De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leden van de Bondsraad Hierbij treft u het eerste concept van ons Beleidsplan 2017+ aan. In 2014 zijn we reeds gestart met een "rondje langs de afdelingen"

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leden van de Bondsraad Hierbij treft u het eerste concept van ons Beleidsplan 2017+ aan. In 2014 zijn we reeds gestart met een "rondje langs de afdelingen""— Transcript van de presentatie:

1 Leden van de Bondsraad Hierbij treft u het eerste concept van ons Beleidsplan aan. In 2014 zijn we reeds gestart met een "rondje langs de afdelingen" om meningen te delen en ideeën op te halen voor ons beleidsplan 2017 en verder. In al die gesprekken is het ons als Hoofdbestuur wel duidelijk geworden dat het anders moet maar wel in verbinding met onze leden! In de Bondsraad van november 2015 hebben we de contouren van ons beleidsplan met u besproken. Toen is de afspraak gemaakt dat we in 2016 voortvarend aan de slag zouden gaan met de verdere uitwerking. Hierbij treft u een opzet van de contouren van ons nieuwe Beleidsplan aan. Nieuw is dat er geen beleidsplan wordt gemaakt voor 4 jaar "in beton gegoten" maar dat we gaan werken met een kader dat verwerkt wordt in een jaarplan met een uitwerking in projectplannen. Met als doel dat we sneller kunnen inspelen op de toekomstige ontwikkelingen. We hebben gebruik gemaakt van de positieve input die we tijdens de bijeenkomsten in het land, gesprekken met de expertgroepen en bespreking in het College van Voorzitters hebben mogen ontvangen. Ook is dankbaar gebruik gemaakt van de expertise van andere bonden en onze overkoepelende vereniging NOC*NSF. Wij als NTTB staan niet alleen! Onze opgaven komen overeen met de uitdagingen van vele, zeg maar bijna alle sportbonden in Nederland. Samenvattend: teruglopende inkomsten sponsoring, ledenaantallen en veranderde behoeften van de sporters. Kortom een grote veranderopgave ligt voor ons! Met de contouren van ons Beleidsplan gaan we proberen in te spelen op de toekomst waarin de sporter, dus het tafeltennissen, centraal staat. De verenigingen hebben een hele belangrijke rol als het gaat om het faciliteren van onze mooie sport maar niet alleen! We verwachten ook dat andere aanbieders zoals (sport)scholen, wijk- en buurtverenigingen, de recreatieve sector een bijdrage kunnen leveren. Behandeling in deze Bondsraad is weer een belangrijke stap op weg naar de definitieve vaststelling maar er volgen er meer! Hieronder geven wij in het kort de verschillende stappen aan. De gesprekken: - Bondsraad 18 juni - Gesprekken met de afdelingen/leden augustus/september - 1e gesprek College van Voorzitters september - Gesprekken met expertgroepen september/oktober - Bespreken (concept)plan in College van Voorzitters - Bespreking en vaststelling Bondsraad november 2016 Waarnemend-voorzitter Jan Simons Bondsraadsvergadering 18 juni 2016 Bijlage 27 – agendapunt 13

2

3 WOW! Tafeltennis! Concept tbv Vergadering Bondsraad Samengesteld door: Annemieke Beute ism Hoofdbestuur & MT C O N C E P T - Meerjarenbeleidsplan

4 InleidingBeleidsplan NTTB Beste Bondsraadsleden, Voor jullie ligt de eerste versie van het NTTB beleidsplan, gemaakt op basis van de diverse stukken die vanuit de NTTB zijn opgesteld en aangeleverd en waar MT en Bondsraad feedback op hebben gegeven. Ook is een match gemaakt met de sportagenda van NOC*NSF. De missie is (tov het vorige beleidsplan) tekstueel iets aangepast aan de wens om er te zijn voor alle tafeltennissers. De visie is herschreven en bondiger gemaakt, ook hier staat de verbreding van de doelgroep centraal en staat expliciet de beleving benoemd. De kernwaarden van de NTTB zijn nieuw geformuleerd. Belangrijke vraag die helpt bij het maken van keuzes en het beoordelen van strategie: welke 5 activiteiten gaan echt het verschil maken om de tafeltennissport te laten groeien? Oftewel, waar ga je de komende jaren al je beschikbare energie vooral op inzetten? Dit strategisch plan kent twee hoofdthema’s 1. Plezier & prestatie Deze bestaat uit de vier belangrijkste doelgroepen in de tafeltennissport; de sporters (op 3 niveaus) en de mensen die het mogelijk maken, het kader. 2. Kwaliteit & innovatie Hier gaat het om een kwaliteit & innovatiekracht bij randvoorwaarden die het beoefenen van tafeltennis mogelijk maken en die sport meer bekendheid geven. Thema’s die hier worden uitgewerkt zijn: Imago van de sport, de organisatie van tafeltennisevenementen, de accommodatie/locatie oftewel de plaats waar de tafeltennistafel staat en de belangrijke rol van de tafeltennisaanbieder als intermediair naar de sporter. Algemene bureauzaken vormen het fundament ‘service verlenen, controleren, automatiseren’. Dit zijn de algemene diensten die vanuit de NTTB worden opgepakt om de onderdelen uit de twee thema’s goed te kunnen uitvoeren. Routinematige werkzaamheden die behoren tot een goede bedrijfsvoering staan hier niet genoemd. Fotomateriaal is nog niet copyright proof, daarom is deze presentatie nu nog voor intern gebruik. Annemieke 4

