De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Analyse van twee kunstwerken aan de hand van de theorie van

Verwante presentaties


Presentatie over: "Analyse van twee kunstwerken aan de hand van de theorie van"— Transcript van de presentatie:

1 Analyse van twee kunstwerken aan de hand van de theorie van Laura Mulvey.

2 Analyse ‘Le violon d’Ingres’ a. d. h. v
Analyse ‘Le violon d’Ingres’ a.d.h.v. de theorie over de voyeuristische blik

3 Zuigende werking van de film/ foto:
Museum = een soort filmzaal Getty Museum Los Angeles

4 Scopofilie: Focus op naakte vrouwenrug (en bips) → erotiek Blijft kijken → slechts deel van het ‘naakt zijn’ onthuld

5 Mannen handelen, vrouwen verschijnen: vrouwelijk model
vrouwelijk model mannelijke fotograaf Man Ray

6 Actieve en passieve kant scopofilie: genderbepaald.
Blijft kijken naar: vrouw → erotisch lustobject → PASSIEF man (fotograaf) → bepaalt: hoe poseren wat zichtbaar hoe in beeld brengen → ACTIEF

7 Objectivering vrouwelijk lichaam, voyeurisme.
Achterzijde naakte vrouw → om naar te kijken to-be-looked-at-ness

8 Drievoudige mannelijke blik
Fotograaf → vrouwelijk model Camera → mannelijke blik Toeschouwer → mannelijke voyeur Fotograaf → door ogen van mannelijke schilder → vrouwelijk model

9 Castratie, sadisme en fetisjisme
Vrouw = onvolledige, gecastreerde man Sadisme → 2 onnatuurlijke kloven Fetisjisme → naakte achterzijde vrouw = ode aan de vrouwelijke vormen → puur instrument van genot, lustobject

10 Analyse: ‘Untitled Film Stil # 35’ a. d. h. v
Analyse: ‘Untitled Film Stil # 35’ a.d.h.v. de theorie over de voyeuristische blik

11 Zuigende werking van de film/ foto:
Galerie/Museum = een soort filmzaal

12 Scopofilie: Erotiek begint met kijken (Freud, 1905)
Eerste zicht → niets erotisch Dieper kijken → details → nieuwsgierig naar ‘verborgene’ → prikkelt mannelijke fantasieën

13 Mannen handelen, vrouwen verschijnen:
vrouwelijk model mannelijke handelingen? - Vrouwen → handelingen verrichten die man hen oplegt, dus: man die handelt, vrouw gehoorzaamt en ‘verschijnt’ - Vrouwen → moeten zich gedragen als mannen → als mannen handelen - Vrouwen → eens taak volbracht → mooi ‘verschijnen’

14 Actieve en passieve kant scopofilie: genderbepaald.
Blijft kijken naar: • vrouw → nieuwsgierig0 naar de vrouw ‘achter’ het beeld → prikkelt mannelijke fantasieën → erotisch lustobject → PASSIEF • man bepaalt wat vrouw doet => man handelt! • vrouw verschijnt en handelt als ‘man’ • suggestie: vrouw zal mooi ‘verschijnen’ eens taak als ‘man’ volbracht → ACTIEF

15 Objectivering vrouwelijk lichaam, voyeurisme
Wat men NIET ziet → maakt nieuwsgierig → om naar te kijken/te onthullen to-be-looked-at-ness

16 Minstens ‘dubbele’ mannelijke blik
1. Camera → mannelijke blik 2. Toeschouwer → mannelijke positie 3. Mannelijk personage buiten beeld → wordt gesuggereerd

17 Castratie, sadisme en fetisjisme
Vrouw = onvolledige, gecastreerde man Sadisme → ‘mannen’taken vervullen Fetisjisme → de ‘verborgen’ schoonheid van de vrouw

18 Bronvermelding Art Gallery of New South Wales: Untitled film Stil # 35
Bronvermelding Art Gallery of New South Wales: Untitled film Stil # 35. (2006) Opgehaald van Art Gallery NSW Collection: De Baaij, J. (2012, maart 15). Canon van de Moderne Kunst: Man Ray. Opgehaald van: //Vensters: Farrell, E. (2010, juni 30). Cindy Sherman: expectations for women. Opgehaald van Art without pretense: art history and design: Het wereldmuseum van de kunst. (2012). Gent: Ludion. Kunstbeschouwing: Ingres vs Man Ray ( ). Opgehaald van https://jufpetri.files.wordpress.com/2011/05/artikel-ingres-manray1.pdf Leonelli, L. (2007). De grootste fotografen, deel 6 Man Ray. De Morgen, pp. 1-3. Smelik,A. (2007). Lara Croft, Kill Bill en de strijd om theorie in feministische fimwetenschap. Gender in media, kunst en cultuur, The Hasselblad award 1999 Cindy Sherman. (2000) Zweden: Hasselblad Center. van Gerven, L. (2011). Hedendaagse kunst en manipulatie van de artistieke beeldtraditie. Een onderzoek getoetst aan het oevre van Cindy Sherman en Orlan. Gent: Universiteit Gent. (onuitgegeven syllabus). Zwagerman, J. (2013, maart 6). Ik ben geen fotograaf. Opgehaald van de Volkskrant: htp://volkskrant.nl/archief/ik-ben-geen-fotograaf~a /

19 Afbeeldingen http://nl.forwallpaper.com/images/models-female-1139.html
https://photolicioux.wordpress.com/ https://www.pinterest.com/pin/ /


Download ppt "Analyse van twee kunstwerken aan de hand van de theorie van"

Verwante presentaties


Ads door Google