De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

7.1 Doelmarktstrategie: markt uitkiezen en betreden 7.2 Stap 1: segmenteren: 7.3 Stap 2: doelgroep bepalen 7.4 Stap 3: positioneren 7.5 Klantrelatiebeheer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "7.1 Doelmarktstrategie: markt uitkiezen en betreden 7.2 Stap 1: segmenteren: 7.3 Stap 2: doelgroep bepalen 7.4 Stap 3: positioneren 7.5 Klantrelatiebeheer."— Transcript van de presentatie:

1 7.1 Doelmarktstrategie: markt uitkiezen en betreden 7.2 Stap 1: segmenteren: 7.3 Stap 2: doelgroep bepalen 7.4 Stap 3: positioneren 7.5 Klantrelatiebeheer (CRM): segment van 1 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER

2 dXAI H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER

3 = opsplitsen van totale markt in kleinere, homogene deelmarkten om zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften en wensen van een bepaald segment Eisen: - meetbaar - bereikbaar - voldoende omvang - haalbaarheid van de strategie 7.2 Stap 1: segmenteren:

4 Segmentatiecriteria: B2C: - Geografisch - Demografisch - Psychografisch - Gedrag B2B: - Geografisch - Bedrijfstak (SBI) - Grootte

5 Segmentatiecriteria (B2C) demografische kenmerken: leeftijd, psychografische informatie: gedrag: Business-to-businessmarkten segmenteren

6 1. Demografische: Inkomen: Leeftijd: Fase in de gezinscyclus: Sociale klasse (vooral vroeger) Voorbeelden: generatie X (65-76), en Y, (77-94) Einstein (95-nu) vrouwen in sportwagens geodemografie:geografie = plaats,demografie = bevolkingsopbouw:

7 2. Geografische: woonplaats; bijvoorbeeld: postcode Kopers in verschillende culturen

8 3. Psychografische: Persoonlijkheid: Levensstijl: indeling op basis van activiteiten, Interesses en Opinie (mening) Benefit-segmentatie: op basis van dezelfde voordelen, eigenschappen of toepassingsmogelijkheden die de consument in een product ziet. o.a VALS-typologie (Mitchell). Waarde- en levensstijltypologie (value and lifestyle) op basis van gedrag, activiteiten, belangen en opvattingen.

9 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Vals-typologie: meer zie:

10 4. Gedragscriteria: Verbruik: : heavy, light & de niet-gebruikers. Merktrouw: Vaste klanten vs merkswitchers Koopbereidheid: Adoptiesnelheid: hoe snel men een nieuw product voor 1e keer gaat aanschaffen Te verdelen in: 1. Innovators/consumptiepioniers: (2-3%): als eerste een nieuw product kopen 2. Early adopters: (10-15%) 3. Early majority: (+/- 35%) 4. Late majority: (+/- 35%) 5. Laggards/ achterblijvers: (+/- 15%):personen die als allerlaatste een nieuw product aanschaffen

11 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux 123

12 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Segmenteren tot positioneren

13 © 2008 (Verhage)Noordhoff

14 Segmentatieproces: 1)Definiëren vd totaal markt 2)Verdelen in segmenten 3)Kiezen van een segment 4)Positioneren binnen het segment 5)Afstemmen van de marketingmix

15 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Marktsegmenten evalueren: -meetbaar -bereikbaar -voldoende omvang -haalbaarheid van de strategie Segmentprofielen ontwikkelen Doelmarktstrategie kiezen 7.3 Stap 2: doelgroep bepalen

16 Segmentatiestrategieën: -Ongedifferentieerd: - één mix voor totale markt

17 Gedifferentieerd: - diverse mixen voor verschillende segmenten Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

18 Geconcentreerd: (Niche) - één mix voor een (of enkele) segmenten

19 Op maat: Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

20 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

21 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Positioneringsstrategie ontwikkelen Positionering = Hoe kijkt de mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Merkpersoonlijkheid: een product tot leven brengen 7.4 Stap 3: positioneren

22 Herpositionering Cup-a-soup: van een sluimerend bestaan tot een graag geziene gast ! positionering Verwensoepje, genietmoment voor jezelf doelgroep Vrouwen v.a. 35 jaar gebruiksmoment Eind van de ochtend Oorspronkelijke positie

23 Herpositionering Cup-a-soup: onder invloed van concurrenten Honig en Maggi en marktstagnatie wordt een nieuwe strategie ontwikkeld. positionering Warme, hartige oppepper op de werkvloer doelgroep Mannen en werkende vrouwen gebruiksmoment Om 16.00u: niet te machtig en ca. 2 uur voor de avondmaaltijd Nieuwe positie

24 Positioneringsgrafiek/matrix (perceptual mapping) bron: blog.blogspot.com/2009/02/positionering-supermarkten-jumbo-rules.html&usg=__2niRUp-IAWtr- JLtg5qUARzyecc=&h=322&w=400&sz=30&hl=nl&start=12&tbnid=lpVoVSck154PeM:&tbnh=100&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dsupermarkt%2Bpostionering%26gbv %3D2%26hl%3Dnl%26sa%3DG

25 4 stappen van 1 op 1 benadering: 1.Benoemen en kennen 2.Differentieren/onderscheid maken 3.Interactie: doen 4.Maatwerk: onderzoek wat klant wil Kenmerken van klantrelatiebeheer 1. klantaandeel 2.customer lifetime value 3.customer equity 4.nadruk op hoogwaardige klanten CRM: Customer Relationship Management 7.5 Klantrelatiebeheer (CRM): segment van 1

26 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

27 Meer weten: G88&feature=player_embedded#

28 28


Download ppt "7.1 Doelmarktstrategie: markt uitkiezen en betreden 7.2 Stap 1: segmenteren: 7.3 Stap 2: doelgroep bepalen 7.4 Stap 3: positioneren 7.5 Klantrelatiebeheer."

Verwante presentaties


Ads door Google