5 InhoudsopgaveBeleidsplan NTTB Leeswijzer Dit strategisch plan begint met een analyse van de huidige situatie (deel 1). Waar staan we nu? Het beeldmateriaal geeft een overzicht van trends in het tafeltennis. De cijfers verduidelijken het startpunt van de nieuwe beleidsperiode. Deel 2 geeft de basis van het beleidsplan weer. Waarvoor staan we? Dit is de richting en inrichting van het tafeltennisbeleid en wordt afgesloten met een blokkenschema waarin de thema’s voor het strategisch plan zijn benoemd. In deel 3 wordt de strategie toegelicht en in deel 4 is het actieplan uitgewerkt. Dit actieplan geeft duidelijk de doelen en resultaten weer. Inhoudsopgave Samenvatting 1. Analyse Tafeltennis in beeld (copyright afbeeldingen nog niet geregeld) Cijfers 2. (In)richting Beleidsstructuur Statutair doel, Missie, Visie Kernwaarden Ambities Blokkenstructuur 3. Strategie Plezier & prestatie Kwaliteit & innovatie 4. Actieplan Plezier & prestatie - Fun & recreatie Plezier & prestatie - Wedstrijd Plezier & prestatie - Top Plezier & prestatie - Kader Kwaliteit & innovatie - Imago Kwaliteit & innovatie - Evenementen Kwaliteit & innovatie - Sportaanbieder Kwaliteit & innovatie - Accommodatie & locatie Organisatie – Ondersteunen en service verlenen 5

6 Samenvatting Introductie Sport is er altijd geweest en zal er altijd blijven want sport heeft impact en is van grote waarde. De samenleving verandert. Dit is ook van invloed op de sportbeleving. Toch wordt er meer gesport, echter de manier waarop wordt flexibeler en diverser. Dit betekent dat ook binnen het tafeltennis aansluiting gezocht moet worden bij de veranderende marktomstandigheden. Wat wil de tafeltennisser? Wat is het imago van de tafeltennissport en kunnen we die verbeteren en positief gebruiken? Welke innovaties zijn nodig en mogelijk? Zijn er nieuwe initiatieven uit de markt die we kunnen omarmen en kunnen benutten? Met wie kunnen we samenwerken? Waar staan we nu? Tafeltennis is een sport met potentie. Iedereen heeft het wel eens gespeeld. Het spel kan overal gespeeld worden. Tafels staan op diverse locaties: schoolpleinen, bedrijfskantines, etc. Slechts een fractie van de spelers wordt actief in een vereniging. Met goede begeleiding en aantrekkelijke evenementen kun je de tafeltennisbeleving leuker maken en wellicht mensen verleiden vaker deel te nemen aan tafeltennisactiviteiten binnen en buiten de vereniging. Het ledental van de NTTB is de afgelopen jaren gedaald naar leden in 2015 (bron: KISS/NAS). Voor NOC*NSF is een belangrijke ondergrens bij het financieren van de sport. Het is van belang dat de tafeltennissport mee gaat in de transitie naar een toekomstbestendige organisatie voor iedereen die tafeltennis wil beleven. Strategische keuzes De NTTB kiest op basis van trends in de samenleving en ontwikkelingen in de sport voor: Meer sporter centraal en minder vereniging centraal -Beleving centraal -Minder afhankelijkheid van subsidiegelden -Aantrekkelijke evenementen, competities en wervingsprogramma’s De wensen en behoeften van de consument worden leidend. Dat wil zeggen: denken en handelen vanuit de behoeften van de (potentiele) tafeltennisser. Doelgroepgericht in plaats van aanbodgericht. We weten wat de tafeltennisser wil en de producten & diensten sluiten daarbij aan. Met een passende communicatie & marketingstrategie promoten we het tafeltennis en krijgen meer mensen plezier in het spel. Bij jeugd 12- gaat het om werving en bij 12+ ook om behoud. De werving wordt ondersteund door nieuwe producten die inspelen op de beleving van de sport, passend bij de doelgroep. Vitaliteit is een centraal communicatiethema voor zowel sporters met een handicap als voor ouderen. Het laagdrempelige karakter van de sport verleidt mensen tot beweging. Door de topsporters te koppelen aan de breedtesport en aan sportpromotie komen de sporthelden dichter bij de sporter. Dit draagt bij aan sportpromotie waarin de NTTB de landelijke regie neemt, de positionering bepaalt en waarbij lokale aanbieders de kleur bepalen. Doelstellingen Sportpromotie leidt tot een hogere bekendheid en betrokkenheid Meer tafeltennisplezier leidt tot hogere deelname en meer leden Doelgroepen worden beter bereikt door differentiatie en vitaliteitscampagne Deelname nationale selectie dames aan OS Tokyo podiumplaatsen PS Tokyo WOW! Tafeltennis! Doelstellingen & resultaten Doelen & resultaten per jaar staan uitgewerkt in de volgende sheets. 6

