De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De praktijk van het bekwaamverklaren Reinoud Gemke, kinderarts opleider VUmc Sophie Kienhorst, aios kindergeneeskunde MMC Marieke van der Horst, onderwijskundige.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De praktijk van het bekwaamverklaren Reinoud Gemke, kinderarts opleider VUmc Sophie Kienhorst, aios kindergeneeskunde MMC Marieke van der Horst, onderwijskundige."— Transcript van de presentatie:

1

2 De praktijk van het bekwaamverklaren Reinoud Gemke, kinderarts opleider VUmc Sophie Kienhorst, aios kindergeneeskunde MMC Marieke van der Horst, onderwijskundige RIO

3 Wat gaan we doen? 1.5 min: Inleiding & kennismaking 2.10 min: Wat is bekwaam verklaren? Perspectief opleider 3.10 min: Bekwaam verklaren: perspectief van de aios 4.25 min: Aan de slag met bekwaam verklaren 5.15 min: Terugkoppeling 6.5min: Afsluiting

4 Belang bekwaamverklaring 1.Markering van een belangrijk moment in de opleiding 2.Uiting van vertrouwen in het zelfstandig uitvoeren van professionele activiteiten 3.Overdracht van verantwoordelijkheid 4.Documentatie van competentie: voor de aios, opleiding, afdeling, patiënt en maatschappij

5 Criteria bij keuze van activiteiten 1.Frequentie van voorkomen 2.Het kenmerkende karakter van een (be)handeling waarbij enkele algemene competenties opvallend worden aangesproken 3.Activiteiten met een hoog risico

6 Bekwaamverklaren: uitleg in een animatie Link naar animatie opnemen!

7 Bekwaam verklaren in de praktijk: opleidersperspectief OPLEIDINGSPLAN KINDERGENEESKUNDE TOP2020 Van ziekte naar zieke georiënteerd Klinische presentatie = vertrekpunt van consult bij kinderarts Sterke behoefte : gefaseerde bekwaamheidsontwikkeling en – toekenning Bij AIOS : t.b.v. duidelijke groei Bij staf : t.b.v. vooral poli- en dienstsupervisie Afhankelijk van de praktijk kleine opleidingsgroepen: meeste stafleden werken met alle AIOS grote opleidingsgroepen: goede structurering van beoordeling noodzakelijk

8 ENTRUSTED PROFESSIONEL ACTIVITIES DEFINITIE Professionele taken of verantwoordelijkheden die stafleden toevertrouwen aan een AIOS om zonder of met beperkte supervisie uit te voeren zodra de AIOS de benodigde competenties heeft verkregen. EPA’s Faciliteren groei naar zelfstandigheid Beschrijven kerntaken van algemeen kinderarts EPA’s

9 EPA leidt tot een bekwaamheidsverklaring of deelcertificaat. Geeft bekwaamheid aan op niveau van een jonge klare voor bepaald deel van het vakgebied. Heeft consequenties voor wijze van supervisie overdag en tijdens dienst. Entrusted Professional Activities

10 x 2 9 verschillende EPA’s in TOP2020

11 1. Bekwaamheid kennis, vaardigheden en gedrag voor deze EPA 2. Voldoende ervaring binnen het domein van de EPA 3. Diverse toetsing (KPB, 360 O ) en voldoende exposure klinische presentaties 4. Onderwijsactiviteiten en wetenschappelijke activiteiten behorend bij EPA 5. Het Oordeel van de OpleidingsGroep (OOG) Toekenning

12 DEFINITIE Bespreking die tweemaal per jaar plaatsvindt waarin de AIOS door (een afvaardiging van) de opleidingsgroep wordt besproken OOG OORDEEL OPLEIDINGSGROEP - Vaststellen competentie-ontwikkeling - Vaststellen groei in bekwaamheid Genuanceerd en meer objectief oordeel over AIOS OOG bespreking

13 Beoordeling bestaat uit verschillenden onderdelen – Exposure en Millerniveau klinische presentaties – Competentie specifieke groei – Afweging en verstrekking van bekwaamheidsverklaring (EPA) Oordeel Opleidingsgroep (OOG) Informatie van/uit verschillende bronnen (stagebegeleiders, portfolio) – Gestructureerde input, onafhankelijk van elkaar – Tevoren bekend welk stafleden (> 3) voor welke AIOS deelnemen aan OOG – Rol mentor tijdens OOG

14 Oordeel Opleidingsgroep (OOG)

15 Schematische weergave

16 Bekwaam verklaren: perspectief aios BEKWAAMVERKLARINGEN AIOS SPECIALIST AIOS SPECIALIST

17 Bekwaam verklaren: perspectief aios BEKWAAMVERKLARING GROEI NAAR ZELFSTANDIGHEID AIOS Verkleinen transitie INDIVIDUALISERINGVersnellen Ruimte voor profilering STUREN LEEPROCES EN DOELGERICHT OPLEIDEN INDIVIDUALISERING Concreet, herkenbaar, toetsbaar Ontwikkelingsmotief Doelgerichte feedback GROEI NAAR ZELFSTANDIGHEID OVERZICHT EN TRANSPARANTIE Uniformiteit in behandeling Houvast t.a.v. mate van zelfstandigheid STUREN LEEPROCES EN DOELGERICHT OPLEIDEN

18 Bekwaam verklaren: perspectief aios WAT VRAAGT HET VAN DE AIOS ? Exposure klinische presentaties Verzamelen concreet bewijs t.a.v. groei Actievere houding VERANTWOORDELIJKHEID Opleider(sgroep) : faciliterende rol

19 Bekwaam verklaren: perspectief aios WAT ZIJN DE PITFALLS / ZORGEN ? KLEINE CONCRETE EPA’SGROTE GLOBALE EPA’S Administratieve last : HOOG Rendement : HOOG Administratieve last : LAAG Rendement : LAAG Aansprakelijkheid Veiligheid en Leercurve Balans : rendement en administratieve last

20 Uw eigen recept

21

22 Kindergeneeskunde EPA´s Klinische presentaties Niet klinische kerntaak

23 Hoe ziet uw recept eruit? 1.Welke ingrediënten heeft u binnen uw opleiding nodig om te komen tot een bekwaamverklaring? 2.Wie zijn er betrokken? 3.In welke volgorde en samenstelling brengt u de ingrediënten samen om te komen tot een bekwaamverklaring?

24 Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op


Download ppt "De praktijk van het bekwaamverklaren Reinoud Gemke, kinderarts opleider VUmc Sophie Kienhorst, aios kindergeneeskunde MMC Marieke van der Horst, onderwijskundige."

Verwante presentaties


Ads door Google