De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016 5e avond.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016 5e avond."— Transcript van de presentatie:

1 ‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond

2 Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

3 Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om over na te denken vanuit NLP. Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

4 het onbewuste verwerkt bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het bewuste verwerkt 60 bits/sec het bewuste = golfje aan oppervlak het bewuste = topje van de ijsberg

5 Als de berijder een duidelijke boodschap doorgeeft aan de olifant, gaat deze de weg die het bewuste wil. bewuste onbewuste De olifant vermijdt gevaar, zoals het onbewuste ook doet. De functies van het onbewuste

6 Slaat herinneringen op: o chronologisch en o thematisch Is het domein van emoties Bestuurt het lichaam, heeft een blauwdruk van het lichaam Handhaaft en beschermt het lichaam Werkt als een dienaar en volgt de instructies op van het bewustzijn De functies van het onbewuste

7 Waar zit ons onbewuste en bewuste? Het onbewuste: Het bewuste: 3.de hersenschors hersenschors lymbisch systeem 1. de hersenstam 2. het lymbisch systeem hersenstam

8 hersenschors lymbisch systeem hersenstam lymbisch systeem hersenschors hersenstam lymbisch systeem hersenschors Waar zit ons onbewuste en bewuste?

9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. Hoe groot is het bewuste? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two 7 + 2

10 4 Staps Leer Proces 4.Onbewust bekwaam 1.Onbewust onbekwaam 2.Bewust onbekwaam 3.Bewust bekwaam Bewust worden Oefenen Routineren Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

11 “Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?

12 Gevoelens in het 4 staps leerproces 1 2a 2b 3 4 tijd gevoelens 1 neutraal2b uitdaging 2a angst 3 beter gevoel 4 succes ervaring teleurgesteld stoppen

13 Complimenten geven als een leerproces Wat heb je dat goed gedaan! Je bent een geweldige kracht! Ik laat dit gerust aan jou over! Wat heb jij dat goed opgelost! Geweldig! Bravo! Ik zou het niet zonder jou hebben klaargespeeld! Uitstekend! Uitstekend werk! Blij je aan boord te hebben! Goed! Goed werk! Geweldige houding! Goed gedaan! Goede positieve houding! Uitstekende service! Goede team player! Hiep hiep hoera! Slim gezien! Slimme oplossing! Slim bedacht! Ik wist dat je het kon doen! Ik heb respect voor je! Chapeau! Ik ben trots op je! Ziet er goed uit! Goed idee van je! Magnifiek! Net werk! Niets kan je nu nog stoppen! Uitstekend! Uitstekend werk! Fenomenaal! Opmerkelijk werk! Sensationeel! Spectaculair! Je bent een held! Super gedaan! Super gewerkt! Dat is correct! Dat is uitstekend! Twee duimen voor jou! Je loste het op! Je deed het! Je nam goed initiatief! Je deed je best! Je leverde uitstekend werk! Je bent op het juiste pad! Wat ben jij slim! Hartelijk dank! Ik apprecieer jullie inzet! Dank je wel! Jij staat altijd voor me klaar! Ik ben trots op je! Ik ben blij zo’n fantastisch team te hebben! Ik bewonder je gedrevenheid! Ik kan steeds op je rekenen! Bedankt voor jullie samenwerking! Jij geeft steeds het beste van jezelf! Jij haalt altijd het onderste uit de kan! Een welgemeend dank je wel! Jij hebt een verborgen talent! Jij krijgt dingen voor elkaar! Je hebt me erg geholpen met…! Je hebt het in je! Jij bent de beste! Jij bent een harde werker! Wat een briljant idee! Je hebt veel vooruitgang geboekt! Jij bent uitstekende hulp! Ik weet niet hoe ik je kan bedanken. Mooi werk!

14

15 Leerproces Complimenten geven In tweetallen: Bedenk tenminste 6 complimenten voor iemand met wie je je relatie wilt verbeteren. Geef complimenten op elk neurologisch niveau. Gemeend Voor de ontvanger acceptabel (het voelt echt) Niet te groot: je bent een kanjer Niet te klein: je soms wel een klein beetje aardig Op maat: je bent iemand die open staat voor je vrienden

16

17 Oefening Leermeesters A vertelt aan B van welke drie mensen je het meest hebt geleerd (leermeesters). A beantwoordt de volgende vragen: Welke kwaliteiten hadden zij waardoor je van hen leerde? Welke context (voorwaarden) creëerden, zodat jij kon leren? Hoe motiveerden zij jou? Als je je leermeesters nu zou kunnen spreken, wat zou je ze laten weten? B doet hetzelfde

18 Vier basis vóóronderstellingen All learning behaviour and change is unconscious O G Aan de kant van de oorzaak gaan staan Onbeperkende Overtuigingen Het centraal zenuwstelsel kan geen ontkenning vast houden

19 All learning, behaviour and change is unconscious

20 het onbewuste verwerkt bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het bewuste: interne voorstelling onbewuste de PC verwerkt alles maar onzichtbaar het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar

21 Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Denk in opties. GO Oorzaak en Gevolg I feel powerless Because she …. He does it again!

22 Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’, achterin of achter het stuur?

23 Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of ….Achter het stuur?