7 Tafeltennis in beeld Cijfers 1. Analyse 7

8 Tafeltennis in beeld 8

9 CijfersBeleidsplan NTTB Hoe staat de tafeltennissport er voor? Ledental NTTB grootste verenigingen NOC*NSF/GfK onderzoek sportparticipatie is niet bruikbaar op korte termijn. Huidige participatie is onbekend. KISS nog invoegen: landkaart Verkorte naam Jgd Tot. Sen Tot. Tot. ▲ plaats Hilversum Hilversum Alexandria ' Rotterdam Taverzo Zoetermeer TT Nijmegen Nijmegen Red Stars Venray Jeugd tot.senioren totcompetitieTotaal ledenverenigingen daling36,68%15,28%22,96%21,52%14,13% 9

10 CijfersBeleidsplan NTTB Hoe staat de tafeltennissport er voor? Startgegevens tbv startpositie verschillende thema’s beleidsplan invoegen (0-meting) 10

11 Beleidsstructuur Statutair doel, Missie, Visie Kernwaarden Ambities Blokkenstructuur 2. (In)richting 11

12 Visie Ambities 2016 Strategisch plan Uitvoering Richten Missie Statutair doel Waarden Inrichten Verrichten Reden oprichting Bestaansrecht Invulling bestaansrecht Hier staat de NTTB voor Hier willen we naartoe Beleidspijlers Jaarplannen Afdelingsplan Projectplan Beleidsstructuur Eeuwig 5 tot 10 jaar 4 jaar 2-4 jaar 1 jaar Plezier & Prestatie Kwaliteit & innovatie 12

13 Nederlandse Tafeltennis Bond De richting Aangesloten bij: Statutair doel De NTTB stelt zich ten doel leiding te geven aan en verantwoorde beoefening te bevorderen van de tafeltennissport in Nederland in al zijn verschijningsvormen. De NTTB tracht dit doel te bereiken door het uitschrijven, regelen en organiseren van toer- nooien en wedstrijden of het bevorderen dat zulks gebeurt en in het algemeen door alles te doen wat tot genoemde doel bevorderlijk kan zijn, zulks in de ruimste zin van het woord. Missie De NTTB wil er zijn voor alle tafeltennisliefhebbers en neemt de verantwoordelijkheid iedereen met plezier tafeltennis te laten spelen op een manier die bij hen past. Dit doet zij door de regie te nemen, belangen te behartigen, te faciliteren en tafeltennis te ontwikkelen als sport voor iedereen. Visie Bij ons staat tafeltennisplezier centraal voor spelers op elk niveau. Het spel kan overal gespeeld worden als er een tafel aanwezig is. De NTTB zorgt voor een geweldige tafeltennisbeleving bij funspelers, recreanten, wedstrijdspelers tot topsporters, het kader, de fans en aanbieders. We zijn er voor alle tafeltennissers, ook voor hen die (nog) geen lid zijn bij een vereniging. 13

14 De NTTB staat voor: -Innovatief -Vitaal -Ondernemend -Open Kernwaarden Nederlandse Tafeltennis Bond De richting 14

15 Een zeer groot bereik van sport onder de bevolking o.a. een hoge actieve sportparticipatie. Ambities NOC*NSF Plezier & prestatie Kwaliteit & innovatie Meer sportplezier & tevredenheid bij het spelen van tafeltennis (sport & spel) resulteert in hogere participatie, prestaties en toename in leden. De kwaliteit en de beleving van het tafeltennis verbetert door: -innovaties bij aanbieders en op locaties, -een divers aanbod -een duidelijke communicatiestrategie gericht op de behoeften van de tafeltennisser Beleidspijler Ambities NTTB Sportparticipatie Topsportprestaties Sportagenda Nederlandse tafeltennisbond De (in)richting Wat draagt de NTTB bij? Excellente topsportprestaties waarin Nederlandse talenten acteren en presteren op wereldniveau, hetgeen bijdraagt aan de positionering en innovatiekracht van NL en de Nederlandse bevolking inspireert. 15

16 Service & ondersteuning vanuit Hoofdbestuur, Bondsbureau en Afdelingen Plezier & prestatie Fun & Recreatief Wedstrijd Top Kwaliteit & innovatie Sport aanbieders EvenementenImago Accommodatie Locatie WOW!! Tafeltennis! Thema strategie Bouw Steen actieplannen Kernvraag: wat is er primair nodig voor een enthousiaste tafeltennisser? Fundament organisatie Kader 16

