De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ONDERSTEUNING VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP

Verwante presentaties


Presentatie over: "ONDERSTEUNING VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP"— Transcript van de presentatie:

1 ONDERSTEUNING VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP
Tramstraat 42 8700 Tielt

2 Wie ondersteunen wij ? Met De Luifel ondersteunen we
Mensen die een erkende handicap hebben of een vermoeden van handicap Die thuis wonen of die zelfstandig wonen, alleen of in gezinsverband. Die minstens 18 jaar zijn Die wonen in de regio Tielt of dit van plan zijn te doen De soort handicap speelt geen rol. Zowel mensen met een motorische handicap, een sensoriële handicap, een licht tot matig mentale handicap als mensen met een Niet Aangeboren Hersenletsel of mensen met Autisme komen voor ondersteuning in aanmerking

3 Ondersteuningsvormen
Rechtstreeks toegankelijke ondersteuning (RTH) Voor deze ondersteuning volstaat een vermoeden van handicap. De ondersteuning is wel beperkt in aantal ondersteuningsmomenten op jaarbasis. Niet rechtstreeks toegankelijke ondersteuning (n-RTH) Deze ondersteuningsvorm kadert in het persoonsvolgend budget. De persoon krijgt een individueel budget en kan dit omzetten naar ondersteuningsmomenten.

4 Ons ondersteuningsaanbod
Woonbegeleiding (RTH en n-RTH) Dagondersteuning De Rinkel (RTH en n-RTH) Begeleid werken (RTH en n-RTH) Psychosociale ondersteuning (RTH en n-RTH)

5 Ons werkingsgebied Regio Tielt = Wingene, Zwevezele, Ruiselede, Kanegem, Aarsele, Schuiferskapelle, Tielt, Meulebeke, Pittem, Egem, Ardooie, Meulebeke, Koolskamp, Oostrozebeke, Wielsbeke, Sint-Eloois- Vijve, Sint-Baafs-Vijve, Wakken, Markegem, Ooigem, Dentergem en Deinze.

6 Woonbegeleiding Alle aspecten van het inclusief wonen kunnen deel uitmaken van de woonondersteuning. Administratie Budgetbegeleiding Huisvesting Gezondheid Werk en dagbesteding Huishouden Sociaal netwerk Opvoedingsondersteuning Andere Werk en dagbesteding

7 Wat houdt woonbegeleiding concreet in ?(1)
Administratie : post doornemen en sorteren, papieren invullen, samen naar de juiste dienst brengen, bijhouden, in mappen klasseren, … Budgetbegeleiding : opvolgen van de inkomsten en uitgaven, indien mogelijk sparen voor de toekomst, overschrijvingen leren invullen, met een bankkaart leren werken …

8 Wat houdt woonbegeleiding concreet in? (2)
Huisvesting : op zoek gaan naar een gepaste woning, inschrijven voor een sociale woning, onderhoud van de woning, herstellingen regelen, … Gezondheid : opvolgen van de gezondheid /het medicatiegebruik, contacten leggen met medische diensten …

9 Wat houdt woonbegeleiding concreet in? (3)
Werk : samen werk zoeken, opvolgen werk , contacten leggen, problemen op het werk … Dagbesteding/ vrije tijd : contacten leggen met initiatieven, samen op zoek gaan naar gepaste dagbesteding …

10 Wat houdt woonbegeleiding concreet in? (4)
Sociaal netwerk : contacten leren leggen en onderhouden, in contact brengen met anderen, kennis leren maken met een vereniging, clubwerking … Huishouden : plannen van de huishoudelijke taken, nieuwe taken aanleren en opvolgen, structuur in de woning brengen,opnetten van ruimten of kasten, samenwerken met andere diensten, boodschappen …

11 Wat houdt woonbegeleiding concreet in? (5)
Opvoedingsondersteuning : tips en advies ivm opvoeding aanreiken, grote en kleine hulpvragen van de ouders en de kinderen beantwoorden , samenwerking met andere diensten opvolgen, doorverwijzen naar speelpleinwerking, contacten met school opvolgen, vakantie plannen en organiseren,… Psychosociale ondersteuning : gesprekken voeren, peilen naar emotioneel welbevinden, indien nodig doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp, opvolgen samenwerking met CGGZ of psychiater of …

12 Activiteitencentrum De Rinkel
Voor zinvolle dagactiviteiten kan je terecht in het activiteitencentrum de Rinkel Televestiaire (tweedehandswinkel kledij en klein gerief) Kookatelier Sociaal cafetaria Arbeidsatelier Hobbyatelier Vorming Creatieve workshops

13 Televestiaire De Rinkel
De tweedehandswinkel voor kledij en klein materiaal is open op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag Doelgroepmedewerkers houden de winkel open en begeleiden de klanten. 2-maandelijks is er een vergadering van de doelgroepmedewerkers . Doelgroepmedewerkers nemen de verantwoordelijkheid op om de winkel open te houden.

