De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kansen voor het Heuvelland De Nieuwe Markten Case Hans Mommaas.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kansen voor het Heuvelland De Nieuwe Markten Case Hans Mommaas."— Transcript van de presentatie:

1 Kansen voor het Heuvelland De Nieuwe Markten Case Hans Mommaas

2 2 Agenda:  voorbij het plan: van ontwerpen naar ontwikkelen  ecomische ontwikkeling door cultuur-natuur  de 'Heuvelland' nieuwe markten case  10 ontwikkelingsprincipes  de beleidsmatige context

3 3 Voorbij het plan  toenemende ruimtelijke complexiteit / onzekerheid / dynamiek  wenselijkheid marktgedragen ruimtelijk beleid

4 4 ingrediënten:  afname marktaandeel toerisme (18%  10%)  afname belang landbouw (in 10 jaar -75% bedrijven)  blijvend belang toerisme (in kerngebied 70% arbeidsmarkt)  blijvend belang landbouw (t.b.v. 'levend landschap')  onvoldoende investeringskracht landbouw en toerisme  noodzaak nieuwe investeringen om waardeketens te versterken  noodzaak nieuwe verbanden met nieuwe markten  belang intermediaire rol LIOF (regionale investeringsmaatschappij) economische ontwikkeling met natuur-cultuur: de Heuvelland 'Nieuwe Markten' case

5 5 Heuvelland

6 6 de 'actor benadering':  doel: vormgeving vernieuwende investeringsverbanden om daarmee de 'lock-in' te doorbreken en de regio duurzaam te ontwikkelen  stap een: identificatie  wat zijn de kernkwaliteiten van de regio en welke verbanden en referenties kunnen daarmee worden verbonden?  stap twee: provocatie  welke ondernemingen willen in die kwaliteiten en referenties investeren?  stap drie: programmering  hoe kunnen we de investeringsvoornemens vertalen in een regionaal ontwikkelingsprogramma?

7 7 duurzame ontwikkeling: Economisch Kapitaal Socio-cultureel Kapitaal Ecologisch Kapitaal

8 8 stap een: identificatie  interviews met sleutelfiguren ter identificatie landschappelijke, culturele en economische kwaliteiten (heuvels, beekdalen, landgoederen, kerken, wijngaarden, kunsten, diensten, etc.)  identificatie van de referenties en potentiële allianties:  streekproducten: Bourgogne  health & care: Baden-Baden  multimedia: Nice  brands: Billund (Lego)  top r&d:Poitiers  productie van imago's, kaarten, representaties

9 9 stap twee: provocatie  rondetafelgesprekken met regionale en externe bedrijfsleven:  toerisme, landbouw, zorg, tuinieren, automotive, ict,...  betrokkenheid creëren, investeringen provoceren  identificatie van 'trekkers' en 'duwers':  ontwikkeling concepten:  ‘Volle Smaken’: opschaling regionale voedselketen  ‘Helende Hellingen’: zorg & hotels  ‘Wellness in Weelde’: preventieve lifestyle trajecten  ‘Goddelijk Leven’: appartementen met zorg garantie  ‘Verbonden Velden’: wireless breedband netwerk

10 10 Volle Smaken

11 11 Volle Smaken

12 12 Collaboratie tussen landbouw, horeca, detailhandel en recreatie

13 13 Helende Hellingen

14 14 Helende Hellingen

15 15 Collaboratie tussen ziekenhuizen, zorgverzekeraars en regionale horeca

16 16 stap drie: programmering en regimevorming  samenstellen ondernemerstafels  facilitering ondernemerstafels  ontwikkeling ondernemersplannen  additionele acquisitie  creatie kennisinfrastructuur (Transforum)  creatie Europees Investeringsfonds (Euro Hills)  vormgeving publiek-private ontwikkelingscommunity

17 17 interactie tussen actie en design

18 18 10 ontwikkelingsprincipes:  cultuur-natuur als integrerende en mobiliserende onderlegger;  belangrijke bijdrage visuele elementen: beelden, kaarten ontwerp;  belang identificatie 'windows of opportunity'  integratieve benadering 'waardeketens': horizontaal-verticaal;  allianties tussen stad en land;  voorbij 'plannen' (kaarten als middel tot visievorming);  ondernemingen voorop; bestuur en beleid volgend/faciliterend  tussenpositie regionale regie;  verbinden interne en externe investeringen;  ruimte voor 'learning by doing';

19 19 krijgt momenteel vervolg in:  Limburg: Maas-Maasplassen-Maasduinen-Maasheggen  Midden Brabant: Groene Woud - Brabantstad  ZW Delta: kusttoerisme Zd, West NB (Pieken in de Delta)  Amsterdam: leisure & tourism  Stedenbaan (Zuid Holland)  A15 Havenstad / A4 Werkstad

20 20 Positionering HL Mijnstreek Heuvelland Mtr

21 21 Grünmetropole

22 22 Grootschalige Leisure

23 23 Maasvallei

24 24 Nieuwe Markten Heuvelland

25 25


Download ppt "Kansen voor het Heuvelland De Nieuwe Markten Case Hans Mommaas."

Verwante presentaties


Ads door Google