17 Plezier & prestatie Kwaliteit & innovatie 3. Strategie 17

18 Strategie Introductie Sport is er altijd geweest en zal altijd blijven. Toch verandert de sport op basis van veranderende behoeften bij de consument. Het wordt steeds belangrijker om kunnen anticiperen op ontwikkelingen in de maatschappij en de behoeften van de (potentiële) sporter. Vitaliteit en gezondheid zijn belangrijk sportmotieven. Er wordt meer gesport, echter de manier waarop wordt flexibeler en diverser. Heeft de vereniging nog de toekomst? Ook binnen het tafeltennis moeten we aansluiting houden bij veranderende marktomstandig- heden. Wat wil de tafeltennisser? Plezier staat centraal. Meer plezier leidt tot meer participatie. Op deze manier is er een grotere kans om talenten op te leiden tot succesvol topsporter. Om dit mogelijk te maken dient er aandacht te zijn voor de kwaliteit van het kader (arbitrerend, bestuurlijk en sporttechnisch). Verenigingen, afdelingen & Bondsbureau slaan de handen ineen om samen met andere aanbieders het tafeltennis een impuls te geven. Waar staan we nu? We richten ons op dit moment vooral op verenigingen en onze leden. Binnen het recreatieve tafeltennis vindt veel innovatie plaats, bv pingpongbar en tafels in de openbare ruimte bieden veel mogelijkheden voor lokaal tafeltennisplezier. De (tafeltennis)sportparticipatie neemt af vanaf 14 jaar. Het is moeilijker om jong volwassenen en volwassenen te binden aan de sport(vereniging). Hoe kunnen we kansen voor het tafeltennis benutten en tafeltennis in NL op de kaart zetten? De topsporters worden niet actief verbonden met de breedtesport om als voorbeeld voor de jeugd te dienen. Op het vlak van topsport staat Nederland bij de vrouwen in de wereldtop. De talentontwikkelings- structuur bestaat uit RTC, RTC-TOP en het CTO op Papendal met een fulltime programma. Strategische keuzes De NTTB kiest op basis van trends in de samenleving en ontwikkelingen in de sport voor: Meer sporter centraal Beleving centraal Ontwikkeling van het spel (pingpong) en sport (tafeltennis) Inzet op ontwikkeling kader Werkwijze We willen leidend zijn en gezamenlijk regie voeren op de breedtesportontwikkeling, duidelijke mijlpalen neerzetten en vooraf draagvlak creëren Aantrekkelijke evenementen, competities en wervingsprogramma’s Flexibel aanbod van evenementen en wedstrijden creëren voor alle tafeltennissers Focus op specifieke doelgroepen Landelijke sportpromotie met lokale aansturing Flexibel en vast aanbod op basis van de behoefte van de doelgroep Breedtesport promoten door toppers in te zetten Talentontwikkeling dames gericht op kwalificatie OS Tokyo en voor paratafeltennis op podiumplaatsen. Duidelijke samenwerking en afstemming tussen opleidingen, topsport en sportontwikkeling Plezier & prestatie Fun & recreatie, wedstrijd, top & kader 18

19 Strategie Introductie Steeds meer Nederlanders sporten en bewegen, toch verliest de tafeltennissport marktaandeel. Door de bekendheid van de sport te vergroten neemt ook het aantal fans, betrokkenen en sporters toe. Het draait daarbij om het imago van de sport en de bekendheid van evenementen. Daarnaast is het van belang om de kwaliteit van het aanbod te verhogen door mee te gaan met innovatieve ontwikkelingen. Apps, ICT-mogelijkheden, live-streaming en andere innovaties kunnen bijdragen aan de toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van de sport. Maar ook kwalitatief hoogwaardige events voor top- en breedtesport, samenwerking met aanbieders met vernieuwend aanbod en het verbeteren van speellocaties zijn van belang om de sport uitnodigend te maken voor iedereen. Waar staan we nu? Tafeltennis wordt zowel binnen als buiten de vereniging gespeeld. Minder sporters doen aan tafeltennis via een vereniging. Structureel aanbod vindt vooral via de vereniging plaats. Verenigingen zijn lid van het NTTB-collectief, andere aanbieders niet. Toch zijn er veel mogelijkheden door de laagdrempeligheid van de sport. Tafeltennistafels zijn te vinden in openbare ruimten. Echter, er is geen zicht op de locaties en toegankelijkheid van de tafels. Wel wordt het spel door veel mensen met plezier recreatief gespeeld en zijn er diverse wedstrijdaanbieders die dit zelfstandig doen. Onze evenementen zijn momenteel vooral toegankelijk voor leden en in mindere mate voor niet-leden. Promotie van het tafeltennis vindt nu decentraal, in de lokale setting, plaats. Dit leidt tot versnippering en een onduidelijke boodschap. Op deze gebieden liggen kansen voor groei in de tafeltennissport. Strategische keuzes Doelgroepgerichte campagne gericht op sportpromotie Tafeltennis positioneren op het thema ‘vitaliteit’ Hoogwaardige evenementen voor top- en breedtesport (beleving creëren) Centrale regie op sportpromotie, lokale uitrol Benutten van beschikbare tafeltennistafels Kracht van ondernemende verenigingen benutten om verandering in het sportlandschap te creëren. Werkwijze Samen met locaties en organisaties de publieke & openbare locaties met een tafel in kaart brengen Communicatie & marketing gebaseerd op behoeften tafeltennisser Communicatietools voor verenigingen en andere aanbieders Sterke, innovatieve aanbieders de voorbeeld rol laten vervullen Aantrekkelijke evenementen voor tafeltennisfans Projectlidmaatschap mogelijk maken Kwaliteit & innovatie Imago, events, sportaanbieders & accommodatie 19

20 Plezier & prestatie - Fun & recreatie Plezier & prestatie - Wedstrijd Plezier & prestatie - Top Plezier & prestatie - Kader Kwaliteit & innovatie - Imago Kwaliteit & innovatie - Evenementen Kwaliteit & innovatie - Sportaanbieder Kwaliteit & innovatie - Accommodatie & locatie Organisatie – Service & ondersteunen 4. Actieplan 20

