De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren."— Transcript van de presentatie:

1 Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren

2 Doelen: De leerlingen: Activeren hun voorkennis van verschillende reismogelijkheden; Activeen hun voorkennis van de regels en afspraken die behoren bij de reismogelijkheden afzonderlijk Kunnen de knelpunten benomen die ze op weg van huis naar de nieuwe school en andersom tegenkomen (opdracht 1) Kunnen oplossingen geven voor de aangegeven knelpunten (opdracht 1) Weten wat de veiligste route van hun huis naar de nieuwe school is. (opdracht 1) Kunnen op een plattegrond de route naar de nieuwe school uitzetten (opdracht 1) Kunnen voor verschillende vormen van vervoer aangeven welke regels er gelden en hoe ze hiermee zo veilig mogelijk kunnen reizen (opdracht 2) Kunnen oplossingen bedenken voor onverwachte situaties die kunnen ontstaan op weg van huis naar school en terug (opdracht 3)

3 Introductieles: Van huis naar school Kopieerblad 103 Van huis naar de nieuwe school (per groepje) → Wat zie je op de afbeelding? → Denk je dat veel van jullie op deze manier naar de nieuwe school zullen gaan? → Kun je een situatie bedenken waarin je zo gaat reizen? → Welke manieren van reizen passen eerder bij een stad en welke bij een dorp? → Hoe denk je dat de meeste kinderen in Nederland de naar scholen van het voortgezet onderwijs gaan? → Welk vervoermiddel zal maar weinig gebruikt worden? → Wanneer maken kinderen gebruik van het openbaar vervoer om op school te komen? → Zouden veel kinderen gebruik maken van het openbaar vervoer?

4 → Hoe zal je straks zelf naar je nieuwe school gaan? (wie wil een turflijst maken op het bord?) Kopieerblad 105 (Uitslag enquête) → Kleur op je werkblad de uitslagen in. We vergelijken de uitslagen met de andere twee grafieken op het blad. → Welke grote verschillen zie je? → Heb je een verklaring voor de verschillen? We gaan de komende lessen aan de slag met een opdracht over de route en de wijze van vervoer naar de nieuwe school.

5 Opdracht 1: (leerlingen die naar dezelfde school gaan in een groepje of juist verschillende scholen(moeilijker)) Met elkaar praten over de route naar school die je straks zult nemen. Met behulp van een plattegrond de mogelijke routes bespreken. Nodig: Kopieerblad 107 Kopieerblad 109 Kopie van de omgeving 2x Stevig papier om de plattegrond op te plakken Kleurpotloden Lijm Computer met toegang tot internet Openbaar vervoer: www.ns.nl www.9292ov.nl

6 Opdracht 2: Vanuit het reisprofiel dat is ontstaan in de introductieles maak je verschillende reiswijzers voor de andere leerlingen. (informatiekaarten) Hierin wordt de volgende informatie opgenomen: -begin- en eindtijden van de school -Reistijd -Korte beschrijving van de route -Afstanden -Regels en afspraken voor fietsers, wandelaars, bus-, tram-,trein- of metroreizigers. -Belangrijke tips om de verkeersveiligheid te vergroten Nodig: Kopieerblad 111 en 113 Kopieerblad 105 (uitslag enquête) Kopieerblad 149 t/m 167 (verkeersregels) Tekenpapier (A4 formaat) Kleurpotloden of stiften Lijm Kladpapier Computer met toegang tot internet

7 Opdracht 3 In een aantal tekeningen verschillende problemen belichten die kunnen ontstaan op de route naar de nieuwe school. Praten over de mogelijke oplossingen. Je maakt een “Eerste hulp” -boekje met kaartjes. Nodig: Kladpapier Kopieerblad 115 Kopieerblad 117 (Pech onderweg) Tekenspullen Kleurpotloden Kaartjes wit karton (A5 formaat) lijm

8 Presentaties De presentaties duren bij elkaar zo’n 30 minuten. Je hebt ongeveer 5 minuten de tijd om je werk te presenteren aan de groep. Opdracht 1: Verwoorden waarom je een bepaalde route hebt gekozen. De voornaamste knelpunten aangeven gelet op de veiligheid. Verzamelpunten aangeven waar je kunt afspreken om samen te reizen. Opdracht 2: Aangeven waar de leerlingen op moeten letten als ze met de fiets (bus, tram, trein, metro of te voet) naar de nieuwe school gaan. Je bent nu al goed voorbereid om de stap te kunnen maken. Een goede voorbereiding is geen garantie voor een veilige route van huis naar school en andersom. Er kunnen zich veel situaties voordoen waarbij je heel alert moet reageren. Opdracht 3: Vertel over de gevonden oplossingen voor verschillende probleemsituaties. De veiligheid wordt vergrootdoor de juiste route te kiezen,de regels en afspraken in acht te nemenen adequaat te handelen in onverwachte situaties.


Download ppt "Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren."

Verwante presentaties


Ads door Google