De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema Roos van Leary in de klas Thema Roos van Leary in de klas November 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema Roos van Leary in de klas Thema Roos van Leary in de klas November 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Thema Roos van Leary in de klas Thema Roos van Leary in de klas November 2015

2 Voorkennis: experiment Doel: Ervaren van het effect van specifiek docentgedrag op de leerling. Vul aan: “Als ik in de klas zou zitten, denk ik…...” “Na een paar minuten doe ik……”

3 Programma  Welkom en inleiding  Leerdoelen  Theorie Roos van Leary  Verwerking a.h.v. video  Toepassen op casussen uit stagepraktijk  Constructie bewijsstuk voor integrale toets  Afsluiting en thuiswerk

4 Leerdoelen uit toetsmatrijs De student kan de Roos van Leary uitleggen en aangeven wat de begrippen complementair en symmetrisch betekenen.... kan aan de hand van de Roos van Leary uitleggen hoe het gedrag van mensen elkaar wederzijds beïnvloedt en kan dit ook toelichten aan de hand van een concrete casus.

5 Leerdoelen uit toetsmatrijs... kan het verschil tussen verbale en nonverbale communicatie uitleggen en kan van beiden voorbeelden geven.... kan de verschillende aspecten van het communicatieproces benoemen en uitleggen.... kan het verschil tussen eenzijdige en tweezijdige communicatie uitleggen.

6

7 Theorie

8 Fragment met kijkvragen 4 Kijkvragen: 1. In welk kwadrant zou jij het gedrag van de docent plaatsen? 2. In welk kwadrant zou jij het gedrag van de leerlingen plaatsen?

9 Fragment met kijkvragen 3. Formuleer vanuit elk kwadrant een mogelijke verbale reactie die de docent had kunnen geven. 4. Welke reactie is volgens jou het meest effectief en waarom?

10 Toepassen Bekijk in tweetallen de casussen en bespreek:  Hoe reageer jij?  In welk kwadrant kun je jouw reactie plaatsen?  Welk gedrag lok je bij je leerlingen uit?  Welke andere reactie zou je willen uitproberen?

11 Constructie bewijsstuk voor IT

12 Bewerking voor het onderwijs

13 Vragenlijst (VIL) als instrument Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag laat een weergave zien van de (geschiedenis van) de interactie tussen leraar en klas. 3 onderdelen: - Zelfbeeld: de leraar volgens de leraar - Ideaalbeeld: de ideale leraar volgens de leraar - Leerlingbeeld: de leraar volgens de leerlingen

14 77 schaalvragen Voorbeelden:  Zij is bezorgd dat leerlingen het niet snappen  Als je het oneens met haar bent, kun je dat met haar bepraten  Zij geeft leerlingen hun zin  Zij is ontevreden  Zij verbiedt  Zij stelt hoge eisen aan de leerlingen

15 Typologie Wubbels&Brekelmans DirectiefGezaghebbend Tolerant en Gezaghebbend Tolerant Moeizaam Onzeker Tolerant Onzeker Agressief Autoritairdominerend B BB S S S O O O B S O T T T T

16 Opzet bewijsstuk Suggestie: Neem de VIL af in een klas en genereer 3 rozen Beschrijf vervolgens: 1. Overeenkomsten en verschillen 2. Leg opvallendheden voor aan klas of stagebegeleider 3. Vergelijk met typologie Brekelmans. Wat herken je? 4. Formuleer voornemens voor de toekomst

17 Afsluiting 1. In welk kwadrant zit je zelf meestal? 2. Naar welk kwadrant wil je toe? Hoe ga je dat aanpakken?

18 Thuiswerk Facultatief met doel kennis te verdiepen: - Aanvullend artikel lezen (Wiki) Facultatief met doel bewijsstuk te creëren: - VIL afnemen en uitwerken bij 1 klas (Wiki) Verplicht: zie Wiki


Download ppt "Thema Roos van Leary in de klas Thema Roos van Leary in de klas November 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google