De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat leren onze kinderen eigenlijk?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat leren onze kinderen eigenlijk?"— Transcript van de presentatie:

1 Wat leren onze kinderen eigenlijk?
Bart Jan Spruyt in Column Functie: Columnist  13 mei,   “Met het vak maatschappijwetenschappen dreigt het overigens nog erger te gaan worden. Er is namelijk een MAW 2.0 in ontwikkeling. Alle MAW- docenten moeten op nascholingscursus om zich dat aangepaste vak eigen te maken.” “Je durft bijna niet meer voor een klas te verschijnen. ‘Jongens, wat gaan we dit jaar doen? Nee, we gaan geen mooie verhalen vertellen. Over de werkelijkheid aan de andere kant van de straat zul je mij niet horen! Bij mij leer je hoe je met bepaalde hoofd- en kernconcepten bepaalde processen kunt gaan analyseren!’ Ik ben bang dat een enthousiast gejoel niet mijn deel zal zijn.”

2 Werkbezoek Michel Rog (Tweede Kamer, CDA, woordvoerder onderwijs)
Werkbezoek Michel Rog (Tweede Kamer, CDA, woordvoerder onderwijs) Michel Lees deze column Het lijkt erop dat de Schnabel-doctrine uit #onderwijs2032 al werkelijkheid is Dat was me iets tekort door de bocht… Lesbezoeken en gesprekken met oud-leerlingen

3 Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo Waar liep ik tegen aan bij de start? Overgang ook niet groter maken dan het is Veel keuze: vrijheid voor eigen invulling of lesmateriaal gebruiken van website Voor vwo én havo leerlingen uitdagend, maar te doen Méér leerlingen kiezen MAW op Ichthus Lyceum

4 Samenvattend Huidige MAW Nieuwe MAW
Actualiteit niet altijd direct te koppelen aan lesstof van dat moment Actualiteit is juist de context waarin je de stof toepast  sluit logischer aan Actualiteit is soms ‘onderbreking’ van MAW programma  vaste stof ‘blijft onderdeel van school’ Actualiteit wordt spannender en leuker nu ze zelf kunnen analyseren  automatisch ‘gebruik van MAW in leven’ Theorieën als opsomming voor gebruik zonder ze altijd echt eigen te maken Theorieën als invalshoeken (en dilemma’s) uitdagend voor leerlingen Opdrachten soms nog veel reproductie van kennis (rijtjes) ter verklaring Bij opdrachten hogere denkvaardigheden veel makkelijker inzetbaar (en leerlingen kunnen het ook!) Opdrachten door stof/boek als basis voor begrijpen werkelijkheid soms nog teveel vanuit ‘hokjes’ Bij opdrachten de sociale en politieke werkelijkheid verklaren met behulp van ‘het gereedschap’ (de kernconcepten) Toetsing is ‘makkelijker’ Toetsing is ‘moeilijker’ (maar betekenisvoller)

5 Genoeg geklets, zelf aan de slag
Drie voorbeeldopdrachten uit domein Binding 1. Koningsopdracht (basis) 2. Kloof tussen burger en politiek (gemiddeld) 3. Kwadranten krant (complexer) Kies één van deze drie en bespreek met je groep de volgende vragen: - Wat vind je van de opdracht? Wat mis je bv. nog? Feedback welkom! - Hoe zou je deze opdracht aanpakken? Gebruik cc-benadering? - Zou je deze opdracht de volgende les aan je leerlingen geven?

6 Koningsopdracht MAW 4v Binding: natievorming en de rol van de staat
 Wat is de bedoeling? Je maakt een reportage over Koningsdag voor een tv/radio/krant of website. Geheel naar eigen keuze. In deze reportage ga je niet in op de feitelijke gebeurtenissen, maar ben je de socioloog die de zaken eens stevig analyseert en het Nederlandse volk uitlegt hoe het zit. Gebruik zoveel mogelijk de stof uit het lesboek en leg dit in Jip en Janneke taal uit, zonder de kern te verliezen. In ieder geval moet het hoofdconcept binding en de kernconcepten sociale cohesie, cultuur, identiteit. Welke uitingen van cultuur zie je terug? Waarom ontstaat er zo sociale cohesie en waar blijkt dat uit? Bestaat de Nederlandse identiteit? Etc. etc. Ga in ieder geval duidelijk in op de hoofdvraag: bestaat er een nationale cultuur die zorgt voor eenheid? 

