De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ervaringsbewijs onderhoudstechnicus elektromechanische installaties Het assessmentinstrument.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ervaringsbewijs onderhoudstechnicus elektromechanische installaties Het assessmentinstrument."— Transcript van de presentatie:

1 Ervaringsbewijs onderhoudstechnicus elektromechanische installaties Het assessmentinstrument

2 Wat of wie is BEMAS?

3 Member of the European Federation of National Maintenance Societies

4

5 Als alles goed gaat, dan weet niemand dat er onderhoud gebeurt. Als onderhoud (teveel) geld kost, dan is het “niet meer nodig”. Maar als er geen onderhoud is, dan is iedereen het eens dat er onderhoud zou moeten gebeuren… Want zonder onderhoud, draait er niets… 1.Wat is onderhoud?.

6 2. The value of maintenance

7 INVEST in Reliability

8 3.2 Cost Control Predictive and Proactive Maintenance

9 TREND 1: Focus op Reliability

10

11 8. Conclusion

12

13 1. What is maintenance

14

15

16 Waarom dit ervaringsbewijs?

17 “ Les délocalisations systématiques sont devenues insupportables aux Français… “You've got to have an economy which is built on a sturdy, stable manufacturing base” Le but est-il donc que toutes nos usines s’en aillent ? Le but est-il qu’il n’y ait plus d’ouvriers dans notre pays ? Je ne veux pas m’y résigner, parce que ce serait absolument suicidaire. ”

18 Headcount vs. Automation P Degree of automation

19 Inschatting BEMAS Onderhoudsmensen in de industrie in Vlaanderen Uitstroom door pensionering in 2011 om te groeien naar per jaar vanaf 2015 Opleiding in Vlaanderen (cijfers 2009) 221 gevormd in onderhoud in 2009 in +/- 20 instituten (BSO, 7BSO,TSO, Se-n-Se) daarnaast: 518 elektromechanica in TSO in 103 scholen 305 elektromechanica in professionele bachelor (waarvan naar schatting 65 in onderhoud)

20

21

22 Waarom dit ervaringsbewijs? Onderhoud wordt steeds belangrijker Een steeds groter wordend tekort aan onderhoudstechnici door – Vergrijzing – Weinig instroom vanuit onderwijs Daarom nood aan erkenning van mensen die het in de praktijk hebben geleerd Daarom nood aan stimulans tot bijscholing van actieve beroepsuitoefenaars

23 Wie werkte mee aan de ontwikkeling? BEMAS Syntra West: Instructeur onderhoud Hendrik Lefebvre, auteur van verschillende cursussen (lagers, riemen, kettingen, koppelingen, reducties, toegepaste fysica, tekenen, pneumatica, hydraulica, pompen, ventilatoren, enz…) en 38 jaar ervaring in techniek in de industrie waarvan 4 jaar als onderhoudsverantwoordelijke. Festo : Training consultant Aldo Zottos, met 20 jaar ervaring in het geven van technische opleidingen, en 2 jaar in comptetentiebeheer in onderhoud. VDAB: 2 instructeurs onderhoudsmechanica, 2 instructeurs onderhoudselektriciteit

24 Wie werkte mee aan de ontwikkeling? BEMAS – Wim Vancauwenberghe Competentieprofielen Validmaint Frequente contacten met industrie – Opvolgcomité met ArcelorMittal Gent BASF Antwerpen Electrabel Eternit nv Fabricom LU General Biscuits België Maintenance Partners SPE-Luminus Umicore

25 Draaiboek Praktijkproef -Schematisch overzicht van kerncompetenties en opdrachten uit te voeren om kerncompetenties te bewijzen: uitgewerkt om minstens 2 X dezelfde succescriterium te beoordelen -Verloop van de testdag en beschrijving van de globale opdracht: info voor de kandidaten -Verloop testdag en lijst van hulpmiddelen en materiaal: info voor de beoordelaars -Instructies voor beoordelaars over observatie en beoordeling -Beoordelingsdocumenten: beschrijving proef, te observeren succescriteria, scores, ruimte voor observaties en documenten voor eindbeoordeling en feedback naar de kandidaten -Info over nodig materiaal om test te kunnen opbouwen in een gesimuleerde situatie