21 Actieplan Doelstellingen Meer mensen nemen deel aan tafeltennisactiviteiten in de periode , waardoor tafeltennis een grotere bijdrage levert aan de landelijke sportparticipatie dan voorheen. Het aantal tafeltennissers in de doelgroepen jeugd, meisjes/vrouwen, ouderen en parasporters neemt toe in de periode Het product ‘tafeltennis’ is in 2020 verruimd door innovatie in aanbod, spelvormen en materialen. Resultaten korte termijn Focus op een herkenbare doelgroep binnen de recreatieve sector (2017) Voor commerciële aanbieders is een product beschikbaar om het tafeltennisaanbod leuker en beter te maken in de recreatieve sector (2018) Via product + wervingscampagne (gereed 2017) enthousiasmeren buurtsportcoaches om kinderen aan te moedigen deel te nemen aan tafeltennisactiviteiten Heldere campagnes voor jeugd, ouderen en parasporters beschikbaar op het thema ‘vitaliteit’. (2018) Goede registratie van aantal deelnemers of bezoekers aan tafeltennisactiviteiten (2018) Resultaten lange termijn Recreatief tafeltennisser is bekend bij NTTB door registratie & binding op locatie Tafeltennis heeft een positief imago als laagdrempelige sport, die bijdraagt aan de gezondheid Blijvende, vraaggerichte innovatie van producten en diensten Samenwerkingsafspraken met diverse partners en (commerciële) aanbieders op locatie Kader opgeleid om lokaal tafeltennis aan te bieden KPI (=criteria meting) Aantal tafeltennislocaties met fun aanbod Aantal leden per doelgroep Aantal Nederlanders dat >12 x per jaar tafeltennist (GfK meting/N*N) Verkoop NTTB producten en diensten Het creëren van een aantrekkelijk sport- en spelaanbod waar iedere tafeltennisser op ieder niveau (fun, recreatie, wedstrijd & top) in iedere levensfase plezier aan het tafeltennissen beleeft. Dankzij heldere campagnes waarin plezier en vitaliteit centraal staan, vergroot dit spelaanbod de actieve sportparticipatie en passieve sportbeleving. Door innovatie kan de bond haar meerwaarde laten zien en zorgen voor binding van deelnemers met de sport. Plezier & prestatieFun & recreatie Financiering Subsidie Sponsoring Deelnemersbijdrage Contributie Verkoop producten of diensten Betrokkenen Bondsbureau en afdelingen NOC*NSF / andere sportbonden Verenigingen Tafeltennisprofessionals (Sport) Marketingbureau Bedrijven en Instellingen Lokaal en regionaal netwerk sportondersteuners (internationale) partners 21

22 Actieplan Doelstellingen De effectieve tijdsbesteding bij competitiewedstrijden is minimaal 50% in 2020 In 2018 werken we bij alle nationale evenementen met de toernooisoftware van Toernooi.nl De landelijke evenementenkalender bevat in 2020 structureel evenementen van minimaal 3 spelvarianten Alle 8 afdelingen bieden op lokaal niveau toernooien voor leden en niet-leden In 2019 is de jaarlijkse daling van het aantal competitiespelers gestopt Resultaten korte termijn Competitie aanbod is in overleg met diverse experts afgestemd op veranderende ledental en behoefte sporter In samenwerking met andere aanbieders zijn spelvarianten in de markt gezet Toernooiorganisaties krijgen bijscholing op maat voor het gebruik van de toernooisoftware van Toernooi.nl Technologische ontwikkelingen benutten in de wedstrijdsport Resultaten lange termijn De daling van het aantal competitiespelers is omgezet in een stijging Wedstrijdaanbod is divers, aantrekkelijk en regionaal beschikbaar voor leden en niet- leden Sporters worden optimaal voorzien van real-time wedstrijdinformatie middels platformen, livestreaming en apps. Ook inschrijven en betalen gaat online KPI (=criteria meting) Actieve vs inactieve tijd Gebruik toernooisoftware Aantal competitiespelers Aantal en soort toernooien/wedstrijden Van oudsher vormen de wedstrijdsporters de kern van de sportbond. Echter, de behoefte van de sporter verandert. Ook die van de wedstrijdsporter. Vrije tijd is schaars en kostbaar. De sportbeleving moet daarbij aansluiten. Een competitie- en toernooienaanbod met korte(re), spannende wedstrijden voor iedere leeftijd en niveau zonder dat men daarvoor de hele dag of avond van huis is. Daarnaast werken de organisaties en competities met moderne middelen waarbij snelheid en gebruiksgemak centraal staan. Dit sluit aan bij de behoeften van de tafeltennisser. Plezier & prestatieWedstrijd Financiering Deelnemersbijdragen Contributiegelden Betaalde diensten Sponsoring Betrokkenen Verenigingen Sporters Kader Leveranciers 22

