De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Personal Branding Hoe je hoger gewaardeerd en daardoor vaker gevraagd wordt Tom Scholte #samenbeter.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Personal Branding Hoe je hoger gewaardeerd en daardoor vaker gevraagd wordt Tom Scholte #samenbeter."— Transcript van de presentatie:

1 Personal Branding Hoe je hoger gewaardeerd en daardoor vaker gevraagd wordt Tom Scholte #samenbeter

2 introductie #samenbeter

3 3

4 personal branding (definitie) Personal branding is een manier van werken waarbij je: bewust bezig bent met wat je doet, hoe je dit doet en met het gevoel dat dit oproept bij anderen; en daarmee je impact verhoogt en daardoor hoger gewaardeerd en vaker gevraagd. 4

5 een ‘personal brand’ is een gevoel …is dat wat mensen over je zeggen als je er niet bij bent. …is dat wat je doet als niemand kijkt. 5

6 6 zichtbaarheid herkenbaarheid toegevoegde waarde impact waardering/ aanbevelingen/ vragen weten wat te doen strategie Persoonlijk Leiderschap aanpak resultaten Personal Branding canvas

7 Personal Branding vaardigheden - verhogen zelfbewustzijn en zelfkennis - zichtbaar maken en overdragen toegevoegde waarde 7

8 Hoe doe je dat? - aannemen personal branding mindset - ontdekken en benoemen van je toegevoegde waarde - formuleren personal branding statement - communiceren en uitdragen wat je doet en de betekenis hiervan - versterken van je netwerk 8

9 personal branding canvas - agenda - stappenplan - Personal branding; wat, hoe en waarom? - Personal branding mindset Personal branding stappenplan 1. waar ben je goed in? 2. wat kun je voor anderen betekenen? 3. wat is je doelgroep? 4. waar doe je het voor? 5. wat is je personal branding statement? 6. vertel je verhaal 7. draag uit wie je bent 8. versterk je netwerk 9

10 Personal branding ambities - makkelijker klanten meenemen - bewust van uitstraling - gevraagd worden voor meedenken strategie - zichtbaar bij veranderingen binnen de organisatie (en gevraagd om hier een rol in te spelen) - zichtbaar – verbreding kennis + kunde - richting wat te doen - ervaring - meerwaarde creëren vanuit kerncompetenties 10

11 sprankelmoment Kijk terug op de afgelopen weken en selecteer een ‘sprankelmoment’. Dit is een moment waarin je - expliciet hebt ervaren dat je impact hebt gehad op iemand, een situatie of organisatie; - je gewaardeerd voelde voor iets dat je hebt gedaan; - bent gevraagd voor ‘iets’, een nieuw project of een nieuwe opdracht. 11

12 personal branding canvas - agenda - stappenplan - Personal branding; wat, hoe en waarom? - Personal branding mindset Personal branding stappenplan 1. waar ben je goed in? 2. wat kun je voor anderen betekenen? 3. wat is je doelgroep? 4. waar doe je het voor? 5. wat is je personal branding statement? 6. vertel je verhaal 7. draag uit wie je bent 8. versterk je netwerk 12

13 personal branding mindset #samenbeter

14 personal branding mindset 1.tijd en aandacht 2.professionele etalage 3.denk vanuit het probleem van een ander 4.herkenbaarheid en onderscheidend zijn 5.denk toekomstgericht 6.richt je aandacht op het positieve 7.blijf jezelf opnieuw uitvinden 14

15 1. tijd en aandacht - beter worden = oefenen, oefenen, oefenen - besteed 10% van je tijd aan je personal brand - maak elke week tijd voor reflectie 15

16 2. professionele etalage Mensen hebben: - beperkt waarnemingsvermogen - relateren aan het bekende - groot associatievermogen Houd hier rekening mee bij wat je in de etalage zet 16

17 3. denk vanuit het probleem van de ander - vaak denk je vanuit je zelf, - wat jij kan, waar je goed in bent - uitdaging is om probleem van de ander te herkennen, en daar een antwoord op te geen - Vraag jezelf regelmatig af op welke vraag jij het antwoord wil zijn 17

