De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reparatie vinbox (Powerbox) van een F2 Lightning World Cup Edition Bij mijn F2 Lightning World Cup Edition (bouwjaar 1995 of 1996) was de Powerbox week.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reparatie vinbox (Powerbox) van een F2 Lightning World Cup Edition Bij mijn F2 Lightning World Cup Edition (bouwjaar 1995 of 1996) was de Powerbox week."— Transcript van de presentatie:

1 Reparatie vinbox (Powerbox) van een F2 Lightning World Cup Edition Bij mijn F2 Lightning World Cup Edition (bouwjaar 1995 of 1996) was de Powerbox week geworden, ik denk vanwege de leeftijd van het boardje en omdat ik vaak vrij lange vinnen (tot 500 mm) erop vaar. Omdat ik het board nog niet weg wilde doen heb ik besloten om de vinbox te repareren. Gelukkig heb ik de schade op tijd ontdekt en met een paar goede tips van de clubmaatjes van de surfclub Ter Aar ben ik aan de reparatie begonnen. Onderstaand vind je een beschrijving van de diverse stappen van de reparatie, de gebruikte materialen en waar ik ze vandaan heb. Ik hoop dat deze beschrijving anderen kan helpen, die zelf een keer hun board willen opknappen.. Succes! Groetjes van Ralf Schuster

2 Epoxy-hars Type HP-E45KL 400g gekocht via 2-componenten PU-schuim Dichtheid: 70 kg/m³ Materiaal (1)

3 Materiaal (2) Carbonweefsel Bindung: Köper 2/2 Gewicht: 285g/m² Schuß: 3,5 Fd/cm Kette: 3,5 Fd/cm Breite: 100cm Länge: 70cm gekocht via Microballoons Menge: 100g Größe: < 0,2mm Schüttgewicht: kg/m³ Spezifisches Gewicht: 0,26g/cm³ Korngröße: µm Schmelzpunkt: 1260°C Dosierung: bis 30% gekocht via

4 Materiaal (3) Dop van een oude mastverlenger Berken triplex ca. 10 mm dik van de bouwmarkt

5 Gereedschappen (1) Buigzame as voor op de bormachine Messing borstel, diameter ca. 45 mm

6 Gereedschappen (2) en overige materialen Decoupeerzaag met een kort (metaal)zaagblad Boormachine 2-componenten Epoxy-lijm RIGO-Surfspachtel (of een ander plamuur) Plastic bakjes, kwasten Plakband Lijmtangen Houtblokjes en plaatresten als hulpstukken

7 Stap 1 Met de decoupeerzaag van bovenaf voorzichtig een gat in het board zagen. Het gat moet groot genoeg zijn om alle materialen te kunnen plaatsen, met name de houten stringers, en om er overall goed bij te kunnen. Let op dat je een rand rondom het gaat laat staan om later voldoende overlapping te hebben voor het lamineren. (Op de foto’s is het polystyreenschuim al voor een groot deel verwijderd.)

8 Stap 2 Het polystyreenschuim ruim uit het board verwijderen. Dat gaat prima met de buigzame as en de messingborstel. Verder naar voren heb ik het schuim met een brede schroevendraaier eruit gepulkt om ruimte te maken voor de houten stringers. Daarna met de stofzuiger alle schuimkorreltjes wegzuigen.

9 Stap 3 De verbinding van het (resterende) bovenstuk had losgelaten van de Powerbox. Deze heb ik met 2-componenten Epoxy-lijm weer met elkaar verlijmd. Bovenstuk Powerbox

10 Stap 4 Uitknippen van een kartonnen mal voor de houten stringers (Paul, bedankt vor de tip om stringers in te bouwen). Op deze manier kan je uitproberen of je de stinger goed door het gat kan plaatsen. Kartonnen mal

11 Stap 5 Ongeveer 3 lagen carbonweefsel over de Powerbox lamineren (nat- in-nat) en over de verbinding bovenstuk- Powerbox. Hier heeft de “Köper”-binding (sorry, ik weet de Nederlandse term niet) van het carbonweefsel t.o.v. de linnen-biding het voordeel dat deze beter, d.w.z. zonder vouwen of knikken, over de driedimensionale vorm te leggen is. Bovenstuk Powerbox

12 Stap 6 Houten stringers uitzagen en pas maken. De nieuwe dop voor de vinschroef heb ik als het ware tussen de stringers klem gezet

13 Stap 7 (1) Houten stringers en dop voor de vinschroef inlijmen. Gebruik hiervoor met “Microballoons” aangedikt hars om alle tussenruimtes goed te kunnen vullen. In het voorste gedeelte heb ik meteen nog en laag carbonweefsel eroverheen gelamineerd. De dop voor de vinschroef heb ik vastgezet door een vin eronder te schroeven. Tijdens het uitharden is de hele boel vastgezet met een lijmtang en houten hulpstukjes.

14 Stap 7 (2) De constructie is uitgehard.

15 Stap 7 (3) De ruimte tussen de stringers heb ik opgevuld met resten PUR-isolatieschuim (toen had ik het 2-componenten PUR- schuim nog niet). Makkelijker is natuurlijk om deze ruimte vol te gieten met het 2- componenten PUR-schuim.

16 Stap 8 Vervolgens nog 2-3 lagen carbonweefsel over de stringers en om de dop voor de vinschroef gelamineerd om alles definitief vast te zetten.

17 Stap 9 Nu kan de resterende holle ruimte worden uitgeschuimd met het 2- componenten PUR-schuim. Let op! De verwerkingsduur van dit spul is ca. 1 minuut! Hier moet je snel en in meerdere lagen werken. Het wordt wel echt hard (niet te vergelijken met het bouwschuim uit de bouwmarkt), Uitgehard kan je het amper met je duim indrukken. Ik heb nog stukken carbonweefsel tegen de stringers gelamineerd en uit laten steken om na het gladschuren van het schuim en verbinding te maken met het carbonlaminaat aan de buitenkant Ik heb de randen rond het gat afgeplakt om schuim dat over de rand loopt makkelijker te kunnen verwijderen.

18 Stap 10 Het overtollige PUR-schuim gladschuren en de randen rondom het gat opruwen (ik heb de buitenlaag van het board helemaal weggeschuurd tot op de eerste laag glasvezelmateriaal) voor een goede hechting. Vervolgens ca. 3 lagen carbonweefsel erop lamineren. Bij voorkeur altijd nat-in-nat lamineren. Als je een laag moet laten uitharden voor de volgende stap, dan licht opschuren voor de volgende lamineerlaag om een goede hechting te krijgen.

19 Stap 11 Met RIGO-Surfspachtel plamuren. (Natuurlijk kan je ook een ander plamuur nemen). Daarna heb ik nog met fijn schuurpapier (600) nat opgeschuurd om de spekglans weer weg te krijgen (vond ik niet zo mooi). Hier is ie weer klaar voor de strijd.


Download ppt "Reparatie vinbox (Powerbox) van een F2 Lightning World Cup Edition Bij mijn F2 Lightning World Cup Edition (bouwjaar 1995 of 1996) was de Powerbox week."

Verwante presentaties


Ads door Google