26 De meting versus de standaard -Sommige succescriteria wordt 2 keer gemeten. Dit is het geval voor: -Lijnt componenten uit zodat ze zowel in het axiaal als het radiaal vlak in één lijn staan (bij kerncompetentie “mechanische componenten positioneren” - Gebruikt voor motor als bord zelfde draadkleur (bij kerncompetentie “elektrische motoren aansluiten” - De succescriteria bij de kerncompetentie “elektrische storingen herstellen” -Overige succescriteria worden drie maal, vier maal of vijf maal gemeten. -Er worden verschillende beoordelingsmethodes gebruikt: directe observatie, criteriumgericht interview, fotoreeks voor het herkennen van onveilige situaties

27 Kennistest over onveilige situaties -Betrouwbaarheid: door te werken met afbeeldingen en het gewenste antwoord is er geen interpretatiemogelijkheid van de antwoorden en schrijfvaardigheid van kandidaat wordt uitgeschakeld als beoordeingscriterium steeds mondeling overlopen zelfde beoordeling over verschillende testmomenten door unieke sleutel van de gewenste antwoorden -Validiteit: per onveilige situatie zijn meerdere afbeeldingen voorzien (volgens standaard)

28 Praktijkproeven - Opdrachten zijn gebaseerd op kerncompetenties, succescriteria en richtlijnen van de SERV – standaard -Opdrachten zijn opgedeeld om de uitvoering van de succescriteria minimum tweemaal te kunnen beoordelen, meestal zijn er drie of vier beoordelingsmomenten -Voor het bouwen van de links- rechts schakeling, de ster- driehoek schakeling en het foutzoeken hierop worden de elektrische schema’s mét beschrijving van de fout geleverd. -Elke kandidaat begint aan een andere opdracht (zodanig dat ze niet beïnvloed/geholpen worden door de gelijkaardige handelingen van de andere kandidaten) en heeft een eigen, duidelijk afgebakende locatie om zijn/haar rapport te schrijven en zijn gesprek met de beoordelaar te doen. -Beoordeling volgens WAKKER-methodiek (waarnemen, aantekeningen maken, klassificeren, kwalificeren, evalueren, rapporteren). Beoordelaar koppelt aantekeningen per opdracht aan succescriteria Per deelopdracht en per kandidaat is er een beoordelingsformulier

29 Beoordeling - Gebruik 3-puntenschaal: 0, 1, 2 (naar doelgroep duidelijker) -Duidelijke omschrijving van puntenschaal. Waar nodig werden de succescriteria van de beroepsstandaard verder verduidelijtk/ gedetailleerd i.f.v. van een objectieve beoordeling door alle beoordelaars -Score per succescriterium, nadien per kerncompetentie, per deelopdracht: OK of NOK. Waar nodig (bouw en foutzoeken van elektrische schakelingen) werd de globale opdracht uitgesplitst in deelopdrachten. -Eindscore per beoordelaar, per kerncompetentie a.d.h.v. verschillende momenten (opdrachten) in de proef en de aantekeningen daarvan -Eindbeoordeling kandidaat in samenspraak door de 2 beoordelaars, met motivatie op eindformulier: Bij verdeeldheid wordt teruggegrepen naar de aantekeningen -Feedback op eindresultaat naar kandidaat op de dag zelf: de gestelde handelingen van de kandidaat zitten dan nog vers in ieders geheugen (beoordelaars en kandidaat zelf)

30 Praktijkproef Verfijning van de proef : -gebaseerd op ervaring opgedaan door de samenstellers (opleiders in het vakgebied) -uitgeschreven naar de beoordelaars en de kandidaten toe in praktische taal


Download ppt "Ervaringsbewijs onderhoudstechnicus elektromechanische installaties Het assessmentinstrument."

Verwante presentaties


Ads door Google