De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Matchcare LINKEDIN BASISTRAINING. Programma Introductie en voorstelrondje Introductie social media LinkedIn Wat moet je vooraf weten? Beginnen met invullen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Matchcare LINKEDIN BASISTRAINING. Programma Introductie en voorstelrondje Introductie social media LinkedIn Wat moet je vooraf weten? Beginnen met invullen."— Transcript van de presentatie:

1 Matchcare LINKEDIN BASISTRAINING

2 Programma Introductie en voorstelrondje Introductie social media LinkedIn Wat moet je vooraf weten? Beginnen met invullen Gebruik in de praktijk Samenvatting Afsluiting

3 Over Peter Jansen Trainer Loopbaanadviseur Consultant Bassist “Motivatie en ambitie zijn de drijfveren van elke verandering.”

4 Kennismaking: stel jezelf voor! Wie ben je? Wat doe je? Waarom doe je mee aan deze workshop? Welke social media gebruik jezelf? Wat wil je leren?

5 Waarom netwerken? Regie over eigen werk Zelfbewust en sterker in je werk Zien eigen talenten en mogelijkheden Vergroten mogelijkheden binnen en buiten Ruimte voor eigen initiatief, onafhankelijkheid én positieve verbinding Bewust keuzes maken Solliciteren

6 Introductie Social media

7 Social Media Landscape Introductie Social media

8 Social Media - enkele cijfers LinkedIn bestaat sinds 2003 Mondiaal 300 miljoen gebruikers/Ned. 7,2 miljoen Vroeger: met name HBO+, inmiddels niet meer Facebook bestaat sinds 2004, in Nederland sinds 2008 Mondiaal 1 miljard gebruikers/Ned. 9 miljoen Twitter bestaat sinds 2006 Mondiaal 200 miljoen gebruikers Ned. 2,4 miljoen Introductie Social media

9 Waarom kiezen voor LinkedIn? Profileren Netwerk uitbreiden Snel in contact met jouw netwerk Op de hoogte blijven van ontwikkelingen uit jouw netwerk Vragen stellen Waarom interessant voor werkgevers? Waarom interessant voor werknemers? Introductie Social media

10 Public vs. Privacy Belangrijk: wees je bewust wat je online plaatst Twee soorten social media 1.Geheel openbaar 2.Gedeeltelijk openbaar (jij beslist wie wat ziet) LinkedIn is openbaar (jij wilt gevonden worden) Twitter ook Facebook meestal niet Introductie Social media

11 LinkedIn Wat je moet weten voor je begint… Introductie LinkedIn

12 Het doel van LinkedIn Jezelf profileren Je professionele netwerk in kaart Samenwerken Kennis delen Anderen zoeken Gevonden worden Introductie LinkedIn

13 Opdracht In groepen van 2-3 personen: 10 minuten Wissel uit: Gebruik je LinkedIn? Wat doe je ermee? Wat vind je interessant en wat niet? Plenair: belangrijkste vragen/suggesties worden besproken Introductie LinkedIn

14 LinkedIn & Personal Branding Belangrijkste vraag: Wie ben jij? Wat is je doel? Wie ben je, wat vind jij belangrijk? Wat wil je van jezelf laten zien? Wat wil jij bereiken? Let op - in je LinkedIn profiel ben je: Onderscheidend! Jezelf! Overtuigd van je kunnen! In je LinkedIn profiel moet je vlammen! Introductie LinkedIn

15 LinkedIn: waar wil je naar toe? Vooruitdenken Maak een profiel waarin duidelijk is waar jij naar toe wilt niet waar je NIET naar toe wilt concentreer je op de volgende stap Wees niet bang om anderen te benaderen of uit te nodigen Nodig alleen mensen uit die je ook echt kent Introductie LinkedIn

16 Enkele tips bij het starten van een account Zet je activiteitenmeldingen UIT. LET OP: Snel je netwerk uitbreiden? Geef LinkedIn geen toegang tot je account. Klik op overslaan Premium-account Ja/Nee (is niet gratis) Profiel in het Nederlands Begin gewoon met invullen! Niet te perfectionistisch! Introductie LinkedIn

17 Meest voorkomende woorden in 85 miljoen linkedin profielen Uitgebreide ervaring Innovatief, vindingrijk, vernieuwend Gemotiveerd Resultaatgericht Dynamisch, energiek, gedreven Bewezen ervaring Teamspeler Snel kunnen schakelen Probleem oplossend vermogen Ondernemend

18 Beginnen met invullen… Introductie LinkedIn

19 LinkedIn: de verschillende tabbladen Startpagina Profiel Netwerk Vacatures Interesses Introductie LinkedIn

20 Startpagina: Wat er staat er in? Informatie gebaseerd op beroep en titel Hoe meer jij je account vult, des te doelgerichter zal deze informatie worden Statusupdates! De activiteiten van jouw netwerk worden zichtbaar op jouw startpagina Ook jouw activiteiten!! Startpagina

21 Specifieke functies Zoekfunctie Envelop: postvak in Dubbelklikken Uitnodigingen Berichten weergeven en opstellen Vlag: activiteiten van anderen in je netwerk ‘+’: suggesties voor nieuwe contacten Eigen foto: al je instellingen op een rij Startpagina

22 Wie heeft jou bekeken? Je kan op jouw profielpagina bekijken wie jou bekeken heeft Zelf kan je natuurlijk ook anderen bekijken Kies of je zichtbaar wilt zijn, of anoniem rond wilt neuzen… Of tabblad profiel: ‘Wie heeft uw profiel bekeken’ Startpagina

