De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.2 Kopopleiding – Vakdidactiek 16-11-2015 Docent: Sanne van Kessel Thema: Activerende en samenwerkende leeractiviteiten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.2 Kopopleiding – Vakdidactiek 16-11-2015 Docent: Sanne van Kessel Thema: Activerende en samenwerkende leeractiviteiten."— Transcript van de presentatie:

1 VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.2 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Activerende en samenwerkende leeractiviteiten

2 Programma  (Peer)Feedback bij VAD 2 AD/SL  Constructive alignment - Taxonomie  AD/SL  (Groeps) Opdracht SL leren  Afsluiting

3 Constructive alignment Toetsen Leerdoelen Opleidingsdoelen Leerbronnen en leeractiviteiten

4 Constructive Alignment Lesdoelen /leerdoelen Leeractiviteiten (werkvormen/opdrachten) Uitvoering Leeropbrengst

5 Een goed geformuleerd leerdoel voldoet aan de volgende criteria: Een leerdoel:  is gekoppeld aan eindtermen, kerndoelen of competenties  bevat een inhoudscomponent (waarover moet iets geleerd worden? De inhoud is specifiek en concreet geformuleerd)  bevat een gedragscomponent dat waarneembaar is (wat moet de lln met de lesinhoud doen? Het gedrag is beschreven in een werkwoord; tevens is een leerniveaus beschreven)  bevat (soms) een conditiecomponent (onder welke omstandigheden moet het waarneembare gedrag vertoont worden? Tijd, aantal, omstandigheid)  moet toetsbaar zijn

6 Taxonomie  Classificatie- of ordeningsschema van beheersniveau van doelstellingen in oplopende moeilijkheidsgraad  Taxonomieën van bijv. Bloom-Krathwohl- van Reints – van Block – Romiszowski ms1.htmlhttp://www.celt.iastate.edu/teaching/RevisedBloo ms1.html -> Taxonomie van Bloom/Krathwohl

7 Taxonomie Bloom/Anderson/Krathwohl 2001 https://docs.google.com/file/d/0B16_2Zlt43KsYXdOVEF6UnVKYzQ/preview?pli=1

8 Voorbeeld

9 AD/SL Samenwerkend leren? Beroepsdilemma’s bespreken/ MBO Welzijn  Is het een voorbeeld van samenwerkend leren? Welke sleutelbegrippen herken je? Onderbouw je antwoord.

10 Samenwerkend leren/ activerend leren SWL richt zich op: 1. Klassenorganisatie / de organisatie van de onderwijsleersituatie 2. Actief leren van leerlingen 3. De ontwikkeling van het leren en zelfstandig leren 4. Maatschappelijke vraag Onderbouw bovenstaande punten aan je buur; wissel uit!

11 Samenwerkingsvormen en leeractiviteiten  Check-in-duo’s: onthouden en begrijpen  Genummerde hoofden: onthouden en begrijpen  Denken-delen-uitwisselen: begrijpen, integreren  Drie stappen interview: begrijpen, integreren  Experts: integreren en creatief toepassen

12 (Groeps) Opdracht SL Leren  Pak je voorbereiding er bij  Hang de flap op in het lokaal Doe van Deel B de:  Nabespreking en  Evaluatie

13 Afsluiting van de les  Voorbereiding 2.3 op de WIKI -> Onderwijsleergesprek + SWL werkvorm uitvoeren!  (leer) Behoefte? -> Padlet


Download ppt "VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.2 Kopopleiding – Vakdidactiek 16-11-2015 Docent: Sanne van Kessel Thema: Activerende en samenwerkende leeractiviteiten."

Verwante presentaties


Ads door Google