24 Aspect van communicatie Sco-re Waar focus je op? Ik ben meestal gericht op 'bereiken' Ik wil vaak problemen voorkomen, vermijden. 1A 1B Oorzaak  Gevolg test Kruis bij elke vraag één antwoord aan die je het meeste aanspreekt. 5A 1A 2A 3B 4B Aan de kant van de oorzaak: Waar denk je aan? Ik denk eerst aan de oplossing van een probleem. Ik denk eerst aan de oorzaak van een probleem. 2A 2B Tegen of samen? Ik voel de ander tegenover me, ik denk in 'zij, jullie, ieder voor zich' Ik denk in 'wij en samen', 3A 3B Omgang met elkaar: Er wordt over elkaar gepraat, vaak in verwijten, de ander hoeft daar niet bij te zijn. Er wordt met elkaar gepraat, we durven de confrontaties (met respect) aan. 4A 4B Helpen of aanvallen? De ander wil mij meestal wel helpen. Het voelt alsof anderen mij vaak willen aanvallen. 5A 5B

25 Onbeperkende Overtuigingen

26 Welke beperkende overtuigingen heb je? Of je buurman/vrouw? Overtuigingen

27 Die nieuwe baas zal me wel slecht vinden Ik wil me goed voelen onafhankelijk van mijn baas Ik bepaal zelf hoe ik me voel Negatieve Verzwakkende Gedachte Wat wil ik specifiek wel? (klein, dicht bij) Versterkende overtuiging, die je graag zou willen hebben Van verzwakkende gedachte naar versterkende overtuiging.

28 Versterkende overtuiging Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op?

29 versterkende overtuiging: Ik kan goed communi ceren Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? Voorbeeld: 1 ik kan makkelijker contact maken met collega’s 2 ik ben succesvoller in mijn werk 3 ik kan makkelijker voor mezelf opkomen

30 loslaten is doorgaan met liefhebben, het is herkennen, dat een ander het zelf moet doen loslaten is mezelf open opstellen, het is me realiseren, dat ik een ander in zijn volle waarde laat loslaten is ruimte geven, toestaan dat de dingen gaan zoals ze gaan loslaten is machteloosheid ruilen voor acceptatie, de uitkomst laten zijn zoals die komt loslaten is niet een ander willen veranderen, maar nagaan hoe ik mijzelf anders zou kunnen opstellen om het beste aan een ander te geven loslaten is niet zorgen voor, maar geven om een ander loslaten is niet uit handen nemen, maar ondersteunen loslaten is niet oordelen, maar toestaan, dat de ander ook een bijzonder mens is (net als ikzelf), allebei met een eigen model van de wereld loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen, maar accepteren, dat de ander zijn eigen weg gaat loslaten is niet beschermen, maar toestaan, dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet loslaten is inzien, dat de ander zich niet laat controleren, maar dat ik alleen zelf kan streven naar degene die ik droom te zijn Loslaten is …….. (K+Overtuigingen)

31

32 Het centrale zenuwstelsel is Denk niet aan dit roze olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursusavond Denk aan het grijze olifantje kan geen ontkenning vast houden

33 Leer om complimentjes te geven met het sandwich feedback model Wat ik specifiek goed vind van wat je deed ….(over het gedrag) Wat je wellicht nog beter zou kunnen doen in de toekomst…… Wat ik goed vind, hoe je je hiervoor hebt ingespannen.

34 Rapport match, aanpassen open je hart bouw vertrouwen op creëer emotionele verbinding respecteer het model van de wereld van de ander oog contact aandacht geven bereidheid te volgen gebruik het zelfde representatie systeem

35

36 A B Pacing Leading Pacing and Leading: Volgen en Leiden

37 Ankeren  Motivatie  Humor  Energie  Liefde  Kracht  Zel fvertrouwen  Geluk  Rust Anker: Elke stimulus die geassocieerd wordt met een specifieke response. De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’

38 Wat gebeurt er met jouw emoties bij het zien en horen van dit verhaal? intensiteit tijd emotie Hoe zou je deze emotie van jou noemen?

39 Ankeren met de ‘circle of excellence’

40 Hoe maak je de ‘circle of excellence’? Vouw het blaadje in de lengte dubbel Knip vanaf de vouw op 2 cm van het einde aan beide zijden naar boven tot 1 cm van de rand. Knip langs de vouw Knip langs de vouwen

41 intensiteit start einde Ankeren tijd emotie Het zetten van een anker Belangrijk: De intensiteit van de ervaring. Hoe intenser, hoe sterker je de bron voelt, hoe sterker jouw anker. Zie, hoor, voel, ruik, proef zoals het was! Je vertelt je verhaal

42 De vier stappen om te ankeren 1.Bedenk welke gebeurtenis in de toekomst je tegen op ziet. Welke ‘bron’ zou je helpen om deze gebeurtenis succesvoller te maken? Bijv. motivatie; humor; energie; liefde; kracht; zelfvertrouwen; rust……... 2.Herinner een levendige positieve ervaring met een waardevolle bron. 3.Stap in de cirkel op het hoogste punt van de emotie (zie grafiek). Stap eruit op het moment dat de emotie afneemt Break state. 3Herhaal dit met verschillende of met dezelfde bronnen met verschillende herinneringen. 4Vuur het anker af terwijl aan het toekomstige moment denkt als test. intensiteit start eind Ankeren tijd emotie


Download ppt "‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016 5e avond."

Verwante presentaties


Ads door Google