De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lesgeven achter de tralies.. Ann De Chevil Lesgever en stafmedewerker bij Leerpunt Waas & Dender Contact: Welkom!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lesgeven achter de tralies.. Ann De Chevil Lesgever en stafmedewerker bij Leerpunt Waas & Dender Contact: Welkom!"— Transcript van de presentatie:

1 Lesgeven achter de tralies.

2 Ann De Chevil Lesgever en stafmedewerker bij Leerpunt Waas & Dender Contact: a.dechevil@cbe9.be Welkom!

3 Penitentiaire inrichting Beveren

4 Opstart maart 2014 ◉ Cursus ◉ Cursus ICT Start

5

6 filmpje

7 “ Prison Cloud werd eigenlijk ontwikkeld om een antwoord te bieden op twee cruciale vragen. Enerzijds is er een zoektocht geweest om de gedetineerde op een meer efficiënte en verantwoordelijke manier te laten deel uitmaken van de interne werking in de inrichtingen. Daarnaast evolueert de huidige maatschappij steeds meer in de richting van een digitale maatschappij en willen we aan de gedetineerde in het kader van onze opdracht tot reintegratie daarop een antwoord bieden. Steven Van De Steene, directeur ICT Federale OverheidsDienst Justitie

8 Toegang ◉ voor gedetineerden en medewerkers ◉ Persoonlijke stick voor toegang

9 Intranet ◉ Huisregels ◉ Dagindeling ◉ Info bezoek ◉ Menu ◉ Telefoontarieven ◉ …

10 Online hulp – en dienstverlening InformatiefCommunicatiefOndersteunend NieuwsberichtenRapportbriefjesAgenda Wie is wie in de gevangenis?Comm. tussen gedetineerdeKantine TelefoonboekMijn PC TVEigen justitieel dossier MaandmenuBudget opvolgen ………

11 Services

12 Online hulp- en dienstverlening ◉ Zelfredzaamheid en onafhankelijkheid ◉ Multimediale info bereikt bredere groep gedetineerden ◉ Snellere bereikbaarheid van externe hulpverleners ◉ Directe communicatie (digitale rapportbriefjes) ◉ Dienstverlener kan verwijzen naar online beschikbare info voor de gedetineerde ◉ …

13 Online hulp- en dienstverlening ◉ Digitale kloof: online communiceren vergt mediawijsheid, taalkennis en lees- en schrijfvaardigheden; ◉ Onduidelijkheid of digitale communicatie goed begrepen wordt; ◉ Sensibilisering en ondersteuning nodig bij het werken met ondersteunende online tools; ◉ Ondersteunende onlinetoepassingen kunnen niet ingezet worden bij alle gedetineerden (omwille van beperkte competenties).

14 Uitwerken van ondersteunend lesmateriaal

15

16

17

18 Cursisten per leerdomein 2013-2014 Informatica-en communicatietechnologie14 Nederlands11 2014-2015 Maatschappijoriëntatie (VCA)14 Nederlands19 Wiskunde9 2015-2016 Maatschappijoriëntatie (VCA)14 Nederlands*29 Wiskunde19 13 op niveau FUNC– 15 op niveau PAR 13 ctn NT1,5

19 Huidig aanbod Rekenen o OM wiskunde van 20u en 40u o OM NT1 20u en 40u NT 1 o Geletterdheidsmodules NT1 o FUNC spelling, schrijven, papieren, lezen en digitale teksten o PAR spelling, schrijven

20 Groep en organisatie Samenstelling o Alle niveaus o Nederlandstaligen en anderstaligen (NT1,5) o 3 groepen – 9u/week o Gemiddeld 10 à 14 cursisten Organisatie o Ondersteuning door vrijwilligers/stagiair o Geen vaste opstartmomenten o Veel cursisten komen intensief

21 Lesorganisatie in de praktijk

22 Lessen maandag

23 Lessen dinsdag

24 Lessen dinsdag 1x per week

25 Finaliteit

26 Finaliteit cursussen rekenen Opfrissing Basiskennis Rekenen Voortraject Rekenenen en taal voor opleiding in gevangenis IT-operator, fietshersteller, grootkeuken Uitstroom Wiskunde in functie van VDAB opleiding na detentie Wiskunde voor examen (start opleiding)

27 Finaliteit cursussen Nederlands Persoonlijke ontwikkeling NT1/NT1,5 Verbeteren van lezen, spreken, schrijven Interne communicatie NT1/NT1,5 In functie van het schrijven van rapportbriefjes en andere schriftelijke commun. binnen de gevangenis Verslagen NT1/NT1,5 In functie van het schrijven van verslagen (cursist in overlegorgaan van de gevangenis), brieven schrijven, …..

