De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten."— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten

2  Doelen voor vandaag  Feedback op leertaak 1 deel 1  ICT  Leeractiviteiten  Huiswerk

3 1. Leertaak deel 1 stap 1 is klaar! 2. Aan het einde van de les kun je activiteiten benoemen die je in gaat zetten in jouw les om leerlingen de stof eigen te maken. 3. Aan het einde van de les kun je benoemen welke activiteiten je in welke fase van het DI-model wilt inzetten.

4  uitwerken leertaak 1 Lesontwerp, Deel 1 punt 1  onderzoek ict-rijke toepassingen om een les vorm te geven  Lezen uit Geerts ( 2012) Handboek voor leraren. Hoofdstuk 3.1 t/m 3.2 Hoe zet ik lln aan het werk?  Lezen uit Ebbens (2013) Effectief leren, hoofdstuk 2.

5  Wat? feedback geven op deel 1 (vul ook formulier Taxonomie van Bloom in)  Hoe? tweetallen  Hulp? in eigen groepje, vraag anders de docent  Tijd? 15 min.  Resultaat? deel 1 punt 1 kan afgerond worden.  Klaar? ga verder met deel 2

6 1. Geef een oordeel (complimenten) 2. Geef suggesties voor verbetering 3. Geef uitleg / een verklaring van punt 1 en 2 4. Refereer aan de bijbehorende theorie

7  toepassing toepassing  voeg voorbeelden toe  toelichting

8  Hoe kun je leerlingen de stof eigen laten maken? Welke activiteiten kun je daarvoor inzetten?

9 Wat ga je leerlingen laten doen / met leerlingen doen / voor leerlingen doen / aan leerling uitleggen om hen in staat te stellen om die doelen te bereiken? In duo’s ga je met behulp van je uitgewerkte leerdoelen en de classificatie van de leerdoelen de volgende vragen beantwoorden: 1. Welke leeractiviteiten ga ik inzetten om mijn leerdoelen te behalen? Maak gebruik van het materiaal van Bloom. 2. Welke opdrachten/werkvormen zou je willen inzetten om je leerdoelen te behalen?

10 1. Aandacht doelen van de les en aansluiten bij de voorkennis. 2. Leerlingen voorzien van informatie en voordoen belangrijkste elementen. 3. Nagaan op belangrijkste begrippen zijn overgekomen. 4. Instructie geven op zelfwerkzaamheid leerlingen. 5. Leerlingen voorzien van geleide of zelfstandige oefening en het begeleiden van de leerlingen daarbij. 6. Afsluiten van de les op kernbegrippen. Ebbens & Ettekoven, 2013

11  Ga per fase na welke activiteiten je in wilt zetten.  Wat doe jij en wat doen de leerlingen?

12  terugkomen op de leerdoelen voor deze les 1. Leertaak deel 1 stap 1 is klaar! 2. Aan het einde van de les kun je activiteiten benoemen die je in gaat zetten in jouw les om leerlingen de stof eigen te maken. 3. Aan het einde van de les kun je benoemen welke activiteiten je in welke fase van het DI-model wilt inzetten.

13  zie Wiki


Download ppt "Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten."

Verwante presentaties


Ads door Google