De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]"— Transcript van de presentatie:

1 Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]

2 Inhoud Startactiviteit  Ideeën genereren voor onderzoeksvragen / ontwerp problemen Intervisie / mini-les  aan de hand van uitgevoerde les / lesontwerp Begeleidingsvragen in de klas  Welke vragen stel je leerlingen bij OOL?

3 Een les bespreken – intervisie Bespreken eigen ervaring  per persoon: wat gedaan, hoe ging het, lastige situaties en/of problemen? Keuze probleem / casus Presentatie probleem Analyse: welke inzichten zijn er? Aanpak: wat te doen? Opbrengst: wat hebben jullie ervan geleerd?

4 Een les uitvoeren – mini-les

5 Vragen stellen – waarom zou je? Stelling: “de primitiefste vorm van didactiek is voordoen-nadoen”

6 Rol van de leerkracht – sturing Tanis et al. 2014

7 Hogere orde denkvaardigheden

8 Begeleidingsvragen Opdracht: welke vragen stel je tijdens de les aan je leerlingen?

9 Begeleidingsvragen – wat doen ze?  nieuwsgierigheid opwekken  aanzetten tot denken  aanzetten tot handelen  aanzetten tot waarnemen  vragen om verklaren  reproductie van kennis  ordehandhaving  aanpak beschrijven  …

10 Begeleidingsvragen in je eigen les Uitgaande van je eigen lesontwerp:  Wat wil je bereiken met het stellen van een vragen (welk doel)? Welke vragen dragen daar aan bij (classificatie)  kun je er nieuwe vragen bij bedenken – repertoire uitbreiden? Op welke wijze kan materiaal / lesontwerp ingezet worden bij beantwoording?

11 Rol van de leraar

12 Afronding /voortuitblik Vragen / opmerkingen? Vervolgopdracht Werk je(les)ontwerp verder uit met feedback en inzichten van vandaag. Bedenk in welke fase van je les je welke vragen aan je leerlingen zou willen stellen en probeer het eventueel uit met leerlingen.

13

14 Concept ontwikkeling 1 CONFRONTATIE 3.HOE KUN JE DAT CONCEPT VERDER ONTWIKKELEN? 4.ZIJN DE CONCEPTEN VAN KINDEREN VERANDERD 2. WAT IS HET CONCEPT VAN KINDEREN?

15 Manieren om W&T te geven  Hoeveelheid: veel – weinig  Docent: groepsleerkracht – vakleerkracht – iemand van buiten de school  Didactiek: onbegeleid – instructie – O&O leren  Intensiteit: korte les – groot project  Verbondenheid: als los vak – geïntegreerd  Plaats: klaslokaal – in de omgeving  Differentiatie: alle kinderen zelfde – eigen programma  Toetsing: niet – leerlingvolgsysteem  Leerlijn: willekeurige onderwerpen – opbouw en afstemming in alle groepen

16 Opdracht – ontwerp en probeer een lessuggestie Kies een vraag of probleem  geef evt. een citaat om vraag / probleem te illustreren Korte inhoudelijke beschrijving van de lessuggestie  aanleiding, materialen, suggesties voor activiteiten Welke systemen, concepten en kerndoelen? Verwijzing naar achtergronden  Welke literatuur, bronnen / websites Welke werkvormen  Bijv. gesprek, opzoeken, video kijken, exploreren objecten, samenwerken met partners, etc. Doelgroep  onder / midden / bovenbouw  Zelfstandig / tweetallen / groepjes / klassikaal / school

17 Websites Eigen ktwt website voor school ->>> Onderzoekend leren en pannenkoeken bakken Ontwerpend leren in de klas modder modder

18 Literatuur Van Keulen IJkpunten voor een domein in ontwikkeling Lowery Everyday Science Sourcebook Minnaert Natuurkunde van het vrije veld Deel 2 training/publicaties/boeken training/publicaties/boeken

19 Kan het weerbericht niet beter? https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yeoG49c7USE

20 Het weer Wat weet je er al van? Denk aan: Wat is ‘het weer’ Wie voorspelt het Waar bestaat het uit Waarom we voorspellen Wanneer gebruiken we het Hoe het zal worden Hoe het vroeger was Wat wil je er van weten? …


Download ppt "Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]"

Verwante presentaties


Ads door Google