De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016. Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016. Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink."— Transcript van de presentatie:

1 Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016

2 Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink

3 Welkom Wat ons drijft Onze missie Het is onze missie om elke leerling in Nederland te laten proeven van ondernemerschap. Wij inspireren leerlingen op gebied van ondernemend gedrag, en helpen hen bij het ontwikkelen daarvan. Het ontwikkelen van ondernemerschap Een actieve houding. Verantwoordelijkheid nemen. Kansen zien, kansen benutten. Resultaat halen. Persoonlijke ontplooiing. Plezier!

4 Beroepspraktijk Veranderende beroepsomgeving Beroepen zelf veranderen Halfwaarde tijd van een beroep wordt steeds korter

5 Welkom Onderwijs en Ondernemerschap In het onderwijs steeds meer belangstelling voor het thema “Ondernemerschap”. Maatschappelijk wordt ondernemerschap steeds belangrijker gevonden. Van leerlingen wordt steeds vaker ondernemend gedrag verwacht. Ondernemerschap is meer dan attitude, kennis is nodig! Toetsing van kennis èn attitude is wenselijk. In het MBO-onderwijs CE Ondernemerschap. Maar hoe doe je dit nu in de onderwijspraktijk?

6 Welkom Wat is ondernemend gedrag?

7 De skills ondernemersvaardigheden /http://dwvdo.nl/21th-century- ondernemersvaardigheden / Ondernemers-vaardigheden Waarde toevoegen Verdienmodel Leiderschap Kostenbewust Ondernemen in 21st century

8 Welkom Kader: 21st Century Skills

9 21st century eisen aan de school (Denk)vaardigheden digitale geletterdheid, probleemoplossingsvaardigheden, kritisch denken, creativiteit. Sociale competenties samenwerking, communicatie, sociale vaardigheden, culturele sensitiviteit. Vaardigheden om het eigen leren te kunnen sturen.

10 Welkom Ondernemend onderwijs Wat versta jíj onder ondernemend onderwijs?

11 Welkom Ondernemend onderwijs De rol van de klant

12 Welkom Ondernemend onderwijs Kenmerken ondernemend onderwijs: Buitenwereld erbij betrekken Toegevoegde waarde Student aan het stuur

13 Welkom Het didactisch model van ondernemerschap De kern van Ondernemen Proeven van Ondernemerschap Ondernemend gedrag Zelfstandig Ondernemen Oriëntatie op Ondernemerschap Ondernemend Gedrag

14 Welkom Het belang van ondernemend gedrag Niet iedereen kan ondernemer worden….. Niet iedereen wil ondernemer worden….. Niet iedereen hoeft ondernemer te worden….. Maar ondernemend gedrag van een werknemer wordt steeds belangrijker, ook in organisaties!

15 Welkom Werknemer of ondernemer?

16 Welkom Werknemer of ondernemer WerknemerOndernemer Heeft weinig invloed op de koers van het bedrijf. Heeft veel invloed op de koers van het bedrijf, stuurt het bedrijf aan. Is deelverantwoordelijk.Is totaalverantwoordelijk, vanaf het krijgen van klanten tot en met het afdragen van belastingen. Invulling werkzaamheden afhankelijk van het bedrijf. Bepaalt zelf zijn werkzaamheden. Werknemersrechten, zoals doorbetaling bij ziekte. Geen rechten, persoonlijk risico. Maandelijks vast loon.Inkomen afhankelijk van bedrijfsresultaat. Meestal pensioenopbouw.Pensioenopbouw is keuze.

17 Welkom De opzet van de methode De methode bestaat uit: een gedeelte met theorie, praktijkopdrachten, een ondernemend project Het theoriedeel kan naar wens worden aangevuld met: de praktijkopdrachten óf een ondernemend project.

18 Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Professionele houding* Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Met anderen overleggen. Samenwerking stimuleren. Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er.

