De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jozef Guislainstraat 43 a | 9000 Gent | Tel 09 210 87 10 | Fax 09 272 86 11 | www.desleutel.be Kritische succesfactoren bij de implementatie van een sportproject.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jozef Guislainstraat 43 a | 9000 Gent | Tel 09 210 87 10 | Fax 09 272 86 11 | www.desleutel.be Kritische succesfactoren bij de implementatie van een sportproject."— Transcript van de presentatie:

1 Jozef Guislainstraat 43 a | 9000 Gent | Tel 09 210 87 10 | Fax 09 272 86 11 | www.desleutel.be Kritische succesfactoren bij de implementatie van een sportproject in de verslavingszorg Studiedag 30/05/2016 Samenspel sport en zorg: De sleutel voor succesvolle re-integratie

2 Voorstelling ¬Robrecht Keymeulen ¬Thomas Sintobin

3 Topic 1 De Sleutel en oorsprong project

4 Voorstelling De Sleutel ¬Binnen ggz ¬Gericht naar mensen met drugproblemen ¬Drijfveer: Geloof in meerwaarde van drugvrij leven ¬Doel: Re-integratie in de samenleving ¬Diverse locaties in Vlaanderen

5 Doelstellingen sportproject ¬Algemene doelstelling ¬Stimuleren en faciliteren van de individuele sportbeleving als zinvolle vrije tijd tijdens en vooral na het drughulpverleningsprogramma

6 Doelstellingen sportproject ¬Subdoelstellingen ¬Het aanwezige sportaanbod professionaliseren ¬De verworven expertise structureel inbedden in onze reguliere werking ¬Drempels wegwerken waardoor onze doelgroep vlot aansluiting kan vinden bij het reguliere sportaanbod

7 TIP Sport voor kansengroepen slaagt enkel mits gedragenheid door de volledige organisatie

8 Topic 2 Visie op sport

9 Visie ¬Levensstijl gebaseerd op waarden en normen ¬Recreatief en breed sportaanbod ¬Op naar re-integratie ¬Verbreedt en verdiept het behandelaanbod ¬Positieve effecten van sport ¬Verwerven en behouden cleane en prettige levensstijl

10 Kwaliteitsvol en professioneel ¬Kwalitatief geschoolde sportlesgevers ¬Brede waaier van sportaanbod ¬Succeservaring bij elke cliënt ¬Therapeuten stimuleren cliënten

11 TIP Ontwikkel een duidelijke visie Geef knowhow van de sportwereld en knowhow van de zorgsector een evenwaardige plaats

12 Topic 3 Strategie voor realisatie

13 Literatuur + probleemanalyse

14 Betrekken doelgroep ¬Vragenlijst bij alle beschikbare cliënten ¬Resultaten: ¬ 70% heeft interesse in initiatielessen ¬Top 10 sporten: voetbal, fitness, lopen, volleybal, basketbal, badminton, tafeltennis, boksen, vechtsport, fietsen ¬Onbekende sporten: Frisbee, kinbal, tag rugby, rope skipping, krachtbal, korfbal, free running, tchouckbal …

15 Betrekken intern netwerk ¬Sportpromotor per afdeling ¬Per kwartaal: werkgroep sport ¬Afdelingen en medewerkers mobiliseren

16 Betrekken extern netwerk ¬Stuurgroep met specifieke expertise ¬Zoektocht naar knowhow en partners

17 Fasering ¬Stap per stap ¬Verschillende modellen uitwerken

18 Oprichten sportclub ¬Aansluiten bij erkende sportfederatie ¬Erkenning als lokale sportvereniging ¬Structuur voor verankering ¬Voordelen voor organisatie sportactiviteiten

19 TIP De cliënt staat centraal, besef dat jouw organisatie door een veranderingsproces moet gaan

20 Topic 4 Sportinitiaties

21 Praktisch ¬Afstemmen van: ¬Werking afdelingen De Sleutel ¬Beschikbare uren sportaccommodatie ¬Beschikbaarheid lesgevers ¬Sportmateriaal en sportkledij

22 Sportaanbod

23 Structuur sportinitiaties ¬Opwarming / Techniek, tactiek / Wedstrijdvormen / Cooling down ¬1 sport wordt 3 weken na elkaar gegeven (opbouw)

24 TIP Professionele benadering zorgt voor een kwalitatief aanbod Gespecialiseerde lesgevers Begeleiders opleiden tot sportpromotoren