23 Actieplan Doelstellingen doorstromers van RTC Top/Para, naar CTO Dames -OS Tokyo – 3 deelnemers -WK – Top-10 positie & kwalificatie OS Tokyo -EK – 1 medaille in individueel -EK team – 1 medaille Paralympisch -PS Tokyo – 3 medailles, 4 deelnemers -WK 2018 – 3 medailles -EK – 3 medailles Resultaten korte termijn Talenten -Voor ieder talent is er plek in een kwalitatief hoogwaardig RTC (max 4 per RTC) -Voor mannelijk talent maatwerk realiseren -Ontwikkelplan voor sporter, kader en vereniging -RTC top programma gericht op internationale ontwikkeling -Reglementen remmen ontwikkeling sporter niet CTO Papendal Fulltime programma voor dames & paralympisch Kwaliteit & imago CTO verbeteren Technische staf -Opleiding, ervaring & deskundigheid ook voor LT borgen, passend binnen financiële kaders indien nodig herpositioneren. Inzetten nationale selectie -In overeenkomsten zijn afspraken met sporters over inzetbaarheid vastgelegd -Selectieleden zijn zichtbaar bij nationale topevents, en zijn ambassadeur voor de sport richting jeugdleden, kader en bedrijven Resultaten lange termijn Permanente alternatieve geldstroom voor financiering topsportprogramma Junioren en heren programma voldoet aan NOC*NSF instroom norm CTO KPI (=criteria meting) Deelnemers EK, WK, OS, PS Medailles EK, WK, OS, PS Aantal doorstromers vanuit CTO Talentontwikkeling begint op het RTC. Getalenteerden stromen door naar RTC-TOP met als doel opleiden voor het CTO op Papendal waar een fulltime programma wordt aangeboden. Voor de heren moet deze opzet nog ontwikkeld worden. De financiering van topsport gaat veranderen, daarom is het van belang nieuwe geldstromen te creëren om de continuïteit van het programma te borgen. Om meer publiciteit te genereren is het van belang Toptafeltennissers en hun prestaties zichtbaar te maken door hen in te zetten bij activiteiten, ambassadeurschap in te richten en actief (social) media te bereiken. Ontwikkeling van sporters staat centraal, reglementaire beperkingen worden waar mogelijk weggenomen Plezier & prestatieTop Financiering Subsidie (N*N/Lotto) Sponsoring Contributiebijdrage NOS Betrokkenen NOC*NSF RTC begeleiders CTO begeleiders Sporttechnische staf Sporters 23

24 Actieplan Doelstellingen Meerdere opleidingen worden jaarlijks aangeboden: 6x TT, 4x SR, 2x TL, 2x Besturen 48 buurtsportcoaches opgeleid in 2020 (4 jaarlijkse opleidingen, 1 per jaar) Korte termijn Tevreden deelnemers opleidingen Huidige opleidingen zijn omgezet naar modulaire structuur De inhoud van de opleidingen is gebruiksvriendelijker en actueler door verbeterde ELO en gebruik multimedia Aparte opleiding/scholing voor coach, hoofdscheidsrechter, toernooileiders, scheidsrechters, bestuurder is beschikbaar Aansluiten bij landelijke programma’s omtrent ‘Veilig sportklimaat’ Resultaten voor bestuurlijk kader benoemen?? Bijv. er zijn minder vacatures in verenigingsbesturen??? Lange termijn Tafeltennisopleidingen integreren in MBO/HBO als onderdeel van het reguliere onderwijs Via Sportservicepunten buurtsportcoaches scholen in het aantrekkelijk aanbieden van tafeltennis Aanbod ontwikkelen voor partijen die actief zijn in recreatiesector (campings, reisorganisaties, etc). KPI (=criteria meting) Aantal opleidingen Aantal deelnemers Aantal geslaagden Tevredenheidcijfer deelnemers Enthousiast kader is de sleutel tot sportplezier. Op ieder vlak, bestuurlijk, sporttechnisch of arbitrerend, zijn goede mensen nodig. Dit geldt voor lokaal, regionaal en nationaal niveau. Opgeleid kader draagt bij aan kwaliteit. De huidige manier van opleiden voldoet onvoldoende aan de wensen van de cursist. Een vernieuwingsslag is noodzakelijk om meer mensen te verleiden een opleiding te volgen. Tafeltennistafels staan overal, ook op schoolpleinen, buurthuizen, recreatiecentra. Het is kansrijk om ook die professionals enthousiast te maken voor de sport. Zij kunnen het weer overdragen aan de jeugd in de buurt en op scholen. Plezier & prestatieKader Financiering Inschrijfgelden Contributie In afnemende mate subsidies Betrokkenen Verenigingen Kader Cursusdeelnemers MBO/HBO Recreatiesector 24

25 Actieplan Doelstellingen Handhaven en continueren dat 90% van de Nederlanders wel eens heeft getafeltennist of regelmatig speelt. In 2020 kent het platform tafeltennis.nl bezoekers. Korte termijn Behoeften van (potentiele) tafeltennisser in beeld gebracht. Gerichte doelgroep campagne op het thema Gezondheid Topsporters zijn boegbeeld en uithangbord van de sport op lokaal en nationaal niveau Door opleiding en samenwerking wordt de WOW-factor ook door het kader uitgedragen We hebben regie op ontwikkeling breedtesport en dragen dit uit naar aanbieders Online platform wordt ingezet waarmee eigen regie over zichtbaarheid en bekendheid van de sport toeneemt Lange termijn Tafeltennis is gepositioneerd als veelzijdige (multi)sport. Combinaties met andere sporten zijn gemaakt (bv Headis, TT Aerobic) KPI (=criteria meting) % Nederlanders dat heeft getafeltennist aantal unieke bezoekers De tafeltennissport heeft een duidelijke positionering nodig richting sporters, fans en betrokkenen. Het past bij onze rol als sportbond om daar de regie in te pakken en tafeltennis eenduidig te positioneren met een doelgroepgerichte campagne. Inzicht in de behoeften is een voorwaarde om richting de verschillende doelgroepen een aansprekende en passende campagne te voeren. Lokale aanbieders kunnen daar bij aansluiten. Door samen te werken wordt de tafeltennisport sterker. Deze versterking is nodig om in het veranderende sportlandschap het hoofd boven water te houden en mee te gaan in transitie. Dit kan o.a. door gebruik te maken van nieuwe technologie waarmee je de sport kan blijven innoveren. Kwaliteit & InnovatieImago Financiering Contributiegelden Sponsoren Subsidie Data Betrokkenen Fans Media Lokale aanbieders 25

