De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten."— Transcript van de presentatie:

1 Taalwetenschap op de middelbare school

2 Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten

3 Wat doen we?  Minor Creative Educational Design  Lesplan ontwerpen  Taalwetenschap inbrengen in het vak Nederlands

4 Wat is taal?  Communicatiemiddel  Taal is overal  Geen maatschappij zonder taal

5 Wat weten jullie?  https://answergarden.ch/view/250777 https://answergarden.ch/view/250777

6 Waar houden taalwetenschappers zich mee bezig?

7 Taal en Cultuur Duidelijk voorbeeld van taal met eigen cultuur  Taal en cultuur beïnvloeden elkaar altijd  https://www.youtube.com/watch?v=H13Se4nBPDA https://www.youtube.com/watch?v=H13Se4nBPDA  Maar, denk ook aan gebarentaal!

8 Sociolinguïstiek  Er wordt onderzoek gedaan naar:  De invloed van sociale omgeving op taal en andersom  Wij zelf: gekeken naar het gebruik van hun als subject  Hun hebben gelijk  Dit wordt heel veel gebruikt!  Straattaal

9 Taalverwerving Hoe leren kinderen spreken? Hoe leer je een tweede taal?

10 Psycholinguïstiek en neurolinguïstiek  Hoe werkt taal in de hersenen?  Psycholinguïstiek = processen die bij taal betrokken zijn  Neurolinguïstiek = delen van de hersenen die bij taal betrokken zijn

11 Taal- en spraakstoornissen  Dyslexie  Stotteren  Afasie  https://www.youtube.com/watch?v=fmnaYPHHJJM https://www.youtube.com/watch?v=fmnaYPHHJJM  Maar ook spraakstoornissen als gevolg van:  Parkinson  Schisis (hazenlip)

12 Taalbegrip en taalstructuur  Spelling ontstaat door taal, niet andersom.  Taal is een belangrijke onderliggende gedachte voor de spellingsregels.  Ambiguïteit: meerdere betekenissen  Het meisje ziet de jongen met de verrekijker.  Wat zijn de verschillende betekenissen van deze zin?

13 Forensische linguïstiek  Taal als middel in strafzaken om daders te identificeren  Spraak  Telefoongesprekken  Video-opnames  Handschrift  Brieven

14 Taaltechnologie  Programmeren  Maar ook applicaties zoals spraakherkenners en – generators:  Siri  Stephen Hawking

15 Fonologie en fonetiek  Fonetiek = fysieke kenmerken van spraak en spraakorganen  Fonologie = hoe spraak (klanken) gerepresenteerd is in je hoofd en de regels voor het produceren van deze klanken  ‘t kofschip/’t sexy fokschaap  ‘t kofschip is ezelsbruggetje, gebaseerd op fonologische processen

16 En nu?  Waarom komt na een /k/ een /t/?  Spreek de medeklinkers van ‘t kofschip maar eens uit  Wat voel je aan je keel?  Waarom zijn juist deze letters gebruikt om het ezelsbruggetje te vormen?

17 Opdracht over fonetiek  Zometeen: opdracht over plaats van articulatie  De /r/ kan op verschillende manieren worden uitgesproken!  Soms voorin, soms achterin  http://ic- migration.webhost.uits.arizona. edu/icfiles/ic/lsp/site/ http://ic- migration.webhost.uits.arizona. edu/icfiles/ic/lsp/site/


Download ppt "Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten."

Verwante presentaties


Ads door Google