25 Topic 5 Samenwerking met buurtsportwerkingen

26 Wat is buurtsport? ¬Methodiek van buurtgerichte initiatieven vanuit een breed sportbegrip ¬3 mogelijke doelstellingen ¬aanzetten tot sport en bewegen ¬multi-inzetbaar om doelgroepen, en in het bijzonder kansengroepen te bereiken ¬kan er ook in slagen om niet-sportdoelstellingen te bereiken binnen een integraal beleid ¬Verschillend per stad/gemeente

27 Waarom interessant? ¬Laagdrempelig ¬Toeleiding naar een aanbod of ondersteuningsinitiatieven ¬Ingebed in lokaal beleid en netwerksamenwerking

28 Samenwerking DCA ¬Buurtsport Antwerpen ¬Ter beschikking stellen van accommodatie/sportmateriaal ¬Ter beschikking stellen van sportlesgevers voor initiatielessen ¬Vrijetijdsbemiddeling (individuele toeleiding naar een sportclub)

29 TIP Bouw een netwerk uit over sectoren heen

30 Topic 6 Andere initiatieven

31 Vrouwvriendelijk sportaanbod ¬Klein aandeel vrouwelijke cliënten ¬Sportnetwerk Gent Noord: beweeglessen voor vrouwen ¬Sportshoppen Brugge

32 Aanbod vrije tijd ¬Activiteiten tijdens vrije tijd, georganiseerd door reguliere clubs ¬bv. badmintontornooi, loopwedstrijd, … ¬Te grote drempels, wordt verder uitgewerkt ¬Intermediaire sportclub

33 Zomerperiode (juli/augustus) ¬Stop sportinitiaties, op zoek naar alternatieven ¬Sportvoormiddagen ¬Start 2 run ¬Samenwerkingen reguliere sportclubs

34 RKJ ¬SNS-passen ¬Buddywerking ¬Samenwerking Howest

35 TIP Ga breed! Doelgroepen zijn verschillend; ga na welke bestaande initiatieven aansluiten bij jouw doelgroep

36 Topic 7 Verankering + toekomst

37 Acties ter continuering ¬Sportpromotoren + opleidingen ¬Werkgroep sport ¬Handelplannen ¬Interne opvolging door directie

38 Toekomst ¬Intermediaire sportclub (drempels verlagen) ¬Inzetten op participatie ¬Knowhow vertalen en integreren in trajecten naar werk

39 TIP Herhaal voortdurend de meerwaarde van sport en bewegen voor een succesvolle verankering

40 Topic 8 Conclusies en succesfactoren

41 Conclusies 1.We zijn erin geslaagd om de sportwerking binnen De Sleutel te professionaliseren 2.Meer tijd nodig om de drempel naar het reguliere sportcircuit te verlagen 3.De Sleutel heeft als organisatie een nieuwe wereld met zeer veel mogelijkheden leren kennen

42 Succesfactoren 1.Sport voor kansengroepen slaagt enkel mits gedragenheid door de volledige organisatie 2.Ontwikkel een duidelijke visie. Geef knowhow van de sportwereld en knowhow van de zorgsector een evenwaardige plaats 3.De cliënt staat centraal, besef dat jouw organisatie door een veranderingsproces moet gaan 4.Professionele benadering zorgt voor een kwalitatief aanbod

43 Succesfactoren 5.Bouw een netwerk uit over sectoren heen 6.Ga breed! Doelgroepen zijn verschillend; ga na welke bestaande initiatieven aansluiten bij jouw doelgroep 7.Herhaal voortdurend de meerwaarde van sport en bewegen voor een succesvolle verankering

44 Besluit ¬Sportsector: Durf je open te stellen voor nieuwe doelgroepen! ¬Zorgsector: Durf los te komen van de bestaande werkvormen en kijk over de sectoren heen!

45 Contact Robrecht Keymeulen Beleidsmedewerker behandeling Jozef Guislainstraat 43a 9000 Gent 09 210 87 32 robrecht.keymeulen@fracarita.o rg Thomas Sintobin Projectmedewerker sport Jozef Guislainstraat 43a 9000 Gent 09 210 87 36 0475 69 05 32 thomas.sintobin@fracarita.org


Download ppt "Jozef Guislainstraat 43 a | 9000 Gent | Tel 09 210 87 10 | Fax 09 272 86 11 | www.desleutel.be Kritische succesfactoren bij de implementatie van een sportproject."

Verwante presentaties


Ads door Google