhuis langs. Verleden jaar de keuze gemaakt door om-en-om te rijden, toch veel vragen / klachten van personeel en klanten. Wens is 1 lijn de hele dag het zelfde rondje. Passagiersaantallen laten niet zien dat de ene richting drukker is dan de andere. Advies? 17 Concept vervoerplan

18 Stadsdiensten Ede en Harderwijk
Ede kent nog steeds een prima aanbod. Lijn 1 en 2 ‘doen het gewoon goed’. Daarom geen wijzigingen. Lijn 5 na 19:20 uur terug naar een uursdienst. Is verleden jaar samen met lijn 1 en 2 een halfuursdienst geworden tot 23:20 uur. Op de stadsdiensten worden de ‘extra’ ritten al redelijk gebruikt, op lijn 5 is nauwelijks groei zichtbaar in de avond. Moet je dit geen tijd geven? Wellicht, maar dan nog worden dit geen redelijk bezette ritten. Lijn 6 na moeizame start nu onder controle. Na de zomer evaluatie hoe verder. 18 Concept vervoerplan

19 5 Ronde Veenendaal - Ede Betere relaties in de Foodvalley 19
Titel van de presentatie

20 Voorstel bediening Veenendaal – Ede
Integratie van lijn 5, 83 (Utrecht) en 85, met respect voor verantwoordelijkheden gebied en vervoerders. Syntus Veluwe rijdt 4 van de 6 omlopen, Syntus Utrecht 2 – net als lijn 43. Route Fokkerstraat wordt niet door 83, maar door 280 gereden. 83 gaat via N418. Zo wordt de tunnel bij de Klomp vermeden. 20 Visie Veluwe

21 Valleilijn Meer comfort tussen Ede en Campus 6 Concept vervoerplan

22 Valleilijn Meer comfort tussen Ede en Campus
Valleilijn kent sinds bussen per uur en in 2014 is de lijn opgedeeld in 84 en 88 Universiteit is de laatste jaren fors uitgebreid en wens voor 8 per uur uit Ede Ofwel extra bussen op het hele traject of routewijziging / slimmer inzet van middelen Vanuit WUR behoudt relatie Campus<> Busstation sterke wens. Eerder voorgestelde ‘Lusroute’ stuit derhave op weerstand. Twee keuzes: Alleen in spits verdichten op drukste momenten: 7 bussen en beperkte extra kosten. Zal na 2 jaar ook weer piepen en kraken. Lijn opdelen in 84 via Rooseveltweg en 88 via huidige route: 8 bussen en toekomstvast maken verbinding Voorstel Syntus is laatste, mits infra busvriendelijk wordt gemaakt Concept vervoerplan

23 Valleilijn Meer comfort tussen Ede en Campus Concept vervoerplan

24 Veluwelijn en Elburg-Zwolle
6 Veluwelijn en Elburg-Zwolle Verbetering voor de forens én student Concept vervoerplan

25 Veluwelijn en Elburg-Zwolle
Verbetering voor de forens én student Momenteel wordt extra capaciteit geboden op de 200, 201, 202 vanwege drukte Voorstel is om vanaf 1 september al deze diensten om te zetten in 600, 601 en 602 en rechtsreeks naar Deltion Zwolle te rijden Zo stappen de studenten uit voor de ingang en hebben forensen meer kans op een zitplaats Vanaf september halte ABN in Zwolle Concept vervoerplan

26 Tot slot.. Stedendriehoek
7 Tot slot.. Stedendriehoek Actuele studie lijn 15, 170, 171 Concept vervoerplan

27 Vervoer in de Stedendriehoek
Twello als OV-knooppunt Lijn 15 (Apeldoorn – Twello) in huidige vorm stopzetten: terug naar een basisuursdienst overdag, rekening houdend met op schooltijden Op zaterdag analoog aan de zondag inzet Kolibrie Dit is dus een Flex-oplossing met vaste bus op werkdagen overdag Voor lijn 170 (Epe – Twello) is eigenlijk geen alternatief denkbaar: het is al een kleine bus met beperkte frequenties. Gebruik is nog best redelijk en in de spitsen gewoon goed Het gebruik van de 171 (Twello – Deventer) is redelijk, maar ook hier vraagtekens over de échte nut en noodzaak vanwege parallelliteit met de trein In ieder geval op zaterdag analog aan de zondag inzet Kolibrie Volgende week meer duidelijk over dienstregeling op werkdagen 170 en 171 Concept vervoerplan

28 Bedankt voor uw aandacht
Vragen? Concept vervoerplan


Download ppt "Syntus in 2018: concept mobiliteitsplan Veluwe"

Verwante presentaties


Ads door Google