De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatieavond b.s. Harlekijn cluster 7-8: Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatieavond b.s. Harlekijn cluster 7-8: Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Informatieavond b.s. Harlekijn cluster 7-8: Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs

2 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Belangrijke data Veranderingen Cito eindtoets Het voortgezet onderwijs Algemene zaken m.b.t. groep 8

3 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs   Cito- eindtoets 21, 22 en 23 april   Schoolkamp 8, 9 en 10 juli 2014 (van woensdag t/m vrijdag)   Afscheidsmusical dinsdag 14 juli Belangrijke data

4 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Verdeling van de leerlingen van groep 8 Sandra LinssenLisette Fraiquin Soléne LahayeSven Rijckx Lucas Lambrichs Siem Berghs Vera Simons Kiara Caris Tjerk StappersSusan Caris Jitse VerkoelenMitch Clement Toby de VriesChantal Pollaert Bart WijersLesley van der Klei Jeroen LeendersJoep van Cruchten Youp CoolenNazanin Najafzadeh Natalie PernotEline Driessens Kirsten ScheenenMaarten Evers Daan van SchoubroeckMeike van Geel Karlijn VerscheijdenAnke Kessels Steven van de VorstMicha ten Kley Bo van de BeekDemi van Ratingen Job LudwigJulia de Jesus

5 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs   Voorbereiding op het VO   Meer zelfstandigheid   Meer (huis)werk   Veranderende groepsdynamiek Veranderingen

6 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Veranderende groepsdynamiek Een achtbaan aan veranderingen bij kinderen van deze leeftijd!

7 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Ontwikkelen van eigen persoonlijkheid. Afzetten tegen ouders en gezag. Meer tijd voor zichzelf nodig hebben. Zien van verschillen. Groepsvorming.Puberteit. Ze willen niet anders zijn. Steeds meer verschillen zichtbaar tussen jongens en meisjes. Wat hoort bij deze leeftijd?

8 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Sterk emotioneel geheugen. Bij een groep horen is het belangrijkste. Zetten hun “roze wapens” in, meiden venijn. Stiekem en vaak minder zichtbaar. Doen wat de meeste meisjes doen, erbij horen. Praten op een indirecte manier, begrijpen dit ook beter. Keuren op uiterlijk. Meisjes

9 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Vaak drang naar krachtmeting en fysieke uitingen vooral als ze emotioneel geladen zijn. Leren beter als het lichaam in beweging is. Willen status verwerven binnen de groep. Spiegelen zich aan de rest. Praten op een directe manier met elkaar, begrijpen indirecte opmerkingen vaak niet. Dagen elkaar uit om grenzen te verleggen. Jongens

10 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Weinig zelfsturing Slechtere werkhouding Ongeïnteresseerde houding Meer moeite met gezag Uitproberen Waar lopen we tegenaan?

11 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs   Iedere week wordt er 30 minuten aan de citotoets besteed.   Doel: voorbereiding op de citotoets * omgaan met meerkeuze vragen * een goede toetshouding aanleren Cito eindtoets

12 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs In welke zin is het dikgedrukte woord fout gespeld? Opgave 1 A Dat is het vreemste verhaal dat ik ooit gehoord heb. B De luchthaven lag te dicht bij de stad. C Jouw perzik is veel sappiger dan die van mij. D Mijn oom doet altijd heel gewichtig. Opgave 2 A De minister schatte de kosten op drie miljoen. B Heb jij de vader van Jan en Marisa nog gekent? C Het ongeval veroorzaakt een lange file. D We brachten de verwaarloosde hond naar het asiel. In welke zin is het dikgedrukte woord fout gespeld? Opgave 1 A Dat is het vreemste verhaal dat ik ooit gehoord heb. B De luchthaven lag te dicht bij de stad. C Jouw perzik is veel sappiger dan die van mij. D Mijn oom doet altijd heel gewichtig. Opgave 2 A De minister schatte de kosten op drie miljoen. B Heb jij de vader van Jan en Marisa nog gekent? C Het ongeval veroorzaakt een lange file. D We brachten de verwaarloosde hond naar het asiel. Oefencito voor ouders

13 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Opgave 3 Floor en Joosje gaan samen uit. Floor betaalt het drinken: € 5,–. Joosje betaalt het eten: €15,–. Ze willen de kosten samen delen. Hoeveel moet Floor aan Joosje betalen? A € 5,– B € 10,– C € 12,50 D € 20,–

14 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Opgave 4 Hoeveel euro kost dit paar laarzen nu? A € 54,– B € 102,– C € 110,– D € 126,–

15 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs   Uitslag: ongeveer 3 weken na de toets. * Keuze type vervolgonderwijs a.d.h.v. * De wens van de ouders en kind (begin december) * Het advies van de school * Cito-eindtoets. Meer weten:

16 VMBO drempelonderzoek HAVO VWO VWO + / TTO Cito C scoreCito B scoreCito A score voorbereidend middelbaar beroepsonder- wijs 4 jaar Vier niveaus Basis Kader Gemengd Theoretisch hoger algemeen voortgezet onderwijs 5 jaar voorbereidend wetenschappe- lijk onderwijs 6 jaar voorbereidend wetenschappe- lijk onderwijs tweetalig onderwijs 6 jaar

17 VMBOHAVOVWOVWO +/ TTO vier niveaus Basis Kader Gemengd Theoretisch kleine klassen meer hulp en onder leiding van docent. leerstof wordt in duidelijke, afgebakende, kleinere hoeveelheden aangeboden. een gezonde studiementaliteit en een royale mate van studiezin in staat om: -zelfstandig te werken -in wat grotere klassen onder begeleiding de lesstof te verwerken grotere klassen goede studiementaliteit in staat om: -grotere hoeveelheden stof te verwerken -eigen initiatief te tonen en grotere hoeveelheden lesstof kan verwerken. grotere klassen zeer goede studiementaliteit op zoek naar uitdaging en toont daartoe eigen initiatief in staat om: -grotere hoeveelheden stof te verwerken -voornamelijk zelfstandig te werken en/of in kleine groepjes moeilijke teksten

18 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs

19 Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs Bedankt voor uw aandacht Zijn er nog vragen?


Download ppt "Informatieavond b.s. Harlekijn cluster 7-8: Informatieavonden 2014 Harlekijn: Samen werken aan boeiend en bloeiend onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google