De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SPELSITUATIE: BELGIË ONTWIKKELD VOOR DE VLAAMSE VREDESWEEK 2016 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SPELSITUATIE: BELGIË ONTWIKKELD VOOR DE VLAAMSE VREDESWEEK 2016 1."— Transcript van de presentatie:

1 SPELSITUATIE: BELGIË ONTWIKKELD VOOR DE VLAAMSE VREDESWEEK 2016 1

2 een initiatief van Ontworpen door: Galya De Temmerman, Hanne Tavernier, Lien Tiberghien en Marjolein Wulteput Studenten 1 e Master Orthopedagogiek Universiteit Gent 2

3 Congolezen strijden voor verandering. Versterk hun stem! In de Democratische Republiek Congo nemen jonge activisten hun toekomst in eigen handen. Deze nieuwe generatie strijdt op een geweldloze manier voor veiligheid, inspraak en sociale rechtvaardigheid. Congolese jongeren zetten zich in 2016 in voor eerlijke verkiezingen. Tijdens de Vlaamse Vredesweek 2016 geven Pax Christi Vlaanderen en Broederlijk Delen een stem aan deze moedige jongeren uit Congo. Check op www.vredesweek.be wat je allemaal kan doen.www.vredesweek.be Dit spel geeft inzicht in de verschillende vormen van strijd voeren: wat past het best bij jou en wat levert het meest op? 3

4 Spel ‘De geweldloze strijd’ De klasgroep wordt in twee groepen verdeeld: een groep jongeren en een groep die de overheid vormt. Vanuit de overheid wordt er een maatregel ingevoerd. Als jongeren kunnen jullie kiezen hoe jullie hierop gaan reageren. De reacties van de jongeren zullen de keuzes van de overheid bepalen, en omgekeerd. Situatie 1 speelt zich af in België (ga verder in deze PowerPoint presentatie), situatie 2 in DR Congo (zie hiervoor de andere presentatie). Veel succes en speelplezier! 4

5 Situatie 1: België De Belgische overheid merkt op dat Islamitische Staat steeds vaker jongeren rekruteert via de sociale media. Om te verhinderen dat jongeren zich laten overhalen om zich aan te sluiten bij IS sluit de overheid de sociale media af voor iedereen onder de 25 jaar. Hoe reageert de groep jongeren? Maak je keuze uit de drie opties op de volgende slide door te klikken op de tekst van je keuze en wacht af hoe de overheid hierop zal reageren. Overheid: nu is het jullie beurt. Voor meer informatie: zie handleiding (te downloaden op www.vredesweek.be/materiaal) www.vredesweek.be/materiaal 5

6 Jongeren: eerste reactie a. Jullie besluiten om niets te doen en de maatregelen en het effect ervan af te wachten. b. Jullie besluiten om met een grote groep jongeren in Brussel te protesteren. c. Jullie starten een petitie om aan te geven dat jullie niet akkoord gaan met deze beslissing. 6

7 Jongeren: reactie als overheid niet reageert a. Jullie besluiten om met een grote groep jongeren in Brussel te protesteren. b. Jullie besluiten om geen andere stappen te ondernemen en wachten af hoe de maatregelen vorm krijgen. c. Jullie besluiten om de minister van Jeugd en Media te contacteren en hopen op zijn/haar hulp om jullie stem te laten horen. 7

8 Jongeren: reactie na rechtvaardiging door overheid a. Jullie besluiten een bijeenkomst te organiseren waar jongeren hun mening vrij kunnen verkondigen. Ook de pers is uitgenodigd. b. Jullie besluiten om de minister van Jeugd en Media te contacteren/ in te gaan op het aanbod van de overheid om jullie mening te laten horen. c. Jullie voelen je niet begrepen en besluiten om met een grote menigte in Brussel te gaan protesteren tegen de genomen maatregelen. De frustratie is groot. 8

9 Jongeren: reactie na repressie a. Omdat de vorige betoging weinig effect had, besluiten jullie een zwaardere betoging te organiseren, waar jullie onder andere de politie bekogelen. b. Jullie vragen een ontmoeting met de overheid of de minister van Jeugd. c. Jullie besluiten om bijeenkomsten te organiseren waar jongeren vrij hun mening kunnen verkondigen. Ook de pers is uitgenodigd. 9

10 Jongeren: na gesprek a. Jullie hebben een gesprek gehad: zij vragen een tegenvoorstel. Daar werken jullie nu aan. b. Jullie hebben een gesprek gehad: zij vragen een tegenvoorstel. Jullie komen echter niet tot een voorstel dat voor allen goed is. Jullie besluiten het dan hier bij te laten. c. Jullie hebben een gesprek gehad: zij vragen een tegenvoorstel. Jullie komen echter niet tot een voorstel dat voor allen goed is en gaan terug actie voeren. 10

11 Jongeren: na hevige protesten a. Jullie zijn ontgoocheld maar stoppen de betogingen vanwege de overmacht. Er wordt besloten zich neer te leggen bij de genomen maatregelen. b. Jullie blijven protesteren: het protest wordt grimmiger en sommigen kiezen voor vandalisme. 11 c. Jullie besluiten alsnog een actie te starten om jullie ongenoegen te uiten. Jullie begrijpen dat de politici sympathie hebben van de samenleving en organiseren een ludieke bijeenkomst.

