De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PRESENTATIE INHOUD PRESENTATIE Action Type Verbeteren van communicatie tussen trainer en spelers en tussen spelers onderling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PRESENTATIE INHOUD PRESENTATIE Action Type Verbeteren van communicatie tussen trainer en spelers en tussen spelers onderling."— Transcript van de presentatie:

1 PRESENTATIE INHOUD PRESENTATIE Action Type Verbeteren van communicatie tussen trainer en spelers en tussen spelers onderling

2 Een hele opgave

3 PRESENTATIE Directeur vmbo school Trainer – coach Drenthina Alle leeftijden getraind 25 jaar seniorentrainer Op alle niveaus gewerkt

4 Accenten op opleidingen Technische ontwikkelingen Tactische ontwikkelingen Fysieke ontwikkelingen

5 Zoektocht naar Hoe maak je van 18 individuen een (h)echt team? Hoe ga je om met al die verschillen? Hoe kun je spelers beïnvloeden in de voorwaardelijke zaken als: concentratie, motivatie, acceptatie, enz.

6 De antwoorden die ik gevonden heb

7 Zo maar een vraag

8 Op wie lijk jij een beetje?

9 Zo maar een paar vragen die we allemaal wel eens gesteld hebben

10 Hoe kan het nou dat ….

11

12 “ANTWOORDEN”

13 Vaak wordt er gezegd: “Dat heeft te maken met mentale zaken”

14 Of “We waren geen team”

15 Wat weten we dan?

16 Ze hebben in ieder geval invloed op verlies winst

17 Mentale zaken en teamprocessen Hoe krijg ik dit als trainer in de vingers?

18 Action Type is een mogelijkheid

19 Action Type Is een middel om spelers beter te begrijpen Is een middel om inzicht te krijgen in je eigen functioneren Geeft handvatten voor communicatie Geeft inzicht in conflicthantering Is toepasbaar voor teambuilding een meerwaarde als je met mensen werkt

20 Situatie Het contract met de huidige trainer wordt niet verlengd. Er is een sollicitatiecommissie gevormd waar jij deel van uitmaakt Er zijn vier goede kandidaten Wie wordt, als het aan jou ligt, de nieuwe trainer?

21 Wie wordt de nieuwe trainer?

22 Principes van Action Type

23 Ieder mens heeft …. z’n eigen voorkeuren

24 Iedereen heeft voorkeuren Wat heeft uw voorkeur?

25 Iedereen heeft voorkeuren Wat heeft uw voorkeur?

26 Action Type kent 16 voorkeurstypen

27 Deze 16 voorkeurstypen kunnen we verdelen in vier temperamenten

28 TEMPERAMENTEN Mensen met dezelfde typische eigenschappen

29 Temperament: “de aard van het beestje” Een aangeboren basispatroon, een grondstemming of gemoedsgesteldheid Persoonlijkheidskenmerken : je fundament Een “blauwdruk” van specifieke behoeften die het gedrag sturen: je voorkeursgedrag Is genetisch bepaald

30 Daarbij neem je je eigen temperament mee

31 Gevaar voor de trainer Be like me !

32 Als trainer proberen Aan te sluiten bij de vier temperamenten

33 Temperamenten van spelers en trainers: Deze kunnen we achterhalen via: Vragenlijsten Motorische testen Observaties Gesprekken …………….

34 Temperamenten in sport Verantwoordelijke speler/trainer (wachter) Avontuurlijke speler/trainer (vakman) Leergierige speler/trainer (rationalist) Gevoelsmatige speler/trainer (idealist)

35 Wat is jouw temperament?

36 Verantwoordelijke speler/trainer 46%

37 Verantwoordelijke speler/trainer KERNBEHOEFTEN: moet bij de groep horen en is loyaal (echte teamspeler) heeft verantwoordelijkheid en plichtsbesef heeft vertrouwen en waardering nodig

38 Verantwoordelijke speler/trainer OVERTUIGINGEN heeft voorkeur voor gestructureerde omgeving met regels en controle wil dat de hiërarchie duidelijk is wil dat rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn Motto: als iedereen zich aan de regels houdt, loopt alles op rolletjes

39 Verantwoordelijke speler/trainer GEDRAG: is betrouwbaar, precies en formeel TALENTEN: voert taken vastberaden uit wil stap voor stap leren (succeservaring) is logistiek sterk is stressbestendig

40 Verantwoordelijke speler/trainer ANGST VOOR: isolatie (er niet bij horen) veranderingen en verrassingen IDEALE GEMOEDSTOESTAND: kalme vastberadenheid

41 Een verantwoordelijk speler: neemt weinig risico; vaak verdediger of 6 houdt van gestructureerde trainingen wil duidelijk verband kunnen zien tussen training en wedstrijd heeft tijd nodig om dingen uit te proberen houdt van routines en vindt herhaling prettig; kan zich goed concentreren wil duidelijkheid over opstelling en taken

42 Verantwoordelijke speler/trainer

43 Avontuurlijke speler/trainer 32%

44 Avontuurlijke speler/trainer KERNBEHOEFTEN: vrijheid nodig om impulsief te kunnen handelen wil vrijheid van actie (actiegericht) zoekt naar mogelijkheid om invloed uit te kunnen oefenen (stempel drukken)

45 Avontuurlijke speler/trainer OVERTUIGINGEN: heeft variatie, actie en avontuur nodig risico’s nemen zijn normaal regels zijn beperkingen Motto: Pluk de dag!