19 Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Benodigde kennis/vaardigheden Professionele houding* Vakkennis en beroepsvaardigheden* Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Formele en informele organisatie kennen, organisatiesensitiviteit Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Creativiteit, innovatie Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Reflectie, zelfonderzoek Met anderen overleggen.Communicatie Samenwerking stimuleren.Samenwerken Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Argumenteren, discussiëren Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er. Ethisch en integer handelen

20 Wat is ondernemend gedrag? Gedrag/houding ondernemende medewerker Benodigde kennis/vaardigheden Hfd- stuk Professionele houding* Vakkennis en beroepsvaardigheden* 1 Open staan voor nieuwe informatie, ontwikkelingen en signalen; meedenken, kennis delen. Formele en informele organisatie kennen, organisatiesensitiviteit 2 Ideeën uitwerken voor verandering en/of innovatie. Creativiteit, innovatie3 Meedenken over het beter functioneren van zichzelf én van zijn (directe) omgeving. Reflectie, zelfonderzoek4 Met anderen overleggen.Communicatie5 Samenwerking stimuleren.Samenwerken6 Activiteiten ondernemen om draagvlak voor veranderingen en nieuwe ideeën te verkrijgen. Argumenteren, discussiëren7 Neemt verantwoordelijkheid, onderzoekt hoe de (werk)omgeving in elkaar zit, welke normen en waarden zijn er. Ethisch en integer handelen8

21 Welkom Docentenhandleiding Antwoordmodellen theorie Lesprogramma en urentabel Examenplan Keuzedeel Ondernemend Gedrag Examenopdracht Creativiteit Handleiding docent Ondernemend Project met beoordelingsmodellen (deel II)

22 Welkom Rollen van de docent Hoe zie jij je rol bij onderwijs op gebied van ondernemend gedrag?

23 Welkom Didactische visie Doen, ervaren, voelen Kennis aanreiken zodra noodzakelijk Ondernemend gedrag is de basis, aan iedereen aanbieden Niet selecteren maar (laten) kiezen: een ondernemend project of ondernemerschap De docent begeleidt, is rolmodel, is docent èn is coach

24 Welkom Ondernemend gedrag 1 Inhoud gebaseerd op 21th Century Skills. Gericht op ondernemende medewerker. Deze werkt in een veilige omgeving, verantwoordelijk voor een gedeelte, loopt geen risico. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : Titel : Ondernemend gedrag

25 Welkom Ondernemend gedrag 2 Kennis: Ondernemend gedrag, Creativiteit en innovatie, Formele en informele organisatie, Ethiek en integer handelen, Communicatie, Argumenteren en discussiëren, Reflectie en zelfonderzoek, Samenwerken en feedback. Oefenen: Praktijkopdrachten Een ondernemende activiteit Toetsen: Kennistoets. Presentatie en verantwoording activiteit, Reflectie.

26 Welkom Oriëntatie op Ondernemerschap 1 Gericht op ondernemende medewerker die zich oriënteert op een eigen bedrijf. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : Titel : Proeven van ondernemerschap

27 Welkom Oriëntatie op Ondernemerschap 2 Kennis: Modellen van ondernemerschap, Een ondernemend idee, Ondernemende vaardigheden, Haalbaarheid van mijn bedrijf. Naar keuze oefenen met: Een ondernemend project, Business Model Canvas, Haalbaarheidstudie. Toetsen: Presentatie en verantwoording project, canvas of haalbaarheid. Reflectie.

28 Welkom Ondernemerschap 1 Gericht op ondernemende medewerker die zich voorbereidt op een eigen bedrijf. Hij kent alle aspecten van ondernemerschap, heeft overzicht en draagt de verantwoording. Opbouw: Noodzakelijke kennis eigen maken Oefenen op basis van opdrachten Experimenteren Reflecteren ISBN/EAN : Titel : De kern van ondernemen

29 Welkom Ondernemerschap 2 Kennis: Modellen van ondernemerschap, Een ondernemend idee, Ondernemende vaardigheden, Haalbaarheid van mijn bedrijf, Voorbereiding van mijn bedrijf, Het voeren van mijn bedrijf. Naar keuze oefenen met: Een ondernemend project, Business Model Canvas, Ondernemingsplan. Toetsen: Presentatie en verantwoording project, canvas of plan. Reflectie. Kennistoetsen.

30 Welkom Promotie Wie niet kiest wordt niet gekozen Hoe communiceer je als ZZP-er met je klant, hoe verzorg je je promotie? Deel A gaat over denken als je klant. In deel B komen de promotiemiddelen en het promotieplan aan de orde. Deel C geeft handvatten om praktisch aan de slag te gaan. Deel D beschrijft hoe je promotie vertaalt naar omzet en winst. Deel E geeft aan hoe je aan de slag kan gaan met je eigen promotieplan Bestellen ISBN/EAN: Titel : Wie niet kiest wordt niet gekozen

31 Welkom

32 Vragen en informatie: De Wereld van de Ondernemer


Download ppt "Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016. Welkom Even voorstellen Gerard Aaftink."

Verwante presentaties


Ads door Google