De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELKOM Basiswerking en principes Systeemoverzicht en componenten Diagnose en service werkzaamheden AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 INTRODUCTIE + PLANNING.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELKOM Basiswerking en principes Systeemoverzicht en componenten Diagnose en service werkzaamheden AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 INTRODUCTIE + PLANNING."— Transcript van de presentatie:

1

2 WELKOM

3 Basiswerking en principes Systeemoverzicht en componenten Diagnose en service werkzaamheden AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 INTRODUCTIE + PLANNING

4 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 INTRODUCTIE + De klant brengt de auto met een defect aan het aircosysteem.  Hoe kan ik snel een diagnose stellen? De compressor van deze auto is vorige maand vervangen.  Waarom is de compressor nu weer kapot?  Hoe moet ik dit uitleggen aan de klant? Een monteur doet altijd 50 ml olie in de nieuwe compressor. Is dat goed? “Het spoelen van een aircosysteem doe je alleen in hele uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als de compressor kapot is gegaan.” Is dit antwoord goed? De werkplaats

5 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 BASISWERKING + OVERZICHT

6 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 BASISWERKING + H2O bij 100°C …oC…oC

7 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 BASISWERKING + H2O bij 150°C …oC…oC

8 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 BASISWERKING + R134A bij 2 bar …oC…oC

9 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 BASISWERKING + R134A bij 16 bar Temperatuur Tijd …oC…oC

10 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 BASISWERKING + R134A bij 2 en 16 bar Condensatie …oC…oC …oC…oC

11 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 BASISWERKING + R134A bij 2 en 16 bar Condensatie Afgifte warmte Opname warmte …oC…oC …oC…oC

12 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 OVERVERHITTING&NAKOELING + Oververhitting van het gas: Temperatuur uitgang verdamper – Verdampingstemperatuur = … … [°C of K] Nakoeling van de vloeistof: Condensatietemperatuur – Temperatuur uitgang condensor = … … [°C of K] RESUME

13 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + EXPANSIEORGANEN Orifice tube Expansieventiel: Thermostatisch Expansieventiel Interne drukvereffening Externe drukvereffening Blokexpansieventiel

14 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 SYSTEEMOVERZICHT + ORIFICE TUBE

15 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 SYSTEEMOVERZICHT + ORIFICE TUBE Waar zit de Orifice tube? Wat doet deze? Moet je ergens rekening mee houden als je deze vervangt?

16 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + ORIFICE TUBE Filter Ingang verdamper Let op de pijl! O-ring; scheiding HD / LD Gekalibreerde opening

17 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 SYSTEEMOVERZICHT + EXPANSIEVENTIEL

18 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 SYSTEEMOVERZICHT + EXPANSIEVENTIEL Waar zit het expansieventiel? Wat doet deze? Welke varianten zijn hierop? Waarom zit er een droger accumulator extra erbij?

19 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + Thermostatisch 1. Membraan 2. Naaldklep 3. Capillair buisje 4. Temperatuurgevoelig element 5. Koudemiddel inlaat 6. Koudemiddel uitlaat

20 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + Thermostatisch

21 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + BLOKVENTIEL Naar compressor 2.Van condensor 3.Verdamper uitgang 4.Verdamper ingang

22 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + BLOKVENTIEL Wat wordt geregeld en waarmee? Vervuiling?

23 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + COMPRESSOREN De compressoren zijn te verdelen in 4 varianten: 1) Vaste opbrengst compressor: Schotten Scrol Zuiger 2) Variable opbrengst compressor met interne regeling (zuiger) 3) Variable opbrengst compressor met externe regeling (zuiger) 4) Elektrisch aangedreven compressoren (scrol)

24 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + COMPRESSOREN Tandwiel Olievuldop Behuizing Aandrijfas TuimelschijfZuiger Afdichtrubber Cilinderkop Aanzuigdrukventiel Schroefaansluitingen Vaste opbrengst

25 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + COMPRESSOREN Vaste opbrengst Welke olie? ………

26 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + COMPRESSOREN Variabele opbrengst Welke Olie? ………

27 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + COMPRESSOREN Variabele opbrengst

28 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + COMPRESSOREN Elektrisch aangedreven Welke Olie? ………

