De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omzendbrief opmaak gemeentebegrotingen 2017 12 juli 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omzendbrief opmaak gemeentebegrotingen 2017 12 juli 2016."— Transcript van de presentatie:

1 Omzendbrief opmaak gemeentebegrotingen 2017 12 juli 2016

2 Algemeen De rekening 2015 dient goedgekeurd te zijn door de voogdij bij aanname van de begroting 2017 door de gemeenteraad. Het resultaat van het dienstjaar 2017 dient overeen te komen met het resultaat 2017 in het financieel plan 2016-2018. Geen enkele begrotingswijziging kan na 1 juni 2017 worden aangenomen door de gemeenteraad, indien de rekening 2016 nog niet is goedgekeurd door de gemeenteraad. Artikel 112 van de Nieuwe Gemeentewet schrijft voor dat vanaf de goedkeuring door de gemeenteraad de jaarlijkse begroting wordt bekendgemaakt op de website van de gemeente.

3 Voorstelling begroting (besluit 20 oktober 2005) Personeelstabellen met de gegevens op 30 juni 2016: er dient geteld te worden in VTE. In disponibiliteit gestelde personen dienen meegeteld. Hun totaal moet evenwel worden meegedeeld in een aparte bijlage. Wettelijke bijlagen (besluit 20 oktober 2005): – het verslag bedoeld in artikel 96 van de NGW verschaft ook gedetailleerde info over het gemeentepersoneel ingedeeld bij vzw’s Andere bijlagen: – nota in het kader van de maatregelen “artikel 60” – ESR-tabellen – Gender budget Bijlagen 1 tot 5 dienen elektronisch te worden overgemaakt voorafgaand aan de indiening van de begroting: personeelstabellen (1A en 1B), pensioentabellen (2A, 2B en/of 2C), ESR-tabellen (3, 4 en 5).

4 Gender budget (bijlage 6A) GEWONE DIENST Begrotingsartikel Omschrijving artikelFunctieBudg 2017Cat 1Cat2Cat 3 Uitleg 000/214-01 Niet op de functie aanrekenbare uitgaven: debetintresten financiële rekeningen 00930.000 neutraal, want contractuele verplichting,,, 009… TOTAAL 009 200.000,,, …………… 764/122-02 Sport en lichamelijke opvoeding: erelonen voor vergoedingen en studies en werken van de gewone dienst 7692.000 Doorlichting van de sportdienst op gendergelijkheid is een directe kost met het oog op gendergelijkheid 764/124-02 Sport en lichamelijke opvoeding: technische benodigdheden voor rechtstreeks verbruik 7694.000 764/124-21 Sport en lichamelijke opvoeding: benodigdheden voor prijsuitdelingen, speelgoed 7691.500 Het uitreiken van sportbekers aan mannen en vrouwen kan rekening houden met een genderdimensie. 764/331-01 Sport en lichamelijke opvoeding: rechtstreekse premies en subsidies aan gezinnen 76950.000 Het uitdelen van sportcheques aan mannen en vrouwen kunnen rekening houden met een genderdimensie 764/332-02 Sport en lichamelijke opvoeding: subsidies aan instellingen ten dienste van gezinnen 76950.000 Subsidies voor sportclubs kunnen rekening houden met een genderdimensie,,, ……… … TOT 769252.000100.0002.000150.000 … TOT 9394.000.000

5 Gender budget (bijlage 6B) Gender budgeting – Aanwijzingen voor de gendernota Hierna worden enkele aanwijzingen aangereikt die het opstellen van de gendernota kunnen vergemakkelijken voor de uitgavenkredieten van categorie 3. Deze lijst is natuurlijk niet exhaustief. Het is mogelijk dat acties die relevant zijn voor de integratie van de genderdimensie bij een bepaalde uitgave hier niet vermeld zijn. De aanwijzingen zijn onderverdeeld in twee delen. Het eerste gedeelte haalt algemene aanwijzingen aan die op het merendeel van de uitgaven van categorie 3 toegepast kunnen worden. Deze zijn nogmaals onderverdeeld in enerzijds de acties die uitgevoerd moeten worden indien de nodige gegevens om rekening te houden met de genderdimensie ontbreken en anderzijds de acties die uitgevoerd moeten worden wanneer de gegevens die nodig zijn om rekening te houden met de genderdimensie wel beschikbaar zijn. Het tweede gedeelte haalt acties aan die verbonden zijn aan bepaalde types van uitgaven van categorie 3: onderzoeken, enquêtes, communicatie, overheidsopdrachten, subsidies of toelagen. Er moet verduidelijkt worden dat het – afhankelijk van het dossier in kwestie – nodig kan zijn om verschillende aanwijzingen te combineren (uit een van de twee delen en/of tussen de twee delen). Deel 1 - Algemene aanwijzingen Voorbeelden van acties die uitgevoerd moeten worden indien de gegevens die nodig zijn om rekening te houden met de genderdimensie ontbreken: Verzamelen van informatie over de man-vrouw samenstelling van het doelpubliek; Naar geslacht uitsplitsen van beschikbare of te verzamelen statistieken; Verzamelen van informatie over de respectieve situatie van vrouwen en mannen en hun verwachtingen en noden (raadplegen van onderzoeken, uitvoeren van enquêtes, …) in het domein in kwestie; Consultaties organiseren met genderexperten, vrouwenverenigingen, vrouwen uit de doelgroep, enz; Vragen aan de huidige of potentiële begunstigden (zowel mannen als vrouwen) of de huidige of voorgestelde maatregel voldoet aan hun noden en prioriteiten (gendergedifferentieerde evaluatie door de begunstigden). Voorbeelden van acties die uitgevoerd moeten worden wanneer de gegevens die nodig zijn om rekening te houden met de genderdimensie wel beschikbaar zijn: De verzameling van naar gender uitgesplitste gegevens systematiseren ; Analyseren en verwerken van de verzamelde gegevens; Het dossier aan een genderanalyse onderwerpen; Opstellen van genderindicatoren om verschillen tussen mannen en vrouwen duidelijk meetbaar te maken;

