De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fotografie Expositie Les 6 Les 2 en 3 Documentair portret Les 1 en 2

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fotografie Expositie Les 6 Les 2 en 3 Documentair portret Les 1 en 2"— Transcript van de presentatie:

1 Fotografie Expositie Les 6 Les 2 en 3 Documentair portret Les 1 en 2
Optische illusie Les 4 Heroïsch Portret Les 5 Selfie Les 2 en 3 17e Eeuws portret Expositie Les 6

2 Volgende week! Portret Gouden Eeuw Attributen

3 Optische illusie fotografie
gezichtsbedrog

4 Werk in groepjes van 2, 3 of 4 personen een van de voorbeelden uit of gebruik een van de voorbeelden als inspiratiebron voor een eigen verzonnen soortgelijk beeld. Jullie zijn samen verantwoordelijk voor het eindresultaat. Maak eerst een plan voordat jullie naar buiten gaat. Welk voorbeeld willen jullie uitwerken en wat hebben jullie hiervoor nodig…? Maak gebruik van je standpunt, juist heel laag of van boven af…? Als je gebruik maakt van het verschil in afstand tussen mensen / voorwerpen kun je een grappig effect creëren. Iemand die ver weg staat is optisch gezien veel kleiner dan iemand die dichtbij staat.

5 Vandaag 12.50 Nabespreking op het plein Huiswerk: Attributen meenemen
Enkele aandachtspunten: Telefoon wordt alleen gebruikt voor de opdracht Je fotografeert alleen diegene waar je mee samen werkt Bij de buiten opdracht alleen op het schoolplein Actieve werkhouding Houd de doelen van de opdracht in de gaten Bewaar het beeldmateriaal goed op je telefoon Eindexpositie Vandaag Nabespreking op het plein Huiswerk: Attributen meenemen

6 Portret uit de Gouden Eeuw
Symboliek & Claire Obscur

7 Alleen de rijkste mensen konden zich laten portretteren in de 17e eeuw en zij pronkten maar al te graag met hun rijkdom. Ze trokken uiteraard hun mooiste kleding aan gemaakt van duren stoffen met kanten kragen. Ze namen een houding aan die gezag uitstraalde, maar er werden ook attributen gebruikt, voorwerpen waarmee ze hun rijkdom symboliseerden en extra benadrukten, zoals bijvoorbeeld handschoenen, hoofddeksels een zakdoek of een zwaard. Door lichte en schaduw partijen aan te brengen gaven ze het portret meer vorm, creëerden ze een 3d effect, het zo genaamde Clair Obscur effect. Ook trekken de lichte delen in een schilderij extra de aandacht en zo konden ze wat ze het belangrijkst vonden extra aandacht geven.

8 In twee of drietallen fotograferen jullie elkaar in de stijl van de 17e eeuw.
Vervang de oude attributen op de schilderijen door voorwerpen van deze tijd en die bij jou passen. Zoals bijvoorbeeld voetbalhandschoenen, hockeystick, sierraden, hoofdtelefoon, schoolboek, pet. Neem een houding en gezichtsuitdrukking aan die gezag uitstraalt. Keuzemogelijkheid: Maak gebruik van licht/donker contrast (Clair-Obscur) gebruik hiervoor de softbox Clair Obscur Rembrandt van Rijn Statieportret Bartholomeus van der Helst

9 Enkele aandachtspunten:
Telefoon wordt alleen gebruikt voor de opdracht Je fotografeert alleen diegene met wie je samen werkt Je wordt beoordeeld op je werkhouding en je beeldresultaat Houd de doelen van de opdracht in de gaten Attributen Pose Keuzemogelijkheid: Clair-Obscur / licht-donker contrast Bewaar het beeldmateriaal goed op je telefoon Eindexpositie

10 # Selfie Hoe zie jij jezelf het liefst op de foto? Denk aan:
Kledingstijl Pose Gezichtsuitdrukking Achtergrond Standpunt van je camera Licht Eventueel een filter Geen obscene gebaren (vies, vunzig, gangster, seksueel getint)

