De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen."— Transcript van de presentatie:

1 “De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen leiden al lang andere mensen op dan toekomstige leerkrachten (archeologen, kunsthistorici enz.). Openheid naar andere types afgestudeerden is geen teken van vervreemding van, maar net van aansluiting mét maatschappelijke evoluties. De uitbreiding van en debatten over de academische lerarenopleiding aan Vlaamse faculteiten tonen dat het vormen van leerkrachten een reële bekommernis blijft.

2 “Wetenschappers kunnen hun geweten sussen als ze na onvermoeibaar lobbyen en pluggen 2 minuten en 17 seconden met hun onderzoek in ‘De Wereld Draait Door’ mogen schitteren [...] En dat, terwijl het maatschappelijk effect van intensief onderwijs in lezen, schrijven, kritisch nadenken en spreken vele malen groter is dan een vluchtig optreden bij Pauw en Witteman.” Onderwijs gebaseerd op ‘wereldvreemd’ onderzoek ‘waar niemand op zit te wachten’ maakt deel uit van de intellectuele uitdaging van opleidingen in de geesteswetenschappen, die niet tot ‘vaardigheden’ mogen worden gereduceerd. Onderzoeksgebaseerd onderwijs is een essentiële, maar vaak miskende factor in de ‘impact’ van dat onderzoek.

3 “Aanbeveling: richt de universitaire studie geesteswetenschappen en sociale wetenschappen opnieuw in, focus minder op onderzoek en meer op onderwijs.” Is er geen verband tussen maatschappelijk aanzien, intellectuele eisen, en onderzoeksgebaseerd onderwijs? Onderzoek (in welke vorm en met welke financiering dan ook) moet centraal blijven bij de geesteswetenschappen. http://www.csmonitor.com/Commentary/Opinion/2011/0302/Why-the- weak-students-end-up-as-teachers-Education-programs-lack-intellect “Nobody in this debate made any mention of the great elephant in the room: Ed school courses are too easy. No matter what we call these classes – or what teaching skills they transmit – they don’t challenge students’ intellects as much as other courses do.” A focus on teaching skills “isn’t enough. We also need to develop our future teachers’ own minds, by holding them to the same intellectual standards as other college students … they should also take more classes outside of the ed-school.”


Download ppt "“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen."

Verwante presentaties


Ads door Google