12 Jongeren: mogelijke reactie a. Jullie besluiten alsnog met een grote menigte te gaan protesteren in Brussel. b. Jullie besluiten dan maar om alles op zijn beloop te laten en hopen dat alles uiteindelijk goed zal komen. c. Jullie besluiten alsnog een actie te starten om jullie ongenoegen te uiten. Jullie begrijpen dat de politici sympathie hebben van de samenleving en organiseren een ludieke bijeenkomst. 12

13 Jongeren: mogelijke reactie a. Jullie besluiten alsnog met een grote menigte te gaan protesteren in Brussel. b. Jullie besluiten dan maar om alles op zijn beloop te laten en hopen dat alles uiteindelijk goed zal komen. c. Jullie voelen jullie in de steek gelaten, maar willen doorzetten. Jullie zoeken (opnieuw) steun bij de Minister van Jeugd en Cultuur. 13

14 Jongeren: na aanwezigheid van politie a. Jullie vinden het niet kunnen dat er politie supervisie was tijdens jullie bijeenkomst, jullie besluiten daarom een protest te organiseren in Brussel. b. Jullie willen geen problemen met de politie en besluiten om niet langer te protesteren en hopen dat alles uiteindelijk goed zal komen. 14

15 Jongeren: na aanwezigheid op bijeenkomst a. Omdat er personen van de overheid aanwezig waren tijdens jullie bijeenkomst, vragen jullie overleg aan met de minister van Jeugd en Cultuur. b. Omdat er personen van de overheid aanwezig waren tijdens jullie bijeenkomst besluiten jullie om verder niets meer te doen omdat jullie hopen dat alles uiteindelijk goed zal komen. 15

16 Jongeren: alsnog een gesprek a. Jullie geven tekst en uitleg bij jullie protest. Jullie hebben dit goed voorbereid en geloven in een constructief gesprek. b. Jullie vertrouwen op jullie goede bedoelingen en gaan zonder voorbereiding naar het gesprek. 16

17 Jongeren: mogelijke volgende reactie a. Jullie zijn ontgoocheld, maar voelen jullie machteloos om iets aan de maatregelen te veranderen. Jullie voelen afkeer voor de politiek en geloven niet in de democratie. b. In jullie groep is er veel wrevel: sommigen willen actie voeren, de meerderheid niet. Jullie geraken er niet uit en gaan in ruzie uit elkaar. c. In jullie groep is er veel wrevel: sommigen willen actie voeren, de meerderheid niet. Uiteindelijk winnen de ‘actievoerders’ en starten jullie een petitie. 17

18 Jongeren: geen reactie a. Jullie worden koud noch warm van de maatregelen. Jullie laten het hierbij. b. In jullie groep is er wrevel aan het ontstaan: sommigen willen actie voeren, de meerderheid niet. Jullie geraken er niet uit en gaan in ruzie uit elkaar. c. In jullie groep is er wrevel aan het ontstaan: sommigen willen toch actie voeren, de meerderheid niet. Uiteindelijk winnen de ‘actievoerders’ en starten jullie een petitie. 18

19 Overheid: mogelijke reactie a. Jullie reageren niet op acties en petities. Jullie behouden de maatregelen en verwachten dat de jongeren zich hieraan zullen houden. b. Jullie leggen in de media uit waarom deze maatregelen werden genomen en geven aan dat dit gerechtvaardigd is. c. Jullie besluiten om de politie in te zetten om eventuele herrieschoppers tijdens de betoging op te laten pakken en geven aan de maatregelen te behouden. 19

20 Overheid: mogelijke volgende reactie a. Jullie staan niet open voor de mening van de jongeren. Betogingen worden desnoods met geweld tegengegaan. b. Jullie geven aan dat jullie de mening van de jongeren zullen aanhoren en nodigen hen uit voor een gesprek, al zijn jullie niet blij met de straatactie. c. Jullie besluiten om niet te reageren in de hoop dat het protest zal overwaaien. 20