23 Zichtbaar of niet… Klik op Instellingen Voer uw wachtwoord in (extra beveiliging) Klik op: Selecteren wat anderen zien wanneer u hun profiel bekijkt Zichtbaar Sector/Bedrijf Anoniem Startpagina

24 Profiel Hoe wil jij gezien worden? De profielpagina is daarom het belangrijkst Regelmatig updaten!! LinkedIn: voor wat hoort wat Door een regelmatige update kom je vaker in de zoekopdrachten naar boven! Profiel

25 Tabblad Profiel – meeste invulwerk… Een volledig profiel bevat in ieder geval: Een professionele titel/headline (kan meer dan één titel zijn) Goede publieke URL (zie uitleg) Samenvatting (trefwoorden) Contactinformatie i.i.g. adres, en telefoon als je snel gevonden wilt worden Werkervaring (trefwoorden!) Opleidingen & (relevante) cursussen Praktisch: verplaats eventueel blokken via de pijltjes Profiel

26 Jouw headline Professionele, zakelijke titel (meer dan 1) Alle titels waarop je gevonden wilt worden Niet de naam van het bedrijf waarvoor je werkt Denk aan je trefwoorden (3) Profiel

27 Wijzigen URL Geen cijfers achter jouw URL!! Jouw URL komt op je visitekaartje! Ga naar tabblad Profiel - > bewerken Kies een herkenbare URL: Niet: Wel: Profiel

28 Samenvatting Duidelijke samenvatting met voldoende trefwoorden: Hard skills (werkervaring en opleiding) Soft skills (persoonlijke kwaliteiten) Als je verschillende rollen in je Headline hebt staan, schrijf dan een korte samenvatting over elke rol Samenvatting = elevator pitch Belangrijk: je Samenvatting is samen met je Headline het onderdeel waar je het eerst op gevonden gaat worden Profiel

29 Vraag Wie heeft een uitgewerkt profiel op LinkedIn? Wat doe je met dat profiel? Gebruik je ook andere functies van LinkedIn? Profiel

30 Aanbevelingen & vaardigheden Aanbeveling: Drie aanbevelingen vragen (persoonlijk) Goede aanbevelingen, niet zoveel mogelijk aanbevelingen Aanbevelingen maken van jouw LinkedIn een openbaar getuigschrift Vaardigheden (endorsements): Benoem zelf jouw specialiteiten en vaardigheden Zodat anderen dit kunnen waarderen Profiel

31 Profiel: Tenslotte…. Bepaal zelf de volgorde van LinkedIn Zet het belangrijkste bovenaan Professionele titel Samenvatting Hoe moeten ze jou benaderen Werkervaring Opleidingen Nodig geen mensen uit die je niet kent Spreek altijd de waarheid Profiel

32 Belangrijk Een goed profiel is 100% gevuld Is waar Is foutloos geschreven en taalkundig correct Wordt regelmatig aangepast Profiel

33 Netwerk Wees kritisch, niet iedereen hoort in jouw netwerk Schrijf altijd een persoonlijke uitnodiging (niet de automatische variant van LinkedIn) Nodig ALLEEN mensen uit die je ook echt kent! Na drie ‘ongewenste’ uitnodigingen gaat dat netwerkprofiel op zwart Netwerk

34 Vacatures Tweeledige functie: vacatures zoeken (menuoptie: Vacatures vinden) en plaatsen (Talent zoeken) Gericht zoeken naar vacatures Vink aan in welke branche Welke sector Postcode Vacatures

35 Groepen Vraag of je erbij mag… Gesloten / open groepen Voor discussies Ontwikkelingen in de markt Voor vragen Voor banen Interesses

36 Bedrijven Zoek organisaties die jij interessant vindt Volg de ontwikkelingen van deze organisaties Organisaties zien door wie ze gevolgd worden, ze zullen jou dus eerder vinden Interesses

37 LinkedIn inzetten voor jouw loopbaan Loopbaan

38 Netwerken via LinkedIn Netwerken: Doel: informatie en inzicht Jezelf presenteren, jij staat centraal Gericht zoeken op LinkedIn is netwerken Solliciteren: Doel: een baan vinden De vacature staat centraal Belangrijk: 80% van de banen wordt vergeven via netwerken! Loopbaan

39 Netwerken via LinkedIn Eerstegraads netwerk - > zitten direct aan jou vast Je kan jouw 1 e graads netwerk in één keer informeren Zij kunnen jou introduceren bij hun netwerk (jouw 2 e graads netwerk) En vervolgens bij hun 3 e graads netwerk Loopbaan

40 LinkedIn - Voorbereiding op een gesprek Ga na met wie je het gesprek hebt Zoek op LinkedIn zijn/haar profiel Bekijk het profiel Bekijk het LinkedIn profiel van de organisatie Controleer voor het versturen van je cv en (sollicitatie) brief of jouw LinkedIn profiel nog up-to-date is Voeg je LinkedIn-URL toe aan je cv en je visitekaartje LinkedIn is de uitgebreide versie van jouw cv! Loopbaan

41 Nog vragen? Loopbaan

42 Wat ga je morgen doen? Schrijf voor jezelf op wat je wilt oppakken en hoe Wat heb je nodig? Wie/wat kan je helpen? Deel eventueel met anderen

43 Tot slot


Download ppt "Matchcare LINKEDIN BASISTRAINING. Programma Introductie en voorstelrondje Introductie social media LinkedIn Wat moet je vooraf weten? Beginnen met invullen."

Verwante presentaties


Ads door Google