26 Actieplan Doelstellingen Bezoekers beoordelen de topevenementen gemiddeld met minimaal een 7 In 2020 wordt bij elk van de 4 topevenementen minimaal 2 side events voor een specifieke doelgroep aangeboden Het NK-A telt in 2020 minimaal 1000 betalende bezoekers Minimaal 15% van de evenementbegroting wordt besteed aan aankleding van de locatie De activiteit online en via social media bestaat in 2020 uit minimaal 500 gerelateerde posts en reacties per event Resultaat korte termijn Mogelijkheden tot inzet van technologie bij topevenementen in kaart gebracht Onze topevenementen zijn als zodanig herkenbaar met bijbehorende aankleding en uitstraling In 2017 is minimaal 1 van de 4 topevenementen via livestream te volgen Thuisinterlands worden in samenwerking met verenigingen georganiseerd en met een positief financieel resultaat afgesloten Resultaat lange termijn De topevenementen hebben een duidelijke impact en positieve invloed op de ontwikkeling van de tafeltennissport Topevenementen leveren geld op Livestreaming, livescoring en interactie via apps bij alle topevenementen Besluit over kandidaatstelling internationale evenementen KPI (=criteria meting) Aantal bezoekers Financieel resultaat Tevredenheidscijfer bezoekers Deelnemers Online activiteit De vier topsportevenementen van de NTTB (NK-A, Masters, Final Four en Eredivisie finale), maar ook de te organiseren interlands brengen het mooiste van de tafeltennissport samen. De evenementen stralen plezier en prestatie uit. Side events en interactie (oa via apps) zorgen ervoor dat er voor iedereen iets te doen is. De aankleding en uitstraling past bij een topevenement. De prestaties van de deelnemers vinden plaats op een rode sportvloer en showcourts. In deze ambiance voelt het publiek zich thuis en spelers willen graag hun beste prestatie neerzetten. Kwaliteit & InnovatieEvenementen Financiering Verkoop toegangskaarten Subsidie lokaal Bijdrage NTTB Sponsoring Betrokkenen Sporters Bezoekers Leveranciers Verenigingen Kader Sponsoren Gemeente/overheid 26

27 Actieplan Doelstellingen In 2017 is het projectlidmaatschap beschikbaar 16 verenigingscarrousels* (2 per afdeling) op lokaal niveau in 2018 Aantal vitale verenigingen (> 50 leden) is gegroeid naar 250 in 2020 Minimaal 1500 niet-stemgerechtigde leden per jaar bij 250 aanbieders in 2020 Van deze 250 aanbieders zijn minimaal 40 locaties geen tafeltennisverenigingen Gemiddeld 250 aanbieders nemen jaarlijks ondersteunende diensten & opleidingen af in 2020 Resultaat korte termijn Niet-stemgerechtigde leden zijn statutair geregeld (2017) Er zijn 48 verenigingen (10%) die een projectlidmaatschap aanbieden (2017) Grote en kleine verenigingen werken samen in een carrousel van verenigingen en vormen daarmee een netwerk op de thema’s kader, accommodatie & aanbod (2016) Buurtsportcoach/verenigingsmanager ondersteunt het lokale carrousel Beloningssysteem voor actieve en betrokken verenigingen die met onze producten werken Vignet voor vitale verenigingen is in 2018 ingevoerd Resultaat lange termijn De groep verenigingen die projectlidmaatschappen aanbieden groeit naar 50% van het ledenbestand Innovatie leidt tot vereenvoudiging in het vinden en binden van losse sporters en sportlocaties Digitale middelen ondersteunen de binding met de losse sporter Doelgroepenbeleid en accommodatiebeleid zijn gekoppeld aan sportaanbod Waardering van verenigingen op basis van actief gebruik diensten NTTB en/of ledenaantal (>50) is mogelijk KPI (=criteria meting) Aantal vitale verenigingen Aantal aanbieders Aantal clubs met flexibel lidmaatschap Aantal afgenomen diensten en producten Sporters binden zich niet meer vanzelfsprekend aan een vereniging. Ook andere aanbieders weten tafeltennissers te boeien. Commerciële partijen innoveren en bieden alternatieven en variatie. Dit betekent dat ook de kijk op lidmaatschappen wijzigt. De vraag naar flexibel lidmaatschap en aanbod neemt toe. Ook onze lidmaatschappen hebben meer flexibiliteit nodig, zowel bij de bond als de verenigingen. Het invoeren van projectleden maakt het voor verenigingen mogelijk los aanbod op de club te organiseren en daardoor sterker te staan. Projectleden kunnen op meerdere locaties spelen. We brengen locaties in kaart waar tafels staan waarop gespeeld wordt. Samenwerking tussen verenigingen en lokale aanbieders leidt tot kennisdeling in de driehoek aanbod – kader – accommodatie. Kwaliteit & innovatieSportaanbieder Financiering Bondscontributie Subsidie Verkoop abonnementen Bijdrage Landelijk steunfonds Kostendekkende activiteiten Betrokkenen NOC*NSF Andere sportbonden Verenigingen Sportservicepunten Gemeente ROC’s en ALO’s 27

