De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe zet je leerlingen aan het werk? Overzicht hoofdstuk 3 Handboek voor leraren Werkvormen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe zet je leerlingen aan het werk? Overzicht hoofdstuk 3 Handboek voor leraren Werkvormen."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe zet je leerlingen aan het werk? Overzicht hoofdstuk 3 Handboek voor leraren Werkvormen

2 Overzicht presentatie kenmerken van effectieve werkvormen werkvormen ‒ ‒ directe instructie ‒ ‒ vragen stellen ‒ ‒ kringgesprek ‒ ‒ verhalen vertellen ‒ ‒ samenwerkend leren ‒ ‒ begeleiden bij grotere projecten welke werkvorm kies ik? Handboek voor leraren Werkvormen

3 Kenmerken effectieve werkvormen Handboek voor leraren Werkvormen de leerstof op het juiste niveau de leerling kan het nut van de leerstof ervaren de leerling individueel aanspreekbaar maken doorgrond de structuur van en de denkstappen in de leerstof het leren en denken van de leerling is zichtbaar verkeerde voorkennis kan tijdig worden ontdekt

4 Werkvorm: directe instructie Een helder model voor een hele les met de volgende structuur: presenteren oefenen toepassen Handboek voor leraren Werkvormen

5 Directe instructie in 7 fasen 1 1aandacht richten op lesdoel en voorkennis 2 2informatie geven en voordoen 3 3controleren op begrippen en vaardigheden 4 4volledige instructie geven 5 5onder begeleiding oefenen 6 6zelfstandig oefenen (toepassen) 7 7afsluiten op kernbegrippen (zie lesdoel) Handboek voor leraren Werkvormen

6 Instructie om aan de slag te gaan (fase 4 van directe instructie) wat? hoe? alleen of samen? hulp? tijd? uitkomst? wat te doen indien klaar? Handboek voor leraren Werkvormen

7 Werkvorm: vragen stellen Handboek voor leraren Werkvormen zeer effectieve groepsdidactische strategie een goede manier om ervoor te zorgen dat leerlingen hun kennis over een bepaald onderwerp activeren prestaties van leerlingen met meetbare sprongen vooruitgaan als de docent de juiste vragen weet te stellen

8 Vragen stellen: effectiviteit Handboek voor leraren Werkvormen prikkelen van nieuwsgierigheid actief laten nadenken over het onderwerp aansluiten bij de belevingswereld tonen van interesse in de leerlingen

9 Vragen stellen: belangrijk Handboek voor leraren Werkvormen hoe formuleer je de vraag? aan wie stel je de vraag? hoe geef je gelegenheid tot antwoorden? hoe reageer je op antwoorden?

10 Vragen stellen: doelen Handboek voor leraren Werkvormen contact verzoek aandacht sturen stimuleren controleren

11 Vragen stellen: soorten Handboek voor leraren Werkvormen gesloten vragen open vragen concrete vragen samengestelde vragen suggestieve vragen

12 Werkvorm: onderwijsleergesprek opstelling: u-vorm denken van de leerling staat centraal er bestaan geen foute antwoorden vragen op het juiste denkniveau valkuilen en tips Handboek voor leraren Werkvormen

13 Werkvorm: kringgesprek geschikt om ervaring en gevoelens uit te wisselen je kunt met meerdere kleine kringen werken Handboek voor leraren Werkvormen

14 Werkvorm: verhalen vertellen Een goede opbouw voorbereiden: kies een centrale vraagstelling maak uitstapjes koppel terug kom stapsgewijs tot de kern Handboek voor leraren Werkvormen

15 positieve wederzijdse afhankelijkheid individuele aanspreekbaarheid directe interactie aandacht voor sociale vaardigheden aandacht voor groepsprocessen Handboek voor leraren Werkvormen Kenmerken: samenwerkend leren

16 Vijf samenwerkingsvormen check in duo’s genummerde hoofden tezamen denken-delen-uitwisselen driestappeninterview experts Handboek voor leraren Werkvormen

17 Begeleiden bij grotere projecten Vragend helpen en tussentijds presenteren smart fuzzy kerobei Handboek voor leraren Werkvormen

18 Het Kerobei-model Handboek voor leraren Werkvormen

19 Hoe kies ik een werkvorm? Handboek voor leraren Werkvormen Maak gebruik van de onderwijsregelkring : te realiseren doelen start met vaststellen van de leerdoelen instructieselectie bedenk hoe een leerdoel het beste bereikt kan worden vanuit de beginsituatie van de leerling leerproces de leermiddelen en de werkvormen die je kiest brengen het leerproces op gang en mondt uit in het leerproduct evaluatie meet het leerproduct door een toets

20 Onderwijsregelkring Handboek voor leraren Werkvormen

21 wees je bewust van de groei in ervaring in het gebruik van werkvormen Handboek voor leraren Werkvormen


Download ppt "Hoe zet je leerlingen aan het werk? Overzicht hoofdstuk 3 Handboek voor leraren Werkvormen."

Verwante presentaties


Ads door Google