De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1. 2 De noodplankoker -Waarom ? -Hoe ophangen? -De inhoud ? -Naar een digitaal interventiedossier -In afwachting INLEIDING.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1. 2 De noodplankoker -Waarom ? -Hoe ophangen? -De inhoud ? -Naar een digitaal interventiedossier -In afwachting INLEIDING."— Transcript van de presentatie:

1 1

2 2 De noodplankoker -Waarom ? -Hoe ophangen? -De inhoud ? -Naar een digitaal interventiedossier -In afwachting INLEIDING

3 3 De noodplankoker / waarom ? - Ondersteuning interventie hulpdiensten -Niemand aanwezig, vb. na evacuatie -Amok incident -School shootingSchool shooting INLEIDING

4 4 Vb. AMOK fiche De verantwoordelijke van de organisatie moet zich ter beschikking houden bij aankomst van de politieploeg(en) op een afgesproken plaats. Bedoeling: Geven van bijkomende/recentste informatie. Overhandiging van de plattegrond van de schoolgebouwen, nummering van de lokalen, aanwezigheidslijsten leerlingen en personeel, plaatsaanduiding afsluitkranen van de nutsvoorzieningen aan de politie, eventueel de foto van de verdachte(n) indien het om een geïdentificeerde leerling van de school zou gaan. Aanwijzingen kunnen geven over het gebouw; “ gids “ (op afstand) voor de tussenkomende ploegen. De herkenbaarheid wordt verhoogd indien deze persoon een hesje draagt De noodplankoker / waarom ?

5 5 De noodplankoker / het hesje Beste directeur, In afwachting van een digitaal systeem is op vraag van de hulpdiensten en met goedkeuring van de Antwerpse onderwijsraad besloten om elke Antwerpse school uit te rusten met een noodplankoker. Ook Antwerpse sporthallen, musea, culturele centra en jeugdhuizen worden voorzien van deze noodplankoker. De evacuatieplannen in deze koker helpen de hulpdiensten om snel de weg te vinden in uw school. Snelheid is immers cruciaal voor efficiënte hulpverlening in noodsituaties. De koker met de nodige documenten wordt gemonteerd achter de eerste toegangsdeur (binnen in het gebouw, op het schoolterrein) en dit tegen januari U vindt alle info over de montage en inhoud van deze koker op de bijgevoegde montagehandleiding. Het hesje in de koker wordt uit de koker gehaald. Bewaar het hesje bijvoorbeeld in de evacuatiekoffer of op een plaats waar de schoolverantwoordelijke/coördinator van de interventieploeg dit snel kan terugvinden.

6 6 INLEIDING Hang de koker op een makkelijk bereikbare en goed zichtbare plaats op een hoogte van ongeveer 100 à 130cm. Let er op dat de koker wordt bevestigd met de opening aan de rechterkant zodat de voorgeboorde gaten voor de snelsluiter zich aan de onderkant bevinden. Hang de koker hellend met de opening naar onder zodat de documenten en USB-stick er uitvallen bij opening van de koker. De noodplankoker : hoe ophangen ?

7 7

8 8 Sluit de koker met de snelsluiter. Let er ook op dat er geen objecten het opendraaien van de koker kunnen belemmeren. In een noodsituatie moeten de hulpdiensten de koker immers snel kunnen openen.

9 9 De noodplankoker : de inhoud De (evacuatie)plannen met courante benaming van de lokalen De afsluitkranen van de nutsvoorzieningen Opslag chemische producten ? Eventueel extra versie op USB-stick

10 10 INLEIDING

11 11 De noodplankoker : de inhoud

12 12 Plannen in de buis  opladen in onderwijs-databank in PDF + schoolgegevens Overgangsoplossing ! Of niet?  crisisondersteuning AOB Naar een digitaal interventiedossier

13 13

14 14

15 15

16 16

17 17 DIP: digitale interventieplannen (BZA) - info gericht op alle interventieploegen Brandweer neemt contact op met directie  brief / mail Scholen kunnen zich ook zelf aanbieden n.be. n.be Naar een digitaal interventiedossier

18 18 Naar een digitaal interventiedossier

19 19 Directeur kan in de toepassing extra medewerkers uitnodigen Alle relevante gegevens in één dossier Verschillende scenario’s kunnen ingevuld worden Automatische herinnering Naar een digitaal interventiedossier https://youtu.be/UGFkBqc1DHM

20 20 Naar een digitaal interventiedossier

21 21 Noodsituatie / Incident Lokaal niveau Meldingsplicht aan inrichtende macht Schoolinterne noodprocedure neen Rampenfase van nood- of interventieplan of andere (nood)procedure hulpdiensten Melding aan AOB* / C. Pierloot /  Crisisondersteuning AOB* Melden aan Inrichtende macht(en) Bedrijfsdirecteur CS** & schepen Call Center ja neen Intern noodplan Procedure lokale politie Interventie / communicatie met AOB* optie Beheersbaar Meldingsplicht aan lokale politie Beheersbaar Procedure crisisondersteuning neen Ja neen Ja = school / schoolomgeving Afhandeling Schoolniveau * Onderwijsbeleid Antwerpen ** Cultuur, Sport, Jeugd & Onderwijs ja


Download ppt "1. 2 De noodplankoker -Waarom ? -Hoe ophangen? -De inhoud ? -Naar een digitaal interventiedossier -In afwachting INLEIDING."

Verwante presentaties


Ads door Google