18 4. herkenbaar en onderscheidend 18

19

20 20

21 21

22 personal branding

23 23

24 24

25 25

26 Bolt explained how he focuses on his strengths rather than his weaknesses, especially in the 100 meters where the start is normally seen as crucial. "I was always a bad starter. I'm still not great," he said, to laughter from the audience. "My coach Glen Mills told me the last 50 meters is the best part of my race, so I should just concentrate on getting to top speed." 26

27 5. denk toekomstgericht - kijk naar toekomst om activiteiten en communicatie van vandaag richting, te geven - communiceer wat je wil doen, zwijg over wat je niet meer wil doen 27

28 6. aandacht op het positieve - eigenschappen/ ontwikkelpunten (kernkwadranten) - Wees je bewust van je kwaliteiten - Gebruik kwaliteiten in je communicatie - Neem ook valkuilen en uitdagingen mee - Werk samen met mensen met aanvullende kwaliteiten Appreciative inquiry Onderzoek wat werkt, in plaats van wat verkeerd gaat 28

29 29

30 30

31 7. Blijf jezelf opnieuw uitvinden - rebranding mensen veranderen, je personal brand verandert mee 31

32 ontdekken en formuleren toegevoegde waarde Stap 1 - 4 #samenbeter

33 personal branding canvas - agenda - stappenplan - Personal branding; wat, hoe en waarom? - Personal branding mindset Personal branding stappenplan 1. waar ben je goed in? 2. wat kun je voor anderen betekenen? 3. wat is je doelgroep? 4. waar doe je het voor? 5. wat is je personal branding statement? 6. vertel je verhaal 7. draag uit wie je bent 8. versterk je netwerk 33

34 1. WAAR BEN JE GOED IN 34

35 1A INTERESSE EN ADVIESGEBIEDEN 35

36 vraag 1a) wat zijn je kennisgebieden 36 waar weet je iets van waar wil je nog meer van weten wat zijn de vakken waar je een 8/9/10 voor haalt waarop wil je bevraagd worden waar kun je gemakkelijk een verhaal over houden criteria voor deze vraag: je kunt er een studie/cursus in volgen er zijn boeken/ wikipedia pagina’s over het zijn kennisgebieden (dus niet wat je doet, maar waar je iets over weet)

37 je maakt de volgende zinnen af ik ben geïnteresseerd in… ik wil meer weten over… ik ben gespecialiseerd in… mijn kennisgebied is… ik lees boeken over… ik heb een studie gevolgd in… … 37

38 Interview elkaar wat is jouw definitie van dit adviesgebied? welke vraag/ probleemstelling(en) op dit gebied boeien je in het bijzonder? kun je een voorbeeld project noemen waar je deze kennis hebt toegepast? kun je een referentieproject/actualiteit noemen gerelateerd aan dit onderwerp? wat wil je met dit kennisgebied? 38

39 In tweetallen: voorbereiden 1 minuut presentatie uitleggen wat je er mee bedoelt waar ik dus geïnteresseerd in bent… wat mij mateloos boeit is … wat ik dus wil weten is hoe…. op dit gebied wil ik weten hoe het komt dat…. hoe zorg ik er voor dat… 10 minuten vertellen; de ander luistert en vraagt wat ga je daar mee doen de komende 3/5/10 jaar? dan de ander 10 minuten 39

40 presentatie houd een presentatie van 1 minuut over je kennisgebied als de ‘bel’ gaat, maak je zin af en stop je verhaal 40

41 presentatie houd een presentatie van 1 minuut over je kennisgebied als de ‘bel’ gaat, maak je zin af en stop je verhaal dan nemen wij allemaal 1 minuut om een vraag te formuleren 41

42 42

43 oefening boektitel bedenk nu titel van het boek dat je collega over een paar jaar geschreven zou kunnen hebben 43

44 1B. KWALITEITEN 44

45 jouw manier van werken 1. als jij professioneel topsporter zou zijn, welke sport zou je beoefenen? Leg aan de hand van de typering/ eigenschappen van deze sport uit waarom juist deze sport. 2. als jij een ding zou zijn, welk ding zou je zijn? Leg aan de hand van de typering/ eigenschappen uit waarom dit ding. 45

46 46

47 Waarom doen we een 360 graden feedback scan? 0-meting bewustwording de waarheid van anderen kwalificerend/ onderscheidend input voor vervolg 47

