De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015

2 Programma Introductiedag Welkom (S. Van Uytbergen) Toelichting Onderwijs- en Examenreglement (R. Orens) Studie- en studentenbegeleiding (I. Van Melkebeke) ICT op de campus (E. van Stee) KU Loket – Collegerooster (D. Janssens) VGM (P. De Strijcker) Studentenvoorzieningen (J. De Vriendt) Studentenvereniging ABSOC (D. Paesbrugge)

3 TOELICHTING ONDERWIJS- EN EXAMENREGLEMENT Dr. R. Orens Campusvicedecaan Onderwijs

4 Overzicht toelichting Onderwijs- en Examenreglement (OER) Context totstandkoming OER Beknopt overzicht terminologie Belangrijkste elementen voor jullie: o Flexibiliteit in studieprogramma o Studievoortgang (tolerantiemodel) Overzicht informatie en begeleiding

5 Context totstandkoming OER Het OER van KU Leuven Binnen KU Leuven bestaat de mogelijkheid tot aanvullingen bij en/of afwijkingen op het OER: o Per faculteit o Per locatie (= campus)  Bij consultatie van het OER, altijd goed opletten dat je de versie van de “juiste” faculteit en locatie aanklikt!

6 OER

7 Beknopt overzicht terminologie Opleidingsfase: o voorgestelde structurering van een opleiding (  vroegere “programmajaren”) Opleidingsonderdeel (OPO): o afgebakend geheel van onderwijs-, leer- en examenactiviteiten, telt minstens 3 studiepunten (  vroegere “vakken”) Onderwijsleeractiviteit (OLA): o verdere opdeling van een opleidingsonderdeel, met een aantal studiepunten aan verbonden

8 Beknopt overzicht terminologie (2) Studie-efficiëntie: Aantal verworven studiepunten binnen academiejaar Aantal feitelijk opgenomen studiepunten binnen academiejaar Cumulatieve studie-efficiëntie: Aantal verworven studiepunten binnen opleiding Aantal feitelijk opgenomen studiepunten binnen opleiding

9 Beknopt overzicht terminologie (3) Voorbeeld: o : student schrijft in voor 60 studiepunten in bachelor, verwerft creditbewijzen (= score van 10 of meer op 20) voor 30 studiepunten o : student schrijft in voor 60 studiepunten in bachelor, verwerft creditbewijzen voor 45 studiepunten  studie-efficiëntie = 30 / 60 = 50%  studie-efficiëntie = 45 / 60 = 75%  cumulatieve studie-efficiëntie = ( ) / (60+60) = 75 / 120 = 62,50%

10 Belangrijkste elementen voor jullie Flexibiliteit studieprogramma Studievoortgang (tolerantiemodel)

11 Flexibiliteit studieprogramma Opleidingsmodel: o Schakelprogramma (60 studiepunten) o Masteropleiding (60 studiepunten) Student stelt studieprogramma in beginsel vrij samen MAAR: Beperkingen aan vrije samenstelling studieprogramma o Maximaal 72 studiepunten per academiejaar o Opgelegde volgtijdelijkheden

12 Opgelegde volgtijdelijkheden Wat is een volgtijdelijkheid? Soorten volgtijdelijkheid: o Strenge volgtijdelijkheid o Soepele volgtijdelijkheid o Gelijktijdigheid o Diplomavolgtijdelijkheid Volgtijdelijkheden staan bij elk OPO vermeld in ECTS-fiche (programmagids) Wanneer voor jullie mogelijk relevant? o Niet: indien geslaagd voor schakelprogramma o Wel: indien niet geslaagd voor schakelprogramma en inschrijving in masteropleiding in

13 Opgelegde volgtijdelijkheden (2) Voorbeeld: OPO ‘Marketing engineering’ in master o Volgtijdelijkheid: ‘Marketing (S)’: strenge volgtijdelijkheid

14 Opgelegde volgtijdelijkheden (3) Wat met keuze-OPO’s in schakelprogramma? o Algemene en internationale bedrijfsstrategie o Basisprincipes van fiscaliteit o Personeel en organisatie o Productie en operationeel management Nooit strenge of soepele volgtijdelijkheid in master

15 Studievoortgang (tolerantiemodel) Wanneer geslaagd voor schakelprogramma? o Geslaagd voor alle opleidingsonderdelen (score ≥ 10/20) OF o Minimaal 50% als gewogen percentage EN o Geen niet-tolereerbare onvoldoendes EN o Maximaal 10% tolereerbare onvoldoendes op feitelijk opgenomen studiepunten van de opleiding (= in beginsel 6 studiepunten in schakelprogramma) EN o Voldoen aan subfacultair opgelegde tolerantieregels (= niet relevant binnen schakelprogramma)

16 Studievoortgang (tolerantiemodel) (2) ““Tolereerbare onvoldoendes”? – Algemene regels o Score van 8/20 of 9/20 o Student beslist zelf over behoud, mits Maximaal 10% van feitelijk opgenomen studiepunten van opleiding/programma (= in principe 6 studiepunten in schakelprogramma) Minimaal 50% cumulatieve studie-efficiëntie o (Nultolerantie in masteropleiding, uitgezonderd 9/20 op 1 OPO en 68%)

17 Studievoortgang (tolerantiemodel) (3) Belang van minimaal 50% cumulatieve studie-efficiëntie o Vereiste om toleranties te kunnen inzetten o Indien twee opeenvolgende academiejaren < 50%: weigering tot verdere inschrijving o Geen mogelijkheid tot derde inschrijving (“trissen”) voor afzonderlijke opleidingsonderdelen, indien drempel niet wordt gehaald Indien minder dan 30% cumulatieve studie-efficiëntie: o Inschrijving voor dezelfde opleiding geweigerd voor het eerst volgende academiejaar

18 Overzicht informatie en begeleiding Informatie: o Onderwijs- en Examenreglement + (sub)facultaire aanvullingen: https://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/2015/  vervolgens kiezen Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen en voor ‘Antwerpen’ als locatie ‘’ o Programmagids met ECTS-fiches van afzonderlijke opleidingsonderdelen: https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/CQ_ htmhttps://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/CQ_ htm Begeleiding: Studietrajectbegeleider: Dhr. Dirk Janssens


Download ppt "Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google