De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

vakdidactiek pedagogiek

Verwante presentaties


Presentatie over: "vakdidactiek pedagogiek"— Transcript van de presentatie:

1 vakdidactiek pedagogiek
Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Activerende en samenwerkende leeractiviteiten Materiaal: PPT Groepsopdracht SW Deel A (1X) + Deel B (aantal studenten) (zie ook Wiki ) Grote vellen vakdidactiek pedagogiek Bijeenkomst 2.2

2 Programma (Peer)Feedback bij VAD 2 AD/SL
Constructive alignment - Taxonomie AD/SL (Groeps) Opdracht SL leren Afsluiting

3 Constructive alignment
Opleidingsdoelen Leerdoelen Leerbronnen en leeractiviteiten Toetsen

4 Constructive Alignment
Lesdoelen /leerdoelen Leeractiviteiten (werkvormen/opdrachten) Uitvoering Leeropbrengst

5 Een goed geformuleerd leerdoel voldoet aan de volgende criteria:
Een leerdoel: is gekoppeld aan eindtermen, kerndoelen of competenties bevat een inhoudscomponent (waarover moet iets geleerd worden? De inhoud is specifiek en concreet geformuleerd) bevat een gedragscomponent dat waarneembaar is (wat moet de lln met de lesinhoud doen? Het gedrag is beschreven in een werkwoord; tevens is een leerniveaus beschreven) bevat (soms) een conditiecomponent (onder welke omstandigheden moet het waarneembare gedrag vertoont worden? Tijd, aantal, omstandigheid) moet toetsbaar zijn

6 Taxonomie Classificatie- of ordeningsschema van beheersniveau van doelstellingen in oplopende moeilijkheidsgraad Taxonomieën van bijv. Bloom-Krathwohl- van Reints – van Block – Romiszowski ms1.html -> Taxonomie van Bloom/Krathwohl

7 Taxonomie Bloom/Anderson/Krathwohl 2001
Zie ook artikel ‘Hoe voorkom ik onverwachte toetsvragen?’ – Roel Grol (2012). -> Scholar https://docs.google.com/file/d/0B16_2Zlt43KsYXdOVEF6UnVKYzQ/preview?pli=1

8 Voorbeeld

9 AD/SL Samenwerkend leren?
Beroepsdilemma’s bespreken/ MBO Welzijn Is het een voorbeeld van samenwerkend leren? Welke sleutelbegrippen herken je? Onderbouw je antwoord.

10 Samenwerkend leren/ activerend leren
SWL richt zich op: Klassenorganisatie / de organisatie van de onderwijsleersituatie Actief leren van leerlingen De ontwikkeling van het leren en zelfstandig leren Maatschappelijke vraag Onderbouw bovenstaande punten aan je buur; wissel uit!

11 Samenwerkingsvormen en leeractiviteiten
Check-in-duo’s: onthouden en begrijpen Genummerde hoofden: onthouden en begrijpen Denken-delen-uitwisselen: begrijpen, integreren Drie stappen interview: begrijpen, integreren Experts: integreren en creatief toepassen

12 (Groeps) Opdracht SL Leren
Pak je voorbereiding er bij Hang de flap op in het lokaal Doe van Deel B de: Nabespreking en Evaluatie 2 opties, afhankelijk van hoeveelheid groepjes: Klas wordt gesplitst. Ene helft gaat in (3 á 4 rondes) bij ander lezen, vragen, feedback schrijven OF 1 van het groepje blijft staan voor toelichting / vragen etc. De ander (1 of 2) lopen rondes (3 á 4) bij andere groepjes voor lezen, vragen en feedback schrijven.

13 Afsluiting van de les Voorbereiding 2.3 op de WIKI -> Onderwijsleergesprek + SWL werkvorm uitvoeren! (leer) Behoefte? -> Padlet


Download ppt "vakdidactiek pedagogiek"

Verwante presentaties


Ads door Google