De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Analyse ‘Le violon d’Ingres’ a.d.h.v. de theorie over de voyeuristische blik.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Analyse ‘Le violon d’Ingres’ a.d.h.v. de theorie over de voyeuristische blik."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 Analyse ‘Le violon d’Ingres’ a.d.h.v. de theorie over de voyeuristische blik

4 Zuigende werking van de film/ foto: Museum = een soort filmzaal Getty Museum Los Angeles

5 Scopofilie: Focus op naakte vrouwenrug (en bips) → erotiek Blijft kijken → slechts deel van het ‘naakt zijn’ onthuld

6 Mannen handelen, vrouwen verschijnen: vrouwelijk model mannelijke fotograaf Man Ray

7 Actieve en passieve kant scopofilie: genderbepaald. Blijft kijken naar: vrouw → erotisch lustobject → PASSIEF man (fotograaf) → bepaalt: o hoe poseren o wat zichtbaar o hoe in beeld brengen → ACTIEF

8 Objectivering vrouwelijk lichaam, voyeurisme. Achterzijde naakte vrouw → om naar te kijken to-be-looked-at-ness

9 Drievoudige mannelijke blik 1.Fotograaf → vrouwelijk model 2.Camera → mannelijke blik 3.Toeschouwer → mannelijke voyeur 4.Fotograaf → door ogen van mannelijke schilder → vrouwelijk model

10 Castratie, sadisme en fetisjisme Vrouw = onvolledige, gecastreerde man Sadisme → 2 onnatuurlijke kloven Fetisjisme → naakte achterzijde vrouw = ode aan de vrouwelijke vormen → puur instrument van genot, lustobject

11 Analyse: ‘Untitled Film Stil # 35’ a.d.h.v. de theorie over de voyeuristische blik

12 Zuigende werking van de film/ foto: Galerie/Museum = een soort filmzaal

13 Scopofilie: Erotiek begint met kijken (Freud, 1905) Eerste zicht → niets erotisch Dieper kijken → details → nieuwsgierig naar ‘verborgene’ → prikkelt mannelijke fantasieën

14 Mannen handelen, vrouwen verschijnen: vrouwelijk model mannelijke handelingen? - Vrouwen → handelingen verrichten die man hen oplegt, dus: man die handelt, vrouw gehoorzaamt en ‘verschijnt’ - Vrouwen → moeten zich gedragen als mannen → als mannen handelen - Vrouwen → eens taak volbracht → mooi ‘verschijnen’

15 Actieve en passieve kant scopofilie: genderbepaald. Blijft kijken naar: vrouw → nieuwsgierig0 naar de vrouw ‘achter’ het beeld → prikkelt mannelijke fantasieën → erotisch lustobject → PASSIEF man bepaalt wat vrouw doet => man handelt! vrouw verschijnt en handelt als ‘man’ suggestie: vrouw zal mooi ‘verschijnen’ eens taak als ‘man’ volbracht → ACTIEF

16 Objectivering vrouwelijk lichaam, voyeurisme Wat men NIET ziet → maakt nieuwsgierig → om naar te kijken/te onthullen to-be-looked-at-ness

17 Minstens ‘dubbele’ mannelijke blik 1. Camera → mannelijke blik 2. Toeschouwer → mannelijke positie 3. Mannelijk personage buiten beeld → wordt gesuggereerd

18 Castratie, sadisme en fetisjisme Vrouw = onvolledige, gecastreerde man Sadisme → ‘mannen’taken vervullen Fetisjisme → de ‘verborgen’ schoonheid van de vrouw

19 Bronvermelding Art Gallery of New South Wales: Untitled film Stil # 35. (2006) Opgehaald van Art Gallery NSW Collection: http://www.artgallery.nsw.gov.au/collection/works/369.1986/http://www.artgallery.nsw.gov.au/collection/works/369.1986/ De Baaij, J. (2012, maart 15). Canon van de Moderne Kunst: Man Ray. Opgehaald van: //Vensters: http://kunstvensters.com/2012/03/15/canon-van-de-moderne-kunst-man- ray/ Farrell, E. (2010, juni 30). Cindy Sherman: expectations for women. Opgehaald van Art without pretense: art history and design: http://www.artwithoutpretense.com/2010/06/cindy-sherman-expectations-for-women/ Het wereldmuseum van de kunst. (2012). Gent: Ludion. Kunstbeschouwing: Ingres vs Man Ray (0841541). Opgehaald van https://jufpetri.files.wordpress.com/2011/05/artikel-ingres-manray1.pdf https://jufpetri.files.wordpress.com/2011/05/artikel-ingres-manray1.pdf Leonelli, L. (2007). De grootste fotografen, deel 6 Man Ray. De Morgen, pp. 1-3. Smelik,A. (2007). Lara Croft, Kill Bill en de strijd om theorie in feministische fimwetenschap. Gender in media, kunst en cultuur, 187-193 The Hasselblad award 1999 Cindy Sherman. (2000) Zweden: Hasselblad Center. van Gerven, L. (2011). Hedendaagse kunst en manipulatie van de artistieke beeldtraditie. Een onderzoek getoetst aan het oevre van Cindy Sherman en Orlan. Gent: Universiteit Gent. (onuitgegeven syllabus). Zwagerman, J. (2013, maart 6). Ik ben geen fotograaf. Opgehaald van de Volkskrant: htp://volkskrant.nl/archief/ik-ben-geen-fotograaf~a3404544/

20 Afbeeldingen http://nl.forwallpaper.com/images/models-female-1139.html https://photolicioux.wordpress.com/ http://www.getty.edu/visit/center/ http://www.biography.com/people/man-ray-9452778 https://www.pinterest.com/pin/552535448007375599/ http://www.moma.org/interactives/exhibitions/1997/sherman/untitl ed35.html http://www.bommeltje.nl/website/fotografie/kijken-is-een- kunst/optische-illusies-verborgen/ http://www.slideshare.net/beccacobb/laura-mulvey-the-male-gaze


Download ppt "Analyse ‘Le violon d’Ingres’ a.d.h.v. de theorie over de voyeuristische blik."

Verwante presentaties


Ads door Google