De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en."— Transcript van de presentatie:

1

2 Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en inhoudelijk verhaallijn waarin leerlingen spiraalsgewijs meer leren over sociale wetenschappen en onderzoek (en eindtermen) –“uitstapjes” naar keuze van de docent in de vorm van modules Mensen : –Seneca bewaakt didactische lijn en zorgt voor productie materiaal –Netwerk van betrokkenen ontwikkelen modules waarop Seneca feedback geeft

3 Uitgangspunten Volwaardige methode Toetsenbank beschikbaar met voorbeeldopgaven, praktische opdrachten, extra werkbladen, docentenhandleiding Behandeling alle eindtermen Lesmateriaal op basis van expertise en ervaring met leerlingen Basismateriaal voor 2/3 van lestijd, overige tijd voor modules of PO’s Havo en vwo: vergelijkbaar in opbouw, verschillend in uitwerking contexten (transferafstand)

4 Opbouw Inleiding maatschappij- wetenschappen Veranderingen in samenlevingen Samenlevingen in de 21 e eeuw

5 PTA havo: variant 1 HAVO4HAVO5 Inleiding maatschappijwetenschappen ISamenlevingen in de 21 e eeuw Inleiding maatschappijwetenschappen IISamenlevingen in de 21 e eeuw Veranderingen in samenlevingen IModule / PO / domein F of G Veranderingen in samenlevingen II(eindexamen) Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5

6 PTA havo: variant 2 HAVO4HAVO5 Inleiding maatschappijwetenschappen IVeranderingen in samenlevingen II Inleiding maatschappijwetenschappen IISamenlevingen in de 21 e eeuw Module / PO / domein F of GSamenlevingen in de 21 e eeuw Veranderingen in samenlevingen I(eindexamen) Uitgaande van 3 lesuren per week in havo4 en in havo5

7 PTA vwo: variant 1 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 VWO4VWO5VWO6 Inleiding maatschappij- wetenschappen I Veranderingen in samenlevingen II PO / domein F (crisis game) Inleiding maatschappij- wetenschappen II Samenlevingen in de 21 e eeuw I PO / domein F (crisis game) Inleiding maatschappij- wetenschappen III Samenlevingen in de 21 e eeuw II Proefexamen Veranderingen in samenlevingen I Module Thailand bijv.(eindexamen)

8 PTA vwo: variant 2 Uitgaande van 2 lesuren per week in vwo4 en 3 lesuren in vwo5 en vwo6 VWO4VWO5VWO6 Inleiding maatschappij- wetenschappen I Veranderingen in samenlevingen I Samenlevingen in de 21 e eeuw I Inleiding maatschappij- wetenschappen II Veranderingen in samenlevingen II Samenlevingen in de 21 e eeuw II Inleiding maatschappij- wetenschappen III Module (Thailand, Zuid-Afrika, etc) PO / domein F (crisis game) Module (criminologie, beïnvloeding, etc) PO / domein F(eindexamen)

9 Opbouw i.o. – deel 1 Inleiding maatschappijwetenschappen 1.Individu en samenlevingen 2.Groep en samenlevingen 3.Samenlevingen en samenlevingen Doorlopende casus: afwijkend gedrag Doorlopende leerlijn: onderzoeksbegrippen (zoals variabelen en indicatoren)

10 Opbouw i.o. – deel 2 Veranderingen in samenlevingen 1.Ontwikkelingen in het rationaliseringsvraagstuk 2.Ontwikkelingen in het bindingsvraagstuk 3.Ontwikkelingen in het verhoudingsvraagstuk 4.Ontwikkelingen in het vormingsvraagstuk Doorlopende casus: ontwikkelingen in samenlevingen Doorlopende leerlijn: ontwikkelingen in onderzoekstechnieken

11 Opbouw i.o. – deel 3 Samenlevingen in de 21 ste eeuw 1.Vormingsvraagstuk: context samenlevingsvormen 2.Bindingsvraagstuk: context criminaliteit en binding met de natiestaat 3.Verhoudingsvraagstukken: context maatschappelijke verschillen en internationale betrekkingen Doorlopende casus: Nederlandse samenleving Doorlopende leerlijn: debatvaardigheden (in samenwerking met Debatunie)

12 Modules Los te bestellen boekjes met contexten die los staan van de methode, maar wel bij de methode passen Ontwikkeling door variëteit van docenten, auteurs en organisaties. Interesse? Neem contact met ons op. Voorbeelden van modules die worden ontwikkeld / mogelijke modules: –Pesten –Beïnvloeding (door media, vrienden, politiek) –Inleiding Psychologie –Inleiding Criminologie –Thailand (sluit goed aan bij vwo eindtermen) –Helden van Zimbardo –Debatteren en argumenteren


Download ppt "Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en."

Verwante presentaties


Ads door Google