11 Documentaire fotografie
Documentaire fotografie is een vorm van fotografie die een gebeurtenis vast legt zoals hij is. De beelden worden vaak ondersteund met een verhaal zoals je bijvoorbeeld ziet in het nieuws. Een documentair fotograaf fotografeert zoals het echt is, niet nep. Hoewel een foto eigenlijk altijd een beetje nep is doordat de fotograaf een fragment laat zien van de werkelijkheid doordat hij kadreert, een uitsnede maakt van de werkelijke situatie en dus bepaalt wat hij wel en niet laat zien. Economische crisis Amerika, 1936

12 Vandaag beginnen we in groepen van 2 met
Close up en Wide Wel of geen oogcontact Kleur en zwart wit 12.40 verzamelen bij de gekleurde krukken op het plein Eindigen met een start te maken in groepsopdracht van 5-6 personen waarbij iedereen een keer fotograaf is en de andere keren model Aandacht vestigen op de hoofdpersoon in beeld

13 Close up en Wide door Martin Parr
Een zelfde soort activiteit van dichtbij en veraf. Hoe ervaar je het verschil? In tweetallen fotografeer je twee keer een zelfde soort activiteit. 1x van dicht bij 1x van veraf Let op: Het juiste moment afwachten Het kader, wat laat je wel en niet zien Let op de omgeving, achtergrond Niet achteraf bijsnijden, keuzes maken op het moment van fotograferen

14 Portret in zwart wit door Celine van Balen
Wel of geen oogcontact Hoe ervaar je het verschil? In tweetallen maakt ieder twee portretten in zwart wit Let op: 1x Maak je duidelijk oogcontact 1x maak je geen oogcontact Omgeving Kader, wat laat je wel en niet zien

15 Aandacht vestigen door Martin Parr
Er gebeurt van alles op het beeld, maar welke personen zijn het onderwerp op de foto? Op welke manier vestigt de fotograaf de aandacht op deze personen? In een groep van 5 of 6 maakt ieder 2 foto’s en vestigt de aandacht op de hoofdpersoon door 1x flitst, hoofdpersoon bevindt zich niet in het centrum van het beeld 1x hoofdpersoon in het centrum van het beeld Per situatie is er: 1 fotograaf die regisseert 1 of 2 hoofdpersonen 2 of 3 figuranten

16 Enkele aandachtspunten:
Je wordt beoordeeld op je werkhouding en je beeldresultaat Jouw beeld is het beeld dat jij fotografeert De fotograaf regisseert, geeft aanwijzingen aan het model. Let op dat je de doelen per opdracht verwerkt in je beeld Geen obscene gebaren (vies, vunzig, gangster, seksueel getint) Bewaar het beeldmateriaal goed op je telefoon Telefoon wordt alleen gebruikt voor de opdracht Je fotografeert alleen diegene waar je mee samen werkt

17 You are Hero’s

18 Silhouet Hoe doe je dat?

19 Fotografeer elkaar 2x als held in groepjes van twee
Standpunt Pose Gezichtsuitdrukking Achtergrond Silhouet Foto 2:

20 Enkele aandachtspunten:
Je wordt beoordeeld op je werkhouding en je beeldresultaat Jouw beeld is het beeld dat jij fotografeert De fotograaf regisseert, geeft aanwijzingen aan het model. Let op dat je de doelen per opdracht verwerkt in je beeld Geen obscene gebaren (vies, vunzig, gangster, seksueel getint) Bewaar het beeldmateriaal goed op je telefoon Telefoon wordt alleen gebruikt voor de opdracht Je fotografeert alleen diegene waar je mee samen werkt

21 Zentangle portret ‘en profil’
In drietal maak je van elkaar een contour tekening met behulp van de zaklamp op je telefoon. Een persoon is model, een persoon houdt het licht vast, een persoon tekent de contour van de schaduw na. Rouleer zodat iedereen een tekening heeft van zichzelf. Iedereen individueel tekent in de contour tekening zijn neus, mond, ogen, oren, wenkbrauwen en haarlijn. In je ‘en profil’ schets tekenen je Zentangle patronen met zwarte stift. Zorg dat je neus, mond, ogen, oren, wenkbrauwen en haarlijn goed zichtbaar zijn door de vorm van het patroon aan te passen aan de vormen en door de lijnen dikker aan te zetten.


Download ppt "Fotografie Expositie Les 6 Les 2 en 3 Documentair portret Les 1 en 2"

Verwante presentaties


Ads door Google