7 Kloof tussen burger & politiek
 Inleiding Er is een groeiende bezorgdheid over de kloof tussen de burger en politiek. Wat betekent dat voor de sociale cohesie en de binding? Hoe kan dat verbeterd worden? Allemaal vragen waar minister Asscher van Sociale Zaken een antwoord op wil. Aan jou als de MAW-expert om advies uit te brengen aan de minister. Opdracht Minister Asscher van Sociale Zaken vraagt aan jullie om een analyse en een advies te geven om het probleem van de kloof aan te pakken. Gebruik de kernconcepten van binding, de basistekst en presenteer jouw analyse en advies aan de minister (die is drukbezet, dus op twee A4tjes). Als adviseur werk je natuurlijk ook onder tijdsdruk: je kunt er twee lessen aan werken, zodat de assistent van de minister uiterlijk dinsdagavond 26 mei om uur jouw advies heeft via de ELO.

8 Is de kloof tussen burgers en politiek niet groot genoeg
Is de kloof tussen burgers en politiek niet groot genoeg? Transparante lokale politiek stimuleert èn ondermijnt het vertrouwen door Tom van der Meer14/03/2014 Weg met de kloof De kloof tussen burgers en politiek is nog steeds niet verdwenen. Pim Fortuyn heeft zijn best gedaan; minder opvallend werken ook wetenschappers eraan dekloof te dichten. Een burgerpanel lijkt succesvol. “We hopen dat mensen op deze manier meer begrip voor elkaar krijgen.” door Sigrid Starremans

9 Kwadranten krant: formatieve toets
De klas wordt in vier groepen verdeeld. Elke groep krijgt een kwadrant toebedeeld. Jullie gaan als groep de voorpagina van een krant maken over een land dat past binnen het kwadrant. Jullie maken daarbij gebruik van de webtool te vinden via Op de voorpagina moeten artikelen verschijnen over: Politiek: een artikel waarin het stelsel van politieke besluitvorming naar voren komt en de (in)stabiliteit van jullie scenario; Politieke instituties: een artikel over instituties passend bij jullie scenario; Sociale cohesie: een artikel waarin blijkt hoe het staat met de sociale cohesie; Representatie: een artikel over de mate van representatie in jullie scenario; Een commentaar stuk, een spotprent, een colofon, foto’s etc.; Stuur jullie krant op; de vier scenario’s worden als muurkrant opgehangen; Wees creatief, laat je fantasie de vrije loop, maar baseer je wel op de juiste kennis dat past binnen jullie scenario.

10 Het assenstelsel bij opdracht kwadranten krant
veel democratie Parlementair/presidentieel stelsel  veel binding Constitutionele monarchie / republiek met kloof tussen burger en politiek weinig binding  Totalitaire staat weinig democratie Absolute of autoritaire staat

11 Het slotwoord is voor enkele oud-leerlingen:
“Het is een vak waar ik misschien wel het meeste aan heb, niet alleen in mijn vervolgopleiding maar ook in het dagelijks leven. Waar je vele vakken kunt vergeten na de middelbare school neem je de theorie van MAW overal mee naar toe.” Louiza Oass (lichting 2014, rechten)  “Wat ik kan melden is dat MAW mijn kijk op de wereld zeker heeft verbreed. Wat er zo speciaal is aan MAW is dat je het overal wel terug ziet in het dagelijks leven (je begint bijna alles te zien in connectie met de kernconcepten). MAW kan niet alleen een voorsprong bieden op universitaire studies, het leidt er tevens toe dat je beseft welke "onzichtbare" processen er allemaal spelen in de wereld en de invloed die zij hebben op mens en maatschappij.” Yasin Yurtkap (lichting 2015, IB) “Naar mijn idee is MAW (in de nieuwe vorm) een van de weinige vakken die je echt voorbereid voor het universitaire denken. Het feit dat je alleen de tools krijgt die je vervolgens op je eigen manier moet toepassen, sluit volledig aan op opdrachten die je bij welke studie dan ook krijgt. Projecten zijn namelijk vaak gericht op het toepassen van concepten, waarbij de opdracht meestal vaag beschreven wordt en je veel vrijheid krijgt. Tijdens mijn studie heb ik vooral veel gehad aan het "zelf leren denken" en het toepassen van sociale concepten op veel verschillende cases.” Iris Verboom

12 Zelf aan de slag? Probeer het eens uit met je leerlingen om te ervaren hoe het gaat Vragen / opmerkingen: Heel veel succes en plezier met het nieuwe MAW!!


Download ppt "Wat leren onze kinderen eigenlijk?"

Verwante presentaties


Ads door Google