48 48

49 1C ROL – PRODUCTEN - DIENSTEN 49

50 Welke rollen zou je kunnen vervullen? Onderzoeker Projectleider Data-analist Docent Ontwerper … 50

51 Welke rollen zou je kunnen vervullen? Welke twee rollen vervul je nu? Aan welke rol(len) wil je 80% van je tijd besteden? 51

52 Welke producten / diensten lever je (of wil je leveren) Workshop verzorgen User interface ontwerpen Beleidsplan schrijven Offertes verwerken ….. Maak voor jezelf een (onbeperkte) lijst aan producten/diensten Selecteer een top 3 voor elke rol die je hebt gekozen 52

53 2. BETEKENIS 53

54 54

55 55

56 Doelgroep(en) + betekenis (waarde-gevoel) Omschrijving: voor wie met welk probleem heb je welke feitelijke oplossing geleverd en wat was het gevoel bij hun na jouw inzet 1. alle medewerkers van de organisatie reorganisatie/ herstructurering, onzekerheid training/ coaching blik op werk gemotiveerd, weten wat te doen, positief, kansen zien 2. directiebezuinigingen, verandering overheidsbeleid hr adviesgesteund, zelfvertrouwen, weten wat er speelt 3. 56

57 57 personal trainer: jeremy

58 jeremy 1. Goed in: 1a) fitness 1b) motiveren luisteren geduld 1c) Rol: personal trainer schema’s opstellen instructie … 58 2. ‘gevoel’ zelfvertrouwen succes volhouden

59 Oefening: wat is mijn betekenis? 1. Beschrijf een topproject uit je leverleden. Neem voor jou belangrijke details op. Met wie werkte je samen? Wat was jouw rol? En je activiteiten? Hoe was de sfeer? 2. Stel jezelf nu de vraag wat de betekenis van jouw activiteiten was 3. Lees je antwoord bij vraag 2 en beschrijf wat daarvan de betekenis was 4. Lees je antwoord bij vraag 3 en beschrijf wat daarvan de betekenis was 5. Lees je antwoord bij vraag 4 en beschrijf wat daarvan de betekenis was 59

60 3. DOELGROEP 60

61 61

62 Doelgroep Beschrijf voor jezelf maximaal drie doelgroepen Schrijf nu bij elke doelgroepen zoveel mogelijk kenmerken op (overheden die kennis in huis moeten halen, aannemers die hulp nodig hebben bij aanbestedingen, …) 62

63 5. WAAR DOE JE HET VOOR? 63

64 Waar doe je het voor Wat is jouw ideale werkdag Wat zijn je gewenste opdrachten? Wat wil jij veranderen in de wereld? 64

65 Formuleer je personal branding statement stap 5 #samenbeter

66 5. JE BRANDING STATEMENT 66

67 Paul is een inlevende, betrokken en oprechte ontwerper die voor maatschappelijk betrokken organisaties zorgt dat wie ze zijn in lijn is met het verhaal dat ze vertellen en de uitstraling die ze hebben. Paul ontwerpt lesmateriaal, promotiemateriaal en andere communicatiemiddelen die bijdragen aan een verandering van de kennis, de houding of het gedrag van mensen. Paul zet zich in voor een duurzame wereld waarin mensen bewust en met respect met elkaar en met hun leefomgeving omgaan. 67

68 68 is een …, …, …, (3 persoonlijke vaardigheden/ eigenschappen) die voor … (omschrijving doelgroep) zorgt dat … (betekenis). …, …, …, (drie producten/ diensten) die bijdragen aan … (betekenis - wat wil je veranderen in de wereld).

