De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?"— Transcript van de presentatie:

1 Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing

2 Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden? 6 Marketing 7 Vandaag begint de toekomst 1

3 Hoofdstuk 6 Marketing 2 ► Je product aan de man brengen (1) ► Wie zijn jouw klanten? ► Wat vinden jouw klanten belangrijk? ► Wat ga jij die klanten bieden? ► Wie zijn je concurrenten en wat doen die? ► Hoe servicegericht is je personeel in de fysieke winkel? ► Hoe bied je je product aan (presentatie)? ► Heeft de klant een probleem dat jij kunt oplossen?

4 Hoofdstuk 6 Marketing 3 ► Je product aan de man brengen (2) ► Welke manieren gebruik je om reclame te maken? ► Hoe denk je product, prijs, presentatie en promotie? ► Hoe weet de klant welke merken jij verkoopt? ► Hoe trek je klanten als je een fysieke winkel hebt? ► Hoe word je vindbaar, als je ook een webshop hebt? ► Heb je een afhaalpunt nodig voor klanten? ► Waar houd je rekening mee bij het vaststellen van je prijs?

5 Hoofdstuk 6 Marketing 4 ► Marketing vroeger en nu VROEGERNU

6 Hoofdstuk 6 Marketing 5 ► Waar hebben jouw klanten behoefte aan? ► Marketing is alles wat je doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Bijvoorbeeld door je winkel aantrekkelijk in te richten reclame te maken ► Het belangrijkste is: weten waar jouw klanten behoefte aan hebben. ► Hoe kom je daarachter? ► vragen, bijvoorbeeld door marktonderzoek te doen een brief of een mail te sturen via je website of een app

7 Hoofdstuk 6 Marketing 6 ► Behoeften van de consument Kennis van de behoeften van consument door ► psychologie ► sociologie ► economie

8 Hoofdstuk 6 Marketing 7 ► Nichemarkt Je vindt mensen die behoefte hebben aan jouw product ► Vaak een kleine groep ► ‘een niche in de markt’ (Bijvoorbeeld een bloemist die zich richt op de niche bruidsboeketten)

9 Hoofdstuk 6 Marketing 8 ► Reclame maken: hoe doe je dat? ► ‘digitale etalage’ ► mensen willen eerst op internet naar informatie zoeken (oriëntatie thuis vanaf de bank)

10 Hoofdstuk 6 Marketing 9 ► Social media en reclame ► Adverteren op sociale media helpt Twitter Facebook LinkedIn Marktplaats Instagram Snapchat YouTube.

11 Hoofdstuk 6 Marketing 10 ► Voordelen social media ► Je krijgt een goed beeld van je doelgroep ► Het geeft je inzicht in de manier waarop je reclame maakt. Hoe vaak is jouw advertentie naar boven gekomen? Hoe vaak is er op jouw advertentie geklikt? ► Je kunt nagaan wat de gebruikers hebben gedaan met hun klik. doorgeklikt naar pagina’s een aankoop gedaan ► Die kennis gebruik je om reclame effectiever te maken ► Het is goedkoop

12 Hoofdstuk 6 Marketing 11 ► Voor- en nadelen van winkelbezoek ► Winkelbezoek blijft, want mensen waarderen: Service Nabijheid. Met name oudere mensen Zintuiglijke ervaring ► Bezwaren tegen winkelen ‘met de voeten’: Tijd Afstand Parkeren Niet elk product hoef je in werkelijkheid te zien en te ervaren. In fysieke winkels zijn producten vaak duurder

13 Hoofdstuk 6 Marketing 12 ► Voordelen webshop ► Voordelen online winkelen Online winkelen is prima om je te oriënteren. Je hebt veel keus en het scheelt tijd online is vaak goedkoper Verzendkosten vinden mensen steeds minder een bezwaar

14 Hoofdstuk 6 Marketing 13 ► Fysieke winkels hebben andere functie dan twintig jaar geleden ► Er zijn er te veel. ► Bestaande winkels zijn te groot. ► Sommige producten, bijvoorbeeld schoenen en mode, hebben minder oppervlakte nodig ► Voorraden worden slimmer beheerd

15 Hoofdstuk 6 Marketing 14 ► Speciaal, digitaal, sociaal Producten aan de man brengen doe je door: ► je te specialiseren: verkoop iets wat niemand anders verkoopt (‘wees speciaal’) ► digitaal te gaan: wees zichtbaar op internet; het is je virtuele etalage (‘ga digitaal’) ► sociaal te zijn: werk samen met andere winkels om klanten te trekken (‘wees sociaal’)

16 Hoofdstuk 6 Marketing 15 ► Presentatie In een etalage of de winkel laat je je product er aantrekkelijker uitzien door ► Herhalen. Zorgen voor samenhang. Artikelen vallen zo meer op. ► Stapelen ► groeperen van artikelen die qua thema bij elkaar horen ► contrasteren kleur, vorm, licht en donker, diepte en hoeveelheid


Download ppt "Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?"

Verwante presentaties


Ads door Google