De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Documentaire VOGELS Klas Iris Toverfluit - Zonhoven.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Documentaire VOGELS Klas Iris Toverfluit - Zonhoven."— Transcript van de presentatie:

1 Documentaire VOGELS Klas Iris Toverfluit - Zonhoven

2 Vogelnestje 1 Alaz, Maxim en Elia.

3 Vogels zijn verwant aan de dino’s. de eerste vogel: ‘oervogel’ is de ARCHAEOPTERYX

4 In ons tentje gingen we op uitkijk naar de vogels. We hebben verschillende vogels in onze tuin kunnen spotten. Andere vogels hebben we door verhaaltjes of door in de infoboekjes te gaan kijken leren kennen Met de afdruk van je hand of voet kan je een mooie vogel maken!

5 * we maakten vogels met kidknex * een uiltje timmeren mbv een stappenplan * ook op het krijtbord en het whitebord werden vogels getekend mbv stappenplannetjes.

6 Vogelnestje 2 Stella, Vik, Tibo

7 10000 soorten vogels: naast de vogels in en rond onze tuin(dichtbij of verweg) zijn er ook watervogels, hoendervoegels en roofvogels…. (posters)

8 * alle vogels hebben 2 eigenschappen gemeen: ze hebben vleugels en veren * vogels leven overal: oceaan – woestijn, tropisch regenwoud - poolgebied * Trekvogels ( vliegen soms in v), vliegen naar een warmer gebied in de winter

9 Naar Gaston en de kanaries!

10 Een voorbeeld van een vogel die in een warm gebied leeft is de kanarie. Ze komen hier bij ons alleen maar voor als huisdier. We kregen bezoek van de dwergpapegaai van Stella en van de kanarie van Leander. in ons poppenhuis werd gespeeld met de fantasievogeltjes; die kregen telkens een mooi ingericht ‘vogelhuisje’

11 Vogelnestje 3 Liene, Nelles, Nel, Eline

12 * Er bestaan grote en kleine vogels, de grootste is de struisvogel en de kleinste is de kolibrie * De meeste vogels kunnen vliegen maar er zijn er ook die dit talent niet hebben ; struisvogel, emoe, nandoe, kasuaris, pinguïn en kiwi)

13 * Bezoek pluiskippen en kuikentjes Roos; is de kip wel een vogel, vroegen we ons af? * Kip: meest voorkomende vogelsoort ter wereld. Voor elke mens zouden er 7 kippen zijn. een hoendervogel, door de mens gedomesticeerd, komt van het bankivahoen (12 eieren 2 à 3 keer per jaar)

14 * we maakten vogels met lego en hamertje tik * op de dierenmat vertoeven nu enkel verschillende vogelsoorten

15 Als oudsten kregen we vogel-opdrachten die we zelfstandig moesten uitvoeren zoals je ziet op de foto’s. 1 van de opdrachten was de namen van de vogels stempelen

16 Vogelnestje 4 Kasper, Mateo, Alexander, Roos

17 * De veren en pluimen: isolatie koude/warmte en water * Donsveren (onderkleding) en dekveren (bovenkleding) * Veren van vleugels en staart zijn het grootst: pennen ( vroeger echt mee schrijven) * De mannetjes zijn fel gekleurd( vrouwtjes versieren), de vrouwtjes niet (broeden, niet opvallen) * Veren vallen uit, en er komen nieuwe ; jeuk * Vliegen: vleugels, sturen met de staart

18 * we maakten vogels met clicks *een uil kleien mbv een stappenplan * op de blokkenmat bouwden we grote en kleine vogelhuisjes

19 Vogelnestje 5 Elias, Kasper V, Elien, ARwen

20 * Vogels kunnen vliegen: licht zijn  Geen tanden; hoornsnavel + gespierde maag  Skelet is hol vanbinnen * Snavel: zaadeters(kegel), roofvogels(haakvormig), insecteneters(spits, kort of lang) Met hun snavel zingen( territorium, vrouwtje versieren) of roepen ze (koekoek)

21 * een vogel kan tegen een raam botsen of aangevallen zijn door een ander dier of ziek zijn…. Vogelopvangcentrum kan dan helpen. Wist je dat onze poppenhoek een opvangcentrum voor zieke dieren werd met heel mooie bedjes voor de dieren.

22 Papa Martine kwam wel 16 vogelgeluiden nafluiten

23 * we maakten vogels met duplo, Niel maakte zelfs een leeuwerik! * heel wat vogeltjes werden gekleurd, geschilderd of zelf getekend mbv een stappenplan * de kippen en de uil werden gebruikt om poppenkast mee te spelen.

24 Vogelnestje 6 Julie, Leander, Niel

25 Wil je graag verschillende vogels in de tuin, dan moet je zorgen voor de 3 V’s: voeding, veiligheid, voortplanting  Je hebt vogels die graag hun eitjes in een gesloten nestje leggen, die legt witte eitjes  Je hebt vogels die graag hun eitjes leggen in een open nestje; deze eieren zijn meer gekleurd of gecamoufleerd met stipjes (vb. het mereleitje)

26 In het museum zagen we dat elke vogel een ander soort vogelkastje verkiest

27 De koolmeesjes in onze tuin kiezen het liefst voor een gesloten nest

28 * het gezelschapsspel ‘ de boomgaard’; wist je dat een raaf heel hard lijkt op een kraai, hij is wel veel groter!! In onze tuin zitten veel en vaak kraaien. * een vogel leggen met de maxiparels is zwoegen!! * aan de lichtbak konden we vogels overtekenen!!! * buiten maakten we zoals de vogels ons eigen nestje met materiaal uit de natuur

29 WELKE VOGELS KENNEN WE AL EEN BEETJE?

30

31

32 LIED: Op de tak Op de tak van een boom zit een mus, mus, mus En als ik ze niet vang maar liever kus, kus, kus ‘Oh, nee’, zegt tante Suus, ‘dat kan je toch niet doen! Een poes moet muizen vangen; ‘t is goed voor het fatsoen!’ Op de tak van een boom zit een vink, vink, vink En als ik ze niet vang maar er naar pink, pink, pink ‘Oh, nee’, zegt ome Tom, ‘dat kan je toch niet maken! Een poes moet vinken vangen; ‘t is heerlijk en zal smaken!’ Op de tak van een boom zit een kraai, kraai, kraai En als ik hem niet vang maar liever aai, aai, aai ‘maar neen’, zegt opa Stan, ‘zet dat maar uit je kop! Een poes moet kraaien vangen; Ik eet ze dan wel op!’

33 Versje: Fazant met hoedje Fazant met hoedje Wat een schattig snoetjes Gaat ie naar een feestje? Wat een grappig beestje hij danst de boogiewoogie Met Charlotte en Valerie Hij is charmant en knap Fazant met hoedje is op stap


Download ppt "Documentaire VOGELS Klas Iris Toverfluit - Zonhoven."

Verwante presentaties


Ads door Google