46 Avontuurlijke speler/trainer GEDRAG: is spontaan, impulsief en rusteloos heeft moeite met regels en hiërarche TALENTEN: is tactisch sterk is een geboren onderhandelaars kan goed lichaamstaal lezen geniet met volle teugen van de wedstrijd

47 Avontuurlijke speler/trainer ANGST VOOR: elke vorm van inperking en verveling routinetaken geen stempel kunnen drukken IDEALE GEMOEDSTOESTAND: vurig, agressief en energiek

48 Een avontuurlijke speler wil op beginnersgeest gecoacht worden wil veel variatie in de training met praktische oefenstof en direct toepasbaar wil vooral partijtjes of andere vormen met een wedstrijdelement wil vooral plezier hebben wil niet teveel opdrachten meekrijgen wil korte wedstrijdbesprekingen

49 Avontuurlijke speler/trainer

50 Leergierige speler/trainer 8%

51 Leergierige speler/trainer wil boven alles bekwaam en competent zijn is altijd op zoek om zichzelf te verbeteren vindt emoties onhandig; zelfcontrole is belangrijk

52 Leergierige speler/trainer OVERTUIGINGEN: alles draait om kennis en kwaliteit (expert) voortdurende ontwikkeling is belangrijk iets is waar als het wetenschappelijk bewezen is Motto: Kennis is vaardigheid

53 Leergierige speler/trainer GEDRAG: alles staat in het teken van opdoen van kennis en halen van doelen is analytisch en kritisch TALENTEN: heldere kijk op zaken en heeft overzicht Strategisch sterk taakgerichtheid

54 Leergierige speler/trainer ANGST VOOR: incompetent gedrag gebrek aan kennis dat emoties de overhand krijgen IDEALE GEMOEDSTOESTAND: helderheid van geest en van daaruit een koele benadering van wedstrijden

55 Leergierige speler wil altijd weten welk idee achter de oefening zit wil eerst het totaalplaatje zien en dan pas de details oefenstof moet op hoogste niveau worden uitgevoerd wil spel bepalen en lijnen uitzetten betrekken bij de besprekingen is vaak de natuurlijke leider

56 Leergierige speler/trainer

57 Gevoelsmatige speler/trainer 14%

58 Gevoelsmatige speler/trainer Unieke mensen die van betekenis willen zijn voor de mensheid Hebben een krachtige intuïtie;zijn gevoelig Zijn creatief en hebben een rijke verbeelding Zijn optimisch en gericht op het goede in de mens Motto: Ik geloof in het menselijk potentieel en wil m’n beste zelf worden

59 Gevoelsmatige speler/trainer KERNBEHOEFTEN: wil z’n unieke identiteit bewaken wil zichzelf voortdurend ontplooien wil van betekenis zijn voor de mensheid

60 Gevoelsmatige speler/trainer OVERTUIGINGEN: iedereen kan een bijdrage leveren ethische principes harmonie en coöperatie Empatisch Motto: Ik geloof in het menselijk potentieel en wil m’n beste zelf worden

61 Gevoelsmatige speler/trainer GEDRAG: bezorgd oprecht gevoelig TALENTEN: charisma diplomatie omgaan met druk

62 Gevoelsmatige speler/trainer ANGST VOOR: conflicten en gebrek aan integriteit geen idealen hebben IDEALE GEMOEDSTOESTAND: volledige betrokkenheid

63 Gevoelsmatige speler reageert emotioneel creatieve acties wil een charismatische, inspirerende coach waar hij een band mee heeft houdt de spelersgroep bij elkaar wil directe wedstrijddoelen moet opgevraagd worden wil betrokken zijn bij het team

64 Gevoelsmatige speler/trainer

65 Resultaat …. Het helpt mee!

66 Hoe pas ik dit toe? Temperamenten van spelers, begeleiders en mijzelf vastgesteld Verantwoordelijke spelers: 8 3 Avontuurlijke spelers : 5 1 Leergierige spelers : 1 Gevoelsmatige spelers : 4 1

67 Hoe pas ik dit toe? Spelers en begeleiders uitleg gegeven over de temperamenten Aanpak op temperament van verantwoordelijke speler/trainer Speciale aandacht voor spelers met ander temperament Verdeling spelers over begeleidingsteam

68 Hoe pas ik dit toe? Trainingen met veel routines en herhalingen met mogelijkheden voor variatie voor de avontuurlijke speler Vooraf uitleg over training en het waarom van de oefeningen Opstelling meestal al op donderdagavond “Vast” basisteam met vaste speelwijze Duidelijke taakomschrijvingen Duidelijke hiërarchie

69 Hoe pas ik dit toe? Wedstrijdbesprekingen via vast model en kort, concreet en duidelijk Beginnen met de avontuurlijke speler Leergierige speler krijgt altijd de beurt Vrijheid voor moment van verzamelen in de kleedkamer Individuele opmerking kort voor de wedstrijd


Download ppt "PRESENTATIE INHOUD PRESENTATIE Action Type Verbeteren van communicatie tussen trainer en spelers en tussen spelers onderling."

Verwante presentaties


Ads door Google