29 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + DRUKSENSOREN Druksensoren en drukschakelaars kunnen dienen voor: Drukbeveiliging Te hoge druk → compressorwerking stoppen → voorkomen explosiegevaar Te lage druk → compressorwerking stoppen → voorkomen smeringtekort Condensorkoeling Te weinig nakoeling → aansturing van condensorventilatoren → waarborgen koelcapaciteit Vorstbeveiliging verdamper Te lage druk van de lagedrukzijde = Te lage temperatuur verdamper → compressorwerking stoppen → voorkomen verdamperbevriezing

30 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + DRUKSCHAKELAAR Pressostaat Zorgt voor aansturing van? …………

31 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 COMPONENTEN + DRUKSENSOR 1. Hogedrukzijde inlaat 2. Spanningsvariërende druksensor 3. Elektronica 4. Keramisch membraan 5. Drukkanaal 6. Drukomzetter Spanning variërende sensor of duty cycle sensor

32 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 REGELKRINGEN + OVERZICHT Oudere systemen: De knop in het interieur schakelt via een relais de magneetkoppeling van de compressor in. De pressostaat beveiligt het systeem tegen te hoge druk en smeringstekort (te lage druk) en zorgt in de meeste gevallen voor het activeren van condensorventilatie. Modernere systemen: Door gebruik te maken van een elektronisch gestuurd opbrengstventiel kan men aan de hand van veel verschillende parameters de opbrengst van de compressor zodanig regelen dat: de invloed op het rijgedrag van het voertuig minimaal is; de slijtage van het systeem zoveel mogelijk beperkt wordt.

33 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 REGELKRINGEN + OVERZICHT

34 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STAPPENPLAN Wat is de klacht van de klant? Slechte of geen koeling van de airco Geluiden Beslagen voorruit Geur Is de klacht gegrond, oftewel is de klacht reproduceerbaar? Wijkt de klacht af van de producteigenschappen van het aircosysteem? Is de klacht echt te wijten aan het aircosysteem?

35 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + GELUID In het geval van geluidsontwikkelingen, let op de volgende punten: Bevestigingen van de compressor Slangen en leidingen Multi-V-riem en poelies Abnormale hoge drukken Te veel of verontreinigd koudemiddel Condensorventilatie Vervuild expansieorgaan

36 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + HERSTELLEN

37 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + KOELING Koelingsproblemen: 1.Meet de temperatuur aan de uitgang van de condensor 2.Neem de hoge druk en bijbehorende condensatietemperatuur op 3.Meet de temperatuur aan de uitgang van de verdamper 4.Neem de lage druk met de daarbij behorende verdampingstemperatuur op 5.Bereken aan de hand van de gemeten waardes de nakoeling en de oververhitting Bepaal met bovenstaande of de hoeveelheid koudemiddel in orde is. Bij schommelende drukken: Sterk schommelend → compressor defect. Ongelijkmatig, soms → vocht in het systeem of expansieorgaan defect.

38 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + DRUKKEN

39 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + DRUKKEN Normaal Systeem R134a PSIBar Lagedrukzijde21.3 – – 2.45 Hogedrukzijde200 – – 15.7

40 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + DRUKKEN

41 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + DRUKKEN

42 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STORINGEN R134a PSIBar Lagedrukzijde7.11 – – 0.98 Hogedrukzijde100 – – 9.8 Symptoom:Onvoldoende koeling Staat:Zowel de lage- als hogedrukzijde geeft een lage uitlezing aan. De uitlaatlucht is maar een beetje koud. Oorzaak:Onvoldoende koelmiddel in het systeem, mogelijke lekkage. Correctie:Controleer met behulp van een gaslekdetector op lekkage en repareer deze indien nodig. Herlaad het systeem.

43 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STORINGEN R134a PSIBar Lagedrukzijde35.6 – – 3.42 Hogedrukzijde285 – – Symptoom:Onvoldoende koeling Staat:Hogedruk-uitlezing aan zowel de lage- als hogedrukzijde Oorzaak:Overladen airconditioningsysteem, foutieve werking condensorkoeling, foutieve werking condensorventilator. Correctie:Pas de hoeveelheid koelmiddel aan op de gespecificeerde hoeveelheid, inspecteer en reinig de condensor, inspecteer en controleer de werking / repareer de condensorventilator.