21 Overheid: volgende fase a. Jullie staan open voor de mening van de jongeren en zijn bereid hun standpunten te aanhoren. Jullie nodigen hen uit. b. Jullie zijn niet bereid te luisteren naar de standpunten van de jongeren en snappen hun frustratie niet. Dit laten jullie blijken in de media. c. Jullie beslissen om niet in te gaan op hun petitie, aanvraag of het protest; jullie communiceren niets (negeren). 21

22 Overheid: volgende fase a. Jullie begrijpen dat het protest zal aanhouden en zijn bereid hun standpunten te aanhoren. Jullie nodigen hen uit. b. Jullie zijn niet bereid te luisteren naar de standpunten van de jongeren en snappen hun frustratie niet. Dit laten jullie blijken in de media. c. Jullie beslissen om niet in te gaan op hun petitie, jullie communiceren niets (negeren). 22

23 Overheid: na contact met minister a. Jullie collega-minister vraagt te luisteren naar de standpunten van de jongeren. Jullie nodigen hen uit. b. Jullie collega-minister vraagt te luisteren naar de standpunten van de jongeren, maar jullie snappen hun frustratie niet. Veiligheid is veiligheid. Dit laten jullie blijken in de media. 23

24 Overheid: mogelijke volgende reactie b. Jullie drukken de maatregelen door en besluiten om nog strengere regels op te stellen. Heethoofden worden gearresteerd. a. Jullie besluiten de bijeenkomsten te monitoren met hulp van de politie. Jullie snappen de commotie niet. c. Jullie besluiten de bijeenkomst bij te wonen om na te gaan welke resultaten hier uit voortkomen. 24

25 Overheid: in geval van gesprek: a. Samen proberen jullie tot een consensus te komen in verband met de genomen maatregelen. Jullie proberen beiden rekening te houden met elkaars wensen. b. Jullie luisteren naar de standpunten, maar zeggen aan de jongeren dat er aan de maatregel niets kan veranderen: veiligheid is veiligheid. c. Jullie overtuigen de jongeren dat jullie de standpunten in jullie achterhoofd zullen houden, maar nadien laten jullie de standpunten links liggen. 25

26 Overheid: in geval van gesprek2: a. Samen proberen jullie tot een consensus te komen in verband met de genomen maatregelen. Jullie proberen beiden rekening te houden met elkaars wensen. b. Jullie luisteren naar de standpunten, maar geraken niet overtuigd door de argumenten en blijven bij jullie standpunt: veiligheid is veiligheid. 26

27 Overheid: na ludieke actie a. Jullie begrijpen dat de jongeren zullen blijven protesteren en de ludieke actie toonde ook wel aan dat zij een punt hebben. Jullie besluiten om te gaan praten. b. Jullie zijn gecharmeerd door de ludieke actie, maar zeggen aan de jongeren dat er aan de maatregel niets kan veranderen: veiligheid is veiligheid. c. Jullie begrijpen al beter wat de jongeren bedoelen en stellen voor om de maatregelen aan te passen, zodat er meer marge komt. 27

28 Overheid: na aanhoudend protest a. Wanneer de jongeren blijven protesteren en er zelfs geweld wordt gebruikt, laten jullie de demonstranten arresteren. Jullie staan nu helemaal niet meer open voor gesprek of aanpassing. b. Wanneer de jongeren blijven protesteren, zetten jullie de stap om te overleggen met de jongeren, zij het niet van harte. c. Jullie schakelen de politie in om te voorkomen dat de situatie escaleert, maar aan de maatregel wordt niet geraakt vanwege het gevaar voor de veiligheid van het land. Dit delen jullie ook mee aan de pers. De bevolking staat aan jullie kant. 28

29 Overheid: in geval er geen acties zijn gepland door de jongeren Omdat de jongeren weinig tot geen actie ondernemen, laten jullie alles zoals het is en behouden jullie de maatregelen. Jullie zijn tevreden. 29

30 Overheid: in geval er geen acties zijn gepland door de jongeren Omdat de jongeren weinig tot geen actie ondernemen, laten jullie alles zoals het is en behouden jullie de maatregelen. Jullie zijn tevreden. 30

31 Discussie Jullie zijn samen tot een bepaalde uitkomst gekomen. Gebeurde dit volgens jullie verwachtingen? Hebben jullie het gevoel dat bepaalde acties voor betere oplossingen zorgen dan andere? Brengt de keuze voor geweld jullie een goede uitkomst of is geweldloze actie beter? Welke moeilijkheden brengen deze manieren met zich mee? Speel zeker ook eens het spel met betrekking op Congo en ontdek mogelijke verschillen. 31

32 32


Download ppt "SPELSITUATIE: BELGIË ONTWIKKELD VOOR DE VLAAMSE VREDESWEEK 2016 1."

Verwante presentaties


Ads door Google