14 Kookatelier De Rinkel Elke maandagvoormiddag
Er wordt gewerkt met 2 kookploegen van telkens ongeveer 6 deelnemers Warme maaltijd Gezamenlijk genieten van het middagmaal

15 Sociaal cafetaria De Rinkel
Elke namiddag Van u tot u Drankjes en hapjes aan sociale prijzen Gezelligheid en sociaal contact

16 Werkatelier De Rinkel Elke namiddag van 2 u tot 16.30 u
In het werkatelier worden kleine industriële opdrachten afgewerkt De deelnemers krijgen een vergoeding van 1 euro per uur Arbeidsvaardigheden en arbeidsattitude worden aangeleerd

17 Hobbyatelier De Rinkel
Elke namiddag van 2 u tot u In het hobbyatelier kan je je eigen hobby- activiteit meebrengen of je kan een hobby aanleren. Je beoefent je hobby samen met andere deelnemers Je leert nieuwe hobby’s kennen

18 Vorming en crea-activiteiten De Rinkel
Vormingsactiviteiten op voorstel van de doelgroepmedewerkers o.a. omtrent Crea-activiteiten zoals schilderen, bloemschikken, En verder wolbewerking de 1° zondag van de maand Digihoekje voor de doelgroepmedewerkers

19 Begeleid werken Begeleid Werken is bedoeld voor mensen die geen loonvormende arbeid aankunnen en aangeven dat ze willen werken in een gewone omgeving. Samen zoeken we naar een geschikte werkomgeving (bv. Woonzorgcentrum, dienstencentrum, gewoon bedrijf enz…) Het gaat dus om mensen die een bepaalde ondersteuningsbehoefte hebben omwille van hun fysieke of mentale beperking, autisme, psychische of sociale problemen.

20 Psychosociale begeleiding
Psychosociale ondersteuning : gesprekken voeren, peilen naar emotioneel welbevinden, indien nodig doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp, opvolgen samenwerking met CGGZ of psychiater of … Deze ondersteuning kan kaderen in de globale woonondersteuning of in kortlopende ondersteuning.

21 Het doolhof van de ondersteuning
Met de wijzigingen in de regelgeving is de manier waarop het recht op ondersteuning geactiveerd kan worden ingewikkelder geworden. Persoonsvolgende financiering, dienst ondersteuningsplan, bijstandsorganisaties, vergunde aanbieders, rechtstreeks toegankelijke hulp , ondersteuningsplan, sociaal netwerk, mobiele en ambulante ondersteuning …… Contacteer ons met uw vragen. We helpen je wegwijs worden in de hulpverlening.

22 De pijlers van de nieuwe zorg: BASISONDERSTEUNINGSBUDGET
300 euro per maand In principe een recht voor iedereen met een erkende handicap – maar dit start niet voor iedereen op hetzelfde moment. Uitbetaling gebeurt via de zorgkassen. Je kan dit niet aanvragen . Het BOB wordt automatisch toegekend.

23 Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening
De pijlers van de nieuwe zorg: RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULPVERLENING Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening Snel en makkelijk toegankelijk Beperkt in aantal ondersteuningsmomenten op jaarbasis Ondersteuningsmomenten worden omgezet in een puntensysteem. Als je punten op zijn, dan stopt je ondersteuning in principe.

24 Persoonsvolgend budget
De pijlers van de nieuwe zorg: PERSOONSVOLGEND BUDGET Persoonsvolgend budget Budget moet aangevraagd worden bij het VAPH Je moet een ‘zorgplan’ indienen De nood aan ondersteuning moet erkend worden (= objectivering via testen en interviews door een multidisciplinair team) Na goedkeuring krijg je een budget Ondersteuningsmomenten worden omgezet in een puntensysteem. Als je punten op zijn, dan stopt je ondersteuning in principe.

25 Specifieke afspraken? De ondersteuning is in principe op vrijwillige basis. Je kiest er zelf voor om ondersteuning te krijgen. Afspraken worden samen op papier gezet. De duur, de kostprijs en de intensiteit van de ondersteuning kan verschillen van persoon tot persoon, in functie van zijn ondersteuningsnood en de ondersteuningsformule (RTH of Budget) Wanneer er vervoer gewenst is, wordt € 0.33 per kilometer aangerekend (tarief Minder Mobielen Centrale) De verplaatsingskosten van en naar de cliënt zijn gratis

26 METHODIEK (1) De cliënt en de ondersteuner bepalen in onderling overleg op welk vast moment het huisbezoek plaats vindt. Er wordt in overleg een Individuele dienstverleningsovereenkomst opgemaakt met vaste begeleidingsaspecten en doelstellingen. Bij ziekte of in vakanties probeert de dienst te voorzien in vervanging van de vaste begeleider.

27 METHODIEK (2) De ondersteuner en de cliënt maken samen een individuele dienstverlenings- overeenkomst op waarin vaste begeleidingsaspecten en doelstellingen opgenomen worden. Van ieder bezoek wordt een verslag opgemaakt. Indien nodig organiseert de luifel een cliëntoverleg met derden. Er is een cliëntdossier op de dienst

28 Tot slot… enkele cijfers
2014 Cliënten Stopzetting begeleiding Gezinnen met kinderen Aantal kinderen Aantal medewerkers 2015 Cliënten Stopzetting begeleiding Gezinnen met kinderen 28 Aantal kinderen Aantal medewerkers

29 Enkele cijfers RTH 2014 Cliënten 27 Stopzetting begeleiding 7
Gezinnen met kinderen Aantal kinderen Aantal medewerkers 2015 Cliënten Stopzetting begeleiding Gezinnen met kinderen Aantal kinderen Aantal medewerkers

30 Contactgegevens Website Bedankt voor jullie aandacht !


Download ppt "ONDERSTEUNING VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP"

Verwante presentaties


Ads door Google