De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek

2 2 Het budgetonderzoek 2 Doel: Inzicht krijgen in bestedingen van huishoudens Oude enquête: Bestond al voordat het CBS was opgericht in 1899. Al in 1854 uitgevoerd. Sinds 1951 Nationaal uitgevoerd door het CBS. Toepassingen:Nationale rekeningen, Armoedemonitor, Nibud etc. Uitvoering:Voorheen jaarlijks (reeksen 1978-2001 en 2005-2010) nu 1x per 5 jaar Nieuwe bronnen

3 3 Het budgetonderzoek 3 Oude budgetonderzoek (tot 2011) ‐ Volledige bestedingspatroon op papier (>40 pag. A4 en een boekje) ‐ 3 maanden bijhouden (2 weken kleine uitgaven) ‐ Lange tijdreeks ‐ Mooi dagboekje ‐ Telefonisch aanvulling i.v.m. kwaliteit Voldoende kwaliteit, maar… Zeer belastend & onderrapportage Paneleffecten Lage respons Heeeel duur Negatief imago

4 Redesign budgetonderzoek in 2011-2012 4 Uitgangspunten: -> Internetdagboek -> Kwaliteit -> Imago Kunnen we mensen enthousiast genoeg houden om een periode uitgaven bij te houden? – Periode van 3 maanden -> 4 weken – Werven Incentive Motivatie (WIM) Werving… deels telefonisch… De respondent als koning Incentive/Belonen ->Geld -> 30 euro VVV-bonnen Motivatie door dynamische feedback Inzicht geven in uitgaven door benchmarken

5 Pilot budgetonderz oek 2011 5 Veel testen en experimenteren

6 Nieuwe design 6 Start Schrijfperiode Portie 2014- 04 2015- 01 2015- 2 2015- 03 2015- 04 201452 1 201501 21 201502 321 201503 4321 201504 432. 43. 4 201552 1 201601 2 201602 3 201603 4 Week 1,3&4 uitgaven vanaf 20 euro Week 2 alle uitgaven (kleine en grote uitgaven) Stappen: a)Adressensteekproef uit GBA (n=90.000) b)Schriftelijke werving t- 3 weken 5 euro c)Een week vooraf brief, telefonische werving, hulpdocument d)Telefonische motivatie t+2w e)Twee weken na afsluiting €30 bij respons -> 15.000 responsen

7 Gebruik van incentives 7

8 Pilot budgetonderz oek 2011 8 Hoe belastend is het budgetonderzoek?

9

10 Budgetonderzoek; is meedoen veel werk?

11 11 Demo ‐ Samenwerking met Flycatcher Samenwerking met Flycatcher ‐ www.budgetonderzoek.nl www.budgetonderzoek.nl

12 Typeren Bedrijf (winkel) en Product – Respondenten typeren zelf Weten zelf het beste wat ze gekocht hebben Begeleiden naar juiste detailniveau Minder werk voor ons

13 Typeren: rendement voor product – Door respondent: 80% – Achteraf automatisch : 13% – Achteraf handmatig : 7%  Achteraf m.b.v. tool Cascot Voorheen bijna alles handmatig, betere kwaliteit

14 Typeren: verbeteringen – Controle op vrije invoer: “boodschappen”, “van alles”, “boter, melk en kaas” -> feedback – Meer trefwoorden – Producttyperingen corrigeren: ‐ koffie in een restaurant, koffie van de supermarkt ‐ Warme en koude kroketten aparte output ‐ Benzine

15 Conclusie & Toekomst Internetwaarneming kan… Nieuwe mogelijkheden internet (HTML5 etc.) succesvol uitgevoerd Nieuwe gadget -> Fotograferen kassabonnen werkt Uitvoering van website en huisstijl Incentives zijn noodzakelijk Tel. motivatie en werving duur -> efficiënt inzetten Toekomst -> verder testen of productie

16 Conclusie & Toekomst Blaise 5

17 17 Vragen?


Download ppt "Uitdagingen voor onderzoeker en respondent Het dagboek van het budgetonderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google