6 Gender budget (bijlage 6B) Deel 2 – Specifieke aanwijzingen Voorbeelden van acties in het kader van onderzoeken: De onderzoekers vragen rekening te houden met de genderdimensie; Rekening houden met de genderdimensie bij de verzameling van informatie (bijvoorbeeld: keuze van bronnen, selectie van de te bevragen personen, enz.); Rekening houden met de genderdimensie bij de verwerking van informatie (bijvoorbeeld: vraagstelling naar verschillen tussen vrouwen en mannen, onderzoeken of geslacht een relevante variabele is, enz.); Rekening houden met de genderdimensie bij de onderzoeksresultaten (bijvoorbeeld: aangeven verschillen man-vrouw in het eindrapport/de publicatie, aanbevelingen doen die rekening houden met de genderdimensie, enz.); Waken over de evenwichtige samenstelling van het begeleidingscomité van het onderzoek. Voorbeelden van acties in het kader van enquêtes: Het geslacht van de ondervraagde persoon als variabele opnemen; Rekening houden met de potentieel verschillende noden van vrouwen en mannen bij de opstelling van de vragenlijst; Rekening houden met representativiteit bij de steekproef (bijvoorbeeld: niet enkel het ‘gezinshoofd’ ondervragen daar dit tot een oververtegenwoordiging van mannen leidt, nadenken over de manier waarop men zowel vrouwen als mannen kan bereiken, enz.); Opstellen van enquêteurteams die samengesteld zijn uit vrouwen en mannen. Voorbeelden van acties in het kader van communicatie: Zorgen dat de communicatie geen genderstereotypen bevat; Rekening houden met de genderdimensie bij het bedenken van campagnes (inzake informatieverspreiding, sensibilisering, promoties, enz.), door er met name over te waken dat zowel vrouwen als mannen zich aangesproken voelen (tenzij het over doelgerichte acties gaat); Zorgen dat zowel mannen als vrouwen bereikt worden door gebruik te maken van media die geraadpleegd worden door mannen en vrouwen (tenzij het over doelgerichte acties gaat). Voorbeelden van acties in het kader van overheidsopdrachten: Rekening houden met de genderdimensie in het onderwerp van de opdracht en dit opnemen in de beschrijving van de opdracht; Vermelden in de aankondiging van de opdracht/het bestek dat bedrijven die de sociale wetgeving, met inbegrip van bepalingen inzake het bevorderen van gelijke kansen voor vrouwen en mannen, overtreden, uitgesloten zullen worden van deelname;

7 Gender budget (bijlage 6B) Voorbeelden van acties in het kader van subsidies of toelagen: De aandacht van de gesubsidieerde organismes vestigen op de verplichting om rekening te houden met de genderdimensie in hun projecten (bijvoorbeeld: via bijeenkomsten, brieven, enz.); Het belang van de genderdimensie vermelden in de oproep tot subsidieaanvragen; De vraag of er rekening gehouden is met de genderdimensie opnemen in de evaluatie- en selectiecriteria voor de subsidieaanvragen; Bij onderhandelingen inzake de toekenning van subsidies de verplichting tot integratie van de genderdimensie aanhalen als voorwaarde; De verplichting tot de integratie van de genderdimensie vermelden in de documenten die een subsidie vastleggen (bijvoorbeeld: beheerscontract, gemeentelijk subsidiereglement); Controleren bij de evaluatie van een gesubsidieerd project of er effectief rekening gehouden werd met de genderdimensie. Met toestemming van het Instituut voor de Gelijkheid van Mannen en Vrouwen (met lichte aanpassing) overgenomen uit: Handleiding voor de toepassing van gender budgeting binnen de Belgische federale overheid, p. 63-67.

8 Budgettaire richtlijnen en parameters Gewestelijke en federale dotaties vanaf 19 september 2016 Opcentiemen op de onroerende voorheffing: belastbaar kadastraal inkomen per 1 januari 2016 buiten materieel en outillage x 0.0125 x opcentiemen/100 x (100-Z)/100 x 1,754 Ontvangst Hydrobru: geen dividend (schuldontvangst), maar compensatievergoeding per huisvesting als prestatieontvangst in te schrijven onder 874/161-01

9 Budgettaire richtlijnen en parameters Kost actief personeel (code 111): indexeringscoëfficiënt van 2 % voor de sociale uitkeringen van december 2017. Overschrijding spilindex in november 2017 (indexering salarissen in jan. 2018) Pensioenbijdrage: verminderde basisvoet voor de berekening: 41,5 % (zowel vroegere pool 1 als 2) Werkingsuitgaven: max. 3,7 % tegenover 2015 (jaarinflatie 2016: + 2 %; jaarinflatie 2017: + 1,7 %) Schulduitgaven: recup leningen Franse Gemeenschap CRAC en Fonds de Garantie Buitengewone dienst: – Art. 252 van de NGW: globaal evenwicht – Investeringstoelagen: vastgesteld recht vanaf de kennisgeving van de toezegging


Download ppt "Omzendbrief opmaak gemeentebegrotingen 2017 12 juli 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google