De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,

Verwante presentaties


Presentatie over: "2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,"— Transcript van de presentatie:

1 2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras, Abrona, Kwintes & Participe:

2 Veens Visie: Iedereen doet mee! Werkwijze: Vinden, Verbinden, Versterken Doel: Mensen in beweging brengen, zodat de samenleving kantelt naar een participatie samenleving

3 Veens Praktisch: V-centrale: ondersteuning vrijwilligers- (organisaties) & mantelzorgers Voordeur: inlooppunten V-teams: generalistische teams per wijk (geen indicaties) Wijkcentra: mogelijkheden voor inwoners om activiteiten te organiseren

4 2 jaar Veens: Lukt het om tot kanteling te komen? Wat is het effect van Veens? Maatschappelijke Business Case: -Klantverhalen -Interviews ketenpartners -Sessies met medewerkers -Cijfers

5 1. Verminderen van geïndiceerde zorg Onderzoek maart 2016: Centrale Voordeur gemeentehuis: 332 hulpvragen per maand gemiddeld. Schatting per jaar: zeker 4000 hulpvragen Gekanteld! van professional als eerste aanspreekpunt, naar vrijwilligers

6 Een beeld zegt meer…

7 1. Verminderen van geïndiceerde zorg - Gekanteld! van geïndiceerde voorzieningen naar algemeen toegankelijke ondersteuning

8 1. Verminderen van geïndiceerde zorg Ondersteuning mantelzorgers Gekanteld! van ‘ik moet het alleen doen’ maar ‘ik kan hulp vragen en ontvangen’

9 2. Vergroten zelfredzaamheid “De wijkcoach stelde de goede vragen waardoor ik ging nadenken “Ik leer zelf alle formulieren in te vullen” “Ik ben veel zelfverzekerder” Gekanteld! Van professional die overneemt, naar inwoners die dit zelf leert doen

10 2. Vergroten zelfredzaamheid Effectenster Gekanteld! van probleem voor de professional, naar zelfredzame burger

11 3. Vergroten leefbaarheid in de wijken “Ik kook heel graag, daarom wilde in hier (sociaal restaurant ‘t Turfke) als vrijwilliger aan de slag.” “Jannie woont toevallig in de flat bij het echtpaar Maas en wordt hun vaste vrijwilliger” “Het aantal vernielingsklachten tijdens Oud & Nieuw is met 50 % gedaald tov 5 jaar geleden. Daarnaast is de schade voor vernielingen € lager dan vorig jaar. Dit komt door de gezamenlijk inzet van de sleutelpartners.” (Patrimonium) Gekanteld! van professionals organiseren voor inwoners, naar inwoners organiseren het zelf

12 4. Verminderen eenzaamheid: m.n. inzet op aandacht voor dit thema bij inwoners en organisaties: van kerken tot thuiszorg. “We zien dat een Veens wijkcoach bij eenzaamheid richting geeft voor een goede daginvulling. De eenzaamheid van onze patiënten vermindert daardoor.” (poh) Gekanteld! Van de professionals lossen alles op, naar samen werken aan oplossingen

13 Veens: Succes factoren Behoefte- en vraag gestuurde ondersteuning Smeerolie: laagdrempeling, bereikbaar, aanwezig  verbindende partij Aandachtspunten Investeren in samenwerken Registreren en monitoren Investeren in vrijwilligers Focus in het brede aanbod

14 Veens:

15 Conclusie: Veenendaal kantelt! Door inzet van Veens en samen met ketenpartners, maar vooral door de inzet van de inwoners van Veenendaal!

16


Download ppt "2 jaar Veens: Verhalen & Feiten Gemeente: Veranderingen in het sociale Domein: het moet anders in Veenendaal ! Model Veenendaal - aanbesteding Vitras,"

Verwante presentaties


Ads door Google