44 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STORINGEN R134a PSIBar Lagedrukzijde35.6 – – 2.94 Hogedrukzijde285 – – 24.4 Symptoom:Onvoldoende koeling Staat:Hogedruk-uitlezing op zowel lage- als hogedrukzijde, leidingwerk lagedrukzijde voelt niet koud aan Oorzaak:Aanwezigheid van lucht in het airconditioningsysteem. Correctie:Vervang de ontvanger / droger, inspecteer de hoeveelheid compressorolie en de aanwezigheid van vervuiling in de olie, tap het systeem af en vul het met vers koelmiddel.

45 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STORINGEN R134a PSIBar Lagedrukzijde42.7 – – 3.9 Hogedrukzijde285 – – 24.4 Symptoom:Onvoldoende koeling Staat:Hogedrukuitlezing aan zowel lage- als hogedrukzijde, grote hoeveelheden vorst of dauw op het leidingwerk aan de lagedrukzijde. Oorzaak:Storing expansieklep of verkeerde bevestiging van warmtegevoelige buis, koelmiddeldoorstroming wordt niet correct geregeld. Correctie:Controleer of de warmtegevoelige buis correct is bevestigd, inspecteer de expansieklep en vervang deze indien nodig, controleer de conditie / werking van de regelaar en vervang deze indien nodig.

46 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STORINGEN R134a PSIBar Lagedrukzijdenegatief Hogedrukzijde99.58 – – 9.7 Symptoom:Cyclisch patroon koelen en niet koelen. Staat:Tijdens bedrijf van de airconditioning, geeft de lagedrukzijde soms NEGATIEVE DRUK aan en soms NORMALE DRUK.. Oorzaak:De expansieklep bevriest vanwege het vocht en sluit tijdelijk de koelcyclus af. Correctie:Inspecteer de expansieklep, vervang deze indien nodig en vervang de ontvanger / droger, tap het systeem af en vul het met vers koelmiddel.

47 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STORINGEN R134a PSIBar Lagedrukzijdenegatief Hogedrukzijde99.58 – – 9.7 Symptoom:Cyclisch patroon koelen en niet koelen. Staat:Tijdens bedrijf van de airconditioning, geeft de lagedrukzijde soms NEGATIEVE DRUK aan en soms NORMALE DRUK.. Oorzaak:De expansieklep bevriest vanwege het vocht en sluit tijdelijk de koelcyclus af. Correctie:Inspecteer de expansieklep, vervang deze indien nodig en vervang de ontvanger / droger, tap het systeem af en vul het met vers koelmiddel.

48 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STORINGEN R134a PSIBar Lagedrukzijdenegatief Hogedrukzijde71.2 – – 5.8 Symptoom:Geen koeling of alleen onderbroken koeling. Staat:De lagedrukzijde geeft als uitlezing een NEGATIEVE DRUK, en de hogedrukzijde geeft een EXTREEM LAGE DRUK aan, ijs te zien rondom het leidingwerk van de droger en de expansieklep. Oorzaak:Vuildeeltjes of waterdruppels zitten vast of zijn bevroren binnen in de expansieklep waardoor het koelmiddel niet kan doorstromen Correctie:Inspecteer de expansieklep en reinig of vervang deze indien nodig, vervang de ontvanger/droger, tap het systeem af en vul dit met vers koelmiddel.

49 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STORINGEN R134a PSIBar Lagedrukzijde56.9 – – 5.8 Hogedrukzijde100 – – 9.8 Symptoom:Geen koeling Staat:De druk aan de hogedrukzijde is laag en de druk aan de lagedrukzijde is hoog. Oorzaak:Interne lekkage in de compressor. Correctie:Controleer de compressor en repareer of vervang indien nodig.

