De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016."— Transcript van de presentatie:

1 Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016

2 Verbinden is niet vanzelfsprekend

3

4 Transfer Een soepele overgang tussen onderwijs en de werkplek vereist dat lerenden een geïntegreerde kennisbasis ontwikkelen, maar de ontwikkeling daarvan is vaak problematisch omdat de meeste opleidingen kennis en ervaringen versnipperd aanbieden, verdeeld over verschillende vakken, modules en stage-ervaringen. (Zitter, 2012)

5 Verbinden is niet vanzelfsprekend Transfer – het belang van theorie De pendel tussen theorie en praktijk is van belang voor het leren van de student (Geldens, 2007). Een eenzijdige praktijkervaring geeft oppervlakkige kennis, nuttig in een specifieke context, maar volgens Popeijus en Geldens (2009) nauwelijks overdraagbaar naar een andere context. Als de relatie tussen theorie en praktijk gelegd en expliciet gemaakt wordt en vanuit de theorie alternatieven voor het didactisch handelen gevonden worden, draagt dat bij aan gefundeerde keuzes die beter generaliseerbaar zijn.

6 Oefening 1: Welke theorie? (20 min.) Bekijk videofragment Binne en noteer:Binne  Wat valt je op?  Welke theorie vind je zelf relevant bij dit fragment?  Gebruik evt. overzicht inhoud cursussen Beroep Uitwisselen en plenair rapporteren Verbinden is niet vanzelfsprekend

7

8 Koppelkaart

9 Oefening 2: leidende vragen, voorbeelden ( 10 min.) Bekijk de voorbeelden van vragen uit begeleidingsgesprekken:  markeer de stellende vragen  bedenk samen een leidend alternatief Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie Koppelkaart

10 Oefening 3: leidende vragen, rollenspel (30 min.) Bekijk videofragment Olga 1 en Olga 2Olga 1Olga 2  voer begeleidingsgesprek met alleen leidende vragen  wissel van rol en geef elkaar feedback  maak desgewenst gebruik van vragen op de kaart Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie Koppelkaart

11

12

13

14 Oefening 4: Inzet koppelkaart (2 x 20 min.) Leerdoel Esther:Tijdens een onderwijsleergesprek open vragen stellenEsther Doel WB: Esther laten reflecteren op toepassen van theorie in haar praktijk  Lees het uitgewerkte leerdoel van Esther  Bekijk opname les waarin ze aan het leerdoel werkt  Voer het begeleidingsgesprek vanuit de rode kant van de kaart  Wissel van rol  Voer het begeleidingsgesprek vanuit de blauwe kant van de kaart Plenaire nabespreking Koppelkaart

15 Zorg voor je eigen transfer: Hoe ga je wat je in deze training hebt geleerd gebruiken in jouw eigen begeleidingspraktijk? Formuleer een concreet voornemen en noteer dat op een kaartje. Afsluiting


Download ppt "Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google