De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 5 21 maart 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 5 21 maart 2016."— Transcript van de presentatie:

1 Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 5 21 maart 2016

2 To do: Gast voorstellen Doelen bijeenkomst Voortgang leertaak bespreken Oefenen met luisteren Hoe ziet aankomende periode er uit? Evalueren op het thema

3 Doelen bijeenkomst Studenten hebben aan het eind van de bijeenkomst een korte presentatie gehouden m.b.t. hun onderzoek. Studenten hebben aan het eind van de bijeenkomst geoefend met vaardigheden m.b.t. ‘actief luisteren’. Studenten hebben aan het eind van de bijeenkomst hun vragen m.b.t. de voortgang van hun onderzoek kunnen stellen.

4 (actief) luisteren

5 Actief luisteren, belangrijk omdat:

6 Aan de slag Groepen van drie vordering van leertaak bespreken Rollen verdelen: - De verteller - De luisteraar - De observant Vijf minuten gesprek, vijf minuten nabespreken. Daarna: rolwisselen en uiteindelijk plenaire terugkoppeling Wij bewaken de tijd.

7 Aan de slag Verteller - Vertelt hoe de leertaak er voor staat. - Waar sta je, welke stappen ga je zetten, wat is je opgevallen? etc. Luisteraar - Formuleert vragen a.d.h.v. LSD; - ‘Ik hoorde je …. zeggen, wat bedoel je daar mee?’ - ‘Ik dacht … in je expressie te zien, klopt dat? Waar komt dit door?’ Observant - Observeert de luisteraar m.b.t. het toepassen van LSD. - Noteer wat je ziet en geef hier achteraf (coachend?) feedback op.

8 Groepen

9 Aan de slag Verteller - Vertelt hoe de leertaak er voor staat. - Waar sta je, welke stappen ga je zetten, wat is je opgevallen? etc. Luisteraar - Formuleert vragen a.d.h.v. LSD; - ‘Ik hoorde je …. zeggen, wat bedoel je daar mee?’ - ‘Ik dacht … in je expressie te zien, klopt dat? Waar komt dit door?’ Observant - Observeert de luisteraar m.b.t. het toepassen van LSD. - Noteer wat je ziet en geef hier achteraf (coachend?) feedback op.

10 Plenaire terugkoppeling Wat is je opgevallen m.b.t. de leertaken (inhoud gesprek)? Wat is je opgevallen m.b.t. het toepassen van LSD?

11 Pauze

12 Hoe ziet de aankomende tijd eruit? Literatuuronderzoek & data verzamelen Interventie kiezen - Gebruik de dia op de Wiki - Gebruik het boek - Let op! Het gaat er om dat jij je vaardigheden traint. Interventie uitvoeren Data verzamelen Onderzoeksverslag incl. reflectie schrijven

13 Tips voor het onderzoeksverslag Lees je vraag en conclusie door. Geeft je conclusie écht antwoord op je vraag? Zorg dat er in je conclusie geen nieuwe informatie behandeld wordt. Check de ontvankelijkheidscriteria. Houd de structuur van het beoordelingsformulier aan. Denk in de reflectie aan het proces, de leertaak maar ook aan persoonlijke leeropbrengsten. Maak evt. gebruik van je nulmeting.

14 Evaluatie thema (tot nu toe) Vragenlijst invullen Individueel Mag anoniem

15 Voor de volgende bijeenkomst: Deadline: 18 april 2016, in de Dropbox.

16 Luisteren - sponsopdracht Vorm twee kringen: één binnenkring en één buitenkring. Drie rondes Denk aan: LSD, ANNA, NIVEA, OMA (thuislaten) https://www.youtube.com/watch?v=xhxuxYZKhqA

17 Luisteren - sponsopdracht Ronde 1 - Student A noemt, onderbouwt eigen coachvaardigheid aan de hand van de nulmeting waar hij/zij goed in is en geeft voorbeelden hierbij. Student B luistert alleen en geeft non-verbale feedback. Ronde 2 - Student B vat samen en geeft terug. Ronde 3 - Student A reageert op samenvatting. - Student B kan eventueel coachende vragen stellen om student A in reflectie te krijgen over eigen coachkwaliteiten.


Download ppt "Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 5 21 maart 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google