50 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Vervanging? Is de oorzaak duidelijk van de defecte compressor? Oorzaken kunnen zijn: –Lagerschade door een verkeerde spaninrichting of slijtage –Lekkage bij de compressoras afdichting of behuizing –Mechanische beschadiging aan de compressorbehuizing –Slecht contact van de elektronische aansluitingen –Gebrek aan olie –Koudemiddel tekort (verbrande olie) –Vaste stoffen (spaanders) –Vocht

51 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR

52 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Wat vertelt ons de kleur van de olie uit de oude compressor? Rood: Vochtopname (installatie is vochtig geweest, bijvoorbeeld door een verzadigd droger/filter) smeereigenschap van de olie is zeer matig. Zwart: Olie is verbrand, temperatuur van de olie is extreem hoog geweest. Metallic: Metaaldelen van de compressor drijven in de olie. Grijs: Combinatie van verbranding en zeer fijne metaaldelen. Geel/groen: Veel UV-middel door de olie.

53 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR

54 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR

55 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR

56 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Koudemiddel afzuigen Compressor demonteren Systeem controleren op verontreinigingen/ vaste stoffen/ doorstroming BELANGRIJK! Installatie spoelen STAPPENPLAN BIJ VERVANGEN COMPRESSOR

57 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Nieuwe of gerepareerde compressor monteren Expansieventiel/ smoorklep en filter-droger/ accumulator vervangen Servicestation: 1.Lekdichtheid testen 2.Vacumeren 3.Vullen met koudemiddel (evt. olie/ UV) BELANGRIJK! Vullen van aircosysteem conform voorschriften voertuigfabrikant 1.Systeemdruk- test 2.Lekdichtheid testen 3.Systeem- controle Servicesticker aanbrengen – Proefrit maken – Administratie van de uitgevoerde werkzaamheden PRAKTISCHE TIP Voorschriften van de fabrikant in acht nemen: a)Vacuümtijd b)Vulhoeveelheid koudemiddel PRAKTISCHE TIP Lekdetectiemiddel bijvullen BELANGRIJK! Vóór de montage de oliehoeveelheid controleren → evt. bijvullen PRAKTISCHE TIP Monteer een filterzeef in de aanzuigleiding van de compressor om vervolgschade te voorkomen

58 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Reparatie door compressorschade?  SPOELEN Waarom ? Metaalslijpsels verwijderen Zuurresten verwijderen Verstoppingen uitspoelen Verontreinigd koudemiddel en/of compressorolie verwijderen Binnengedrongen stof of zand na een aanrijding of lange tijd gereden met een groot lek in het systeem

59 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + SPOELEN

60 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + SPOELEN

61 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + SPOELEN Er zijn twee methoden: Spoelen met koudemiddel Spoelen met spoelvloeistof

62 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + SPOELEN Voordelen: –Geen kosten voor het spoelmiddel –Geen extra afvalverwijderingskosten –Verwijdert losse vuildeeltjes en olie –Goedgekeurd door verschillende voertuigfabrikanten Nadelen: –Geen optimaal resultaat bij vastzittende vuildeeltjes –Filterelement spoelapparaat regelmatig vervangen –Lange standtijden airco- servicestation Spoelen met koudemiddelSpoelen met spoelvloeistof Voordelen: –Verwijdert losse en vastzittende vuildeeltjes –Zeer goede reiniging Nadelen: –Kosten voor de spoelvloeistof –Afvalverwijderingskosten voor de spoelvloeistof –Dubbele (fysieke) handeling → Spoelen en drogen

63 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + SPOELEN Spoelrichting: –Bij beide methodes TEGEN de systeemwerking in! Compressor, expansieorgaan, filter/droger en accumulator kunnen niet gespoeld worden. –Gebruik de adapter set om deze elementen te overbruggen indien met koudemiddel wordt gespoeld. –Bij gebruik van spoelvloeistof worden de te spoelen delen één voor één gereinigd. Vervang altijd het expansieorgaan en de filter/droger of accumulator na een spoelservice.

64 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + SPOELEN Multi-flow onderdelen laten zich minder goed reinigen. Vervang deze bij twijfel. Wat te doen met de bepaling van de hoeveelheid olie na een spoelservice?

65 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE Welke type oliën kennen we? –PAG 46, PAG 100 en PAG 150 –PAO 68, PAO 68 + UV –POE PAO kent maar 1 viscositeit, het is geschikt als alternatief voor de drie verschillende PAG oliën. PAO kan gebruikt worden om een systeem gevuld met PAG aan te vullen maar kan ook voor de complete systeemhoeveelheid gebruikt worden. POE voor elektrisch aangedreven compressoren.

