De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’"— Transcript van de presentatie:

1 ‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit voorjaar e avond

2 Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

3 Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen
Deel een echte levenservaring om over na te denken vanuit NLP. Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

4 het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec
het bewuste = golfje aan oppervlak het bewuste = topje van de ijsberg het bewuste verwerkt 60 bits/sec het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het onbewuste verwerkt bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

5 De functies van het onbewuste
Als de berijder een duidelijke boodschap doorgeeft aan de olifant, gaat deze de weg die het bewuste wil. De olifant vermijdt gevaar, zoals het onbewuste ook doet.

6 De functies van het onbewuste
Slaat herinneringen op: chronologisch en thematisch Is het domein van emoties Bestuurt het lichaam, heeft een blauwdruk van het lichaam Handhaaft en beschermt het lichaam Werkt als een dienaar en volgt de instructies op van het bewustzijn

7 Waar zit ons onbewuste en bewuste?
Het bewuste: de hersenschors hersenschors lymbisch systeem Het onbewuste: 2. het lymbisch systeem hersenstam de hersenstam

8 Waar zit ons onbewuste en bewuste?
hersenschors lymbisch systeem hersenstam hersenschors lymbisch systeem hersenschors hersenstam lymbisch systeem hersenstam

9 ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two
Hoe groot is het bewuste? Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?

10 1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam
4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

11 “Mislukking bestaat niet alleen feedback”
Geef ik het op of ga ik door?

12 teleurgesteld stoppen
Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd

13 Complimenten geven als een leerproces
Wat heb je dat goed gedaan! Je bent een geweldige kracht! Ik laat dit gerust aan jou over! Wat heb jij dat goed opgelost! Geweldig! Bravo! Ik zou het niet zonder jou hebben klaargespeeld! Uitstekend! Uitstekend werk! Blij je aan boord te hebben! Goed! Goed werk! Geweldige houding! Goed gedaan! Goede positieve houding! Uitstekende service! Goede team player! Hiep hiep hoera! Slim gezien! Slimme oplossing! Slim bedacht! Ik wist dat je het kon doen! Ik heb respect voor je! Chapeau! Ik ben trots op je! Ziet er goed uit! Goed idee van je! Magnifiek! Net werk! Niets kan je nu nog stoppen! Uitstekend! Uitstekend werk! Fenomenaal! Opmerkelijk werk! Sensationeel! Spectaculair! Je bent een held! Super gedaan! Super gewerkt! Dat is correct! Dat is uitstekend! Twee duimen voor jou! Je loste het op! Je deed het! Je nam goed initiatief! Je deed je best! Je leverde uitstekend werk! Je bent op het juiste pad! Wat ben jij slim! Hartelijk dank! Ik apprecieer jullie inzet! Dank je wel! Jij staat altijd voor me klaar! Ik ben trots op je! Ik ben blij zo’n fantastisch team te hebben! Ik bewonder je gedrevenheid! Ik kan steeds op je rekenen! Bedankt voor jullie samenwerking! Jij geeft steeds het beste van jezelf! Jij haalt altijd het onderste uit de kan! Een welgemeend dank je wel! Jij hebt een verborgen talent! Jij krijgt dingen voor elkaar! Je hebt me erg geholpen met…! Je hebt het in je! Jij bent de beste! Jij bent een harde werker! Wat een briljant idee! Je hebt veel vooruitgang geboekt! Jij bent uitstekende hulp! Ik weet niet hoe ik je kan bedanken. Mooi werk! Complimenten geven als een leerproces

14

15 Leerproces Complimenten geven
In tweetallen: Bedenk tenminste 6 complimenten voor iemand met wie je je relatie wilt verbeteren. Geef complimenten op elk neurologisch niveau. Gemeend Voor de ontvanger acceptabel (het voelt echt) Niet te groot: je bent een kanjer Niet te klein: je soms wel een klein beetje aardig Op maat: je bent iemand die open staat voor je vrienden

16

17 Oefening Leermeesters
A vertelt aan B van welke drie mensen je het meest hebt geleerd (leermeesters). A beantwoordt de volgende vragen: Welke kwaliteiten hadden zij waardoor je van hen leerde? Welke context (voorwaarden) creëerden, zodat jij kon leren? Hoe motiveerden zij jou? Als je je leermeesters nu zou kunnen spreken, wat zou je ze laten weten? B doet hetzelfde

18 Vier basis vóóronderstellingen
All learning behaviour and change is unconscious O G Aan de kant van de oorzaak gaan staan Onbeperkende Overtuigingen Het centraal zenuwstelsel kan geen ontkenning vast houden

19 All learning, behaviour and change is unconscious

20 het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar
het bewuste: interne voorstelling het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar de PC verwerkt alles maar onzichtbaar het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg onbewuste het onbewuste verwerkt bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

21 Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg.
Oorzaak en Gevolg O G Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Denk in opties. I feel powerless Because she …. He does it again!

22 Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’, achterin of achter het stuur?

