De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opbouw van de seminar -Hoe staan we ervoor? -Activiteitenaanbod -Imago van de vereniging. Hoe wordt je gezien?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opbouw van de seminar -Hoe staan we ervoor? -Activiteitenaanbod -Imago van de vereniging. Hoe wordt je gezien?"— Transcript van de presentatie:

1

2

3

4

5

6 Opbouw van de seminar -Hoe staan we ervoor? -Activiteitenaanbod -Imago van de vereniging. Hoe wordt je gezien?

7 Je ziet het pas als je het door hebt

8

9 Cohorten KBO G 2014 2015 Weurt [ 50, 60 ] 4196 1858 26 [ 61, 70 ] 6666 7892 167 [ 71, 80 ] 13638 195 [ 81, 90 ] 9375 96 [ 91,  ) 1661 ____ 12 totaal 35536 34107 496 [ 50, 70 ] 31,7% 39,9% [ 70,  ) 69,3% 60,1%

10 Cohorten Seniorenvereniging Weurt [50, 59] jaar 33 leden 26 leden ) jaar 7 leden 12 leden ------------ ------------ 79,1 01-11-'13 512 leden 05-12-`14 496 leden 82,8 Demografische gegevens Aantal inwoners Weurt gerangschikt naar leeftijdscategorie 50 tot 55 jaar 217 70 tot 75 jaar 131 55 tot 60 jaar 188 75 tot 80 jaar 111 60 tot 65 jaar 170 80 tot 85 jaar 63 65 tot 70 jaar 179 85 tot 90 jaar 29 > 90 jaar 13

11 gegevens 1-11-2013 < 70 j. in Weurt 754 inw. 29% lid > 70 j. in Weurt 347 inw. > 70 j. aantal leden 293 inw. => 84,4% lid

12 Gewoon maar accepteren ? Of nog meer en beter van hetzelfde doen? Als we het ledenbestand extrapoleren naar 2024, dan is de vereniging van Weurt gehalveerd

13 Komt het door de naam, of door het imago? Ouderen Jonge senioren bond Seniorenbond KBO

14 Amper 20% maakt gebruik van een aanbod van de vereniging Is het is een gegeven van deze tijd ? We zijn het wel gewoon gaan vinden

15 Over wie hebben we het? De Babyboomers (Geboren tussen 1945 en 1957): Wat is hun positie? Zij functioneren op topniveau, delen hun kennis als mentor/coach of voelen zich -in het negatieve geval- opzijgezet. Waar zijn ze goed in? Anders dan hun voorgaande (Stille) generatie, zijn de Babyboomers hoger opgeleid, minder traditioneel, vitaler en meer gedreven. Ze zijn idealistischer. Ze willen langer werken als daar draagvlak voor is. ’Polderen' is door de Babyboomer uitgevonden. Consensus is de basis voor samenwerken. Ze hechten aan een vergadercultuur. Ze zijn sociaal bewogen. Het zijn goede 'teamplayers'. Ze zijn conflict mijdend en politieke spelers

16 Babyboomers zijn senioren 2.0 minder traditioneel vitaler en meer gedreven. idealistischer. Consensus is de basis voor samenwerken. Ze hechten aan een vergadercultuur. zijn sociaal bewogen. zijn goede 'teamplayers'. Willen er iets mee opschieten 1.0 versus 2.0 aanbod hetzelfde aanbod op maat gericht geeft gelijke resultaten competitief ingesteld bezigheid staat centraal resultaat staat centraal weinig eigen initiatief veel eigen initiatief traditioneel aanbod vernieuwend aanbod

17 2.0 een eigen aanpak - Adverteer (ook) buiten de vereniging, gebruik de media - Maak mogelijk gebruik van een bestaand aanbod en lever dan een surplus (het toefje slagroom) voor senioren - Doe recht aan verschillen - 2.0 wil er iets aan over houden. (vaardigheden of kennis) - Het mag best wat kosten - Activiteiten kunnen ook eens in de kroeg plaats vinden

18 https://www.youtube.com/watch?v=ATsSdBbOL3o

19 Je ziet het pas als je het door hebt

20 Beleidsaanbevelingen Maak een (beleids)plan voor 5 jaar en formuleer de doelen Richt een werkgroep 2.0 op. (bestuurs- en niet bestuursleden) Communiceer met je leden (1.0) over het nieuwe beleid Waak voor verdeeldheid. Heb aandacht en begrip voor ieder Doe niet alles zelf en deel verantwoordelijkheden De drie pijlers van activiteiten 1.Gezondheid en bewegen 2. het aanleren van vaardigheden ook cognitieve. 3. recreatief met een educatief randje

21 Hoe worden wij gezien? en hoe willen wij gezien worden? Website Twitter Facebook Informatieblad Werken in de Cloud

22 Dank voor uw aandacht en veel succes in het veranderproces


Download ppt "Opbouw van de seminar -Hoe staan we ervoor? -Activiteitenaanbod -Imago van de vereniging. Hoe wordt je gezien?"

Verwante presentaties


Ads door Google