De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen."— Transcript van de presentatie:

1 Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen

2 Theorieën van TTV  MacWhinney: The Competition Model Naamval is de belangrijkste cue in het begrijpen van de boodschap  VanPatten: The Input Processing The ‘Meaning before Form’ Principle The ‘First Noun’ Principle The ‘Subject is Agent’ Principle The ‘Event Probabilities’ Principle

3 Onderzoeksvraag  Hoe belangrijk is de naamval voor het taalbegrip van tweetalige (Nederlands- Russische) kinderen in de leeftijdscategorie van 6-9 jaar?

4 Experiment (1)  E-Prime: computerprogramma voor experimenteel (cognitief) onderzoek.  Stimuli zinnen met VOS/VSO structuur

5 Experiment (2)  Design: 4 blokken zinnen Correcte zinnen: Нашел царя Иван–Царевич. Zinnen met Subject en Object in de nominatief: Призвал царь солдат. Zinnen met onzin woorden: Утащил раклоб царского сына. Zinnen met nadruk op een verkeerd woord: Толкнула Машенька дверь.

6 Experiment (3)  Opdracht: ‘Wie of wat doet/deed het?’ (Кто или что это сделал/делает?)

7

8 Experiment (4)  Participanten Ne-Ru 6-7 Ne-Ru 8-9 Ru 6-7 Ru 8-9

9 Analyse & Conclusies (1)  Hoe zijn de gegevens geanalyseerd?  Hoe hebben de verschillende groepen de test gemaakt?  Welk blok is het moeilijkst?

10 Analyse & Conclusies (2) Gemiddelde percentage goede antwoorden per groep per blok.

11 Analyse & Conclusies (3) Gemiddelde reactietijd per groep per blok.

12 Analyse & Conclusies (4) Percentage goede antwoorden per blok.

13 Analyse & Conclusies (5)  Belangrijk voor taalbegrip: kennis van de wereld woordvolgorde (The ‘First Noun’ Principle) in veel minder mate naamval & benadrukte woord in de zin  Tweetalige kinderen flexibeler met taal  Ne-Ru & Ru kinderen van 8-9 passen vergelijkbare strategie toe


Download ppt "Experimenteel onderzoek naar de relevantie van naamval voor Nederlands-Russische kinderen Alla Peeters-Podgaevskaja Bibi Janssen."

Verwante presentaties


Ads door Google