28 Actieplan Doelstellingen In 2020 is het aantal van 200 ‘accommodaties in verenigingsbeheer’ gecontinueerd XX accommodaties eigen beheer voeren in 2018 vignetten die ‘vitaliteit’ en ‘open club’ aantonen. In zijn 50 niet-verenigingslocaties, die gebruik maken van NTTB aanbod, geregistreerd. Bekendheid Landelijk Steunfonds NTTB is in 2017 vergroot. Commissie Accommodatiezaken is in 2017 ingevuld Door lokale samenwerking blijft accommodatie rendabel en duurzaam (2020) Resultaat korte termijn Realisatie actuele digitale landkaart met locaties van tafels, inclusief verenigingen (2018) Kwaliteit waarborgen van accommodaties ere- en eerste divisie clubs (2017) Stimuleren verduurzaming tafeltennisaccommo- daties door renovatie/nieuwbouw ( ) Invoeren vignetten voor verenigingen op basis van Vitaliteit en Open Club gedachte (2018) Accommodatie rendabel houden door samenwer- king met andere tafeltennisverenigingen, lokale sporten of activiteiten ( ) Aanpassing regeling financiële ondersteuning Landelijk Steunfonds (ook voor nieuwe locaties) (2017) Accommodatiecommissie nieuwe stijl start in 2017 en bestaat uit (ervarings)deskundige leden Resultaat lange termijn De zalen van ere- en eerste divisieclubs worden minimaal 1x per 4 jaar gekeurd Sterke verenigingen zijn actief in kwalitatief goede en rendabele accommodaties Kennisdeling verenigingen op het gebied van accommodatie- ontwikkeling Kwaliteit aanbod en locaties zichtbaar door keurmerk of vignet Innovatie in aanmelden locaties waar tafeltennisaanbod is als onderdeel van ons productaanbod KPI (=criteria meting) Aantal verenigingen ‘eigen beheer’ Aantal verenigingen ‘open club’ Aantal vragen Accommodatiecommissie Aantal niet-verenigingslocaties met tafel Aantal aanvragen Landelijk Steunfonds De accommodaties van de 550 verenigingen moeten voldoen aan de landelijk gestelde eisen. De accommodaties in de ere- en eerste divisie zijn voorzien van een keuringsrapport. Het NTTB-beleid richt zich op het verbeteren van de accommodatie van de aangesloten verenigingen. Daarnaast richt het beleid zich op het registreren van tafeltennislocaties die niet als vereniging zijn aangesloten, als onderdeel van het afnemen van NTTB producten of diensten. Kwaliteit & innovatieAccommodatie Financiering Subsidie overheden (landelijk, lokaal) Landelijk Steunfonds Bondscontributie Nieuwe lidmaatschapsmodellen Sponsoring Betrokkenen Verenigingen Gemeente, VWS NTTB Accommodatiecommissie NOC*NSF Samenwerking andere sportbonden 28

29 Actieplan Doelstellingen Uitbreiden van de samenwerking met minimaal 1 andere bond (marketing, sponsoring of communicatie) in 20xx XX verenigingen en afdelingen zijn geholpen bij het aanvragen van subsidie Gebruikerstevredenheid ICT producten gestegen naar XX Resultaat korte termijn Technologie is ingezet om producten en diensten te ondersteunen en te innoveren (ICT, betaalwijze) Tafeltennis is vertegenwoordigd bij externe instanties Subsidies zijn verantwoord en aangevraagd Ondersteunen bij subsidie-aanvragen voor verenigingen en afdelingen Rol als kennisbank voor interne en externe vragenstellers wordt vervuld Ondersteunende diensten zijn geïntegreerd Samenwerking met andere bonden uitgebreid (evt verhuizing Bondsbureau) Frontoffice is geherpositioneerd (o.a. digitalisering, bereikbaarheid) Inrichting toegankelijke kennisbank gestart Het Hoofdbestuur is geadviseerd over vervangen of modernisering van NAS Resultaat lange termijn Uitvoeren advies t.a.v. NAS, Invoering digitaal gesteunde financiële administratie App’s ter verbetering van het serviceaanbod zijn ontwikkeld Samenwerking met drie nieuwe bonden of uitbreiden van de federatie met drie bonden is gerealiseerd KPI (=criteria meting) aantal samenwerkende bonden aantal geholpen verenigingen/afdelingen klanttevredenheid Het Hoofdbestuur, Bondsbureau en de afdelingen ondersteunen de doelen en resultaten uit dit beleidsplan. Zij dragen zorg voor de uitvoering, maar hebben ook een belangrijke rol in het creëren van de randvoorwaarden om het mogelijk te maken. Organisatie Service en ondersteunen Financiering Lokaal Contributies Basisfinanciering via N*N Betrokkenen Verenigingen Gemeente Partners Internationale bonden Vrijwilligers Bureaumedewerkers 29

30 Plezier & prestatie Fun & Recreatief Wedstrijd Top Kwaliteit & innovatie Sport aanbieders EvenementenImago Accommodatie Locatie Strategie Actieplan Missie – Visie - Kernwaarden Kader Richting 30


Download ppt "Leden van de Bondsraad Hierbij treft u het eerste concept van ons Beleidsplan 2017+ aan. In 2014 zijn we reeds gestart met een "rondje langs de afdelingen""

Verwante presentaties


Ads door Google