66 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE Olie hoeveelheidsbepaling:

67 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE

68 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE

69 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE

70 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + SPOELEN

71 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE Olie hoeveelheidsbepaling na spoelen? De VOLLEDIGE systeemhoeveelheid moet toegevoegd worden. Compressoren komen gevuld binnen. Is daarmee per definitie de juiste hoeveelheid olie aanwezig voor het specifieke systeem? NEE, een compressor kan op verschillende type voertuigen toegepast worden waarvan de systeemconstructies allemaal verschillend zijn. Dus moet de vulhoeveelheid aan de hand van voertuigspecificaties bepaald worden.

72 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE Procedure olie vullen, gespoeld systeem: 1.Verwijder de olie uit de compressor. 2.Draai daarbij de compressoras 10x rond. 3.Meet de juiste hoeveelheid olie af voor de complete systeemhoeveelheid. 4.Vul de compressor met de afgemeten hoeveelheid olie. 5.Draai de compressoras 10x rond.

73 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE Procedure olie vullen, niet gespoeld systeem: 1.Verwijder de olie uit de oude compressor (draai daarbij de compressoras 10x rond). 2.Meet de hoeveelheid olie uit de oude compressor. 3.Verwijder de olie uit de nieuwe compressor (draai daarbij de compressoras 10x rond). 4.Vul de nieuwe compressor met een hoeveelheid schone olie overeenkomstig de hoeveelheid uit de oude compressor. 5.Draai de compressoras 10x rond.

74 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Compressor filterzeef: Extra bescherming van compressor tegen beschadigingen door vuildeeltjes Plaatsen in de aanzuigleiding, tegen stromingsrichting in!

75 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOROLIE

76 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + COMPRESSOR Samenvatting: 1.Diagnose stappenplan 2.Compressor vervangen (procedure) 3.Spoelen 4.Compressorolie 5.Filterzeef

77 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + STELLING Klacht van de klant: ‘de airco koelt niet goed meer’ ‘de airco werkt helemaal niet meer’. Casus: Airco-onderdelen worden vervangen of regulier airco-onderhoud uitgevoerd. Onmiddellijk of korte tijd daarna, werkt de airco niet meer goed.

78 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + CONTROLE Controle hoeveelheid koudemiddel Te weinig koudemiddel Vaststelling ‘natuurlijk verlies’ of ‘lekkage’ Lekkagetest Vervangen lek onderdeel of alleen filterdrogerelement. Vacuümeren en vullen (koudemiddel en olie)

79 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + CONTROLE In werking stellen airco-installatie Controle actuele drukwaarden Compressor geen vermogen Losgeraakte vuildeeltjes of metaalslijpsel door leeghalen en vullen Vervuiling van regelventiel compressor of expansieventiel

80 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + CONTROLE Compressor demonteren en olie aftappen. Inspectie op verkleuring van de olie Verkleuring? –Koudemiddelcircuit volgens de voorschriften spoelen –Compressor vervangen –Expansieorgaan vervangen –Filter/droger vervangen –Vacumeren en opnieuw vullen met olie en koudemiddel

81 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + KLANTSERVICE Is de klant voldoende geïnformeerd? Enkel kostenraming voor zoeken naar lekken? Enkel kostenraming voor eventueel vervangen van lek onderdeel? Enkel kostenraming voor uitsluitend airco-onderhoud? Wat zijn de risico’s als de klant niet is geïnformeerd over mogelijke extra kosten voor: Spoelen systeem, vervangen van compressor, expansieorgaan en filter/droger?

82 AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 DIAGNOSE & SERVICE + KLANTSERVICE Klachten met betrekking tot ontoereikend vermogen van de airco? Klant wijzen op: –In geval van twijfel, demontage van de compressor noodzakelijk. –Olie verontreinigd? Installatie spoelen en vervangen compressor!

83 EINDE


Download ppt "WELKOM Basiswerking en principes Systeemoverzicht en componenten Diagnose en service werkzaamheden AMS1AIRCO MANAGEMENT SYSTEMEN 1 INTRODUCTIE + PLANNING."

Verwante presentaties


Ads door Google