De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5."— Transcript van de presentatie:

1 Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten

2 Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5 Geld beheren 6 Service en klachten 1

3 Hoofdstuk 6 Service en klachten 2 ► Service verlenen ► Garantie ► Ruilen ► Bezorging ► Parkeerplaats ► Persoonlijke service in de winkel Deur open houden voor klant met kinderwagen Praatje houden met partner van klant die aan het passen is Op zaterdag helpen inpakken Laten proeven Koffie

4 Hoofdstuk 6 Service en klachten 3 ► Vormen van service ► Service voor de verkoop ► Service tijdens de verkoop ► Service na de verkoop

5 Hoofdstuk 6 Service en klachten 4 ► Service voor de verkoop ► De winkel sfeervol inrichten, passend bij de doelgroep ► De webshop overzichtelijk inrichten ► Aanbiedingen bekendmaken ► Nieuwe artikelen in het assortiment bekendmaken ► Artikelen op zicht meegeven aan de klant

6 Hoofdstuk 6 Service en klachten 5 ► Service tijdens de verkoop ► Een kopje koffie aanbieden ► Het gordijn van het pashokje open- of dichtschuiven ► Artikelen demonstreren (in de webshop via een filmpje) of gratis verstrekken ► Garantie verlenen

7 Hoofdstuk 6 Service en klachten 6 ► Service na de verkoop ► Artikel inpakken voor de klant ► Snel reparaties verrichten ► Artikelen thuis bezorgen en installeren ► Artikelen laten ruilen of terugnemen Is de geldigheid van de garantie nog niet verlopen? Heeft de klant de kassabon meegenomen? Is het artikel afkomstig uit jullie winkel? Is de klant met het artikel omgegaan volgens de gebruiksaanwijzing?

8 Hoofdstuk 6 Service en klachten 7 ► Bestellen ► Bestelprocedure

9 Hoofdstuk 6 Service en klachten 8 ► Soorten klachten ► De klant laat merken dat hij ontevreden is Hij komt terug naar de winkel en uit de klacht mondeling Hij uit de klacht schriftelijk – – klachtenformulier op de website ► De klant is wel ontevreden, maar dient geen klacht in Vaak wel tegen familie en vrienden (social media) negatieve reclame voor de winkel ondervangen door duidelijk aan te geven waar de klant met zijn klacht terecht kan in de winkel of webshop

10 Hoofdstuk 6 Service en klachten 9 ► Klachtgesprek

11 Hoofdstuk 6 Service en klachten 10 ► Klachtendrempel ► In de winkel Vriendelijk overkomen ► Per onderwerpregel, bijvoorbeeld: reactie op uw klacht … Persoonlijke aanhef Doel in de eerste regel vermelden Vat kort samen waar de klacht over gaat Geef aan hoe de klacht wordt opgelost Leg uit hoe de klant contact kan opnemen Zorg voor een volledige ondertekening

12 Hoofdstuk 6 Service en klachten 11 ► Consumentenrecht De wetten en regels die de consument (de klant) beschermen bij de aankoop van producten en diensten. ► Recht op een compleet product ► Recht op een product dat de kwaliteiten heeft die de verkoper heeft gezegd ► Recht op dat de verkoper over de bijkomende kosten vertelt, zoals bezorgkosten of installatiekosten

13 Hoofdstuk 6 Service en klachten 12 ► Consumentenkoop De overeenkomst is een consumentenkoop als: ► De koop gaat om een roerende zaak een product dat je kunt verplaatsen, zoals een meubel of een jas. Dus geen huis of bouwgrond. ► Het product verkocht wordt door een professionele verkoper ► De koper een ‘natuurlijk’ persoon is, een mens van ‘vlees en bloed’. Ook moet de koper iets kopen voor zichzelf en niet voor zijn bedrijf of beroep

14 Hoofdstuk 6 Service en klachten 13 ► Algemene voorwaarden Schriftelijk vastgelegde bepalingen waarin alles is geregeld over de koopovereenkomst. Algemene voorwaarden noem je ook wel leveringsvoorwaarden, betalingsvoorwaarden, of standaardvoorwaarden. ► Prijzen ► Levering ► Garantie ► Manier van betaling ► Eigendomsbehoud ► Overmacht ► Vrijblijvend aanbod

15 Hoofdstuk 6 Service en klachten 14 ► Garantie ► Wettelijke termijn van 6 maanden ► Bij defect binnen de termijn ► Recht op gratis reparatie of vervanging ► Tenzij de verkoper kan bewijzen dat het product verkeerd gebruikt is ► Fabrieksgarantie de fabrikant geeft aan hoe lang de koper met het product moet kunnen doen De verkoper is verplicht om de koper te helpen om het probleem om te lossen

16 Hoofdstuk 6 Service en klachten 15 ► Productaansprakelijkheid Bij schade die door het product veroorzaakt is ► schade aan personen (letselschade) ► schade die is ontstaan aan andere goederen ► drempel van € 500,- ► de consument moet bewijzen dat er een gebrek is aan het product

17 Hoofdstuk 6 Service en klachten 16 ► Geschillencommissie ► een onafhankelijke groep die bij een geschil tussen koper en verkoper bepaalt wie er gelijk heeft

18 Hoofdstuk 6 Service en klachten 17 ► Koop op afstand ► als de verkoper en consument elkaar niet hebben gezien bij de aankoop, bijvoorbeeld als je een product koopt via internet ► Een verkoper moet het product binnen dertig dagen na de bestelling leveren. Lukt dit niet, dan moet hij de koper daarvan op de hoogte stellen ► Bij een koop op afstand mag je bijna altijd ruilen of het product terugsturen ► Je hebt recht op een bedenktijd van minimaal veertien kalenderdagen


Download ppt "Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5."

Verwante presentaties


Ads door Google