De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

2015-2016 1. * Het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven is sterk gericht op het stimuleren van ondernemerschap (start up, innovatie, disruptie, crowd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "2015-2016 1. * Het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven is sterk gericht op het stimuleren van ondernemerschap (start up, innovatie, disruptie, crowd."— Transcript van de presentatie:

1 2015-2016 1

2 * Het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven is sterk gericht op het stimuleren van ondernemerschap (start up, innovatie, disruptie, crowd funding, etc.) * Qredits maar ook andere belangrijke financiële instellingen zijn hierbij van doorslaggevende betekenis. * Het ondersteunen van beginnende ondernemers qua financiering en advies is een nieuw werkveld en dat hier zal veel vraag naar zijn. Verder is het reuze spannend om bij te dragen aan het ontstaan van een nieuw bedrijf. 2

3 * In Nederland moet er een nieuwe ondernemende houding ontstaan om alle toekomstige uitdagingen (‘’VUCA world’’) met vertrouwen tegemoet te kunnen treden. * En jullie kunnen daar deel van uitmaken!! 3

4 * Ondernemersadvisering is voor studenten van financieel-economische opleidingen om zich te bekwamen in de financiële adviespraktijk en een springplank voor een carrière in de financiële dienstverlening. * Theorie + praktijk * www.minorondernemingsadvies.nl www.minorondernemingsadvies.nl 4

5 5

6 * Wel plannen, geen geld * Documentatie niet compleet * Geïsoleerd en solitair, typische ondernemer * Qredits: * Micro- of MKB krediet * Starters ondersteunen * De coaches ondersteunen op strategisch, commercieel, fiscaal en juridisch gebied. 6

7 Jos Pouw Marielle Wiegmans Serge GautierX Bart Ruitenbeek X Daniëlle De Lange Agnes Tay Aad Berkel nr.8 nnb Nieuwe Media/E-Commerce 7

8 * 10 vakken * 2 trajecten 8

9 1. De financiële vakken: 2 TT’s blok 1 * Financiering * Fiscaal * Bedrijfsadministratie * Kosten en kostprijs 2. De overige vakken: 1 TT over blok 1+2 * Strategische oriëntatie * Algemeen ondernemingsklimaat B2 * Markanalyse, marketing en sales * E-Business/commerce B2 * Adviesvaardigheden * Presentatievaardigheden B2 9

10 3. De opdracht/presentatie OP: blok 1+2, * Ondernemersplan, B1+2, * Ondernemingscase Qredits, * Eisen aan de coach tbv Ond.Plan B1 * Casus begeleiding B2 10

11 * Ondersteunend materiaal vanuit de docent * Geen boekenaanschaf 11

12 * Les 1: Introductie Bedrijfsfinanciering * Les 2: Welke aspecten zijn van belang voor een financieringsaanvraag * Les 3: Het proces van een financieringsaanvraag * Les 4: Waar let een bank op bij een financieringsaanvraag * Les 5: Juridische aspecten voor bankfinanciering (zekerheden en garantstellingen) * Les 6: Alternative financiering (crowd funding, business angels, Qredits, etc) * Les 7: Financieringsondersteuning vanuit de overheid (subsidies en fondsen) 12

13 * Les 1: Introductie in strategie bepaling – waarom moet er een strategie worden opgesteld * Les 2: Wat is de rol van een strategie binnen een organisatie * Les 3: Mogelijkheden en kansen voor een organisatie * Les 4: Analyse van de interne structuren van de organisatie * Les 5: Analyse van de externe omgeving van de onderneming * Les 6: Strategie formulering (business model, groeistrategie, etc.) * Les 7: Implementatie van een strategie 13

14 * Les 1: Introductie en uitleg over het verzamelen van de juiste data * Les 2: Marktomvang en marktgrootte * Les 3: Concurrentieanalyse * Les 4: Marktdynamieken detecteren * Les 5: Marketingplan afstemmen op markt en doelgroep * Les 6: Marketingstrategie (analyse, programma, implementatie en evaluatie) * Les 7: Salesmanagement (visie op sales, zelfanalyse, coaching en inspireren en motiveren) 14

15 * Les 1: Introductie * Les 2: Juridische entiteiten (B.V., N.V., VOF, etc.) * Les 3: Omzetbelasting en formeel belastingrecht * Les 4: Loonbelasting * Les 5: Inkomensbelasting en vennootschapsbelasting * Les 6: Dividendbelasting en internationale belastingen * Les 7: Erf- en schenkingbelasting 15