69 communiceer en draag uit wat je doet en wat je kunt betekenen stap 6 + 7 #samenbeter

70 6. VERTEL JE VERHAAL 70

71 vertel je verhaal 1.stem je verhaal af op je gesprekspartners 2.details en zintuiglijke waarnemingen 3.vertel over anderen 4.informeer over je projecten 5.informele – netwerkgesprekken 6.stel hulpvragen 7.maak gebruik van LinkedIn 71

72 72

73 stem je verhaal af op je gesprekspartners 1) kijk naar de persoon rechts van je en de persoon links van je. 2) laat hem of haar hun‘voorkeur’ drijfveer aangeven 3) vertel beide hetzelfde verhaal op een manier die bij hun aansluit (uit je eigen leven of uit het nieuws), waarmee je de anders interesse wekt 73

74 details en zintuiglijke waarnemingen Verhalen vertellen ipv informatie overdragen ‘ik voelde me…’ ‘de sfeer was…’ 74

75 vertel over anderen Wat heb je meegemaakt / gezien / gehoord? Waarom maakte dat indruk? Koppel dit aan je eigen interesse/adviesgebieden zonder daarbij te vertellen wat je zelf precies doet 75

76 Informeer over je projecten Laat mensen weten waar je mee bezig bent Communiceer strategisch over thema’s die bij jouw ‘brand’ passen Oefening: Bedenk nu (vandaag nog!) manieren om met je opdrachtgever, projectteamleden of andere stakeholders te communiceren over iets wat je gedaan hebt, gaat doen of wat je is opgevallen voor een project. Neem vooral ook de gelegenheid om een ander in de schijnwerpers te zetten, of te bedanken. 76

77 Informele- en netwerkgesprekken Bereid elk gesprek bewust voor Bekijk de antwoorden op de vragen of je personal branding statement Kijk nog eens naar de doelgroep waarvoor je van waarde wil zijn Denk nog eens na over gewenste prodkecten Bedenk een ‘sparkling moment’ van de afgelopen weken Maak aantekeningen bij nieuwsitem dat je is opgevallen en wat je daarin aansprak Verdiep je in je gesprekspartner. Kijk naar zijn LinkedIn profiel en evt. Tweets. Waarvan ken je elkaar? Waaraan wil je refereren? Als je open een gesprek in gaat, kom je er ook ‘open’ uit (wellicht met niks). Ga je er gericht in, dan kom je er ook gericht uit. 77

78 Stel hulpvragen Je formuleert een (hulp)vraag: om welke informatie, referentie, naam of doorverwijzing ga je vragen? 78

79 LinkedIn – keywords –keywords –keywords -keywords - profiel - headline - samenvatting - ervaring - projecten - updates - links + toelichting - posts - inhoudelijk verhaal - visie - kenis 79

80 80

81 Tip voor jezelf (canvas) - Wat ga je (anders) vertellen? - Hoe ga je dit doen? - Waar ga je dit doen? 81

82 7 DRAAG UIT WIE JE BENT 82

83 draag uit wie je bent 1.personal branding in de interactie 2.personal branding tijdens het mailen 3.personal branding tijdens gesprekken 4.non verbale communicatie 5.kleuren, kleding en attributen 6.online personal branding 83

84 personal branding in de interactie - Wat zijn de top 3 interacties waar voor jou de meeste winst te halen is? - Wat moet daar anders gaan? - Wat kun jij daar anders in doen? 84

85 personal branding in de interactie --> Hoe kan ik de ander een goed gevoel bezorgen? 1. Ontdek en benoem wat goed is en wat goed gaat. 2. Maak de ander belangrijk: vraag om advies, betrek de ander bij het proeces en bij besluitvorming. 3. Stel de ander centraal. Stem je dienstverlening, aanbod en communicatie af op hun behoefen. 85

86 personal branding in de interactie Oefening: Maak een lijst van drie tot vijf belangrijkste (potentiele) opdrachtgevers. Maak vervolgens een onderverdeling in de organisatie en je contactpersoon per opdrachtgever. Noteer zoveel mogelijk dingen die je weet van deze organisaties en deze personen. Wat valt je op en wat kun je hiermee? 86

87 personal branding tijdens het mailen Responstijd van je e-mail (hoe snel antwoord je) Toon van je mailbericht (bondig/lang, zakelijk/smileys,…) Out of office berichten Doel van je e-mail (is mailen altijd het beste middel? bellen is persoonlijker) 87