23 Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

24 Oorzaak  Gevolg test Aan de kant van de oorzaak:
Kruis bij elke vraag één antwoord aan die je het meeste aanspreekt. Aspect van communicatie Sco-re Waar focus je op? Ik ben meestal gericht op 'bereiken' Ik wil vaak problemen voorkomen, vermijden. 1A 1B 1A Waar denk je aan? Ik denk eerst aan de oplossing van een probleem. Ik denk eerst aan de oorzaak van een probleem. 2A 2B 2A Tegen of samen? Ik voel de ander tegenover me, ik denk in 'zij, jullie, ieder voor zich' Ik denk in 'wij en samen', 3A 3B 3B Omgang met elkaar: Er wordt over elkaar gepraat, vaak in verwijten, de ander hoeft daar niet bij te zijn. Er wordt met elkaar gepraat, we durven de confrontaties (met respect) aan. 4A 4B 4B Helpen of aanvallen? De ander wil mij meestal wel helpen. Het voelt alsof anderen mij vaak willen aanvallen. 5A 5B 5A

25 Onbeperkende Overtuigingen

26 Overtuigingen Welke beperkende overtuigingen heb je?
Of je buurman/vrouw?

27 Van verzwakkende gedachte naar versterkende overtuiging.
Negatieve Verzwakkende Gedachte Wat wil ik specifiek wel? (klein, dicht bij) Versterkende overtuiging, die je graag zou willen hebben Die nieuwe baas zal me wel slecht vinden Ik wil me goed voelen onafhankelijk van mijn baas Ik bepaal zelf hoe ik me voel

28 Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op?
8 1 2 7 3 6 4 Versterkende overtuiging 5 Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld Voorbeeld

29 Ik kan goed communi ceren
Voorbeeld: Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 8 1 1 ik kan makkelijker contact maken met collega’s 2 ik ben succesvoller in mijn werk 2 7 3 ik kan makkelijker voor mezelf opkomen 3 6 4 versterkende overtuiging: Ik kan goed communi ceren 5 Voorbeeld 4 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me moed Voorbeeld 1 Goed gesprek met partner gisteren Voorbeeld 5 De onderhandelingen gisteren verliepen goed Voorbeeld 2 Wat ik tegen X zei kwam goed over . Voorbeeld 3 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me K+

30 Loslaten is …….. (K+Overtuigingen)
loslaten is doorgaan met liefhebben, het is herkennen, dat een ander het zelf moet doen loslaten is mezelf open opstellen, het is me realiseren, dat ik een ander in zijn volle waarde laat loslaten is ruimte geven, toestaan dat de dingen gaan zoals ze gaan loslaten is machteloosheid ruilen voor acceptatie, de uitkomst laten zijn zoals die komt loslaten is niet een ander willen veranderen, maar nagaan hoe ik mijzelf anders zou kunnen opstellen om het beste aan een ander te geven loslaten is niet zorgen voor, maar geven om een ander loslaten is niet uit handen nemen, maar ondersteunen loslaten is niet oordelen, maar toestaan, dat de ander ook een bijzonder mens is (net als ikzelf), allebei met een eigen model van de wereld loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen, maar accepteren, dat de ander zijn eigen weg gaat loslaten is niet beschermen, maar toestaan, dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet loslaten is inzien, dat de ander zich niet laat controleren, maar dat ik alleen zelf kan streven naar degene die ik droom te zijn

31

32 Het centrale zenuwstelsel is kan geen ontkenning vast houden
Denk niet aan dit roze olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursusavond Denk aan het grijze olifantje

33 Leer om complimentjes te geven met het sandwich feedback model
Wat ik specifiek goed vind van wat je deed ….(over het gedrag) Wat je wellicht nog beter zou kunnen doen in de toekomst…… Wat ik goed vind, hoe je je hiervoor hebt ingespannen.

34 Rapport open je hart oog contact match, aanpassen bereidheid te volgen
respecteer het model van de wereld van de ander open je hart oog contact match, aanpassen aandacht geven bereidheid te volgen creëer emotionele verbinding bouw vertrouwen op gebruik het zelfde representatie systeem

35

36 Pacing and Leading: Volgen en Leiden
B Leading

37 Ankeren De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie
Anker: Elke stimulus die geassocieerd wordt met een specifieke response. De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Liefde Kracht Zelfvertrouwen Geluk Rust

38 Wat gebeurt er met jouw emoties bij het zien en horen van dit verhaal?
intensiteit emotie tijd Hoe zou je deze emotie van jou noemen?

39 Ankeren met de ‘circle of excellence’

40 Hoe maak je de ‘circle of excellence’?
Vouw het blaadje in de lengte dubbel Knip vanaf de vouw op 2 cm van het einde aan beide zijden naar boven tot 1 cm van de rand. Knip langs de vouw Knip langs de vouwen

41 Ankeren Het zetten van een anker emotie Belangrijk:
start einde intensiteit emotie Je vertelt je verhaal tijd Belangrijk: De intensiteit van de ervaring. Hoe intenser, hoe sterker je de bron voelt, hoe sterker jouw anker. Zie, hoor, voel, ruik, proef zoals het was!

42 Ankeren emotie start eind tijd intensiteit
De vier stappen om te ankeren Bedenk welke gebeurtenis in de toekomst je tegen op ziet. Welke ‘bron’ zou je helpen om deze gebeurtenis succesvoller te maken? Bijv. motivatie; humor; energie; liefde; kracht; zelfvertrouwen; rust……... Herinner een levendige positieve ervaring met een waardevolle bron. Stap in de cirkel op het hoogste punt van de emotie (zie grafiek). Stap eruit op het moment dat de emotie afneemt Break state. 3 Herhaal dit met verschillende of met dezelfde bronnen met verschillende herinneringen. 4 Vuur het anker af terwijl aan het toekomstige moment denkt als test.


Download ppt "‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’"

Verwante presentaties


Ads door Google