16 * Les 1: Introductie in bedrijfsadministratie * Les 2: Indeling Balans * Les 3: Journaalposten * Les 4: Winst- en verliesrekening * Les 5: Cashflow * Les 6: Jaarrekening * Les 7: Begroting 16

17 * Les 1: Introductie en definiëring kosten en opbrengsten * Les 2: Vaste en variabele kosten * Les 3: Directe en indirecte kosten * Les 4: Opzetten en uitvoeren kostencalculaties * Les 5: Break-evenanalyse * Les 6: Operationele kostenhefboom * Les 7: Bepaling verkoopprijs 17

18 * WC 1: Introductie en persoonlijke eigenschappen * WC 2: Haalbaarheid van een idee * WC 3: Eigen organisatie * WC 4: Markt en concurrenten * WC 5: Risico’s en verplichtingen * WC 6: Financiële paragraaf 18

19 * Tijdens deze lessen zal het ondernemers- klimaat in Nederland en de rest van de wereld worden besproken aan de hand van de actualiteiten. * Tevens komen er sprekers vanuit de praktijk hun verhaal vertellen over financiële advisering. 19

20 * Les 1: Introductie – wat is de plaats en rol binnen de huidige samenleving * Les 2: Nieuwe vs. oude media * Les 3: Social Media 1 * Les 4: Social Media 2 * Les 5: Gastcollege van iemand die actief is met nieuwe media * Les 6: Trends * Les 7: Toepassen binnen onderneming 20

21 * Les 1: Introductie * Les 2: E-business strategie en impact * Les 3: Vindbaarheid en Bricks and Clicks * Les 4: Online shop (Omnichannel en Multichannel) * Les 5: Marketing en CRM * Les 6: Analyse resultaten en verwerking * Les 7: Bespreken van de opdracht en/of gastcollege 21

22 * Het is belangrijk om in een korte en bondige presentatie de missie, visie en doelstellingen van een onderneming pakkend over te brengen. Vaak worden ondernemers door potentiele financiers uitgenodigd om hun initiatief kort en bondig nader te komen toelichten door middel van een pitch. Bij dit vak krijgt de student training in het geven van presentaties en speciaal in het pitchen. 22

23 * Als adviseur is het heel belangrijk om goed advies te geven en dit op de juiste manier te doen. Tijdens dit vak worden je adviesvaardigheden en omgangsvaardigheden getraind. De student leert om op een goede wijze mensen van advies en ondersteuning te voorzien. 23

24 * Het doel van het Qredits is studenten kennis te geven van de praktijk van het adviseren van ondernemers. * Een onderneming kent verschillende levensfases. Grofweg kunnen we 4 fases onderscheiden: (I) Idee/ planfase (II) Startfase (III) Vroege groeifase (IV) Volwassenheidsfase. Daarnaast kunnen ondernemingen ook in zwaar weer komen. Voor het gemak noemen we dit de (V) crisisfase. * De fase van vroege groei en volwassenheid worden gecombineerd – dit zijn bij Qredits aanvragen van bestaande bedrijven en vallen daardoor in 1 categorie. * Het is de bedoeling dat de studenten in het Qredits deel van de minor met de praktijk van deze 5 fases in aanraking komen. 24

25 * Naast deze verschillende fases kennen we ook verschillende typen ondernemers. Daar kunnen we een heel palet aan categoriseringen op los laten. Een van de meest bekende is die van: (I) necessity driven, (II) growth oriented en (III) lifestyle. * Daarnaast kan ook gekeken worden naar de grote van de ondernemingen: micro (tot 10 werknemers), klein (tot 50 werknemers), midden (tot 250 werknemers) en groot bedrijf (meer dan 250 werknemers). * Het midden- en grootbedrijf zal in het Qredits deel van deze minor niet behandeld worden. 25

26 Qredits theorie over de praktijk 26

27 Casus begeleiding 27

28 Casus begeleiding 28

29 * Op verzoek: sprekers voor de groep OAD schema Activiteit 12 nov Corp.Governance (actualiteit) 19 nov spreker Adviseur Wilfred Korthouwer 26 nov spreker Coach bij Qredits Rob Croonenberg 3 dec spreker Adviseur ING grootzakelijk, Groenfinanciering, Niels Jimmink 10 dec Truckendoos, winstmanipulatie 17 dec wordt 16 dec spreker H 0.008 icm Breed en Diep Risk management Martin van Staveren 7 jan sprekerAdviseur ING zakelijke ondernemingen Lars van der Wel 29


Download ppt "2015-2016 1. * Het onderwijs, de overheid, het bedrijfsleven is sterk gericht op het stimuleren van ondernemerschap (start up, innovatie, disruptie, crowd."

Verwante presentaties


Ads door Google