28 Motivatie

29 “ Mijn vrouw zegt dat ik veel fouten schrijf in de brieven. Ik wil een mooie en foutloze brief leren schrijven. Als ik voor de rechter moet komen en ik kan zeggen dat ik cursus wiskunde en Nederlands volg, dan maak ik meer kans om vrij te komen.

30 “ Volgens de PSD heb ik een laag IQ. Met de lessen wiskunde wil ik bewijzen dat dit niet zo is. Ik zit al 10 jaar in de gevangenis. Ik wil weten of ik de dingen nog op dezelfde manier kan schrijven als 10 jaar geleden.

31 Waarom kom je naar de les? ◉ beter te leren schrijven ◉ vlotter te leren lezen ◉ later beter werk te vinden ◉ hier of buiten een opleiding te kunnen volgen ◉ mijn kinderen te kunnen helpen als ik buiten kom ◉ mijn vrouw een brief te kunnen schrijven ◉ mijn Nederlands te verbeteren ◉ (vele vrije) tijd nuttig in te vullen Om …

32 De lespraktijk Elke cursist wordt individueel gescreend.. Cursisten werken individueel.. Cursisten NT1,5 (van een gelijklopend niveau FUNC) werken in een apart groepje Extra begeleider

33 De lespraktijk differentiëren autocorrectief materiaal peer- ondersteuning ondersteundend materiaal lesmateriaal voor alle modules PC’s in leslokaal Laptop met edu. software

34 ◉ Geen vaste instapmomenten ◉ Intensief aanbod mogelijk (tot 9u/week) ◉ Flexibel systeem: ‘ iedereen’ kan deelnemen ◉ Inspelen op leervragen cursist ◉ Les op niveau en tempo cursist ◉ Afwezigheid weegt niet zo zwaar door ◉ Versterken van sociale interactie door samenwerking cursisten onderling Voordelen flexibel systeem

35 ◉ Groepsleren soms makkelijker voor instructie ◉ Veel voorbereidingswerk voor lesgever ◉ Veel administratie ◉ Extra begeleider is noodzakelijk ◉ Instroom van nieuwe cursisten (impact groepsgevoel) ◉ Infrastructuur: - leslokaal met kastruimte voor materiaal - voldoende groot leslokaal (les-eilanden) - 2 lokalen zijn aangewezen Nadelen flexibel systeem

36 Meer dan enkel cursus

37 ◉ 47 jaar, 6 jaar in de gevangenis ◉ Woonwagenbewoner ◉ Geen scholing ◉ Kon niets lezen en schrijven ◉ Cursus PrisonCloud – maanden later NT1 ◉ Les individueel en in groep ◉ Ondersteuning geboden bij Voorleesproject voor papa’s Het verschil maken … Gerard

38 “ Rozen verwelken, Scheepjes vergaan … Maar af en toe wil ik gewoon iemand op zijn bakkes slaan

39 “ Mijn cursussen. Ik studeer hier. Nederlands. Toen ik in de gevangenis belandde kon ik niet lezen of schrijven. Ik ben zo blij dat ik nu mijn eigen verhaal in de krant zal kunnen lezen. Na twee uur nemen we afscheid. Louis drukt me de hand, vraagt wanneer het interview verschijnt. Hij wijst naar de kast boven zijn bureautje, naar een keurig gestapeld pakje boeken.

40 Niet allemaal succesverhalen

41 Werving ◉ Aanbod BE op PrisonCloud ◉ Doorverwijzing door onderwijsco ö rdinator ◉ Bibliotheek ◉ Mond-aan-mondreclame ◉ Zichtbaarheid ◉ Eindejaarsmarkt

42 Meer dan enkel lesgeven

43 Meer dan enkel lesgeven Missie: eenvoudig taalgebruik ◉ Eenvoudig taalgebruik binnen de gevangenismuren ◉ Herschrijven van brochures, flyers, …. ◉ Herschrijven lesreglement Ondersteuning ◉ Ondersteuning gezondheidsonderzoek ◉ … Trajectbegeleiding ◉ individuele screening ◉ Opvolging cursisten tijdens en na de cursus ◉ Doorstroom CBE na detentieperiode

44

45 Vragen? Contact: Ann De Chevil a.dechevil@cbe9.be Leerpunt Waas & Dender Bedankt!


Download ppt "Lesgeven achter de tralies.. Ann De Chevil Lesgever en stafmedewerker bij Leerpunt Waas & Dender Contact: Welkom!"

Verwante presentaties


Ads door Google