88 personal branding tijdens gesprekken Maak de ander belangrijk met een positieve houding: Stel vragen (Hoe gaat het met je? Hoe is het project gelopen?) Stel open vragen (Hoe-Wat-Waarom-Wie-Wanneer- Waar-) Stel positief waarderende vragen (Wat sprak je aan? Wat heb je geleerd,..) Stel toekomstgerichte vragen (Wat heeft prioriteit? Wat moeten we verbeteren?) Stel vragen over de ander (waar lig je wakker van? Wat zou je willen?) Stel vervolgvragen Refereer aan eerdere gebeurtenissen of verhalen van de ander 88

89 personal branding tijdens gesprekken Tips non-verbale communicatie: Zet zichtbaar je telefoon uit/stil en stop hem weg Voorkom dat jij of gesprekspartner tegen het licht in kijkt Probeer naast iemand te zitten ipv tegenover (bijv. aan het hoofd van de tafel) Maak regelmatig oogcontact (niet staren!) Check ook: http://lichaamstaal.nl/http://lichaamstaal.nl/ 89

90 kleuren, kleding en attributen Je kledingstijl geeft een signaal af. Ook je ‘spullen’ zeggen iets over je: heb je een notitieblok bij of een iPad? Kom je op de fiets op in een dikke Audi? Een paar bronnen: http://www.styleboost.nl/2012/12/personal- branding-styling/ http://www.brandingstudio.nl/kleding-als-personal- branding-tool/ 90

91 online personal branding Tactieken > Delen – Delen van kennis, ervaringen en wat je doet Monitoren – Volgen activiteiten van anderen om daar offline of online op te reageren Reageren – Op de items die andere delen of die je op relevante sites tegenkomt 91

92 online personal branding Waar ben je goed in? Je deelt dingen die betrekking hebben op jouw interessegebieden Je hebt het over dingen die aansluiten bij jouw persoonlijke kwaliteiten en eigenschappen Je refereert aan de producten en diensten die je kunt leveren 92

93 online personal branding Wat kun je voor anderen betekenen? Je hebt het online over nieuws of ervaringen die aansluiten bij de betekenis die kunt en wilt hebben, vanuit eigen ervaring of wat je over anderen ziet of leest 93

94 online personal branding Waar doe je het voor? Je reageert op mensen en die onderwerpen die aansluiten bij de projecten en activiteiten die je in de toekomst graag wilt uitvoeren 94

95 online personal branding LinkedIN Regelmatig statusupdates plaatsen. Links naar artikelen, filmpjes of blogs. Altijd met toelichting waarom je dit deelt. Je profiel uitbreiden met presentaties die je geeft, artikelen die je schrijft etc. Vragen stellen in een statusupdate of een groep Een bidjrage delen. Dit zijn blogs op LinkedIn Dagelijks je tijdlijn met updates van anderen bekijken. Reageren op updates van anderen. 95

96 online personal branding Twitter Twitteren over je interessegebieden Volgen personen die aansluiten op projecten en activiteiten die je wil uitvoeren Reageren op tweets van anderen Retweeten tweets van anderen 96

97 online personal branding Blog Kan op eigen website, themawebsite, LinkedIN,.. Mogelijke onderwerpen: Wat voor concreet advies zou je geven aan iemand die in je vakgebied wil werken? Hoe ziet je bedrijfstak eruit over vijf, tien of vijftien jaar? Welke vaardigheid is essentieel in je functie en waarom? WAt is er veranderd in je baan of bedrijfstak sinds je bent begonnnen? Wat zou je anders doen als je opnieuw kon beginnen en waarom? Hoe ben je begonnen in je beroep? Welke ontwikkeling in je vakgebied vind je opvallend en waarom? 97

98 online personal branding Andere kanalen: SlideShare (presentaties delen) Facebook Instagram Pinterest YouTube Forums Flickr 98

99 99

100 100

101 versterk je netwerk stap 8 #samenbeter

102 Versterk je netwerk Gebruik bijeenkomsten: seminars, beurzen, congressen, netwerkborrels etc. Maak gericht netwerkafspraken (gesprekken) met mensen waar je wat voor kunt betekenen – of vice versa Toon interesse in de ander Gebruik tools zoals HighRise en LinkedIN 102

103 Tot besluit #samenbeter

104 104

105 105

106 106

107 107


Download ppt "Personal Branding Hoe je hoger gewaardeerd en daardoor vaker gevraagd wordt Tom Scholte #samenbeter."

Verwante presentaties


Ads door Google