De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Craft je eigen inkoop impact! Piet van Gool Evangelia Demerouti Frank Rozemeijer Gerrit Rooks.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Craft je eigen inkoop impact! Piet van Gool Evangelia Demerouti Frank Rozemeijer Gerrit Rooks."— Transcript van de presentatie:

1 Craft je eigen inkoop impact! Piet van Gool Evangelia Demerouti Frank Rozemeijer Gerrit Rooks

2 Inkoop impact?

3

4 Uitgeputof Bevlogen?

5

6 Job crafting: het aanpassen van werkomgeving (werkomstandigheden, taken en/of relaties) door individuen zelf om zo een positieve invloed te hebben op de beleving van werk. Doel van deze workshop: - Meer job crafting - Meer bevlogenheid, - Betere prestaties,  meer impact! Job crafting!

7 Het Job Demands-Resources Model Werkdruk Ambiguïteit Steun Autonomie Etc. Taakeisen Hulp- bronnen Motivatie Verminderde gezondheid Impact!

8 Neem je zelf initiatief Geef je jezelf positieve feedback Ervaar je meer positieve emoties Ben je ook bevlogen in je privéleven Presteer je beter op je werk Ben je ook wel eens moe, maar wel met een voldaan gevoel …en heb je meer inkoop impact! Als je bevlogen bent dan… 8

9 Fysieke, psychologische, sociale of organisatie aspecten van uw werk, die fysieke of mentale inspanning vragen en daardoor gerelateerd zijn aan fysieke en psychologische kosten Taakeisen 9

10 Fysieke, psychologische, sociale of organisatie aspecten van uw werk die... 1.Helpen om uw werkdoelen te behalen, 2.Taakeisen en hun fysieke of psychologische kosten te verminderen, 3.Persoonlijke groei en ontwikkeling stimuleren. Werkhulpbronnen 10

11 11 Werkomgeving kwadrant BURNOUTBEVLOGENHEID APATHIEVERVELING LAAG HOOG LAAG HOOG TAAKEISEN HULPBRONNEN

12 Hoe kun je zelf bevlogen worden of blijven? 12 Job crafting  Werkhulpbronnen te vergroten  Taakeisen verhogen door uitdagingen te zoeken  Taakeisen te verlagen

13 Hulpbronnen vergroten Goede relaties opbouwen met interne klanten/stakeholders teneinde een passende sourcing strategie te formuleren en succesvol te implementeren Advies en hulp vragen aan experts in andere functionele afdelingen bijvoorbeeld bij het maken van een TCO analyse of supply chain mapping Met collega’s samenzitten om stoom af te blazen na een vervelende onderhandeling met een monopolistische leverancier NEVI Opleidingen volgen of inkoop-consultants inhuren Social media gebruiken om in contact te komen met andere inkopers Taakeisen vergroten Niet voor ‘best price’, maar voor ‘best value’ gaan Keten integratie en keten samenwerking stimuleren Zoeken naar nieuwe mogelijkheden om duurzamer in te kopen. Ik ga actief kijken naar wat er allemaal gebeurt op inkoop-congresssen en events en of ik daar iets mee kan in mijn eigen organisatie. Taakeisen verlagen Kiezen van één leverancier die vele kleine kan vervangen. Minder vaak operationele (inkoop)brandjes blussen door taken te delegeren naar anderen. Als de werkdruk te hoog wordt, dan stel ik op tijd grenzen, zeg ik vaker “Nee’ of ‘Nee, niet nu’, of verwijs ik mensen door naar iemand anders, houd ik overzicht en stel ik prioriteiten. 13 Voorbeelden

14 Denk na over je eigen omgeving: - Wat zijn demands/-resources die je energie geven een positieve bijdrage geven aan je inkoop prestatie - Welke demands/-resources zou je graag willen versterken/vergroten? - Welke demands/-resources zou je graag willen verminderen/veranderen? Bespreek je lijst met je buurman/buurvrouw 14 Hoe kunnen je leren craften?

15 15 Voorbeelden job crafting Hulpbronnen verhogenTaakeisen Verlagen Uitdagingen zoeken Feedback zoeken Steun zoeken Netwerk van mede inkopers uitbreiden. Autonomie gebruiken Investeren in relaties met interne klanten/leveranciers Taken versimpelen, verlichten Efficiënter werken / plannen / time mgt. Delegeren Perfectionisme en Idealisme loslaten Heldere afspraken maken Gebruik maken van relaties Talenten / interesses, · Strategisch denken · Nieuwe projecten · Duurzaamheid op de kaart zetten · Supply-chain integratie · Inkoopfunctie binnen je organisatie naar een nieuw niveau tillen

16 Crafting doe je zelf, op eigen initiatief Het gaat om kleine aanpassingen Wat je precies ‘craft’ is aan jou Zorg dat het geen negatieve effecten heeft voor anderen of op je eigen productiviteit Taakinhoud veranderen? Overleg met betrokkenen De ‘puzzel’ wordt niet zo zeer groter of kleiner, maar beter passend. 16 Job crafting: basis aannames

17 Stel voor de komende week een craftingsdoel op: 17 Persoonlijk Crafting Plan Week 1 Hulpbronnen verhogen Doel: Ga voor jezelf iedere week na of het is gelukt!

18 SMART: welke acties / resultaten wanneer? - Specifiek: wat ga je precies doen? Waar? Wanneer? - Meetbaar: hoe kan je achteraf nagaan in hoeverre je je doel bereikt hebt? - Afgesproken: sta je zelf achter het doel? Wil en kan je er echt voor gaan? Zo niet, pas het doel aan zodat je er wel voor wil en kan gaan. - Realistisch: haalbaar gegeven de tijd? - Tijdsgebonden: bepaal de tijd waarbinnen het doel bereikt moet zijn. 18 Persoonlijk Crafting Plan

19 19 SMART of niet-SMART Aanstaande woensdag zal ik na het overleg om uur, 15 minuten vrij maken om met mijn interne klant Piet te praten over wat hij mij goed ziet doen op mijn werk en wat beter kan volgens hem. Komende donderdag na de lunch, zal ik een afspraak inplannen met Iris om te vragen of zij mij kan helpen met de inhoudelijke invulling van het nieuwe project. Als goed voornemen voor 2017, ga ik proberen meer feedback te vragen over mijn functioneren op het werk.

20 Denk aan de voorbeelden en je eigen werkomgeving. Welk aspect/ uitdaging/ of hulpbron wil je meer inbouwen in je werk? Op wat voor manier zal dit bijdragen aan jouw werkplezier/ motivatie/ carrière? Stel concrete (SMART), motiverende crafting doelen op! Check met je buurman/buurvrouw en zorg dat je ook echt gemotiveerd bent om het te doen! Schrijf je doelen voor iedere week op! 20 Kortom:

21 Nog even de punten op de i zetten Individu Initiatief Interventie Inkoop Impact!

22 Dit was een sneak preview! Interesse is de complete training? Neem contact met ons op! Vragen, reacties of suggesties: 22 Heel veel succes met het verder craften van uw inkoop impact!


Download ppt "Craft je eigen inkoop impact! Piet van Gool Evangelia Demerouti Frank Rozemeijer Gerrit Rooks."

Verwante presentaties


Ads door Google